Gå til innhold

Er det feil av oss å bare ha 3 uker ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre uker er jo ikke så mye, men går ut i fra at de har flere uker i løpet av året? Om dere har fem uker ferie som omtrent resten av befolkningen? 
Hadde det kun vært de tre ukene i tillegg til kun de (hellig)dagene man MÅ ha fri- da hadde jeg syntes synd på de.

Anonymkode: 281ce...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det normale for folk i jobb er vel å ha 5 uker ferie i løpet av året. De skal rekke til:

Sommerferie

Juleferie

Påskeferie

Vinterferie

Høstferie

Planleggingsdager

Evt uforutsette ting som dukker opp

Alle disse feriene er selvfølgelig ikke nødvendige, om man har barnepass hvis barnehage/småskole er stengt. Men man må fordele disse ferieukene så godt man kan, og respektere andres valg. Det er heller ikke alle jobber man får mer en tre uker sommerferie fra.

Anonymkode: 80519...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren er det stort sett fravær av kjente rutiner, veldig mange av barnas venner er ikke der pluss at det er ferievikarer og mange ukjente på jobb i barnehagen. Dette lærte vi veldig fort den første sommeren vi hadde eldstemann i bhg og han gråt og ikke ville bli levert. Det er første og siste gang vi tok hele ferien vår i august, for å si det sånn (og dette er en særdeles moden og veltilpasset gutt).

Mannen min og jeg er ikke avhengige av å ta hele ferien vår samlet da vi er selvstendige mennesker som ikke bryter sammen av å være sammen med barna våre alene, så vi har uten problem klart å gi alle våre 3 barn 5 uker sommerferie pluss full høst- og vinterferie 😊 Men som sagt, det fordrer jo at man klarer å kose seg selv om man ikke er to voksne til p ta hånd om barna absolutt hele tiden. 

Anonymkode: 5f5b0...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det normale for folk i jobb er vel å ha 5 uker ferie i løpet av året. De skal rekke til:

Sommerferie

Juleferie

Påskeferie

Vinterferie

Høstferie

Planleggingsdager

Evt uforutsette ting som dukker opp

Alle disse feriene er selvfølgelig ikke nødvendige, om man har barnepass hvis barnehage/småskole er stengt. Men man må fordele disse ferieukene så godt man kan, og respektere andres valg. Det er heller ikke alle jobber man får mer en tre uker sommerferie fra.

Anonymkode: 80519...d73

Synes alle jeg kjenner har 6 uker nå, og mye fleksibilitet og avspasering. Og hjemmekontor på enkeltdager og inneklemte dager. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har jo ikke annet valg enn å bare ta 3 uker. Da er det jo sånn. Det som er rart er de som aktivt velger å ha minst mulig ferie med barna sine. 
 

Anonymkode: c26fc...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes alle jeg kjenner har 6 uker nå, og mye fleksibilitet og avspasering. Og hjemmekontor på enkeltdager og inneklemte dager. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Kjenner du bare lærere? På min arbeidsplass tar alle 3 uker, noen få tar 4. Noen må være på jobb hele tiden da bedriften ikke bare kan stenge ned. Ja, vi har mye hjemmekontor, men da jobbes det. Sender hellere barnet mitt i barnehagen enn å ha det hjemme npr jeg er på jobb. Det er mye gøyere i barnehagen enn å sitte stille i sofaen for mamma er i møte, og jeg får faktisk jobbet og gjort det jeg får betalt for.

Blir kortere dager da, det prioriterer vi. Minste kan få sove lenge om hun trenger det, og eldste følger gjerne minste i barnehagen. 

Jeg har forøvrig både fleksibel jobb og uavhengig stilling, men det betyr ikke at jeg bare kan ta fri eller at hjemmekontor betyr at jeg ikke jobber? Ingen av mine kolleger holder på slik heller.

Og tipper halvparten av barna var i bhg denne uken, og over halvparten av klassen til mellomste var på sommerskole 9-16. Så det er nok ikke SÅ vanlig med 6 uker fri altså. Om man ikke er lærer eller deltidsansatt, ufør eller på AAP eller bare ikke gidder jobbe. 

Anonymkode: bec9d...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes alle jeg kjenner har 6 uker nå, og mye fleksibilitet og avspasering. Og hjemmekontor på enkeltdager og inneklemte dager. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Du er vel sikkert klar over at dette ikke er det vanlige, selv om det er det i ditt miljø? Du nevnte f.eks. at dere hadde seks ukers ferie kontraktfestet, så jeg antar du skjønner at det ikke er standard. De fleste har strenge regler for hjemmekontor også, og det er selvfølgelig ikke mulig i det hele tatt i mange yrker. Men fint for dere, for all del!

Anonymkode: b76b4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet vårt får 4 uker. Fordi jeg føler vi må gjøre det, ellers bli vi dømt nord og ned. Jeg har lenge ferie, og føler meg som sagt tvunget. 
Barnet har første uka nå,og spør allerede etter når h*n kan gå i barnehagen igjen… hadde lett bare tatt 3 uker om jeg ikke var så redd for hva andre tenker om meg som mor

Anonymkode: 54a82...539

Det høres kjipt ut for dere begge to. Hvis du sliter så synes jeg du burde sende barnet i bhg med god samvittighet. Det er jo ikke et godt tegn at h*n spør om det selv 💙

Anonymkode: 42bb4...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjenner du bare lærere? På min arbeidsplass tar alle 3 uker, noen få tar 4. Noen må være på jobb hele tiden da bedriften ikke bare kan stenge ned. Ja, vi har mye hjemmekontor, men da jobbes det. Sender hellere barnet mitt i barnehagen enn å ha det hjemme npr jeg er på jobb. Det er mye gøyere i barnehagen enn å sitte stille i sofaen for mamma er i møte, og jeg får faktisk jobbet og gjort det jeg får betalt for.

Blir kortere dager da, det prioriterer vi. Minste kan få sove lenge om hun trenger det, og eldste følger gjerne minste i barnehagen. 

Jeg har forøvrig både fleksibel jobb og uavhengig stilling, men det betyr ikke at jeg bare kan ta fri eller at hjemmekontor betyr at jeg ikke jobber? Ingen av mine kolleger holder på slik heller.

Og tipper halvparten av barna var i bhg denne uken, og over halvparten av klassen til mellomste var på sommerskole 9-16. Så det er nok ikke SÅ vanlig med 6 uker fri altså. Om man ikke er lærer eller deltidsansatt, ufør eller på AAP eller bare ikke gidder jobbe. 

Anonymkode: bec9d...980

Omgangskretsen består stort sett i økonomer (revisorer, konsulenter, controllere) og jurister (er siviløkonom selv), noen forskere... Min arbeidsplass er så godt som stengt fra første uka i juli til andre uka i august, da næringslivet "står stille" om sommeren. Men jeg jobber litt hjemmefra da jeg ikke ønsker å ta ut mer enn 3 uker akkurat på sommeren. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg, og her tar 99% 3 uker ferie på sommeren. 
 

det tar vi også. 3 uker sommerferie. 1 uke på høsten og noen dager spredt rundt om året

Anonymkode: 13717...2fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kjenner du bare lærere? På min arbeidsplass tar alle 3 uker, noen få tar 4. Noen må være på jobb hele tiden da bedriften ikke bare kan stenge ned. Ja, vi har mye hjemmekontor, men da jobbes det. Sender hellere barnet mitt i barnehagen enn å ha det hjemme npr jeg er på jobb. Det er mye gøyere i barnehagen enn å sitte stille i sofaen for mamma er i møte, og jeg får faktisk jobbet og gjort det jeg får betalt for.

Blir kortere dager da, det prioriterer vi. Minste kan få sove lenge om hun trenger det, og eldste følger gjerne minste i barnehagen. 

Jeg har forøvrig både fleksibel jobb og uavhengig stilling, men det betyr ikke at jeg bare kan ta fri eller at hjemmekontor betyr at jeg ikke jobber? Ingen av mine kolleger holder på slik heller.

Og tipper halvparten av barna var i bhg denne uken, og over halvparten av klassen til mellomste var på sommerskole 9-16. Så det er nok ikke SÅ vanlig med 6 uker fri altså. Om man ikke er lærer eller deltidsansatt, ufør eller på AAP eller bare ikke gidder jobbe. 

Anonymkode: bec9d...980

Det er ikke bare lærere som har mer fri enn 5 uker da du. Mange jobber turnus, eksempelvis mannen min, som har fri hver tredje uke. Om friukene faller i høst eller vinterferien feks så får barna fri hele uken. Og 4 uker sommerferie + en uke turnusfri er 5 uker ferie for barna. 
Selv har jeg endel avspasering på grunn av kveldsmøter gjennom året. Det blir minst en uke ekstra fri. 
Og jeg kjenner flere andre som er i lignende situasjoner. Så den siste setningen viser at du ikke helt vet hva du snakker om. 

Anonymkode: c26fc...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes alle jeg kjenner har 6 uker nå, og mye fleksibilitet og avspasering. Og hjemmekontor på enkeltdager og inneklemte dager. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Signerer denne. Mange kontorrotter som koser seg med full fleks og hjemmekontor samt 8-900 000 ++ i lønn. 

Anonymkode: 5f5b0...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke bare lærere som har mer fri enn 5 uker da du. Mange jobber turnus, eksempelvis mannen min, som har fri hver tredje uke. Om friukene faller i høst eller vinterferien feks så får barna fri hele uken. Og 4 uker sommerferie + en uke turnusfri er 5 uker ferie for barna. 
Selv har jeg endel avspasering på grunn av kveldsmøter gjennom året. Det blir minst en uke ekstra fri. 
Og jeg kjenner flere andre som er i lignende situasjoner. Så den siste setningen viser at du ikke helt vet hva du snakker om. 

Anonymkode: c26fc...f97

Turnus er noe helt annet enn det den brukeren snakker om. Det betaler man jo for i form av lange dager og ugunstig arbeidstid resten av året. 

Arbeidsplasser der man får ekstra ferieuker og dessuten kan ta  hjemmekontor når og hvor man vil (og det regnes som hjemmekontor om man sjekker jobbmail innimellom) er derimot sjeldne. Det hersker en del myter om at fleksibel arbeidstid betyr at man kan velge hvor mye man kan jobbe, og sånn er det jo ikke. 

Jeg jobber i en bransje som dessverre aldri tar pause. Vi har mulighet for hjemmekontor opptil to dager per uke, men det må alltid godkjennes av nærmeste leder og det er avhengigavat det ikke er planlagt noen møter på disse dagene. Hjemmekontor i utlandet er strengt forbudt på grunn av skattereglene. I tillegg må man naturligvis avlyse dersom det skjer noe uventet, så det er i praksis grenser for hvor langt unna jobben man kan være. Generelt gir ikke "hjemmekontor og full fleks" noen større mulighet til å gi barna ferie fra barnehagen enn en jobb med fast arbeidstid. 

Dette ble en avsporing, men jeg er så lei alle myter om kontorrotter som koser seg på hjemmekontor uten å gjøre noe videre.

Anonymkode: b76b4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange arbeidsplasser gir ikke mer enn 3 uker sammenhengende ferie på sommeren, så er nok mange foreldre som kun har 3 uker på sommeren

Anonymkode: 4900f...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre uker om sommeren, og bruker resten av ferien til å ta ut ferie i påska, jula og 1-2 dager her og der slik at vi jevnlig får besøkt besteforeldre, tanter og onkler som bor langt unna. Tror det gir barna mer enn å kun se dem ila. sommerferien hvert år. Nå får de møtt hverandre minst 5-6 ganger i året. 

Anonymkode: 2e335...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne. Mange kontorrotter som koser seg med full fleks og hjemmekontor samt 8-900 000 ++ i lønn. 

Anonymkode: 5f5b0...7e1

Ok 😂

Anonymkode: 7aca2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Turnus er noe helt annet enn det den brukeren snakker om. Det betaler man jo for i form av lange dager og ugunstig arbeidstid resten av året. 

Arbeidsplasser der man får ekstra ferieuker og dessuten kan ta  hjemmekontor når og hvor man vil (og det regnes som hjemmekontor om man sjekker jobbmail innimellom) er derimot sjeldne. Det hersker en del myter om at fleksibel arbeidstid betyr at man kan velge hvor mye man kan jobbe, og sånn er det jo ikke. 

Jeg jobber i en bransje som dessverre aldri tar pause. Vi har mulighet for hjemmekontor opptil to dager per uke, men det må alltid godkjennes av nærmeste leder og det er avhengigavat det ikke er planlagt noen møter på disse dagene. Hjemmekontor i utlandet er strengt forbudt på grunn av skattereglene. I tillegg må man naturligvis avlyse dersom det skjer noe uventet, så det er i praksis grenser for hvor langt unna jobben man kan være. Generelt gir ikke "hjemmekontor og full fleks" noen større mulighet til å gi barna ferie fra barnehagen enn en jobb med fast arbeidstid. 

Dette ble en avsporing, men jeg er så lei alle myter om kontorrotter som koser seg på hjemmekontor uten å gjøre noe videre.

Anonymkode: b76b4...cd9

 

Du oser jo av misunnelse og fordommer. 

1) jeg og de fleste jeg kjenner fører timer, da det er en del fakturerbar tid i det vi gjør, samt at interne oppgaver skal ha riktig kostsenter. Det er en myte at man kan sulle rundt på hjemmekontor. Da hadde vi gjort oss upopulære veldig raskt. 

2) nesten alle jeg kjenner har en variant av denne løsningen nå. Jeg vil heller si det er uvanlig å kun ha avmålte 5 uker i året i dagens arbeidsliv

3) du har blitt løyet for om du ikke får jobbe fra utlandet. Jeg reiser mye internasjonalt i jobb, og jobber i et konsulentvarehus som vet hva de holder på med når det kommer til utløsning av skatteplikt. 

4) ugunstig arbeidstid gjelder definitivt de som har tilsvarende jobb som meg. Det er kundeleveranser, og dager vi sitter til over midnatt, og en del reisedøgn. Nettopp derfor har mange avtale om sjette ferieuke nå + timebank og fleks til en viss grad. 

Om du er så miserabel og bundet i jobben du har så ville jeg anbefalt å se deg om etter noe annet som gir denne fleksibiliteten. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

 

Du oser jo av misunnelse og fordommer. 

1) jeg og de fleste jeg kjenner fører timer, da det er en del fakturerbar tid i det vi gjør, samt at interne oppgaver skal ha riktig kostsenter. Det er en myte at man kan sulle rundt på hjemmekontor. Da hadde vi gjort oss upopulære veldig raskt. 

2) nesten alle jeg kjenner har en variant av denne løsningen nå. Jeg vil heller si det er uvanlig å kun ha avmålte 5 uker i året i dagens arbeidsliv

3) du har blitt løyet for om du ikke får jobbe fra utlandet. Jeg reiser mye internasjonalt i jobb, og jobber i et konsulentvarehus som vet hva de holder på med når det kommer til utløsning av skatteplikt. 

4) ugunstig arbeidstid gjelder definitivt de som har tilsvarende jobb som meg. Det er kundeleveranser, og dager vi sitter til over midnatt, og en del reisedøgn. Nettopp derfor har mange avtale om sjette ferieuke nå + timebank og fleks til en viss grad. 

Om du er så miserabel og bundet i jobben du har så ville jeg anbefalt å se deg om etter noe annet som gir denne fleksibiliteten. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Du sier at "nesten alle de kjenner " har denne typen ordning og det er uvanlig å ha fem uker ferie. Samtidig sier du at dette er en kompensasjon for ugunstig arbeidstid andre deler av året. Har alle på din arbeidsplass samme ordning (inkludert rengjøringspersonell og regnskapsmedarbeidere) eller glemmer du alle som ikke har samme type jobb som deg selv?

Jeg er klar over at det ikke er forbudt etter norsk lov å ha hjemmekontor i utlandet, men min arbeidsgiver tillater det altså ikke. Jeg kjenner heller ingen som har rett til dette, så etter din logikk må dette være svært uvanlig. 

Det er ikke så miserabelt med fem ukers ferie, helgefri og (vanlig) fleksitid. Det er helt vanlig, faktisk, og bedre enn i mange andre typer jobber. Det er det som er mitt poeng. 

Anonymkode: b76b4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier at "nesten alle de kjenner " har denne typen ordning og det er uvanlig å ha fem uker ferie. Samtidig sier du at dette er en kompensasjon for ugunstig arbeidstid andre deler av året. Har alle på din arbeidsplass samme ordning (inkludert rengjøringspersonell og regnskapsmedarbeidere) eller glemmer du alle som ikke har samme type jobb som deg selv?

Jeg er klar over at det ikke er forbudt etter norsk lov å ha hjemmekontor i utlandet, men min arbeidsgiver tillater det altså ikke. Jeg kjenner heller ingen som har rett til dette, så etter din logikk må dette være svært uvanlig. 

Det er ikke så miserabelt med fem ukers ferie, helgefri og (vanlig) fleksitid. Det er helt vanlig, faktisk, og bedre enn i mange andre typer jobber. Det er det som er mitt poeng. 

Anonymkode: b76b4...cd9

Rengjøringspersonell er innleid, så der aner jeg ikke. Regnskap er nok ganske stille om sommeren, da alle andre er avlogget. Resepsjonen stenger vi i Juli da kontoret uansett er tomt. Hvilke ordninger de har aner jeg ikke. Men vet resepsjonen er oppe 10 timer om dagen, og at regnskap har overtid ved hver månedsslutt. Samme med IT, de er åpne 12 timer i døgnet. Så vil jo anta at det er en god del avspaseringsdager å ta av. 

Var i en middag med 8 stykker i går der dette ble tema, og alle opplevde at de har mye fleksibilitet rundt ferier, skolefri og så videre. Mange sjonglerer litt, slik som jeg og mannen. For eksempel jobbet jeg kun 2 timer fredag mens han tok lang dag, og planen i morgen er å stå opp tidlig å jobbe 8+ timer mens mannen aktiviserer. På den måten løser vi en lag sommerferie. I tillegg til de 3 ukene der vi begge er helt avlogget. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rengjøringspersonell er innleid, så der aner jeg ikke. Regnskap er nok ganske stille om sommeren, da alle andre er avlogget. Resepsjonen stenger vi i Juli da kontoret uansett er tomt. Hvilke ordninger de har aner jeg ikke. Men vet resepsjonen er oppe 10 timer om dagen, og at regnskap har overtid ved hver månedsslutt. Samme med IT, de er åpne 12 timer i døgnet. Så vil jo anta at det er en god del avspaseringsdager å ta av. 

Var i en middag med 8 stykker i går der dette ble tema, og alle opplevde at de har mye fleksibilitet rundt ferier, skolefri og så videre. Mange sjonglerer litt, slik som jeg og mannen. For eksempel jobbet jeg kun 2 timer fredag mens han tok lang dag, og planen i morgen er å stå opp tidlig å jobbe 8+ timer mens mannen aktiviserer. På den måten løser vi en lag sommerferie. I tillegg til de 3 ukene der vi begge er helt avlogget. 

Anonymkode: 7aca2...fec

Jobber der man jobber lange dager i perioder og kan avspasere i andre perioder er ikke uvanlig, det har du rett i. Slike jobber er derimot ikke så lette å kombinere med barnehagebarn, i hvertfall ikke om man er to partnere med denne type jobb. Da er man jo avhengig av barnehagens åpningstid og så videre. Det er noe annet enn kontraktsfestete ekstra ferieuker. Det er vanligvis bare for de over seksti.

Det er kjempefint at du, mannen din og vennene dine har fått slike gode arbeidstidsordninger (selv om de kanskje ikke er like gode som du ga inntrykk av i første innlegg). Dere har sikkert jobbet hardt for å få det også. Det er ikke dette jeg reagerer på, men denne falskt naive "Har ikke alle disse godene, da?"-holdningen din. Du må jo vite at det ikke stemmer, og du innrømmer jo selv at du ikke har snakket med andre yrkesgrupper enn din egen om dette på din egen arbeidsplass en gang. Så hvorfor hevde det da?

Anonymkode: b76b4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...