Gå til innhold

Bør man møte opp i barnedåp til slekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er invitert i barnedåp til barnet til søskenbarnet til samboer. De har ikke veldig mye kontakt egentlig. Men prater jo når de møtes. 

De bor 3 timer unna oss, en vei. Det vil altså si vi må kjøre 6 timer på en dag for denne barnedåpen. 

Er det innafor å takke nei, eller er det sånn man bare takker ja til? 

Anonymkode: 577a5...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig rart å ikke dra når det er så nært dere, er jo bare en dagstur

Anonymkode: ad4a2...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse seremonier er aldri obligatorisk. Men gi gjerne en oppmerksomhet i forbindelse med dagen.

Anonymkode: 362a7...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker det er innafor å takke nei. Litt rart å be søskenbarn i dåp synes jeg, men det er min mening da. I min familie ber man ikke familiemedlemmer så langt ut i slekta til barnedåp. 

Anonymkode: b11d8...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tenker det er innafor å takke nei. Litt rart å be søskenbarn i dåp synes jeg, men det er min mening da. I min familie ber man ikke familiemedlemmer så langt ut i slekta til barnedåp. 

Anonymkode: b11d8...648

Mens i min familie gjør vi det, men vi er nære og storfamilien har mye kontakt :) Jeg ville dratt, det er ofte trivelig å få tatt en kaffekopp med øvrig slekt man ikke ser så ofte :)

Anonymkode: 19eb6...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stukket meg for å møte opp. Men viss det ikke passet hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet.

Det er gjerne dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse som samler familien sammen.

Anonymkode: af844...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man bør stille opp for familien. 

Vi inviterer søskenbarn i dåp… aldri hørt om at det et unormalt. 

Anonymkode: 61806...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er invitert, og dere er ønsket, derfor bør dere dra om dere kan få det til. Slike anledninger er også en utmerket anledning til å holde kontakt med slektninger. Man trenger slike møtepunkter for å ikke miste all kontakt med slekta. Å melde seg ut av slekta ved å ikke møte ved slike anledninger, synes jeg ikke er klokt å gjøre.

Anonymkode: 9fbc7...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes man bør stille opp for familien. 

Vi inviterer søskenbarn i dåp… aldri hørt om at det et unormalt. 

Anonymkode: 61806...f88

Søskenbarna deres eller dåpsbarnets søskenbarn du tenker på? Skulle jeg invitert mine og mannens søskenbarn hadde det jo blitt et helt slektstreff. 

Anonymkode: 26e77...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte min manns søskenbarn i vårt barn sin dåp. Mannen har veldig liten familie så det ene søskenbarnet betyr mye for han (selv om de dessverre ikke har så mye kontakt i hverdagen). Vet det betydde mye for han at hun og hennes samboer møtte opp.

Synes det er viktig å stille opp for familien. Utrolig dårlig gjort om dere melder avbud bare fordi dere ikke «gidder».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (nesten) alltid greit å takke nei, en invitasjon er ikke en ordre og de færreste vil ha gjester som egentlig ikke ønsker å være der. Når det er sagt, har jeg reist lenger enn det i barnedåp til søskenbarns barn, nettopp fordi vi treffes så sjelden og det er fint å bruke sånne anledninger til å opprettholde kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...