Gå til innhold

De som har HPV vil jo smitte andre igjen? Ikke rart folk dør av kreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det rekker omtrent ikke å gå over til kreft på ett år. Det er derfor de blir fulgt opp hver år og ikke hvert halvår. Det er trygt nok, skjønner? 

Anonymkode: b249d...6a4

Jeg har fått beskjed prøver hver 6 mnd fra sykehuset etter påvist hpv16 for å se om viruset ligger der og om de ser forandringer. Har alt  nå vært inne 3 ganger siden 1 mai. Nå siste turen turen ble det tatt prøver som ble sendt inn til biopsi

Anonymkode: 8b292...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Jeg ble også voldtatt som 15åring, mulig jeg fikk det da. Betyr ikke at vi ligger rundt fordi om man har hpv. Har endel sinne i meg etter det som skjedde den gang. Jeg ble ikke dratt inn i en busk å voldtatt men en fyr sjenket meg/puttet noe i drinken min (aner ikke hva) -  hadde iallefall sex med meg sovende og stakk rett etterpå. 

Anonymkode: b249d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg råder deg til å ikke skrive her om du ikke har peiling, noe du definitivt ikke har. 90% av tilfellene skriver du, det er 70%. Og du tror at 70 (eller 90% i ditt hode) at de prosentene dør av livmorhalskreft grunnet hpv. Nei ta deg en tur til legen og noter gjerne ned på et ark, her er du på ville veier. Du virker nokså aggressiv til sykdommen. 

Ts 

Anonymkode: b249d...6a4

I all verden, kanskje du skal lese innlegget mitt litt bedre før du skriver?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TAKK ! Kan du som skrev over lese dette ti ganger? Er du grei. Hun gir fullstendig feilinformasjon og det hun mener egentlig var at 90% av oss som har hpv får kreft. Det er såkalt å skrive sånt tull. 

Anonymkode: b249d...6a4

Les innlegget mitt en gang til du. Jeg skrev "Livmorhalskreft skyldes i 90% av tilfellene hpv".  

Det er til og med for forsiktig formulert, sitat kreftforeningen: "Humant papillomavirus (HPV) er årsaken til 99 % av celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft." https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/

Anonymkode: 85516...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 1.42):

HIV er blodsmitte. HPV smitter ikke på lik linje med HIV, da HPV er kontaktsmitte ved seksuell kontakt. HIV omfattes av lovverk om  allmennfarlig smittsom sykdom. HPV er ikke ansett som en allmennfarlig smittsom sykdom. HPV har mange ulike typer, der bare noen få av dem kan føre til kreft. Derfor har vi nå vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet mot de farligste HPV-typene, samt at man kan ta denne hvis man er voksen mot at man betaler for vaksinen. Vi har også screeningprogram for livmorhalskreft.

Man bør selvsagt bruke kondom ved samleie når man ikke har en fast langvarig partner, for å beskytte mot kjønnssykdommer generelt.  

Anonymkode: 05caa...413

Jeg hadde (naturligvis) ubeskyttet sex med min partner gjennom mange år, men ble likevel smittet av viruset. Så smittet kan man bli uansett, selv om sannsynligheten selvsagt øker jo flere man ligger med. 

Har derimot fått høre at det ikke er dette HPV-viruset som fører til kreft. Men jeg vet ikke. Blir egentlig ikke klok på det der.

Jeg er hvertfall HPV positiv, og er anbefalt å ta celleprøve oftere enn normalt. Men hvor sannsynlig det er at dette vil føre til kreft, aner jeg ikke,

Anonymkode: f256d...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har ei i nær familie, fått hpv vaksinen i vaksineprogrammet. Er 21 år, har nå kreft i livmorhalsen. Det tar ikke 20 år på alle, vi får heller ikke den vaksinen som dekker flest i vaksineprogrammet. Det lønner seg å vaksinere seg uansett alder, og nei det tar ikke 20 år enormt mange unge kvinner får livmorhalskreft. De er ikke i screeningprogrammet heller og blir faktisk nektet sjekk.

Mitt familiemedlem måtte ta det privat for å få sjekket. Ble operert offentlig! 
Livmorhalskreft er alvorlig, of det er svært få symptomer. 

Anonymkode: 0ff6c...721

Jepp, vaksinen gir dessverre en falsk trygghet som fort kan føre til at mange sjekker seg sjeldnere. Man bør sjekke seg hyppig vaksine eller ei, da den ikke fungerer mot alle HPV-virusene.

Anonymkode: 16158...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (På 5.7.2024 den 10.55):

Nei, men hpv 16 og 18 er årsak til 70 % av tilfellene med livmorhalskreft.

På resultatene jeg fikk fra legen står det «HPV-test pga kliniske funn Cobas 4800: HPV 16 NEGATIV, HPV 18 NEGATIV, andre høyrisiko HPV POSITIV»

Noen som vet hva dette betyr?

Anonymkode: f256d...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 1.10):

De som har blitt påvist HPV som kan medføre kreft i underlivet kan jo da smitte andre på lik linje som hiv/aids. Nesten rart ikke flere har hiv og aids. 

Anonymkode: b249d...6a4

Hva ville du med innlegget her?

Anonymkode: c31f7...7e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På resultatene jeg fikk fra legen står det «HPV-test pga kliniske funn Cobas 4800: HPV 16 NEGATIV, HPV 18 NEGATIV, andre høyrisiko HPV POSITIV»

Noen som vet hva dette betyr?

Anonymkode: f256d...c73

Skjønner. Er jo flere høyrisiko virus. Jeg er konisert, men hadde ikke 16 eller 18

 

Anonymkode: 96bec...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått beskjed prøver hver 6 mnd fra sykehuset etter påvist hpv16 for å se om viruset ligger der og om de ser forandringer. Har alt  nå vært inne 3 ganger siden 1 mai. Nå siste turen turen ble det tatt prøver som ble sendt inn til biopsi

Anonymkode: 8b292...5bd

Jeg får beskjed hvert år om å komme til spesialist/gynekolog. Tydeligvis annerledes fra kommune til kommune. Synges du også dette er slitsomt? Gammel er du ? 

Anonymkode: b249d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

På resultatene jeg fikk fra legen står det «HPV-test pga kliniske funn Cobas 4800: HPV 16 NEGATIV, HPV 18 NEGATIV, andre høyrisiko HPV POSITIV»

Noen som vet hva dette betyr?

Anonymkode: f256d...c73

Det betyr kanskje at det er flere høysørisiko hpv, bla annet om HPV40, men synes de kunne ha droppe å skrive så faglig til pasientene. Blir som i koder. Jeg ville ringt de å forhørt meg 😊 ts 

Anonymkode: b249d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TAKK ! Kan du som skrev over lese dette ti ganger? Er du grei. Hun gir fullstendig feilinformasjon og det hun mener egentlig var at 90% av oss som har hpv får kreft. Det er såkalt å skrive sånt tull. 

Men! Over til deg.. 

Jeg er akkurat i din situasjon ❤️ Har Hpv i 2år og ingen celleforandringer. Venter på siste svar kå men reiner med jeg fortsatt har. De fleste forsvinner det innen 2år, så om det går 2år så føler jeg den sitter der helt til vi evnt må koniseres. 

Anonymkode: b249d...6a4

Vedlig dumt å gi feilinformasjon da det kan skremme folk og føre til helseangst. Men regner med de fleste som lurer på hpv virus kan Google det eller snakke med legen om det og få riktige svar. 
man blir ikke konisering ved hpv virus, det er kun ved celleforandringer. Får man celleforandring blir det sjekket jevnlig da det som oftes går tilbake av seg selv, blir celleforandringen mer fremtredende kan en ta konisering der de fjerner den ytterste delen av livmortappen der celleforandringen sitter. 
ved konisering fjernes også hpv infeksjonen. Da er det ekstremt viktig å vaksinere seg, og passe på å ikke bli smittet på nytt. 
 

men hvordan unngå det egentlig? Hvordan kan en mann teste seg for hpv? 
Er det nok med at kvinner vaksinerer seg som f eks etter en konisering? Som da gir kvinnen beskyttelse mot smitte om mannen har dette viruset? 
Det har jeg ikke tenkt på 

Anonymkode: 05fbd...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vedlig dumt å gi feilinformasjon da det kan skremme folk og føre til helseangst. Men regner med de fleste som lurer på hpv virus kan Google det eller snakke med legen om det og få riktige svar. 
man blir ikke konisering ved hpv virus, det er kun ved celleforandringer. Får man celleforandring blir det sjekket jevnlig da det som oftes går tilbake av seg selv, blir celleforandringen mer fremtredende kan en ta konisering der de fjerner den ytterste delen av livmortappen der celleforandringen sitter. 
ved konisering fjernes også hpv infeksjonen. Da er det ekstremt viktig å vaksinere seg, og passe på å ikke bli smittet på nytt. 
 

men hvordan unngå det egentlig? Hvordan kan en mann teste seg for hpv? 
Er det nok med at kvinner vaksinerer seg som f eks etter en konisering? Som da gir kvinnen beskyttelse mot smitte om mannen har dette viruset? 
Det har jeg ikke tenkt på 

Anonymkode: 05fbd...5a4

Jeg har ikke gitt feilinformasjon, tvert i mot prøver jeg å opplyse der TS gir feilinformasjon. TS forstår tydeligvis ikke tallene eller det som skrives. Jeg vet ikke hvorfor hun er så imot å ta vaksinen i tillegg, selv om en i hennes situasjon er anbefalt å gjøre det. Tydeligvis har en lite oppdatert lege feilinformert henne. TS påstår det er feil når jeg skriver at livmorhalskreft nesten alltid skyldes hpv-virus, og at man kan utvikle kreft selv om man følger screening. Men det kan man, og derfor er alle også anbefalt vaksine. Gå for gerdasil 9, den beskytter mot flest typer hpv + kjønnsvorter. 

Svaret på ditt siste spørsmål: For å unngå resmitte etter konisering anbefales det at både mannen og kvinnen  i et fast parforhold vaksineres. Hvis man ikke er i et fast forhold bør man uansett selv vaksineres for å beskytte mot smitte fra nye partnere. 

Ideelt sett burde absolutt alle, både kvinner og menn, vaksineres. Ikke for å slutte å gå på screening, fordi man må det i tillegg, men for å hindre utvikling av kreft så godt man kan isteden for å behandle kreften. Man er ikke garantert mot å utvikle kreft selv om man følger screening, jeg synes det er skummelt at TS påstår det og sprer feilinformasjon. 

Screening gjøres for å oppdage kreften tidlig, og dermed øke sjansene for å overleve. Og det er fint det, 1/3 av livmorhalskrefttilfellene oppdages tidlig gjennom screening. Men det er stor forskjell på å ikke utvikle kreft og å oppdage kreft tidlig, derfor er det lurt å vaksinere seg for å ta i bruk alle midler for å hindre kreftutvikling. 

Anonymkode: 85516...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke gitt feilinformasjon, tvert i mot prøver jeg å opplyse der TS gir feilinformasjon. TS forstår tydeligvis ikke tallene eller det som skrives. Jeg vet ikke hvorfor hun er så imot å ta vaksinen i tillegg, selv om en i hennes situasjon er anbefalt å gjøre det. Tydeligvis har en lite oppdatert lege feilinformert henne. TS påstår det er feil når jeg skriver at livmorhalskreft nesten alltid skyldes hpv-virus, og at man kan utvikle kreft selv om man følger screening. Men det kan man, og derfor er alle også anbefalt vaksine. Gå for gerdasil 9, den beskytter mot flest typer hpv + kjønnsvorter. 

Svaret på ditt siste spørsmål: For å unngå resmitte etter konisering anbefales det at både mannen og kvinnen  i et fast parforhold vaksineres. Hvis man ikke er i et fast forhold bør man uansett selv vaksineres for å beskytte mot smitte fra nye partnere. 

Ideelt sett burde absolutt alle, både kvinner og menn, vaksineres. Ikke for å slutte å gå på screening, fordi man må det i tillegg, men for å hindre utvikling av kreft så godt man kan isteden for å behandle kreften. Man er ikke garantert mot å utvikle kreft selv om man følger screening, jeg synes det er skummelt at TS påstår det og sprer feilinformasjon. 

Screening gjøres for å oppdage kreften tidlig, og dermed øke sjansene for å overleve. Og det er fint det, 1/3 av livmorhalskrefttilfellene oppdages tidlig gjennom screening. Men det er stor forskjell på å ikke utvikle kreft og å oppdage kreft tidlig, derfor er det lurt å vaksinere seg for å ta i bruk alle midler for å hindre kreftutvikling. 

Anonymkode: 85516...8f2

Både jeg og mannen min har fullvaksinert oss siste året. Det er en viktig investering i helsa. 1600 kr pr vaksine med flere mnd mellomrom. Det skal de fleste klare å få til, selv om det er ure penger. 
Vil si alternativet er verre his man sliter med hpv som går over i celleforandring. 
veldig viktig å vaksinere seg. 
vi er i 40 åra, og det er ingen øvrige grense på vaksine. Jeg fikk beskjed av overlege på A hus på gyn om dette. 
stoler på at hun vet hva hun snakker om. 
vaksinen kan settes på apoteket der du henter den. Så det er enkelt. Trenger ikke legetime. Trenger kun resept på vaksinen

Anonymkode: 05fbd...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Både jeg og mannen min har fullvaksinert oss siste året. Det er en viktig investering i helsa. 1600 kr pr vaksine med flere mnd mellomrom. Det skal de fleste klare å få til, selv om det er ure penger. 
Vil si alternativet er verre his man sliter med hpv som går over i celleforandring. 
veldig viktig å vaksinere seg. 
vi er i 40 åra, og det er ingen øvrige grense på vaksine. Jeg fikk beskjed av overlege på A hus på gyn om dette. 
stoler på at hun vet hva hun snakker om. 
vaksinen kan settes på apoteket der du henter den. Så det er enkelt. Trenger ikke legetime. Trenger kun resept på vaksinen

Anonymkode: 05fbd...5a4

Veldig bra, da har dere gjort alt man kan. Synd at ikke TS vil gjøre det samme, men håper i det minste de som leser denne tråden får med seg at man også skal vaksineres uansett alder, antall partnere og hpv-status. 

Anonymkode: 85516...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forøvrig denne informative siden med intervju med en overlege som har spesialisert seg på hpv: 

"...

HPV-eksperten er svært tydelig når det kommer til spørsmål om hvem som bør ta HPV-vaksinen.

– Alle bør ta Gardasil 9. De som har fått HPV-vaksinen Cervarix kan ta en dose Gardasil 9 for å få bedre beskyttelse. Alle kan ta vaksine uavhengig om de har en pågående HPV-infeksjon eller ikke, og uavhengig om de har pågående celleforandringer eller ikke. Men alle med positiv HPV-test eller unormal celleprøve må følges opp frem til HPV-testen er negativ og celleprøven er normal uavhengig av om de har tatt HPV-vaksine eller ikke. I tillegg til livmorhalskreft er HPV årsak til kreft i vagina, vulva, anus, munnhule og svelg.

Hvorfor er det viktig å vaksinere seg når man har hatt livmorhalskreft?
– Kvinner som er behandlet som livmorhalskreft har økt risiko for andre typer kreft som skyldes HPV. Hvis man har hatt HPV i livmorhalsen er det økt risiko for at man også har HPV i andre slimhinner.

Ingen øvre aldersgrense for vaksinasjon

HPV-vaksinen er godkjent fra 9 år. I Norge gis altså HPV-vaksinen til gutter og jenter i syvende klasse som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Men hva med kvinner over 40 år – bør de ta vaksinen?

Bilde av Sveinung SørbyeSveinung Wergeland Sørbye jobber som overlege ved avdeling for klinisk patologi, Universitetssykehuset Nord-Norge

– Studier med kvinner opp til 45 år viser god forebyggende effekt av HPV-vaksinen. Det er vist god immunrespons hos 55 år gamle kvinner. Det er ingen øvre aldersgrense, men jo eldre man er, desto færre forventede gjenværende leveår, og det blir mindre kostnadseffektivt å ta vaksine. Siden det vanligvis tar minst 10-15 år fra HPV-smitte til utvikling av kreft, er det mindre aktuelt å gi vaksine til en person med forventet gjenværende levetid på mindre enn 10-15 år, forklarer Wergeland Sørbye."

Så hvis du ser for deg at du har mindre enn ti år å leve kan du droppe vaksine, alle andre bør ta den. Resten av intervjuet er også verdt å lese. 

https://www.gynkreftforeningen.no/om-oss/nyhetsarkiv/hvem-bor-ta-hpv-vaksinen

Anonymkode: 85516...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 1.37):

Det er kun ungdommer som får vaksinen mot hpv. Ellers må vi over 25år betale 5000-7000 kr. For de som har råd til det! 

Anonymkode: b249d...6a4

Jeg fikk vaksinen gratis, alle født fra 1991 ut senere fikk det. Så det du skriver her stemmer ikke. Var en stor kampanje da vaksinen kom. 

Anonymkode: e6614...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 12.21):

Fant forøvrig denne informative siden med intervju med en overlege som har spesialisert seg på hpv: 

"...

HPV-eksperten er svært tydelig når det kommer til spørsmål om hvem som bør ta HPV-vaksinen.

– Alle bør ta Gardasil 9. De som har fått HPV-vaksinen Cervarix kan ta en dose Gardasil 9 for å få bedre beskyttelse. Alle kan ta vaksine uavhengig om de har en pågående HPV-infeksjon eller ikke, og uavhengig om de har pågående celleforandringer eller ikke. Men alle med positiv HPV-test eller unormal celleprøve må følges opp frem til HPV-testen er negativ og celleprøven er normal uavhengig av om de har tatt HPV-vaksine eller ikke. I tillegg til livmorhalskreft er HPV årsak til kreft i vagina, vulva, anus, munnhule og svelg.

Hvorfor er det viktig å vaksinere seg når man har hatt livmorhalskreft?
– Kvinner som er behandlet som livmorhalskreft har økt risiko for andre typer kreft som skyldes HPV. Hvis man har hatt HPV i livmorhalsen er det økt risiko for at man også har HPV i andre slimhinner.

Ingen øvre aldersgrense for vaksinasjon

HPV-vaksinen er godkjent fra 9 år. I Norge gis altså HPV-vaksinen til gutter og jenter i syvende klasse som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Men hva med kvinner over 40 år – bør de ta vaksinen?

Bilde av Sveinung SørbyeSveinung Wergeland Sørbye jobber som overlege ved avdeling for klinisk patologi, Universitetssykehuset Nord-Norge

– Studier med kvinner opp til 45 år viser god forebyggende effekt av HPV-vaksinen. Det er vist god immunrespons hos 55 år gamle kvinner. Det er ingen øvre aldersgrense, men jo eldre man er, desto færre forventede gjenværende leveår, og det blir mindre kostnadseffektivt å ta vaksine. Siden det vanligvis tar minst 10-15 år fra HPV-smitte til utvikling av kreft, er det mindre aktuelt å gi vaksine til en person med forventet gjenværende levetid på mindre enn 10-15 år, forklarer Wergeland Sørbye."

Så hvis du ser for deg at du har mindre enn ti år å leve kan du droppe vaksine, alle andre bør ta den. Resten av intervjuet er også verdt å lese. 

https://www.gynkreftforeningen.no/om-oss/nyhetsarkiv/hvem-bor-ta-hpv-vaksinen

Anonymkode: 85516...8f2

Burde ta den jeg da, men ingen leger har spurt om jeg vil ta den. Ja jeg håper jo jeg har mer enn 10år igjen å leve, jeg er 36. 😌

Anonymkode: b249d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 9.27):

Jeg fikk vaksinen gratis, alle født fra 1991 ut senere fikk det. Så det du skriver her stemmer ikke. Var en stor kampanje da vaksinen kom. 

Anonymkode: e6614...601

Jeg er født i 1987 og får ikke gratis. Alle yngre enn deg får, er unge folk da. Strek over kun ungdommer 😉

Anonymkode: b249d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 2.29):

Ja men de som får kreft er de som ikke følger opp hos legen hvert år. Min lege sa at vi som følger opp hvert år grunnet hpv er så og si sikret. De tallene som dør av dette er mange ganger sin egen feil ved slurv osv. 

Anonymkode: b249d...6a4

Dette stemmer ikke alltid. Jeg fulgte programmet. De oppdaget lette forandringer hos meg for 4 år siden, ingen hpv. For ett år siden begynte jeg å få mellomblødninger og det gjorde vondt med sex og orgasme. Snakket med legen utover høsten for ny henvisning til gyn. (Har mannlig fastlege. Ville ikke ha han til å utføre)

siden jeg ville til gyn, tok det et par mnd frem og tilbake pga henvisning som ikke ble godtatt. Fastlege trodde ikke symptomene mine var noe farlig. Han trodde jeg hadde klamydia. Jeg og mannen min har vært sammen i 15 år. Anyway. Fikk en annen lege på senteret til å ta prøven (hun trodde IKKE det var klamydia og skjønte ikke hvorfor fastlegen min ville jeg skulle ta den testen først og fremst). Prøven ble tatt, og sendt til analyse. Den kom tilbake iløpet av 2 uker. Alvorlige forandringer og hpv73. En svært sjelden variant, som i prinsipp ikke finnes i Norge. Heller ikke i Europa. Gudene veit hvor jeg har fått det fra. Ble sendt (endelig) til gyn. Tok biopsi. Hun beroliget meg med at dette ikke var kreft. Men at celleforandringene trolig var noe annet. 
biposien kom tilbake, med alvorlige forandringer som måtte koniseres. 

Det tok 2 mnd før jeg kom inn på sykehuset for å koniseres. Pga kluss med medisiner gikk det ytterligere 2 uker. Ble konisert i beg av mai. Gyn på sykehus lovet å ta litt godt. Han sa også at alt så fint ut og at de hadde fått tatt alt. 
men mnd etterpå blir jeg oppringt. Biten din rutinemessig hadde sendt til analyse inneholdt kreftceller! Resultatet ble ny konisering på Radiumhospitalet samt fjerning av livmorhals, livmor, eggledere og vaktpostlymfeknutene. Fordi jeg hadde reagert raskt ved de første symptomene, og jeg kjenner kroppen min ekstremt godt, så var svulsten veldig liten, og det ser ikke ut til at den har spredd seg videre. 
 

men! Jeg hadde fulgt programmet. Men jeg har ikke vaksinert meg (jeg var dum og naiv, tenkte det ikke skjedde meg)

vaksinen ville uansett ikke ha hjulpet, fordi «min» hpv er svært sjelden. Og den går under radaren hos gynekologene! 
så selvom man følger programmet kan man få kreft!! Å si at «de som får kreft er de som ikke følger opp hos legen» blir litt for generaliserende. Det finnes hpv typer der ute som screeningprogrammet ikke fanger opp. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 14.12):

Beklager, men gynekologen din er ikke hele Norge. Man er IKKE trygg mot å få kreft bare man sjekker seg, det er direkte løgn og en farlig oppfatning å spre. 

Anonymkode: 85516...8f2

Takk! Jeg fulgte screeningprogrammet og sjekket meg når jeg skulle. Fikk likevel kreft i livmorhalsen. Nettopp operert. 1 uke siden. Heldigvis oppdaget jeg det tidlig pga symptomer jeg reagerte på, og den har trolig ikke spredt seg (analysen av det som ble tatt ut; livmorhals, livmor, eggledere og vaktpostlymfene er ikke ferdig enda, så er ikke 110% sikker enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...