Gå til innhold

Er så forbanna lei bobilene på veien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en sutring i Lofoten. Folk må kjøre og folk må på do. Men pengene til turistene vil de ha. 

Anonymkode: a0aa7...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 16.51):

Jeg har vært på biltur rundt omkring i Sør-Norge de siste 2,5 ukene, og ikke merket noe til dette.  Enten bor du på et sted der det ikke er mulig å kjøre 80, selv om fartsgrensene sier det, eller så er du bare unødvending stresset. 

Anonymkode: 5b0ad...897

Kjørte Trondheim - Levanger forrige helg og der var utrolig mange bobiler langs E6. De kjører sakte, følger ikke med på trafikken og i tunneler setter de virkelig ned farten. Skjønner godt at de som har dette som pendlervei blir frustrerte.

Anonymkode: 65bdc...6fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (4 minutter siden):

Hyggelig med bobiler da. Pust inn og pust ut og let it go. Her er det folk på ferie som nyter Norge. Jeg synes det verste med feriefolk på farta er de som kjører langt over fartsgrensene. Heller en treg bobil enn andre idioter som utsetter andre for fare. 

"Hyggelig med bobiler"? Vel, jeg bor i Kristiansand, og både sentrum og områdene flere mil rundt er fulle av bobiler, campingvogner, campervans og cruiseturister. Jeg har flere skogsområder jeg går i året rundt, men mellom mai og september er parkeringsplassene fylt opp av turister som behandler området som en campingplass. De breier seg ut med stoler, bord, aggregat og you name it, og lukten av tiss/bæsj er alltid tilstedeværende. Dersom jeg som nordkvinne ønsker å se noe av mitt eget land på sommertid, aller helst Vestlandet, kan jeg bare drømme om å ligge ved fartsgrensen gjennom fjell og daler. Finnes alltid noen tyskere eller nederlendere som vet å sette pris på landskapet mens de triller sakte gjennom fjellheimen i 48 km/t. 

Og nei, de legger ikke nevneverdig fra seg mye penger her i Norge. Mat og alkohol har de med fra hjemlandet, og bompenger driter de i å betale: https://www.nrk.no/rogaland/norge-har-gatt-glipp-av-90-millioner-pa-to-ar-fordi-turister-ikke-betaler-bompenger-1.16872133

Anonymkode: d18f6...388

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 15.24):

Jeg er låst inn her. 80 km/t vei i alle retninger, men ingen kjører fortere enn 50 fordi det er en eller annen jævla bobil på veien overalt. Satans drittnisser som ikke klarer å kjøre bil. Og så har du slike...hvor hensynsløst går det an å være?

Anonymkode: bdb98...63a

Det er myndighetene som ikke bygger skikkelige veier som har skylden. De satans drittnissene er politikerne som flår bilistene for penger og bruker de til andre ting. Det burde være plass til alle, også i trafikken, og alle burde betale, ikke bare de som sitter i egen bil. 

Anonymkode: 6c39f...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kjørte Trondheim - Levanger forrige helg og der var utrolig mange bobiler langs E6. De kjører sakte, følger ikke med på trafikken og i tunneler setter de virkelig ned farten. Skjønner godt at de som har dette som pendlervei blir frustrerte.

Anonymkode: 65bdc...6fa

Er ihvertfall ingen fare i tunneller med gjennomsnittsmåling når toppfarten er 50 i 80-sonen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 22.14):

Det er ikke påbudt å kjøre i 80. Burde være ulovlig å kjøre om man har det travelt. 

Slapp av! Du lever bare en gang. Kos deg!

Anonymkode: 4c49e...a9f

Man er faktisk pliktig til å bidra til god flyt i trafikken! Kjører man 30 km/t under fartsgrensa, og skaper en lang kjede av kø bak seg, og i tillegg overser alle avstikkere hvor man faktisk kan svinge av for å slippe forbi køen - så kjører man uaktsomt, uforsvarlig og i strid mot reglene! 

Og det er nettopp slik de fleste bobiler kjører. Så du kan spare deg det der tullet ditt.

Anonymkode: 3bd8a...1dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man er faktisk pliktig til å bidra til god flyt i trafikken! Kjører man 30 km/t under fartsgrensa, og skaper en lang kjede av kø bak seg, og i tillegg overser alle avstikkere hvor man faktisk kan svinge av for å slippe forbi køen - så kjører man uaktsomt, uforsvarlig og i strid mot reglene! 

Og det er nettopp slik de fleste bobiler kjører. Så du kan spare deg det der tullet ditt.

Anonymkode: 3bd8a...1dc

Du har ikke lov å kjøre over 80 i 80 sonen. Det betyr ikke det er påbudt eller forsvarlig å kjøre i 80. Du får ikke lov til å kjøre over 80. Du snakker om svingete, dårlige, norske landeveier. 80 kilometer i timen er ikke alltid forsvarlig på disse veiene. Spesielt ikke for store kjøretøy. Jeg vil ikke møte en bobil som kjører i 80 rundt alle de smale svingete landeveiene vi har.

Snakker vi om de som kjører i 60-70 på motorveien, så er det anderledes. Det er absolutt farlig.

 

Anonymkode: 4c49e...a9f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å glede seg, på fredag reiser vi på ferie med campervanen vår! 😉 ikke riktig så provoserende som jeg håpte da det er en ombygget varebil, men tjohei! Vi sees snart på veien 😃

Anonymkode: 16e72...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

At bare Tesla eiere får kjøre på veien? 

 

Anonymkode: 639bd...c4d

Jaaaaaa 🤩da hadde kjøringen til og fra jobb ikke vært noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sommeren tiden for litt lav puls og tempo?

Anonymkode: d4b6e...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare å glede seg, på fredag reiser vi på ferie med campervanen vår! 😉 ikke riktig så provoserende som jeg håpte da det er en ombygget varebil, men tjohei! Vi sees snart på veien 😃

Anonymkode: 16e72...1bb

Jeg kjører også campervan, og så lenge man holder fartsgrensen provoserer man ingen. Det vil si: det er alltid en Tesla som skal forbi uansett hvor mye jeg følger fartsgrensa. 

Anonymkode: d18f6...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke sommeren tiden for litt lav puls og tempo?

Anonymkode: d4b6e...f7f

Se for deg at du bor i Kristiansand. Du skal opp til Molde for å gå i fjell, og vet at du skal kjøre i 10 t og 30 min på én dag (+ evnt trafikk og dostopp). Du har fire eller fem dager på deg, to av dem går til kjøring. Selv med lav puls vet du at du helst skal rekke å komme frem til Molde på én dag, slik at du får to eller tre hele dager med fjelltur (slik at du slipper å stresse opp på fjellet, men heller kan nyte fjellet de få dagene du er der). 

"Høres usannsynlig ut" tenker du. Men dette er min virkelighet, og min måte å feriere på. Jeg tåler at det tar 12 t med kjøring, dopauser og kø gjennom Oslo, men jeg blir oppgitt når turistene snegler seg gjennom daler og over fjellpassasjer i sneglefart. Jeg har ikke en medpassasjer som kan ta over rattet når jeg er sliten, og sliten blir jeg av å kjøre i dinglefart i mil etter mil. Tro det eller ei.

Anonymkode: d18f6...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se for deg at du bor i Kristiansand. Du skal opp til Molde for å gå i fjell, og vet at du skal kjøre i 10 t og 30 min på én dag (+ evnt trafikk og dostopp). Du har fire eller fem dager på deg, to av dem går til kjøring. Selv med lav puls vet du at du helst skal rekke å komme frem til Molde på én dag, slik at du får to eller tre hele dager med fjelltur (slik at du slipper å stresse opp på fjellet, men heller kan nyte fjellet de få dagene du er der). 

"Høres usannsynlig ut" tenker du. Men dette er min virkelighet, og min måte å feriere på. Jeg tåler at det tar 12 t med kjøring, dopauser og kø gjennom Oslo, men jeg blir oppgitt når turistene snegler seg gjennom daler og over fjellpassasjer i sneglefart. Jeg har ikke en medpassasjer som kan ta over rattet når jeg er sliten, og sliten blir jeg av å kjøre i dinglefart i mil etter mil. Tro det eller ei.

Anonymkode: d18f6...388

Hvorfor legge opp til en så slitsom "ferie"? Høres stress og travelt ut.

Anonymkode: 4c49e...a9f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en sutring i Lofoten. Folk må kjøre og folk må på do. Men pengene til turistene vil de ha. 

Anonymkode: a0aa7...348

Så du syns det er helt riktig av lokalbefolkningen skal legge seg på rygg for turistene? Det MÅ være framkommelig for lokalbefolkning som skal på jobb så da må man ha lov å si fra. Bor selv på et turiststed og det er et helvete når man må stoppe, kjøre sakte og bruke dobbelt så lang tid som ellers hjem. Dessverre utgjør turister livsgrunnlaget, men man behøver ikke elske dem likevel, jeg har ikke bedt om at de kommer i lassevis! 

Anonymkode: e959c...7b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er ikke sommeren tiden for litt lav puls og tempo?

Anonymkode: d4b6e...f7f

Når man har ferie ja! Men folk jobber og skjønner du. 

Anonymkode: e959c...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/7/2024 at 6:52 AM, AnonymBruker said:

Enig, så enig! Bobiler, campingvogner og utenlandske turister som kjører i sneglefart, og gjerne stopper på veiskulderen for å ta bilder. Går i sirup på veiene. 

Anonymkode: 5f898...779

De jeg lå bak et sted frem og tilbake fra Flåm kjørte til siden og slapp meg frem. Forskjell finnes ^^, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se for deg at du bor i Kristiansand. Du skal opp til Molde for å gå i fjell, og vet at du skal kjøre i 10 t og 30 min på én dag (+ evnt trafikk og dostopp). Du har fire eller fem dager på deg, to av dem går til kjøring. Selv med lav puls vet du at du helst skal rekke å komme frem til Molde på én dag, slik at du får to eller tre hele dager med fjelltur (slik at du slipper å stresse opp på fjellet, men heller kan nyte fjellet de få dagene du er der). 

"Høres usannsynlig ut" tenker du. Men dette er min virkelighet, og min måte å feriere på. Jeg tåler at det tar 12 t med kjøring, dopauser og kø gjennom Oslo, men jeg blir oppgitt når turistene snegler seg gjennom daler og over fjellpassasjer i sneglefart. Jeg har ikke en medpassasjer som kan ta over rattet når jeg er sliten, og sliten blir jeg av å kjøre i dinglefart i mil etter mil. Tro det eller ei.

Anonymkode: d18f6...388

Jepp, liker å gjøre mye det samme selv. Kjører da stort sett om natten. Her jeg bor må man nesten regne dobbel reisetid i bobilsesongen, så det monner så sinnssykt å unngå kømakerne.

Anonymkode: bdb98...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, liker å gjøre mye det samme selv. Kjører da stort sett om natten. Her jeg bor må man nesten regne dobbel reisetid i bobilsesongen, så det monner så sinnssykt å unngå kømakerne.

Anonymkode: bdb98...63a

Men om du kjører om natten, snur du kanskje døgnet litt? Eller hvordan løser du det?

Anonymkode: d18f6...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om du kjører om natten, snur du kanskje døgnet litt? Eller hvordan løser du det?

Anonymkode: d18f6...388

Tja, det koster krefter. Men det er mer slitsomt å forholde seg til bobilkøene.

Anonymkode: bdb98...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...