Gå til innhold

Er det feil av oss å bare ha 3 uker ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Både i fjor og i år er barna våre kun borte fra bhg de tre ukene den er stengt. Jeg opplever at de fleste andre barn er enten borte uken før og/eller uken etter også. Vi får unnagjort ferieplanene på de tre ukene bhg er stengt, men føler meg også litt brydd av at vi nesten er de eneste som kun gir barna våre de tre ukene. Er det det? Gjør vi noe galt ved å gjøre det på den måten? Ingen av oss liker å ha eviglange ferier og trives veldig godt i hverdagen vår. Men føler likevel det gjør oss til et lite utskudd

Anonymkode: 95c78...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har følt på det samme. Det var 3 barn på avdelingen til sønnen min i går og i dag.

Akkurat som dere trives vi godt i hverdagen, i tillegg har barnet kun 5-6 timer i bhg hver dag så jeg trøster meg med at han antakelig har færre timer i bhg totalt enn mange andre.

Har vurdert å prøve å få til noen dager uka etter oppstart igjen bare for å ikke være hun «slemme» mammaen som ikke gir barnet mitt ferie… men altså. Han liker jo bhg og vi liker det slik vi pleier å ha det.

Anonymkode: 4cce7...926

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg hadde synes det var dor lite men om dere trives med det så gjør dere det sånn

Anonymkode: c727e...0cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bhg er stengt i 4 uker. Hadde den vært stengt i 3 hadde vi også gitt barna 3 ukers ferie

Anonymkode: 329a7...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Nop..

Noen liker 3 uker noen liker 6 uker.

Bør ikke ha noe dårlig samvittighet el

Jeg ville også like seks uker, men jeg liker også å ha ferie i løpet av vinteren.

Vi tar gjerne en ekstra ukes juleferie før jul for å stresse ned, og enten fri i påsken eller et par langhelger. 

Om sommeren tar jeg bare tre uker, men jeg synes det er lettere å finne på hyggelige til på ettermiddagene og i helgene om som enn om vinteren, så det passer best for oss å gjøre det på den måten.

Gjør det som passer best for deres familie, ikke tenk på hva andre synes om det.

Anonymkode: b76b4...cd9

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har ikke et valg, vi får kun ferie i 3 uker. De var ikke nødvendigvis når barnehagen var stengt heller. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar også bare 3 uker i sommer. Vi kunne ha strekt det lenger om jeg og mannen hadde hatt færre uker felles. Men vi ønsker å prioritere å være sammen som familie disse få ukene. 

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Og jeg vet at mange som får til å strekke ferien mye enten har mer fleksible jobber, kanskje er lærere eller har friske besteforeldre som trår til. 

Vi gir barnet vårt så lang ferie som passer med vår konkrete situasjon. 

Anonymkode: be1dc...13f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke feil. Dere gjør det som passer dere og deres familie. Slutt å bry deg om hva alle andre potensielt mener. 

You do you!  

Anonymkode: 27d70...c13

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite, de fleste har 4-5 uker har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 17abb...771

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste har 5 uker ferie Ila året, men mange tar ut 4 uker på sommeren. Vi er borte 3 uker på sommeren, prioriterer å reise sammen da fremfor å dele ferien vår. Så er barna gjerne borte både høstferie, jul, påske og noenganger vinterferien også i tillegg - det er ikke alle andre. Det fungerer bra det for oss. Det er jo artig å være i barnehagen, alle vennene til barna er jo der?

Synes nesten det er verre å sende skolebarna på aks i ukesvis, mine har hatet det. Prøver å booke de inn på sommerskole, idrettscamper og sånt i stedet.

Anonymkode: bec9d...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele mine barns oppvekst har vi hatt fri når bhg har vært steng, nå er mine barn voksne og i starten var bhg stengt 4 uker, samtidig som de var stengt i julen, påsken og det førte til at vi som familie aldri hadde noe ferie sammen egentlig da det var slik at far og eg måtte dele de ukene mellom oss og fikk knappe to uker sammen med ungene hver sommer. Følte den gang at det var slik for alle foreldrene. Verre ble det når den eldste startet skolen og SFO hadde sommerstengt på linje med skolen - da hadde vi aldri ferie sammen som familie.. 

Anonymkode: a2d00...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei! Både i fjor og i år er barna våre kun borte fra bhg de tre ukene den er stengt. Jeg opplever at de fleste andre barn er enten borte uken før og/eller uken etter også. Vi får unnagjort ferieplanene på de tre ukene bhg er stengt, men føler meg også litt brydd av at vi nesten er de eneste som kun gir barna våre de tre ukene. Er det det? Gjør vi noe galt ved å gjøre det på den måten? Ingen av oss liker å ha eviglange ferier og trives veldig godt i hverdagen vår. Men føler likevel det gjør oss til et lite utskudd

Anonymkode: 95c78...113

det er da op til hver enkelt familie tenker jeg, her får barna 3 uker ,jeg har bare 2 uker nå ,så den siste uka er de med pappan

Anonymkode: 58890...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke noe problem med bare 3 uker om det er det dere får til som familie. Om dere sender ungene i bhg mens dere er hjemme og har ferie utover de 3 ukene er det noe annet

Anonymkode: 14fff...f00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar oss tre uker i sommer. Så tar vi ei uke i høstferien og resten ifbm jul.

Anonymkode: 7d25e...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Både i fjor og i år er barna våre kun borte fra bhg de tre ukene den er stengt. Jeg opplever at de fleste andre barn er enten borte uken før og/eller uken etter også. Vi får unnagjort ferieplanene på de tre ukene bhg er stengt, men føler meg også litt brydd av at vi nesten er de eneste som kun gir barna våre de tre ukene. Er det det? Gjør vi noe galt ved å gjøre det på den måten? Ingen av oss liker å ha eviglange ferier og trives veldig godt i hverdagen vår. Men føler likevel det gjør oss til et lite utskudd

Anonymkode: 95c78...113

nei liker best 3 ukers ferie, etter barnet begynte på skolen har vi tvungen 4 uker ferie da sfo stenger, men gjennom hele barnehagen hadde vi 3 uker om sommeren, synes det var bedre å fordele ferien ut. får jo like mange over et år uansett.

Anonymkode: cddac...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan jo evt overlappe? Vi får aldri med enn 3 uker ferie hver, men vi tar 2 uker felles slik at den ene forelderen har fri en uke før og den andre 1 uke etter. På denne måten fikk barna litt lenger fri.

men tenker det uansett må være opp til dere og hva som blir riktig❤️

Anonymkode: 75c56...511

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt får 4 uker. Fordi jeg føler vi må gjøre det, ellers bli vi dømt nord og ned. Jeg har lenge ferie, og føler meg som sagt tvunget. 
Barnet har første uka nå,og spør allerede etter når h*n kan gå i barnehagen igjen… hadde lett bare tatt 3 uker om jeg ikke var så redd for hva andre tenker om meg som mor

Anonymkode: 54a82...539

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. , og samme er det hver påske, jul, høst og vinterferie - skjønner ikke hvordan folk får så mye ferie! Eller hvor til de grader fleksibel arbeidsdager de må ha!
men vi har faktisk ikke mulighet til å ta ut mer ferie. Besteforeldre på ene siden er syke , og mine foreldre kan stille opp men er selv på ferie! Barna trives godt i bhg da, men har definitivt følt litt på det denne uka;( 

Anonymkode: f98f7...470

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

‘Vi liker hverdagen vår’ høres fort ut som ‘vi synes det er så stress å være sammen med ungene våre’.,…

 

Anonymkode: 2c353...e03

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...