Gå til innhold

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?


AnonymBruker

Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?  

260 stemmer

  1. 1. Er man en dårligere forelder hvis man har vært utro?

    • Ja
      167
    • Nei
      93


Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Forklar hvorfor og hva som er umodent å si med det ! Du er sikkert 40 år yngre og mer umoden selv. 

Anonymkode: 8658d...cdc

Dette var en av mange gode kommentar noen skrev i denne tråden:

Utroskap kan medføre mye støy som får praktiske konsekvenser. For det første setter det barnas "trygghet" på spill. Vi ser alle verden gjennom egne briller som er farget av våre erfaringer. Så klart et såpass grovt overtramp mot en etablert forestilling på hvordan verden fungerer gjør noe med et barn.  Det kan lede til relasjons skader. 

Foreldre er også rollemodeller, og de tar etter oss når det gjelder å løse utfordringer. F.eks. foreldre som har angst, eller sagt på en annen måte foreldre som bedriver stor skala av flykt og unngåelse atferd vil ofte overføre dette til egne avkom. Dette er en måte å løse ubehag på. Utroskap kan derfor bli oppfattet som akseptabelt, og en adekvat måte å behandle andre på - samt løse utfordringer i parforholdet på. 

  •  

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA!

Man psykisk og fysisk, ødelegger den av foreldrene som blir bedratt, som igjen er en av de viktigste omsorgspersonene til barnet/barna det gjelder.

Så ja - man er en ordentlig stygg og dårlig forelder om man er utro!

Anonymkode: d3028...791

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

JA!

Man psykisk og fysisk, ødelegger den av foreldrene som blir bedratt, som igjen er en av de viktigste omsorgspersonene til barnet/barna det gjelder.

Så ja - man er en ordentlig stygg og dårlig forelder om man er utro!

Anonymkode: d3028...791

Jeg lurer på hvorfor en av tre svarer nei. Det beste hadde vært å spurt barna, ikke de som potensielt selv har vært utro.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Repetisjon i ansvarsfraskrivelse. Bla bla bla bla, alt er alle andre sin feil. Bla bla bla bla.. 

Vi må alle gjøre vanskelige valg gjennom livet, noen klarer å gjøre det den moralske måten, andre ikke. 

Minner meg om Fjodor D. 

Anonymkode: a6867...0b9

Mulig du tror du virker moden og reflektert ved å påstå at du leser Dostojevskij, men du fremstår bare trangsynt, lite moden og reflektert når dette er svaret du hoster opp.

Har du levd med psykisk mishandling i tolv år? Vet du hvordan det er å bli fortalt daglig hvor lite du er verdt, hvor stygg du er, hvor dum du er, at du kler deg feil, måten du ler på er feil, du er for tynn, det er ekkelt å ta på deg? Kjent det på kroppen? Vet du hvordan det er å bli så hjernevasket at man begynner å tro at det er sant det vedkommende sier? Bli truet til å være stille, truet til å gi fra deg penger, trusler om at barnet ditt vil bli tatt fra deg om du går? 

Jeg skjønner jo av måten du svarer på at du har lite livserfaring. Vær forsiktig med å dømme andre når du ikke vet hva de står i. Mens du er opptatt av å opprettholde moral og fasade, og tror du tar "vanskelige valg", så er det andre som føler de kjemper for livet, i valg du aldri har vært i nærheten av. 

Anonymkode: 0f5c9...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mulig du tror du virker moden og reflektert ved å påstå at du leser Dostojevskij, men du fremstår bare trangsynt, lite moden og reflektert når dette er svaret du hoster opp.

Har du levd med psykisk mishandling i tolv år? Vet du hvordan det er å bli fortalt daglig hvor lite du er verdt, hvor stygg du er, hvor dum du er, at du kler deg feil, måten du ler på er feil, du er for tynn, det er ekkelt å ta på deg? Kjent det på kroppen? Vet du hvordan det er å bli så hjernevasket at man begynner å tro at det er sant det vedkommende sier? Bli truet til å være stille, truet til å gi fra deg penger, trusler om at barnet ditt vil bli tatt fra deg om du går? 

Jeg skjønner jo av måten du svarer på at du har lite livserfaring. Vær forsiktig med å dømme andre når du ikke vet hva de står i. Mens du er opptatt av å opprettholde moral og fasade, og tror du tar "vanskelige valg", så er det andre som føler de kjemper for livet, i valg du aldri har vært i nærheten av. 

Anonymkode: 0f5c9...c6c

Hvorfor dro du ikke fra han?

Anonymkode: 90e14...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være en god forelder, men et dårlig forbilde.

Og for meg er det viktig å være et godt forbilde for barna mine. I tillegg til å være en god forelder. Og et godt forbilde er ikke utro, de avslutter forholdet før de innleder et nytt. 

 

Anonymkode: 74242...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor en av tre svarer nei. Det beste hadde vært å spurt barna, ikke de som potensielt selv har vært utro.

Anonymkode: 90e14...6d7

Jeg lurer på hvorfor du tror at alle som er uenige med deg (svarer nei på pollen) potensielt har vært utro? Det virker så utrolig lite reflektert og gjennomtenkt. 

Jeg har svart nei i pollen. Jeg har aldri selv vært utro, men jeg har derimot vært på andre siden og opplevd å bli bedratt av min mann. Jeg kjenner flere som har blitt bedratt og flere som har vært den utro parten. Jeg klarer ikke å begripe at voksne, normale personer kan se så svart/hvitt på noe. Ingen mennesker er udelt god/snill eller dårlig/ond. Vi ligger alle og vaker litt mellom der, og noen er mer på den ene siden. Man skal tro ekstremt godt om seg selv, når man tror man kan dømme andre ut fra slike kriterier som utroskap. Jeg mener det er hykleri, og mangel på rasjonell tenkning - noe som dog er helt forståelig for folk som er i en emosjonell krise (som f.eks nylig oppdaget utroskap), men som man forventer at vil avta over tid, og at man, til en viss grad, selv evner å innse at er irrasjonelle tanker selv når man står midt i det. 

Anonymkode: cbb5f...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor en av tre svarer nei. Det beste hadde vært å spurt barna, ikke de som potensielt selv har vært utro.

Anonymkode: 90e14...6d7

Selvfølgelig skal man ikke spørre barna! For en tankeløs kommentar! Stakkars barn som blir utsatt for noe sånt.....

I hvilken verden er det bra å inkludere barna i foreldrenes oppvask seg imellom? Hva godt gjør dette barna? 

Svaret er: ingen verdens ting. 

Barn skal ikke brukes som foreldrenes emosjonelle søppelbøtte. Har foreldre problemer så får dem oppsøke hjelp. Gå i terapi. Ta tak i sine egne problemer. Ikke lesse dette over på barna sine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig forelder tenker jeg, men dårlig partner. 
Gjør det heller slutt og flytt ut før en begynner med noen andre. 
det er opprivende og vindt for både partner og barn om en av foreldrene er utro. 
skill dere gjerne, men dra ikke inn ny parter på barna med det samme. Det er du som er forelsket ikke barna. 
Hedvig Montgomery snakker om dette temaet 

Anonymkode: 0f78b...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke dårlig forelder tenker jeg, men dårlig partner. 
Gjør det heller slutt og flytt ut før en begynner med noen andre. 
det er opprivende og vindt for både partner og barn om en av foreldrene er utro. 
skill dere gjerne, men dra ikke inn ny parter på barna med det samme. Det er du som er forelsket ikke barna. 
Hedvig Montgomery snakker om dette temaet 

Anonymkode: 0f78b...cde

Og allikevel er man like god forelder i følge deg. Merkelig.

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.34):

Du svikter familien din også. 

Anonymkode: 90e14...6d7

Kun viss det blir oppdaget.

Anonymkode: 32253...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvorfor du tror at alle som er uenige med deg (svarer nei på pollen) potensielt har vært utro? Det virker så utrolig lite reflektert og gjennomtenkt. 

Jeg har svart nei i pollen. Jeg har aldri selv vært utro, men jeg har derimot vært på andre siden og opplevd å bli bedratt av min mann. Jeg kjenner flere som har blitt bedratt og flere som har vært den utro parten. Jeg klarer ikke å begripe at voksne, normale personer kan se så svart/hvitt på noe. Ingen mennesker er udelt god/snill eller dårlig/ond. Vi ligger alle og vaker litt mellom der, og noen er mer på den ene siden. Man skal tro ekstremt godt om seg selv, når man tror man kan dømme andre ut fra slike kriterier som utroskap. Jeg mener det er hykleri, og mangel på rasjonell tenkning - noe som dog er helt forståelig for folk som er i en emosjonell krise (som f.eks nylig oppdaget utroskap), men som man forventer at vil avta over tid, og at man, til en viss grad, selv evner å innse at er irrasjonelle tanker selv når man står midt i det. 

Anonymkode: cbb5f...270

Jeg sa heller ikke at alle som svarer nei er utro, men en god del har vært det. 45% av brukere her inne sa at de har vært utro i en poll med mange hundre deltakere, så det sier nesten seg selv. Videre skrev jeg dårlig(ere), ikke nødvendigvis kjempe dårlig, men selv det er du ikke villig til å medgi 🤷‍♂️

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun viss det blir oppdaget.

Anonymkode: 32253...e01

👎👎

Anonymkode: 90e14...6d7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som jeg har sagt ; det trenger ikke gå utover ungene. Det går fint å holde voksenlivet adskilt fra tiden med ungene. Ikke alle trenger å snakke og tenke som bitre bedratte kjerringer! 

Anonymkode: 8658d...cdc

Men hva da når dine teknisk overlegne og svært så selvtenkende og årvåkne barn er dem som oppdager din utroskap, ikke din partner? Klarer du da å holde voksenlivet adskilt fra dem? Klarer du å sørge for at de ikke blir preget av ditt svik da? 

Jeg var tenåring da jeg, ikke min mor, tilfeldigvis dumpet oppi min fars utroskap. Dette har ødelagt min relasjon til min far varig, og skadet min relasjon til min mor varig, siden jeg bærer denne skitne hemmeligheten skjult for henne. Respekt for min far har vært veldig liten siden jeg kom over dette. Han var min helt, og falt dypt. At han liksom er så moralsk utad medfører i enda større grad at jeg sliter med å ha noe respekt for ham. Falske fyren! 

Det er ikke sikkert at det er partner som oppdager utroskap. Verden har mange øyne og ører. Barnas, barnas venner og barnas kjente utgjør også ganske mange øyne og ører. 

Hva da? Har du tenkt over det?

Anonymkode: 14aa0...440

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnsomsvenninne ble bedratt av mannen sin i nesten ett år før hun fant ut av det. Det er så utrolig flaut, pinlig og skuffende. Kan ikke skjønne at han klarer å se folk inn i øynene, at det ikke går an å avslutte et forhold før du jukker løs på en annen. Han flyttet rett inn til nydama når han ble kastet ut, så det var umulig for barna å ikke få det med seg. Begge barna (tenåringer) nekter plent å besøke ham, og det skjønner jeg godt. Venninna mi er den sterkeste jeg vet om, hun har aldri sagt et vondt ord om fyren. Prøvd å ordne samværsavtale og alt, men han har dessverre kun øyne for (den 15 år yngre) nydama. Utrolig sårende for alle som sitter igjen.

Anonymkode: e6a70...eb3

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig du tror du virker moden og reflektert ved å påstå at du leser Dostojevskij, men du fremstår bare trangsynt, lite moden og reflektert når dette er svaret du hoster opp.

Har du levd med psykisk mishandling i tolv år? Vet du hvordan det er å bli fortalt daglig hvor lite du er verdt, hvor stygg du er, hvor dum du er, at du kler deg feil, måten du ler på er feil, du er for tynn, det er ekkelt å ta på deg? Kjent det på kroppen? Vet du hvordan det er å bli så hjernevasket at man begynner å tro at det er sant det vedkommende sier? Bli truet til å være stille, truet til å gi fra deg penger, trusler om at barnet ditt vil bli tatt fra deg om du går? 

Jeg skjønner jo av måten du svarer på at du har lite livserfaring. Vær forsiktig med å dømme andre når du ikke vet hva de står i. Mens du er opptatt av å opprettholde moral og fasade, og tror du tar "vanskelige valg", så er det andre som føler de kjemper for livet, i valg du aldri har vært i nærheten av. 

Anonymkode: 0f5c9...c6c

Din historie viser kompliksitet når man går fra gruppe til individ. Kan høres ut som utroskap var den flyktvei ut fra et skadelig forhold som du mestret, og at det da også kunde være positivt for barna dine at du ble fri.

Er opplagt at det finnes utroskap som kan forsvares og ikke minst ikke fortjener etisk fordømmelse. Men det er unntaket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva da når dine teknisk overlegne og svært så selvtenkende og årvåkne barn er dem som oppdager din utroskap, ikke din partner? Klarer du da å holde voksenlivet adskilt fra dem? Klarer du å sørge for at de ikke blir preget av ditt svik da? 

Man sørger for å gjøre whatever man gjør så det ikke når ungene. Det går fint. Jeg var ikke utro da ungene var små men drev med mye som de aldri fikk vite. Og jeg gjorde det på en måte så det var garantert at det aldri nådde dem. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var tenåring da jeg, ikke min mor, tilfeldigvis dumpet oppi min fars utroskap. Dette har ødelagt min relasjon til min far varig, og skadet min relasjon til min mor varig, siden jeg bærer denne skitne hemmeligheten skjult for henne. Respekt for min far har vært veldig liten siden jeg kom over dette. Han var min helt, og falt dypt. At han liksom er så moralsk utad medfører i enda større grad at jeg sliter med å ha noe respekt for ham. Falske fyren! 

Det er ikke sikkert at det er partner som oppdager utroskap. Verden har mange øyne og ører. Barnas, barnas venner og barnas kjente utgjør også ganske mange øyne og ører. 

Hva da? Har du tenkt over det?

Anonymkode: 14aa0...440

Som sagt ; man gjør ting på en trygg måte. Da vil man alltid være en god forelder. 

Anonymkode: 8658d...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at mn i de fleste tilfellene mah er utro er man et menneske med dårligere moral og impulskontroll

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 20.55):

Jeg synes ihvertfall det. Når min far var utro mot moren min da jeg var 10 år gammel rystet det meg og alle søskene. Han var ikke den store og kloke "far" lenger, han var noe mye mindre, en helt annen person enn jeg trodde. Virkelighets oppfatningen fikk ett støkk for å si det sånn og familien gikk nesten i oppløsning. Ja, en forelder som har vært utro kan fortsette å hjelpe til med leksenene, kjøre ungen til fotball trening, prøve å være en emosjonell støtte, men noe grunnleggende i relasjonen har blitt ødelagt. Det er ikke bare partneren som har blitt sveket, men også barna. Jeg vet at mange her har andre holdninger til dette og/eller har vært utro selv, så det blir interessant å lese resultatet.    

Anonymkode: 90e14...6d7

Ja. Når msn et utro mor kona si, er han også utro mot barna. 
 

Oppdaget at min far var utro, både da jeg var seks år, ni år og 39 år. Han har heller aldri vært en far som var noe særlig snill, så trodde ikke han kunne falle lavere men det gjorde han. Ser ikke på han som mann engang, men det forstyrra mennesket han er.

Anonymkode: 4d720...8bb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En barnsomsvenninne ble bedratt av mannen sin i nesten ett år før hun fant ut av det. Det er så utrolig flaut, pinlig og skuffende. Kan ikke skjønne at han klarer å se folk inn i øynene, at det ikke går an å avslutte et forhold før du jukker løs på en annen. Han flyttet rett inn til nydama når han ble kastet ut, så det var umulig for barna å ikke få det med seg. Begge barna (tenåringer) nekter plent å besøke ham, og det skjønner jeg godt. Venninna mi er den sterkeste jeg vet om, hun har aldri sagt et vondt ord om fyren. Prøvd å ordne samværsavtale og alt, men han har dessverre kun øyne for (den 15 år yngre) nydama. Utrolig sårende for alle som sitter igjen.

Anonymkode: e6a70...eb3

Er dette kanskje foreldrene mine? 🤪

Anonymkode: cf1ee...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...