Gå til innhold

Normalt å gi i gave en «vennedate»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var andre ting det var snakk om det med å sabotere andre relasjoner. 
 

Det kom sikkert ikke så godt frem i første omgang, men denne vennen er en jeg ikke egentlig er så god venn med. 
 

Men jeg har altså fått i gave et gavekort på restaurant, der det er notert at det må brukes på ham. 
Altså, situasjonen er litt anspent, det blir veldig påfallende å bare la være å bruke det, og det føles veldig rart.

Anonymkode: bf1f5...e8b

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forventet ikke å få gavekort til to, men det er det at jeg har fått det i det hele tatt. 
At det er et press om å dra og spise sammen med en person det ikke er naturlig å dra og spise sammen med. 
 

Jeg skjønner at forklaringen er mangelfull, derfor ble det litt rart at meningene her likevel var så sterke.

Anonymkode: bf1f5...e8b

Hva med å takke nei til gaven? Du må vel ikke dra ut og spise med en person du egentlig ikke vil dra ut å spise med?

Evt inviter med deg flere på denne middagen, slik at det ikke bare blir dere to?

Anonymkode: a0c6a...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er normalt, jeg skjønner ikke helt hvordan en "vennedate" skal kunne sabotere andre relasjoner?

Anonymkode: 20f02...c5a

Det er ikke akkurat denne daten som jeg siktet til som saboterer, men han har prøvd å sabotere andre relasjoner jeg har hatt før. 
 

Han er ikke naturlig for meg å dra og spise middag sammen med. 
Og jeg er satt i en situasjon der det også blir veldig merkelig å la være å bruke det. 
 

Det er på en måte et slags press og det vil bli feil uansett hva jeg gjør. 
Han har prøvd ofte å få meg på tomannshånd på andre indirekte måter der jeg fremstår kjip om jeg ikke blir med, som for eksempel å følge ham hjem fordi han var full og var lei seg, og da jeg ikke ville bli med ham inn (han grafset og tok på meg) fikk jeg høre fra andre dagen etter at jeg var grusom og dessuten hadde baksnakket dem. 

Sånne ting. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var andre ting det var snakk om det med å sabotere andre relasjoner. 
 

Det kom sikkert ikke så godt frem i første omgang, men denne vennen er en jeg ikke egentlig er så god venn med. 
 

Men jeg har altså fått i gave et gavekort på restaurant, der det er notert at det må brukes på ham. 
Altså, situasjonen er litt anspent, det blir veldig påfallende å bare la være å bruke det, og det føles veldig rart.

Anonymkode: bf1f5...e8b

Det kan godt være at det er upassende og ikke normalt i den situasjonen du er i, da takker du bare høflig nei.

Ellers så snu på det? Hvis denne personen hadde blitt invitert deg ut å spise og spandert, hadde det et like rart?  Isåfall takk nei til gaven

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke akkurat denne daten som jeg siktet til som saboterer, men han har prøvd å sabotere andre relasjoner jeg har hatt før. 
 

Han er ikke naturlig for meg å dra og spise middag sammen med. 
Og jeg er satt i en situasjon der det også blir veldig merkelig å la være å bruke det. 
 

Det er på en måte et slags press og det vil bli feil uansett hva jeg gjør. 
Han har prøvd ofte å få meg på tomannshånd på andre indirekte måter der jeg fremstår kjip om jeg ikke blir med, som for eksempel å følge ham hjem fordi han var full og var lei seg, og da jeg ikke ville bli med ham inn (han grafset og tok på meg) fikk jeg høre fra andre dagen etter at jeg var grusom og dessuten hadde baksnakket dem. 

Sånne ting. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Gi tilbake gaven og slutt å være venn med ham.

Anonymkode: aa32d...616

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (2 minutter siden):

Det kan godt være at det er upassende og ikke normalt i den situasjonen du er i, da takker du bare høflig nei.

Ellers så snu på det? Hvis denne personen hadde blitt invitert deg ut å spise og spandert, hadde det et like rart?  Isåfall takk nei til gaven

Ja det hadde vært rart om de gjorde det, og de gjør det på denne måten av en grunn, fordi da er jeg kjip om jeg liksom gir tilbake gaven eller ikke bruker den. 
 

Ja jeg skjønner at alle sier at jeg bare skal takke nei, og at det er mye bakgrunnsinformasjon som mangler for å forstå at denne personen har et tak på andre relasjoner jeg har og klarer å vende andre mot meg dersom jeg «svikter» ham. 
 

Jeg tenker jeg setter strek her for å lufte dette på kvinneguiden. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke akkurat denne daten som jeg siktet til som saboterer, men han har prøvd å sabotere andre relasjoner jeg har hatt før. 
 

Han er ikke naturlig for meg å dra og spise middag sammen med. 
Og jeg er satt i en situasjon der det også blir veldig merkelig å la være å bruke det. 
 

Det er på en måte et slags press og det vil bli feil uansett hva jeg gjør. 
Han har prøvd ofte å få meg på tomannshånd på andre indirekte måter der jeg fremstår kjip om jeg ikke blir med, som for eksempel å følge ham hjem fordi han var full og var lei seg, og da jeg ikke ville bli med ham inn (han grafset og tok på meg) fikk jeg høre fra andre dagen etter at jeg var grusom og dessuten hadde baksnakket dem. 

Sånne ting. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Det høres ut som manipulering eller at du iallefall føler deg presset til å gå ut med han.

Vær ærlig, si nei, du har ikke lyst å gå ut med han.  Klare grenser er det eneste slike folk forstår. Og jo lenger du venter/mer du gir jo verre blir det

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det hadde vært rart om de gjorde det, og de gjør det på denne måten av en grunn, fordi da er jeg kjip om jeg liksom gir tilbake gaven eller ikke bruker den. 
 

Ja jeg skjønner at alle sier at jeg bare skal takke nei, og at det er mye bakgrunnsinformasjon som mangler for å forstå at denne personen har et tak på andre relasjoner jeg har og klarer å vende andre mot meg dersom jeg «svikter» ham. 
 

Jeg tenker jeg setter strek her for å lufte dette på kvinneguiden. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Hva vil du vi skal si da? Tror du at du er mindre kjip om du bruker gaven på noen andre enn om du gir den tilbake?

Anonymkode: aa32d...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det hadde vært rart om de gjorde det, og de gjør det på denne måten av en grunn, fordi da er jeg kjip om jeg liksom gir tilbake gaven eller ikke bruker den. 
 

Ja jeg skjønner at alle sier at jeg bare skal takke nei, og at det er mye bakgrunnsinformasjon som mangler for å forstå at denne personen har et tak på andre relasjoner jeg har og klarer å vende andre mot meg dersom jeg «svikter» ham. 
 

Jeg tenker jeg setter strek her for å lufte dette på kvinneguiden. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Ja men da må du bare være kjip da! 

Eller har dere forskjellig standard for kjip og du vil på død og liv unngå begge? Det går ikke, du må bestemme om du vil leve deres eller din " "moralske" standard.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vil du vi skal si da? Tror du at du er mindre kjip om du bruker gaven på noen andre enn om du gir den tilbake?

Anonymkode: aa32d...616

Har aldri sagt jeg vil bruke den på noen andre😄 Da tror jeg du misforstår. 
 

Det jeg lurte på var, er det normalt å gi et gavekort der det står at dette MÅ du bruke sammen med ham? 
Altså, jeg kan ikke bruke det alene en gang. 
 

Altså, jeg MÅ på restaurant sammen med han, eller jeg må gi det tilbake, eller la være å bruke det (og da få masse kjipe reaksjoner fra andre)

Anonymkode: bf1f5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedinnlegget ditt skulle vært litt anderledes ts, problemet ditt er ikke selve gaven, men relasjonen til denne personen.

Du nesten skrive litt mer om hva du vil ha svar på. Ikke rart folk misforstår deg. Det er en slags dobbeltkommunikasjon, du ber på en måte om råd basert på feil eller for lite bakgrunn, da blir det ikke gode råd.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri sagt jeg vil bruke den på noen andre😄 Da tror jeg du misforstår. 
 

Det jeg lurte på var, er det normalt å gi et gavekort der det står at dette MÅ du bruke sammen med ham? 
Altså, jeg kan ikke bruke det alene en gang. 
 

Altså, jeg MÅ på restaurant sammen med han, eller jeg må gi det tilbake, eller la være å bruke det (og da få masse kjipe reaksjoner fra andre)

Anonymkode: bf1f5...e8b

Det spiller ingen rolle om det er normalt eller ikke. Hvis han har gitt deg gaven med forbehold om at dere drar sammen, så kommer han til å synes du er kjip og du bruker den uten ham.

Anonymkode: aa32d...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes han er ubehagelig å ha med å gjøre så lar du vær, si at du har noe på gang med en annen og synes det er upassende å dra på en slags date med han.

Anonymkode: c9261...1bf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke det uten han blir omtrent som å foreslå å få kontanter for å spise alene om noen inviterer deg på middag.  

 

Og hva er egentlig problemet, er det han du ikke vil fremstå som kjip ovenfor? I såfall er eneste måte å si nei

Eller er det resten av gjengen/familien etc? Hvis han manipulerer en hel gruppe av folk er det egentlig bare å komme seg bort, det er trist og føles sikkert urettferdig, men i realiteten kan du vel ikke gjøre så mye mer. Eventuelt ligg lavt til han blir le og finner noen andre

Endret av Menchit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ja, det er helt vanlig å gi en felles opplevelse i gaver til venner og familie, der giveren blir med mottaker.

2. I dette konkrete tilfellet høres det ut som giver egentlig ikke anses som en venn, og da er en slik opplevelsesgave unaturlig.

Ts, du må egentlig bare avgjøre om du velger å si nei takk og står i ubehaget som følger ved å kutte det som høres ut som en usunn relasjon, eller om du sier ja takk og tvinger deg gjennom middagen for å slippe konflikt.

Jeg ville valgt å si nei takk, heller enn å risikere at du havner dypere inn i noe som ikke høres helt bra ut. 

Anonymkode: 35308...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke akkurat denne daten som jeg siktet til som saboterer, men han har prøvd å sabotere andre relasjoner jeg har hatt før. 
 

Han er ikke naturlig for meg å dra og spise middag sammen med. 
Og jeg er satt i en situasjon der det også blir veldig merkelig å la være å bruke det. 
 

Det er på en måte et slags press og det vil bli feil uansett hva jeg gjør. 
Han har prøvd ofte å få meg på tomannshånd på andre indirekte måter der jeg fremstår kjip om jeg ikke blir med, som for eksempel å følge ham hjem fordi han var full og var lei seg, og da jeg ikke ville bli med ham inn (han grafset og tok på meg) fikk jeg høre fra andre dagen etter at jeg var grusom og dessuten hadde baksnakket dem. 

Sånne ting. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det hadde vært rart om de gjorde det, og de gjør det på denne måten av en grunn, fordi da er jeg kjip om jeg liksom gir tilbake gaven eller ikke bruker den. 
 

Ja jeg skjønner at alle sier at jeg bare skal takke nei, og at det er mye bakgrunnsinformasjon som mangler for å forstå at denne personen har et tak på andre relasjoner jeg har og klarer å vende andre mot meg dersom jeg «svikter» ham. 
 

Jeg tenker jeg setter strek her for å lufte dette på kvinneguiden. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Her må du rett og slett lære å sette sunne grenser for deg selv. Si nei om du ikke vil og syns det er ubehagelig og feil. Om andre igjen velger å høre på han, og kommer til deg og er negative og mener du skulle gjort ting annerledes i div situasjoner, så er de ikke ekte venner av deg uansett og er dermed ikke noe tap om de ikke er der mer. 

Men det er ganske vanskelig å gi råd og komme med tips når man egentlig ikke aner hva man snakker om. 

Anonymkode: a0c6a...dad

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (1 minutt siden):

Å bruke det uten han er omtrent som å foreslå å få kontanter for å spise alene om noen inviterer deg på middag. 

 Kan du ikke bare forklare dem hvorfor du ikke vil spise med han?

Hvis det er så viktig for deg å ikke fremstå som kjip for disse menneskene så må du jo nesten bare spise med han.

Hvis du vil ha mer råd må du nesten forklare mer av situasjonen.

Jeg har vel prøvd å forklare litt om at han har et tak på folk og at det ikke bare er snakk om å være redd for å framstå kjip for disse menneskene. Det er mer snakk om utfrysning, bli bombardert med meldinger og å ha det på seg at man er direkte ond mot ham som det er synd i. 
 

Og jeg hadde aldri interesse av å bruke det uten ham, det var for å forklare hvordan forbeholdet om å spise sammen med ham ble lagt fram. Som en slags «ikke prøv deg å komme unna dette». For så å spørre her om dette er normalt. 
 

Ja jeg forstår at mye informasjon mangler. Og ja jeg forstår at mange her ikke kan forstå dette. 
Jeg er i en veldig vanskelig situasjon, og det er ikke så enkelt å bare bli fryst ut eller bli hakket på eller fortalt at jeg er ond mot ham. Det er utrolig kjipt og ødeleggende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 
Ja jeg skjønner at da har jeg feil venner osv, men det er ekstremt ødeleggende likevel. 
 

 

Takk til de som har svart på en snill måte.

Anonymkode: bf1f5...e8b

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg gir nesten alltid slike gaver... "Bursdagsgaven er at vi går ut å spiser" "som julegave har jeg kjøpt konsertbilletter til oss"... Alle ganger jeg har fått middager, konserter, teater eller lignende i gave, så er det selvsagt at det er med giveren...

Anonymkode: 46031...0f6

Slitsomt med slike gaver som kommer med press om å gjøre aktivitet med en bestemt person man ikke selv velger. 

Anonymkode: cd539...1b6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (25 minutter siden):

Jeg tror hovedinnlegget ditt skulle vært litt anderledes ts, problemet ditt er ikke selve gaven, men relasjonen til denne personen.

Du nesten skrive litt mer om hva du vil ha svar på. Ikke rart folk misforstår deg. Det er en slags dobbeltkommunikasjon, du ber på en måte om råd basert på feil eller for lite bakgrunn, da blir det ikke gode råd.

Jeg har vært så livredd for at situasjonen skal bli gjenkjent og at jeg kommer til å bli «tatt» og få masse dritt, så derfor jeg har vært forsiktig med informasjon. 
 

Jeg fikk svar på opprinnelig spørsmål, de fleste mener det er normalt å gi et gavekort med et forbehold om å bare bruke det sammen med den personen man fikk det av. 

Anonymkode: bf1f5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort på noe til en god venn med forbehold om at dere gjør det sammen, er vanlig. Men her høres det ut som en "venn" som bruker gavekortet for å nærmest presse deg til å gjøre noe sammen med vedkommende. Evt. så vet ikke vennen at du ikke egentlig har lyst, og prøver å være hyggelig. Det er ikke så lett for utenforstående å vite, og du skriver jo at det er komplisert. 

Men er det sånn at du virkelig ikke ønsker å gå på restaurant med denne vennen, fordi det egentlig ikke er noen venn, ville jeg gitt gavekortet tilbake og bedt vedkommende gi det til noen andre. Det må jo kanskje være sånn det stiller seg, når du ikke har lyst til å gå på restaurant med personen selv om du gjør det gratis? 

Anonymkode: e3b52...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så tar du vennen med deg ut, der du betaler? Vel, det høres koselig ut det. 😊

Gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...