Gå til innhold

Når øve på å sykle uten støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi brukte ikke støttehjul, men lærte å sykle allikevel.

Anonymkode: 3cd80...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært individuelt, du må faktisk bare se an barnet. Begge mine lærte det våren de fylte/hadde fylt 5 år. De nektet balansesykkel fullstendig, så eneste løsning var støttehjul. De var ikke klare for å prøve uten støttehjul heller, full nekt. 

Første brukte noen timer på å lære å sykle, minste brukte ti minutter, hun tok det lynkjapt når hun først bare var villig. 

Begge satte pris på balansesykkel ETTER de hadde lært å sykle da. 😅

Vi kjenner barn på 8 år som ennå ikke kan sykle, så det er veldig forskjellig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (21 timer siden):

Veldig god erfaring med masse trening på balansesykkel. Overgangen ble nærmest sømløs siden balansen allerede var innarbeida. Aldersmessig 3-4 år for vår del, men det kan jo variere når man er moden. Støttehjul har jeg kun dårlig erfaring med (dette med et storesøsken), disse ble en slags trygghet som var vanskelig å fjerne, ble vant til en slags underlig, sidelent sittestilling. 

Samme her - når de bruker støttehjul har de lett for å lene seg til ene siden mens de sykler, bruker ikke balansen som de bør.

Vi har 3 barn. Eldste hadde trehjulssykkel og så sykkel med støttehjul. Brukte lang tid på å bli trygg nok til å ta av støttehjulene. De to neste barna hadde isteden balansesykkel og deretter vanlig sykkel uten støttehjul da de var rett over 4 år. Lærte fort å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine skjønte ingenting av pedaler, tror hun lærte seg å sykle skikkelig da hun var syv. Balansesykkel kunne hun fra hun var bitteliten, men vi måtte innom støttehjul (vurderte også å kjøpe trehjulssykkel, men de er jo så små) før hun fikk det til. De eldste lærte vel å sykle da de var ca fem, men etter at man begynte å få tak i balansesykler i Norge gikk det mye fortere. De yngste har vel syklet på tohjulssykkel fra det året de fylte tre. Selv om jeg foretrekker at de bruker balansesykkelen lengst mulig, den er lettere og enkel å slenge på vogna om de blir leie av å sykle 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alderen, men han yngste hadde balanse sykkel noe som han syklet tidligere enn eldste. Anbefaler det.

Anonymkode: 82951...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som flere skriver så er det stor forskjell fra barn til barn. Jeg tror normen i dag er at barn begynner med det meste tidlig. Det er jo litt prestisje i det, og foreldre i dag er flinke til å følge opp slike ting..

Anonymkode: 315e9...f92

Det tror ikke jeg. Alle ferdigheter som krever innsats av foreldrene utsettes til «barnet er klart», det være seg å slutte å med bleier, sykle, svømme osv. Jeg er født på 80-tallet og ingen i gata der jeg vokste opp brukte støttehjul, da ville de blitt frasyklet de andre barna. Det bar trehjulsykkel for de minste og ordentlig sykkel for de større. Ingen brukte bleier etter at de kunne snakke og ingen var pakket inn i alskens flytevester når vi bar på stranda, vi lærte å svømme. 

Anonymkode: e1f50...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig individuelt! Noen barn er aktive og uredde og sykler rundt uten støttehjul før de fyller 3 år, mens andre hater sykkelen og kan så vidt sykle ved skolestart (men da er de jo som regel kløpper i andre ting som lesing, skriving osv). Barn er veldig forskjellige. Det viktigste er at du ikke pusher barnet hvis det ikke er klart. Et tips er å passe på at man ikke har en blytung barnesykkel som veier 40 % av barnets egenvekt (prøv å sykle rundt på en sykkel som veier 40 % av din egen vekt liksom 😅). Her har barna hatt Frog Bikes, det er lette fine sykler. To av dem syklet uten støttehjul fra de fylte 3 år, mens vår engstelige sistemann har dessverre fått diagnostisert nedsatt muskelkraft og sykler ikke engang nå som 11-åring 🩵

Anonymkode: a6330...674

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt men våre barn begynte å tørrtrene da de var noen uker gamle. De var vel ca 10 mnd da de syklet uten støttehjul. Men våre barn har alltid vært ekstraordinære da. De leste og regnet da de var 14 mnd gamle. Men dette er jo veldig individuelt. 

Anonymkode: 798da...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

Eldste syklet uten støttehjul fra han var 4. Yngste begynte på sykkel med støttehjul rett før han ble 4 og uten fra han var 5. Det er forskjellig ut fra hva de er klare for. 

Anonymkode: d1fcc...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere barna til å bruke balansesykkel? Jeg husker vi hadde en da barnet var omtrent to, men barnet skjønte aldri poenget. Hvorfor sitte på en sånn og sparke med beina når man kan løpe, liksom 😄

Hun lærte etterhvert å sykle likevel, men ikke før hun var nesten seks.

Anonymkode: 09e58...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min syklet uten støttehjul når han nettopp hadde fylt 5år. Prøvde noen ganger før det, men han ville ikke likevel. Så plutselig en dag vi var ute kom han bare syklende forbi oss. Han hadde greid å komme igang selv på sykkelen som sto ute uten støttehjul 😊

Han hadde støttehjul før det. Vi brukte aldri balansesykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan får dere barna til å bruke balansesykkel? Jeg husker vi hadde en da barnet var omtrent to, men barnet skjønte aldri poenget. Hvorfor sitte på en sånn og sparke med beina når man kan løpe, liksom 😄

Hun lærte etterhvert å sykle likevel, men ikke før hun var nesten seks.

Anonymkode: 09e58...e49

Det er de mest uredde og motorisk sterke barna som skjønner balansesykkel kjappest. De som er mer rolige og forsiktige tør ikke å slippe seg like fort. De uredde og mest aktive barna er uansett en langt større håndfull for foreldrene, så de med roligere og mer forsiktige unger får trøste seg med det 😅

Anonymkode: a6330...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er de mest uredde og motorisk sterke barna som skjønner balansesykkel kjappest. De som er mer rolige og forsiktige tør ikke å slippe seg like fort. De uredde og mest aktive barna er uansett en langt større håndfull for foreldrene, så de med roligere og mer forsiktige unger får trøste seg med det 😅

Anonymkode: a6330...674

Det er vel sikkert sant det. Da er det kanskje ikke så rart at det er de samme barna som tør å slippe seg først på ordentlig sykkel heller...

Anonymkode: 09e58...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 7 og har null interesse for å lære seg å sykle. Kastet støttehjulene i vinter. Han er motorisk god og driver med forskjellige idretter, men akkurat sykling sitter tydeligvis veldig langt inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 9.55):

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

Akkurat fylt 5 år, øver et kvarter første dagen, 2 dagen syklet hun selv, er en reser nå etter to uker. Husk å øv på å bremse 

Anonymkode: 3980c...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan får dere barna til å bruke balansesykkel? Jeg husker vi hadde en da barnet var omtrent to, men barnet skjønte aldri poenget. Hvorfor sitte på en sånn og sparke med beina når man kan løpe, liksom 😄

Hun lærte etterhvert å sykle likevel, men ikke før hun var nesten seks.

Anonymkode: 09e58...e49

Kan jo sykle sammen med dem? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var 6 år, prøvde vel når jeg var 5 og falt stygt, så ble redd. Hjalp på motivasjonen å få ny og fin sykkel!

Anonymkode: 67cdc...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 3 barn har sykler uten støttehjul fra de var 3,5 år,på eget initiativ. Vi har hatt sykler tilgjengelig med og uten støttehjul, sparkesykkel og balansesykkel så når de har vært klare så har de syklet uten støttehjul. 

Anonymkode: 4bc87...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med balansesykkel, begge barna syklet på første forsøk ved 4år. De kunne sikkert syklet tidligere også, men de var fornøyde med balansesykkel og ikke dumt å være litt mer moden i forhold til sikkerhet/trafikk før de setter av gårde på en sykkel som kan få ganske så stor fart og man gjerne sykler hvor det er trafikk osv.

Anonymkode: 33a71...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

"I gamle dager" fantes ikke balansesykkel. Lærte selv å sykle da jeg var ca 5, mine barn når de var litt over 3. Absolutt ikke noe prestisje i det, kun bedre utstyr. Balansesykkel er gull! 

Anonymkode: 0aa73...c49

Balansesykkel er gull, men alle mine tre barn nektet plent å bruke den. 😵‍💫 

Anonymkode: 8a80c...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...