Gå til innhold

12 år , fortsatt ikke mens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er tidlig og jeg er redd hun skal bli lav. Hadde håpet hun var over 160 først.

Anonymkode: d8110...fd4

Altså, jeg var 12 år og 140 cm da jeg fikk mensen. I dag er jeg 160. Hun kan vokse lenge etter mensen. Det er bare et gjennomsnitt.

Anonymkode: 40df9...5e3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? I snitt vokser jenter 5 cm etter at de får mensen, og 160 er da en fin høyde for jenter. Du kan heller ikke forvente at barna dine blir høyere enn foreldrene, dette er i all hovedsak genetikk, så lenge de er friske og får nok mat. Jeg fikk mensen seint, var nesten 16 år gammel og er 160 høy, bestevenninna mi fikk den tidlig, som elleveåring, og er 3cm høyere enn meg, så når mensen starter har liten betydning, og det er bare fint å slippe det styret, så lenge man er innenfor normalen. 

Anonymkode: 8d4f3...858

Jenta mi er flott uansett hun altså, men jeg hadde unnet henne å bli litt høyere, mannen er 180 så håpte hun skulle slekte på ham. Ingen krise å være lav som jente men jeg har likevel ofte følt meg oversett.

Anonymkode: d8110...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, jeg var 12 år og 140 cm da jeg fikk mensen. I dag er jeg 160. Hun kan vokse lenge etter mensen. Det er bare et gjennomsnitt.

Anonymkode: 40df9...5e3

Godt å høre! jeg tar dette med meg😊

Anonymkode: d8110...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Litt spesielt at du har oversikt over hvem i klassen som har fått mensen….

Anonymkode: 39024...34b

Datter har sagt det

Anonymkode: 67d75...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

3 av jentene i klassen har fått, og du lurer på om din er seint ute? Er de bare 4 jenter i klassen totalt, slik at din skiller seg ut? Eller er din blant det store flertallet som IKKE har fått?

Som flere har skrevet - normalområdet er stort... Ikke bekymre deg før 16-års-alderen.

Anonymkode: 8122a...aea

De er 5 jenter i klassen, og 4 gutter. Liten skole 3 mil øst for Oslo.

Anonymkode: 67d75...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har en datter som skal opp i 7.kl. Fyller 12 i høst. hun har fått hår i underlivet, og begynnende bryster, men fortsatt ingen mens. Er det uvanlig? Er 3 i klassen som har fått mens, ei har hatt det ca 1 år, de 2 andre er født på høsten som datter.  Bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 67d75...fd4

Du svarer jo ditt eget spørsmål. 3 i klassen har fått menstruasjon, så da skjønner du jo selv at det ikke er uvanlig. Alt fra 10-16 regnes vel som vanlig, gjennomsnittet er vel rundt 13 vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mensen året jeg fylte 18, ingen problemer med meg. 

Anonymkode: 6c8da...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har en datter som skal opp i 7.kl. Fyller 12 i høst. hun har fått hår i underlivet, og begynnende bryster, men fortsatt ingen mens. Er det uvanlig? Er 3 i klassen som har fått mens, ei har hatt det ca 1 år, de 2 andre er født på høsten som datter.  Bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 67d75...fd4

jeg fikk det ikke før jeg var 15. jeg var nok veldig sen ute,mnen husker de fleste i klassen fikk rundt 13 års alderen

Anonymkode: 008c8...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen i slutten av 7 klasse, helt normalt 😊 Min mor fikk mensen når hun var 13

Anonymkode: 44c57...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 22.29):

Litt spesielt at du har oversikt over hvem i klassen som har fått mensen….

Anonymkode: 39024...34b

Jeg som mor, visste hvem i klassen til min datter som hadde fått mens. Siden vi snakket om dette og venninnene hennes "bodde" hos oss etter skolen fra de var ca 10 år gamle. 

Jeg var ferdig tidlig på jobb og hadde åpent hus for alle vennene til mine barn. Og vi snakket om alt. Fantastisk kvalitetstid, ikke minst da de ble eldre og jeg kunne komme med råd i forhold til alt de lurte på som tenåringer. 

Dette var på tidlig 2000 tallet, så googling og internett var ikke fullt så utbredt. 

Anonymkode: 1bfa5...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste blir 13 i år og synes nok det er litt kjipt å være en av dem som ikke har antydning til bryster og mensen enda, første i klassen var bare 9. Både søsteren og jeg var 13-14, jeg prøver å selge inn at det er greit å slippe unna så lenge som mulig. Husker selv at jeg stresset litt, i tillegg fikk jeg relativt små bryster det tok meg en stund å bli venner med (nå er jeg veldig fornøyd) 😄

Hun er ganske høy så greit om den kommer innen et par år (flott med høye jenter, men hun vil helst ikke bli over 1,80). Storesøster hadde ganske vondt, da var det greit å ikke måtte vente veldig lenge med å starte på minipillen for å slippe mensen. Ville ikke satt en 12-åring på prevensjon, søsteren var vel 15-16. Jeg hadde hverken særlig vondt eller PMS så jeg håper hun slekter på meg.

Anonymkode: a188f...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 12.07):

Og hvor mye vokste du de årene?

Beklager altså, men hadde håpet jenta mi ble litt høyere enn meg..

Anonymkode: d8110...fd4

Høyde er gjerne styrt av genetikk, ikke menstruasjon.. Hormoner påvirker vekst og høyde, men det vil ikke si at man hadde anlegg for å bli 180, men ble bare 155 fordi man fikk mensen tidlig. Det er snakk om cm til eller fra. 
Man vokser 1-2 år etter menstruasjonen har ankommet og gjennomsnittlig vokser man 9 cm per år i denne perioden. Som du ser er det stor slingring, man kan vokse 5 cm på kun ett år, eller 18+ cm på to år. genetikk og arv styrer dette. Om man ikke har en hormonell forstyrrelse så klart, noe normal menstruasjon ikke er. 

Anonymkode: d51fc...cda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren fikk ikke mensen før i 9. klasse, 14,5 år.  Tror ikke hun var sist heller.

Anonymkode: d2d76...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høyde er gjerne styrt av genetikk, ikke menstruasjon.. Hormoner påvirker vekst og høyde, men det vil ikke si at man hadde anlegg for å bli 180, men ble bare 155 fordi man fikk mensen tidlig. Det er snakk om cm til eller fra. 
Man vokser 1-2 år etter menstruasjonen har ankommet og gjennomsnittlig vokser man 9 cm per år i denne perioden. Som du ser er det stor slingring, man kan vokse 5 cm på kun ett år, eller 18+ cm på to år. genetikk og arv styrer dette. Om man ikke har en hormonell forstyrrelse så klart, noe normal menstruasjon ikke er. 

Anonymkode: d51fc...cda

Nei det skjønner jeg, men de som blir høye er gjerne høye når mensen kommer eller de får den "sent"

Ellers takk for et konstruktivt svar. Håper datteren min har et par år til med god vekst😊

Anonymkode: d8110...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 12.07):

Og hvor mye vokste du de årene?

Beklager altså, men hadde håpet jenta mi ble litt høyere enn meg..

Anonymkode: d8110...fd4

Hvorfor det?

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 18.33):

Jenta mi er flott uansett hun altså, men jeg hadde unnet henne å bli litt høyere, mannen er 180 så håpte hun skulle slekte på ham. Ingen krise å være lav som jente men jeg har likevel ofte følt meg oversett.

Anonymkode: d8110...fd4

Hvorfor ønsker du henne noe så kjipt? Jeg er overlykkelig over å være liten og nett og ikke en diger spekkhogger av et kvinnemenneske. De aller fleste venninnene mine som er over 170 hater at de er så store. 

Håper inderlig  datteren min slipper å bli høy. Høyde gjør jo også at man naturlig nok blir tyngre, selv om man er slank, og tunge jenter blir stigmatisert.

Anonymkode: ed400...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det?

Hvorfor ønsker du henne noe så kjipt? Jeg er overlykkelig over å være liten og nett og ikke en diger spekkhogger av et kvinnemenneske. De aller fleste venninnene mine som er over 170 hater at de er så store. 

Håper inderlig  datteren min slipper å bli høy. Høyde gjør jo også at man naturlig nok blir tyngre, selv om man er slank, og tunge jenter blir stigmatisert.

Anonymkode: ed400...66b

Vel du har din oppfatning, det har du all rett til. Og det er nok ikke så lett å være stor dame, ser den siden av saken. 

Men for en som hele livet har vært liten og "søt" så hadde jeg ønsket noe annet for datteren min, jeg vil gjerne at hun blir litt høyere enn meg, over 170 blir hun neppe..

Anonymkode: d8110...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 22.22):

Har en datter som skal opp i 7.kl. Fyller 12 i høst. hun har fått hår i underlivet, og begynnende bryster, men fortsatt ingen mens. Er det uvanlig? Er 3 i klassen som har fått mens, ei har hatt det ca 1 år, de 2 andre er født på høsten som datter.  Bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 67d75...fd4

Håper ihvertfall ikke du har utrykket bekymring overfor henne når hun høres helt normal ut.  Å få mensen før fylte 12 år er nok mer uvanlig enn å få det etter man har fylt 12 år..

Anonymkode: 637cb...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk den når jeg var 9, min datter fikk sin da hun var 11. Det er vel ingen fasitsvar. 

Anonymkode: 17c99...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 22.29):

Litt spesielt at du har oversikt over hvem i klassen som har fått mensen….

Anonymkode: 39024...34b

Dette vet jo jentene. De snakker med hverandre opp det. Herregud. Er du mann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor det?

Hvorfor ønsker du henne noe så kjipt? Jeg er overlykkelig over å være liten og nett og ikke en diger spekkhogger av et kvinnemenneske. De aller fleste venninnene mine som er over 170 hater at de er så store. 

Håper inderlig  datteren min slipper å bli høy. Høyde gjør jo også at man naturlig nok blir tyngre, selv om man er slank, og tunge jenter blir stigmatisert.

Anonymkode: ed400...66b

Jeg er 180, elsker det. Er jeg en spekkhogger? 😂

Anonymkode: bfe23...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...