Gå til innhold

Hva er det som får noen til å snuse i svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde de tingene jeg visste jeg ikke burde fordi det kun gikk utover meg selv, ingen babyer var i fare :) Ellers et veldig interessant innlegg med flere heseblesende påstander tatt helt ut av det blå. Smigrende at du har brukt så lang tid på meg, men dette blir så far out at det er vanskelig å ta seriøst.

Anonymkode: 7d9d8...262

Så med andre ord har du ikke noe å komme med annet enn grunnløs dømming, fordommer og skampåføring. Din manglende emosjonelle tilgjengelighet går utover barna dine, det kan du være trygg på. 

Synes det er ganske patetisk at du tror jeg bruker tid på deg, og hvordan du flatterer deg selv med det at jeg deltar i et diskusjonsforum som om jeg smigrer deg. Dette kan jo også vitne om manglende virkelighetsforståelse, det er i alle fall skadelig for barn. Ellers så er det bare et forsøk på hersketeknikk, du devaluerer mine standpunkt med et angrep på mitt etos, og mitt motiv for å delta. Det funker ikke, jeg ser tydelig at det er fordi du ikke har noen gode svar. 

Du bidrar "in bad faith" i denne diskusjonen, du er dømmende, og bidrar til stigma i samfunnet, samt vanskeligere kår for oss alle, er det dette klimaet du ønsker dine barn skal vokse opp i? Du er en sånn forelder som skaper mobbende barn. Du påfører egne og andres barn skam, gjennom din atferd. Og likevel valgte du å få barn. 

Anonymkode: 162cf...aeb

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke fordi jeg personlig mener det er galt da, men fordi det er påvist skadelig for barnet i magen. Det er ikke bare min personlige mening at snusing i svangerskap er ugreit. Grunnen til at jeg opprettet emnet var ikke for å fremme skam- og skyldfølelse, men for å høre hvilken tankegang det er som ligger bak det bevisste valget enkelte tar når de velger å snuse i svangerskapet. Jeg forstår selvsagt at det er vanskelig å slutte, men det er et offer man faktisk må gjøre når man skal bli forelder.

Anonymkode: 7d9d8...262

Jeg mener jo at det er et offer man bør gjøre når en får barn å bli emosjonelt moden. Mentalisering er en av de mest vesentlige egenskapene for å håndtere sin egen psyke, og dette er noe en lærer i møte med sine foreldre. Når du da gjentatte ganger beskriver hvordan du overhodet ikke har evne til å forestille deg andres motivasjon og årsaker for å handle som du gjør, bevitner du dårlig evne til mentalisering. Likevel valgte du å få barn, hvorfor det?

Jeg mener det er et offer en faktisk må gjøre når en får barn, å innse hvor emosjonelt umoden en er, gå til psykolog eller skaffe seg de nødvendige egenskapene på andre måter. Du kaster stein i glasshus all den tid du ikke har tatt tak i din emosjonelle umodenhet.  

Anonymkode: 162cf...aeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er morsomt hvordan snus/røyk under svangerskapet er utilgivelig, mens spekemat og andre mer normale ting er ok. Snus gir økt risiko for lav fødselsvekt, prematurfødsel ++, spekemat gir økt risiko for dødfødt barn liksom. Men sjansen er jo sååå liten, så det er sosialt akseptert?

Når det er sagt er jeg i utgangspunktet enig. Alle burde slutte å snuse når de er gravide, selvfølgelig. Men ikke alle klarer det, og jo det er fremdeles leger som mener stresset kan være verre for babyen enn snusen.

Jeg sluttet med første, og hadde det helt jævlig da jeg har muskulær tourettes som blir verre av fysisk og psykisk stress. Og svangerskapet i seg selv er jo en påkjenning for kroppen. Sprakk igjen når barnet var ca 6 mnd, og ble anbefalt av legen å bare trappe ned men ikke slutte med nr. 2 og 3 da de mistenkte at det nettopp var alt stresset som gjorde at jeg holdt på å havne i fødsel 5 mnd på vei med førstemann (tidlige rier men de fikk stoppet det). Gikk gjennom de svangerskapene med verdens verste samvittighet og endte med fødselsdepresjon med andremann mye på grunn av det.

Så ja, jeg gjorde ikke rett verken ved å slutte eller ved å fortsette. Burde ikke fått barn jeg da kanskje i følge deg? Mens alle venninnene mine som gnafset i seg spekemat og salami flere ganger i uken ble forsvart i slike forum ble jeg omtrent spyttet på selv om det var legens anbefaling. 

Anonymkode: 99cb6...c73

Veldig godt innlegg! 

Anonymkode: 162cf...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...