AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #21 Skrevet 6. juli 2024 Ja oppfordrer 11 åringen til å lese bøker han liker fotball bøker veldig godt.Tidligere vært med på sommerles. Anonymkode: 2fc8d...309
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #22 Skrevet 6. juli 2024 Etter at de begynte med å lese bøker for dem i barnehagen og ha barnehage bibliotek så elsker han det, leser 1-3 bøker hver eneste dag og vil alltid låne nye, spesielt hvis det er en bok de voksne har lest for dem så vet han at historien er gøy. Det er jo barnebøker så de er korte, men likevel stas 😊 Anonymkode: 80942...669
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #23 Skrevet 6. juli 2024 Arkana skrev (På 5.7.2024 den 13.54): Jeg trenger ikke oppfordre dem, alle tre elsker å lese og leser hver dag. Vi har lest for barna siden de var små, vi har massevis av bøker i huset og drar ofte på biblioteket og barna ser også at vi voksne leser. Barn tar jo etter voksne. Jeg tenker at vel så viktig som oppfordringer er det at foreldrene selv viser interesse for bøker og hjelper barna inn i bokverdenen ved høytlesing. Alt dette gjorde vi også, men datteren vå ble dessverre ingen lesehest selv om hun elsker historier og ble lest for og gitt bøker hele barndommen. Hun hadde ikke smarttelefon før ungdomsskolen, og tv var begrenset, men nå får hun sine historier fra tv, tiktok osv for det meste. Noen få bøker bare. Barna blir visst ikke kopier av oss Anonymkode: 0fdeb...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #24 Skrevet 6. juli 2024 Jeg oppfordrer ikke i form av "kanskje du skal lese en bok?", det er mer ved at lesing er en aktivitet som vi gir plass til i hverdagen. Som andre sier drar vi ofte til biblioteket, vi foreldre sitter gjerne med egne bøker, vi snakker om det vi selv leser, og snakker om hva de kunne tenke seg å lese. Det er også noe med at når vi reiser på hytta så sier vi "har du pakket med deg noen bøker så du har å lese på?" eller "la oss ta en tur på biblioteket før vi reiser bort!". Ja, og så i tillegg har vi strenge grenser for skjermtid, både for barn og voksne. Anonymkode: e43f9...acf 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #25 Skrevet 6. juli 2024 Jeg leste masse for barna da de var små, noe begge likte. Vi hadde lesestund før legging helt til eldste begynte på ungdomsskolen Men å lese selv har de dessverre aldri vært så interesserte i. Den ene har dysleksi, så det er nok hovedhindringen. Den andre leser litt tegneserier og "tegneserie-bøker", typisk sånne japanske anime-greier. Ellers er det lite lesing i bøker her. Tenåringer begge to. Så å lese mye for ungene gjør ikke alltid at de blir interesserte i å lese selv, dessverre. Anonymkode: c9138...408
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #26 Skrevet 6. juli 2024 Leste mye for mine barn når de var små, og har fulgt opp leselekser. Ingen av de åpner en bok frivillig. Alle har en god lesekompetamse jamfør nasjonale prøver i 5., 8. og 9., men har likevel helt funnet gleden i det. Jeg synes det er trist, for jeg elsker å lese selv. Tror ikke min sønn har lest e hel bok, bortsett fra det han måtte på ungdomsskolen og vgs. Anonymkode: 2b13d...55f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #27 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste mye for mine barn når de var små, og har fulgt opp leselekser. Ingen av de åpner en bok frivillig. Alle har en god lesekompetamse jamfør nasjonale prøver i 5., 8. og 9., men har likevel helt funnet gleden i det. Jeg synes det er trist, for jeg elsker å lese selv. Tror ikke min sønn har lest e hel bok, bortsett fra det han måtte på ungdomsskolen og vgs. Anonymkode: 2b13d...55f Likevel ikke funnet gleden, skulle det stå. Anonymkode: 2b13d...55f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #28 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 13.46): Media snakker om at norske barn leser mindre og mindre. Hva kommer det av? Er det iPadene? Oppfordrer du dom forelder barnet ditt til å finne frem en bok, eller går det i glemmeboken? Anonymkode: e6df6...379 Nei, det gjør jeg ikke, hn leser når hn selv ønsker, det blander jeg meg ikke i. men hn er god i og lese både norsk og engelsk Anonymkode: 58c1d...101
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #29 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 14.36): Skulle ønske mine barn elsket å lese eller bli lest for, men nei. Tror ikke det bare er miljø altså, selv om det selvfølgelig kan være en viktig faktor. Jeg selv elsker bøker, leste masse som barn, men min mor som jeg vokste opp med gjorde ikke det. Tror ikke jeg ble lest mye for heller, ikke som jeg kan huske. Har begynt å lese for mine barn fra de var veldig små, men de har aldri hatt den store interessen utover typisk pekebøker. Vi har mange bøker hjemme, jeg leser selv ofte og jeg har jevnlig forsøkt å lese for dem men de er ikke interessert 😅 eldste på ni leser noen ganger på senga, men da helst faktabøker for barn eller tegneserier. Yngste på seks finnes ikke interessert i bøker ser jeg 😮💨 har dratt de med til biblioteket og latt de velge bøker selv, men de røres ikke når vi kommer hjem. Synes det er veldig synd (og nei, vi har ikke mye skjerm heller 😐) Anonymkode: ec8b4...3da Samme her... Eldste min leste jeg mye for og , mange lange bøker. Den minste har oppmerksomhet i et minutt også ferdig... Anonymkode: cf100...399
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå