Gå til innhold

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?


AnonymBruker

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?  

260 stemmer

  1. 1. Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?

    • Ja
      167
    • Nei
      93


Anbefalte innlegg

Hvis det går utover barnet, som det oftest gjør, så ja, da er man en dårligere forelder. 

Jeg hadde mistet respekten for min mor eller far om det viste seg at de hadde vært utro

Anonymkode: a0218...941

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Irak said:

Det er et svik mot partneren sin å være utro. Det er ikke et svik mot barna. 

Jo det er det.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det er det.

Anonymkode: 90e14...6d7

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Irak said:

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

Les den øverste kommentaren min. Pappa var ikke glad i Mamma allikevel, han visste at dette ville ødelegge familien, men gjorde det allikevel, noe som viste at han ikke var glad i oss heller. Slik opplevdes det som 10 åring

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (2 minutter siden):

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

Du svikter jo hele familien?

Anonymkode: bf328...de6

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke 

Anonymkode: 3af00...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ikke 

Anonymkode: 3af00...7d0

Merkelig kommentar

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av foreldrene foretar en handling som bryter opp familielivet, at hjemmet brytes opp, barna må flytte fra sitt hjem, må pendle mellom to hjem resten av sine barndomsår og tilgangen på ressurser svekkes da er man en dårligere forelder. Så utroskap går definitivt utover barna.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (Akkurat nå):

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

Man kan være en god mor eller far etter utroskap, men ofte får det ringvirkninger 

Konsekvenser av utroskap går ofte ut over barn, men de fleste er kanskje ikke helt bevisst på konsekvensene av sine handlinger 

Anonymkode: a0218...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les den øverste kommentaren min. Pappa var ikke glad i Mamma allikevel, han visste at dette ville ødelegge familien, men gjorde det allikevel, noe som viste at han ikke var glad i oss heller. Slik opplevdes det som 10 åring

Anonymkode: 90e14...6d7

At du i det hele tatt visste dette her som 10 åring bekrefter bare det jeg skrev i den andre kommentaren. Voksnes bitterhet som går utover hverandre seg imellom, er ikke noe barn trenger å vite om. 

Jeg kan forstå at et barn kan føle det på denne måten. Barnet er ofte lojal mot forelderen som blir sveket av forståelige grunner. Det som blir helt feil i mitt hodet er å blande barna inn i det hele tatt.

Det er dårlig gjort det! 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pressplay said:

Hvis en av foreldrene foretar en handling som bryter opp familielivet, at hjemmet brytes opp, barna må flytte fra sitt hjem, må pendle mellom to hjem resten av sine barndomsår og tilgangen på ressurser svekkes da er man en dårligere forelder. Så utroskap går definitivt utover barna.

Hvor mange av de som svarer nei har vært utro selv mon tro?

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være en dårlig eller god forelder handler om veldig mye mer enn trofasthet. At en forelder er utro er ikke nok for å være en dårlig forelder. Alt handler om hvordan man tar det og hva man gjør ut av det. Ingen mennesker er ufeilbarlige, det er vi heller ikke som foreldre. Vi vil alle gjøre feil, store og små. Det er hvordan vi gjør opp for oss som er det avgjørende. Noen klarer fint å gjøre opp for store svik, andre ikke - det kommer helt an på hvem man er som person, hvem man har rundt seg og veldig mange andre variabler. 

Å si at en person er en dårlig forelder kun basert på at vedkommende har vært utro, er altså en ekstrem forenkling av et meget innviklet tema. 

Anonymkode: cbb5f...270

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Irak said:

At du i det hele tatt visste dette her som 10 åring bekrefter bare det jeg skrev i den andre kommentaren. Voksnes bitterhet som går utover hverandre seg imellom, er ikke noe barn trenger å vite om. 

Jeg kan forstå at et barn kan føle det på denne måten. Barnet er ofte lojal mot forelderen som blir sveket av forståelige grunner. Det som blir helt feil i mitt hodet er å blande barna inn i det hele tatt.

Det er dårlig gjort det! 

Å det er DET som er dårlig gjort, ikke utroskapen? Interessant vinkling. 

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (7 minutter siden):

Det er din mening. Det er ikke et svik mot foreldrerollen. Man kan være en god mamma eller pappa selv om. 

Kan du begrunne påstanden din? 

Jeg er ikke den som du spurte, men er enig med deg faktisk. Man kan være en god mamma eller pappa, selv om man har vært utro. For det første er ikke det å være utro, ensbetydende med å bli fersket! Så det betyr at mange har vært utro både en og flere ganger, uten å bli tatt. De lever fortsatt stabile familieliv ut fra der barna og partner vet om. Du ville aldri sagt at en av disse var en dårlig forelder, hvis alt annet er bra. Fordi du vet det jo ikke! 
 

Men det er svik mot barna og partner å være utro, fordi man setter hele familielivet på spill. Og dette er absolutt verst for barna! Selv om de ikke har noe med det… for det blir verst for dem om de får vite noe og det blir brudd… 

Anonymkode: d7297...6c4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det å være en dårlig eller god forelder handler om veldig mye mer enn trofasthet. At en forelder er utro er ikke nok for å være en dårlig forelder. Alt handler om hvordan man tar det og hva man gjør ut av det. Ingen mennesker er ufeilbarlige, det er vi heller ikke som foreldre. Vi vil alle gjøre feil, store og små. Det er hvordan vi gjør opp for oss som er det avgjørende. Noen klarer fint å gjøre opp for store svik, andre ikke - det kommer helt an på hvem man er som person, hvem man har rundt seg og veldig mange andre variabler. 

Å si at en person er en dårlig forelder kun basert på at vedkommende har vært utro, er altså en ekstrem forenkling av et meget innviklet tema. 

Anonymkode: cbb5f...270

Dårligere, ikke nødvendigvis direkte dårlig, men definitivt dårligere. 

Anonymkode: 90e14...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (3 minutter siden):

Hvis en av foreldrene foretar en handling som bryter opp familielivet, at hjemmet brytes opp, barna må flytte fra sitt hjem, må pendle mellom to hjem resten av sine barndomsår og tilgangen på ressurser svekkes da er man en dårligere forelder. Så utroskap går definitivt utover barna.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Å være ulykkelig i et parforhold kan også påvirke foreldrerollen negativt. 

At utroskap går utover barna i form av brutt familie. Det er jeg enig i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du svikter jo hele familien?

Anonymkode: bf328...de6

Nei. Du svikter partneren din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Irak said:

Nei. Du svikter partneren din. 

Du svikter familien din også. 

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man er ikke en dårlig forekder av den grunn

Anonymkode: 0a2e7...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange av de som svarer nei har vært utro selv mon tro?

Anonymkode: 90e14...6d7

Jeg har aldri vært utro, svarte nei. Men syns dette spørsmålet er mye mer sammensatt enn ja eller nei. Ting er sjelden svart/hvitt! En utro partner som er en god forelder, er nettopp det helt til den blir tatt på fersk gjerning. Med mindre det skjer, er det ingen skade skjedd. Når skaden er skjedd og man har satt sitt eget ego foran barn og partners ve og vel, er man en dårlig forelder i den forstand at man gjør livet til barna mye mer vanskelig enn det trenger å være. Men man kan ha gode egenskaper ellers, det er jo sånn vi mennesker er. Vi har gode og dårlige sider. 

Anonymkode: d7297...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...