Gå til innhold

Bekymret for å dra på telttur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å dra på min første telttur, og ta med meg seksåringen. Selve teltingen er jeg ikke bekymret for, men jeg har begynt å bli litt tøysete etter alt mulig rart man leser om i media.

Stedet vi skal til er i min gamle hjemkommune, som er ganske "bygdete", med drøye 3000 innbyggere fordelt på snaue 2,5 km². Skal til en strand som ligger et stykke unna sentrum, og ikke i gåavstand fra noe som helst, hvor noen kunne "ramlet innom" på vei forbi.

Allikevel får jeg rare scenarier i hodet, om å bli angrepet i teltet av en eller annen gærning. Eller en gjeng med gærninger. Rett og slett utsette barnet mitt for faren for å bli drept der ute på telttur.

Prøver jeg å tenke rasjonelt, så skjønner jeg jo at dette er veldig usannsynlig. Men så ligger det der og lager en skygge over hele denne turen allikevel.

Litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget her, altså. Kanskje bare få en bekreftelse på at jeg egentlig bare er litt koko, og at dette kommer til å gå helt fint😂

Anonymkode: b3805...0e7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å gå helt fint :tommelopp2:

I fra april til september overnatter jeg så ofte det går med tanke på vær og fritid i fjellet (og fjellet er ca 30 minutter unna storbyen). Som oftest helt aleine (innimellom med mannen) i hengekøye under millioner av stjerner eller i telt. Jeg har aldri opplevd noe som helst ubehagelig. Aldri! Og jeg har hatt denne fritidsinteressen i noen år nå. Gærningene holder seg i by kjernen...  Jeg føler meg skjeldent så trygg som når jeg ligger ute i naturen, som kanskje er et rart paradoks men jeg har fullstendig roen. Det er max hvilepuls og lykke over at noe så enkelt kan gi så enorm glede som å sove en natt imellom to furutrær og en åpen himmel og ugle skrik.

Det er en terskel å overvinne den første gangen en overnatter ute i telt, hjernen lager seg scenarier, det er helt naturlig. Sånn var det for meg også i begynnelsen. Men her er det virkelig at klisjeen om at den største frykten er frykten kommer til sin rett. Og rasjonellt sett vet du det også i forhold til hva du skriver. Det er fort gjort å spinne videre ned i frykt hullet av katastrofe tanker men... Det går helt fint. Husk å tenk hester og ikke sebraer (om du har hørt det utrykket.."when you hear hoofbeats think horses not zebras"

Du kommer nok til å ha en skrekk tanke og to, men rasjonsliser det for deg selv.

Jeg bor i Norges nest største by med 7 fjell rundt meg og når ingenting rart eller skremmende av noe slag har skjedd meg i alle disse årene så vil jeg påstå at din koselige plan med barnet ditt høres ganske trygt ut. Ja da det er alltid en sjanse.....for både gærninger og tornadoer men... Det går helt fint. 

Jeg unner deg og håper og tror absolutt du får en nydelig og fin telttur med seksåringen😊

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i Norge, sjansene er større for at du får en meteor i huet enn det du ser for deg. 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lyst til å dra på min første telttur, og ta med meg seksåringen. Selve teltingen er jeg ikke bekymret for, men jeg har begynt å bli litt tøysete etter alt mulig rart man leser om i media.

Stedet vi skal til er i min gamle hjemkommune, som er ganske "bygdete", med drøye 3000 innbyggere fordelt på snaue 2,5 km². Skal til en strand som ligger et stykke unna sentrum, og ikke i gåavstand fra noe som helst, hvor noen kunne "ramlet innom" på vei forbi.

Allikevel får jeg rare scenarier i hodet, om å bli angrepet i teltet av en eller annen gærning. Eller en gjeng med gærninger. Rett og slett utsette barnet mitt for faren for å bli drept der ute på telttur.

Prøver jeg å tenke rasjonelt, så skjønner jeg jo at dette er veldig usannsynlig. Men så ligger det der og lager en skygge over hele denne turen allikevel.

Litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget her, altså. Kanskje bare få en bekreftelse på at jeg egentlig bare er litt koko, og at dette kommer til å gå helt fint😂

Anonymkode: b3805...0e7

Jeg hadde ALDRI gjort dette alene uten kjæresten. Er møtkredd også alene. Sett for mye på krim også😅 Men tror aldri jeg har hørt om teltdrap i norge så det er større sjans krasje i trafikken for å si det slik. Det går nok supert 100%😊

Anonymkode: 07de5...b80

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teltet masse med datteren min. Første telttur tok vi da hun var 2 år. Nå er hun 14 år. Vi har teltet i skogen, i fjæra, i Finland, i Sverige, på øyer, på vidda, på fjellet og på stranda. Null stress :) Eneste jeg har bekymret meg litt for en bjørn, men så langt har også det gått greit 

Anonymkode: 8d39b...945

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, ha med deg en god kniv, så føler du deg tryggere. 

Anonymkode: 7eb5a...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste ulykker skjer i hjemmet 

Anonymkode: 1def7...534

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste ulykker skjer i hjemmet 

Anonymkode: 1def7...534

Men det er sikkert fordi man er hjemme som oftest.

Anonymkode: ea942...cbf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er sikkert fordi man er hjemme som oftest.

Anonymkode: ea942...cbf

Løsningen er dermed å være mer ute 😉

Anonymkode: b2e23...4e1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tenke på skrekkfilmer. 

Anonymkode: 2c07f...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksakt samme tanker når det gjelder telt. Ble ikke bedre av dokumentaren om teltmord i Sverige, selv om det er mange år siden ;) Vi skal derfor «telte» i bilen. Kanskje noe for dere også? En «myk» tilnærming. 

Anonymkode: 405c5...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å reise på telttur selv.

Anonymkode: ea942...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trygt å telte i Norge. Her holder gærningene seg i byen, og det er kun menn som er normale og fritidaglade som tusler rundt i skog og mark. Samtidig skjønner jeg deg godt, for jeg har samme frykt når det kommer til telting.

Noen ting du kan gjøre for å føle deg tryggere, er å f.eks ta med deg store mannesko du kan sette utenfor teltet. 

 

Anonymkode: 28698...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva skal man på telttur? Man ligger ubekvemt. Sover dårlig og blir vekket av hvert minste pip, Ikke kan man dusje seg på morgenen, og man kan ikke bare trykke på en knapp for å få kaffe. 

Anonymkode: 22219...44d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på telttur på skolen men jeg fikk aldri sove. Det var hardt underlag og natta var lang for hva skulle jeg da gjøre mens alle de andre sov?

Anonymkode: ea942...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har eksakt samme tanker når det gjelder telt. Ble ikke bedre av dokumentaren om teltmord i Sverige, selv om det er mange år siden ;) Vi skal derfor «telte» i bilen. Kanskje noe for dere også? En «myk» tilnærming. 

Anonymkode: 405c5...4ab

Jeg så også den dokumentaren Telt mordet på nrk appen...😬 Sverige er litt mer crazy på mord da.

Anonymkode: 07de5...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri hørt om folk i Norge som har blitt angrepet av en tilfeldig gærning på telttur. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hva skal man på telttur? Man ligger ubekvemt. Sover dårlig og blir vekket av hvert minste pip, Ikke kan man dusje seg på morgenen, og man kan ikke bare trykke på en knapp for å få kaffe. 

Anonymkode: 22219...44d

Du har ikke prøvd oppblåsbart liggunderlag skjønner jeg. Jeg har exped liggunderlag og ligger kjempebekvemt. Sover supergodt i telt i frisk luft. Er ikke så fisefin at jeg dør en dag uten dusj, og er heller ikke så avhengig av kaffe at jeg ikke klarer å koke vann til denne på morgenen. Vi har uansett ikke kaffemaskin hjemme, da vi ikke har behov for annet enn moccamaster. Jeg tror ikke du hadde overlevd mange dager hvis det ble krig eller noe sånt med den attituden.

Anonymkode: 69390...827

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

hva skal man på telttur? Man ligger ubekvemt. Sover dårlig og blir vekket av hvert minste pip, Ikke kan man dusje seg på morgenen, og man kan ikke bare trykke på en knapp for å få kaffe. 

Anonymkode: 22219...44d

Nei gid a meg at en må være selvstendig nok til å koke seg kaffe om morningen da gitt 

Anonymkode: b2e23...4e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lyst til å dra på min første telttur, og ta med meg seksåringen. Selve teltingen er jeg ikke bekymret for, men jeg har begynt å bli litt tøysete etter alt mulig rart man leser om i media.

Stedet vi skal til er i min gamle hjemkommune, som er ganske "bygdete", med drøye 3000 innbyggere fordelt på snaue 2,5 km². Skal til en strand som ligger et stykke unna sentrum, og ikke i gåavstand fra noe som helst, hvor noen kunne "ramlet innom" på vei forbi.

Allikevel får jeg rare scenarier i hodet, om å bli angrepet i teltet av en eller annen gærning. Eller en gjeng med gærninger. Rett og slett utsette barnet mitt for faren for å bli drept der ute på telttur.

Prøver jeg å tenke rasjonelt, så skjønner jeg jo at dette er veldig usannsynlig. Men så ligger det der og lager en skygge over hele denne turen allikevel.

Litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget her, altså. Kanskje bare få en bekreftelse på at jeg egentlig bare er litt koko, og at dette kommer til å gå helt fint😂

Anonymkode: b3805...0e7

Gå på campingsteder heller.

Anonymkode: 65b24...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg kan trøste deg med at det går greit etter hvert. Jeg mislikte å sove i telt de første nettene, men  nå sover jeg som en stein. Det er en tilvenning som alt annet. 

Har lest på diverse friluftsforum at ganske mange synes det er skummelt til å begynne med, selv enkelte store, sterke menn hadde problemer med å sove i telt. Godt å vite at man ikke er alene om dette. 

Og jeg kan skrive under på at friluftsfolk er de hyggeligste av alle! 

Anonymkode: a332e...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...