Gå til innhold

Hvordan vite når man skal slutte å prate?

Kassettspiller

Anbefalte innlegg

Kassettspiller skrev (På 4.7.2024 den 22.17):

Jeg har utfordringer med å tolke sosiale hint om når man bør fortsette eller avslutte en samtale. Jeg er god til å forstå det hvis noen sier det direkte, men dette skjer sjeldent.

Jeg har forsøkt å finne informasjon om dette på nettet, men synes det var vanskelig å finne gode svar med mer dybde. 

Kan fortelle at jeg sliter med å forstå, men vil helst slippe å forklare på hvorfor det er så vanskelig. Vil også unngå å bli spurt for så å ikke svare, fordi det kan tolkes som frekt.

Sliter forresten med øyekontakt, så er vankelig å se om andre viser interesse ved å holde blikket.

Øv deg på å takle stillhet i sosiale settinger. Bli stille, om den andre er stille i noen sekunder kan du også benytte muligheten til å si at du må gå videre feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mEditari skrev (2 timer siden):

Øv deg på å takle stillhet i sosiale settinger. Bli stille, om den andre er stille i noen sekunder kan du også benytte muligheten til å si at du må gå videre feks. 

Men i noen sammenhenger så blir det sett på som frekt å være stille? For eksempel at dem forventer at man skal fortsette å prate og så viderefører man ikke samtalen. 

Skjønner at mange mener at man burde bare forstå når det passer seg å enten prate eller å være stille, men slikt skjønner ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (På 8.7.2024 den 22.35):

Men i noen sammenhenger så blir det sett på som frekt å være stille? For eksempel at dem forventer at man skal fortsette å prate og så viderefører man ikke samtalen. 

Skjønner at mange mener at man burde bare forstå når det passer seg å enten prate eller å være stille, men slikt skjønner ikke jeg. 

Feks om noen spør deg om noe, så gir du et enkelt svar og blir stille. Det er ikke bare den ene sitt ansvar å holde samtalen i gang. Ønsker du å fortsette samtalen kan du jo stille spørsmål som ikke kan besvares med ja/nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samtale består av to eller flere mennesker som bytter på å prate. Praten hopper frem og tilbake, og alle skyter inn tanker og meninger. Om du oppdager at du er den eneste som har pratet det siste minuttet (med unntak av "mm, ja, sier du det, nei uff" osv), så er det ikke lenger en samtale, men en monolog.

Da er det på tide å avslutte monologen og f.eks stille et spørsmål. Du kan si "Men nok om det. Har du sett siste episode av x?"

Du kan også se på kroppsspråket til personen om de synes samtaleemnet er kjedelig. Noen som ivrig lytter, vil gjerne lene seg frem. De vil løfte på øyenbrynene når du sier noe interessant, de vil gjerne skyte inn en egen kommentar, de vil stille spørsmål.

En person som kjeder seg, vil være ganske nøytral i ansiktet (lite mimikk/bevegelse). De vil se vekk og stirre ut vinduet, se på mobilen, sjekke klokka, sitte/stå med beina vekk fra deg osv.

Anonymkode: ea8b7...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...