Gå til innhold

Hvordan vite når man skal slutte å prate?


Kassettspiller

Anbefalte innlegg

Jeg har ei på jobb som ikke tolker mine signaler om at jeg ikke vil snakke. Jeg svarer med aha, ja, nei, mhm, nikker.. ikke faen om hun tar hintet. Det er fryktelig slitsomt og jeg blir litt sånn "å nei pause med henne igjen". Så jeg syns det er bra du prøver å finne ut av dette. Når jeg ikke er interessert i å prate mye så svarer jeg minimalt. Jeg fikler også med mobilen men prøver å ikke gjøre det da det er litt frekt. 

Anonymkode: 3ec39...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en kollega som maser hull i hodet på alle andre, jeg prøver å vise at jeg ikke orker å høre etter mer ved å svare veldig kort, se på telefonen, eller rett og slett gå ut av rommet (men ofte snakker vedkommende bare enda høyere da 🫠).

Anonymkode: 5250a...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt på overordnet genrelt grunnlag, så er det på tide å stoppe en samtale det øyeblikket personen du snakker med ikke lenger har øyekontakt med deg og om personen ikke har "kroppspråket" sitt vendt mot deg. 

En person som du snakker med, som er engasjert og interessert i det du snakker om vil vise det må å for eksempel bøye seg frem mot deg, snu føttene sine mot deg, ha hendene avslappet oppå bordet med åpen hånd, og/eller generelt bare ha hele fremtoningen sin rettet mot deg ved at for eksempel hoften/skulder vender i din retning om han/hun står oppreist. Og personen vil holde øyekontakt med deg. 

Som andre skriver her, de ser ned på telefonen, svarer kort og unnviker når de ikke lenger er interessert. 

Om du er usikker kan du la en setning personen sier dø ut, og se om personen stiller et oppfølgingsspørsmål, om ikke kan du etter all sansynlighet gå utifra at den personen er ferdig med samtalen. 

En person som vil ut av en samtale kan for eksempel trekke seg lengre og lengre mot en dør, eller vende kroppen sin mot skjermen sin eller en annen kollega. Personen kan også vende blikket sitt nedover på en telefon eller noe annet som fanger interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror det handler mer om at de er veldig like og da er det veldig lett å danse dansen sammen, antar jeg.. 

Anonymkode: 9ca0e...cdb

Ja, det er nok derfor dem  mestrer det så godt. Misunner "vanlige" folk.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, er ingen ekspert på sosiale koder - men jeg tenker at under eksamen er det helt greit å spørre. Det kan f.eks skrives på kontoen for nervøsitet, som er helt ok i situajonen.

Anonymkode: 7c65b...d52

Tenker at jeg burde være åpen for dem at jeg autisme og derfor sliter med sosiale koder. Jeg viser ingen tegn til nærvøsitet, så kan sikkert være rart å være vitne til. Dette selv om sensorene opplever nok mye rart.🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ei på jobb som ikke tolker mine signaler om at jeg ikke vil snakke. Jeg svarer med aha, ja, nei, mhm, nikker.. ikke faen om hun tar hintet. Det er fryktelig slitsomt og jeg blir litt sånn "å nei pause med henne igjen". Så jeg syns det er bra du prøver å finne ut av dette. Når jeg ikke er interessert i å prate mye så svarer jeg minimalt. Jeg fikler også med mobilen men prøver å ikke gjøre det da det er litt frekt. 

Anonymkode: 3ec39...fd3

Ønsker å ikke være til bry for andre😅Spesielt på jobben!

Jeg personlig liker når folk sier direkte at jeg bør avslutte, men skjønner at man ikke alltid kaqn være like tydelig av flere årsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å forklare, jeg bare merker det liksom. De blir på en måte avvisende, slutter å svare. 

Anonymkode: c15ef...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har en kollega som maser hull i hodet på alle andre, jeg prøver å vise at jeg ikke orker å høre etter mer ved å svare veldig kort, se på telefonen, eller rett og slett gå ut av rommet (men ofte snakker vedkommende bare enda høyere da 🫠).

Anonymkode: 5250a...dff

Uffda!😅

Kanskje bare si det direkte til personen? Men skjønner at det som oftest ikke passer seg, fordi folk blir så fonærmet osv

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (25 minutter siden):

Sånn helt på overordnet genrelt grunnlag, så er det på tide å stoppe en samtale det øyeblikket personen du snakker med ikke lenger har øyekontakt med deg og om personen ikke har "kroppspråket" sitt vendt mot deg. 

En person som du snakker med, som er engasjert og interessert i det du snakker om vil vise det må å for eksempel bøye seg frem mot deg, snu føttene sine mot deg, ha hendene avslappet oppå bordet med åpen hånd, og/eller generelt bare ha hele fremtoningen sin rettet mot deg ved at for eksempel hoften/skulder vender i din retning om han/hun står oppreist. Og personen vil holde øyekontakt med deg. 

Som andre skriver her, de ser ned på telefonen, svarer kort og unnviker når de ikke lenger er interessert. 

Om du er usikker kan du la en setning personen sier dø ut, og se om personen stiller et oppfølgingsspørsmål, om ikke kan du etter all sansynlighet gå utifra at den personen er ferdig med samtalen. 

En person som vil ut av en samtale kan for eksempel trekke seg lengre og lengre mot en dør, eller vende kroppen sin mot skjermen sin eller en annen kollega. Personen kan også vende blikket sitt nedover på en telefon eller noe annet som fanger interesse. 

Takk for et bra innlegg!

Granskudd skrev (26 minutter siden):

Og personen vil holde øyekontakt med deg.

Burde ha sagt dette i hovedinnlegget, men klarer ikke selv å holde øyekontakt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å forklare, jeg bare merker det liksom. De blir på en måte avvisende, slutter å svare. 

Anonymkode: c15ef...d85

Skulle gjerne hatt den egenskapen!😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Takk for et bra innlegg!

Burde ha sagt dette i hovedinnlegget, men klarer ikke selv å holde øyekontakt😅

Det skjønner jeg om du er autist, men vil du ikke merke det heller, om noen ser på deg altså? :)  De andre greiene gjelder fremdeles, så jeg tipper du vil kunne tolke det uten at du nødvendigvis ser noen rett i øynene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg om du er autist, men vil du ikke merke det heller, om noen ser på deg altså? :)  De andre greiene gjelder fremdeles, så jeg tipper du vil kunne tolke det uten at du nødvendigvis ser noen rett i øynene :)

Jeg har autisme så er nok derfor☺️

De andre tipsa er nyttige, men regner med å øyekontakt er en stor del av kroppsspråket og er dermed veldig viktig😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Skulle gjerne hatt den egenskapen!😅

Forstår det kan være vanskelig for en autist. 

Anonymkode: c15ef...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår det kan være vanskelig for en autist. 

Anonymkode: c15ef...d85

Ja, dessverre. Prøver å lære så godt jeg kan istedenfor å tilpasse meg når det kommer prating.

Mange mener nok det bare er å tilpasse seg, men føler at man får mye nytte av å kunne lære sosiale koder.

Ønsker også å skjule "åpenbare" tegn til jeg har autisme. Flaut å innrømme, men er ikke gøy å ha helt flatt kroppspråk og være dårlig på å tolke det sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Jeg har autisme så er nok derfor☺️

De andre tipsa er nyttige, men regner med å øyekontakt er en stor del av kroppsspråket og er dermed veldig viktig😅

Ja, øyekontakt er en viktig del av å tolke i hvertfall. Øyekontakt i sammen med tolking av ansiktsutrykk. jeg skjønner at det er vanskelig for deg - men resten av kroppen prater også ;) 

I tillegg til det jeg skrev over med kroppspråket kan du også høre etter ting som for eksemple om noen puster tung inn og ut igjen har du enten stilt dem et vanskelig spørsmål som de må tenke seg om før de svarer, eller de begynner å bli oppgitt/uttålmodig. Om personen endrer toneleie kan også være et hint. En engasjert person vil som regel snakke et par oktaver høyere enn en person som er lei/ferdig. Og jeg tror det abolutte beste trikset i boka er å vente litt i en samtale og se om personen fortsetter samtalen uten at du trenger å si/gjøre noe. Om ingenting skjer om du ikke gjør noe, så er den personen mest sannynlig ferdig. Om du har flere spørsmål fordi du skal lære noe eller noe sånt, så er det helt ok å fortsette med et nytt spørsmål, men utover det ville jeg tenkt at en samtale som dør ut uten min hjelp er over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eksamen har man et ca tidspunkt å forholde seg til? Det hadde i hvert fall jeg. Så og så lang tid på presentasjon osv. Jeg hadde totalt 45 minutters eksamen, hvor jeg hadde et omtrentlig tidspunkt på hver av tingene man skal gjennom på en eksamen. De siste 15 minuttene skulle gå til utspørring, så jeg hadde 30 min totalt på mine greier.

Sånn ellers er ikke jeg heller så god til å lese signaler, men når jeg er ferdig med å prate, så har jeg tendenser til å fikle med hendene, se meg litt mer rundt, og så snur jeg meg litt bort fra vedkommende. Jeg er noe usikker og nølende i kroppsspråket med andre folk, så mulig jeg ikke er "standard" i mine signaler.

Om jeg blir usikker på om andre er ferdige eller ikke, så tenker jeg det er greit å avslutte samtalen. Når den tanken slår meg, så er det muligens noe ved vedkommende som har gitt meg tanken, uten å bevisst vite nøyaktig hva personen gjorde.

Anonymkode: e1c8f...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Granskudd skrev (1 minutt siden):

Om personen endrer toneleie kan også være et hint.

Slier også med dette! Føler at folk "synger".

Granskudd skrev (3 minutter siden):

En engasjert person vil som regel snakke et par oktaver høyere enn en person som er lei/ferdig

Det er nok derfor jeg mistolker mye. Når jeg tror noen er ferdig med samtalen, så pleier dem egt. å ha mørk stemme😅

Uansett takk for mange  tips! Tror det kommer til å gjøre mye nytte!😊🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (5 minutter siden):

Ja, øyekontakt er en viktig del av å tolke i hvertfall. Øyekontakt i sammen med tolking av ansiktsutrykk. jeg skjønner at det er vanskelig for deg - men resten av kroppen prater også ;) 

I tillegg til det jeg skrev over med kroppspråket kan du også høre etter ting som for eksemple om noen puster tung inn og ut igjen har du enten stilt dem et vanskelig spørsmål som de må tenke seg om før de svarer, eller de begynner å bli oppgitt/uttålmodig. Om personen endrer toneleie kan også være et hint. En engasjert person vil som regel snakke et par oktaver høyere enn en person som er lei/ferdig. Og jeg tror det abolutte beste trikset i boka er å vente litt i en samtale og se om personen fortsetter samtalen uten at du trenger å si/gjøre noe. Om ingenting skjer om du ikke gjør noe, så er den personen mest sannynlig ferdig. Om du har flere spørsmål fordi du skal lære noe eller noe sånt, så er det helt ok å fortsette med et nytt spørsmål, men utover det ville jeg tenkt at en samtale som dør ut uten min hjelp er over :)

Jeg fant denne: https://aspergerinformator.com/2018/10/25/300-sosiale-regler/ 

https://www.spiss.no/cart/132665-E-bok-Snn-gjr-vi-det-her?landing_page_id=209981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om jeg blir usikker på om andre er ferdige eller ikke, så tenker jeg det er greit å avslutte samtalen.

Jeg er hele tiden usikker😅

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når den tanken slår meg, så er det muligens noe ved vedkommende som har gitt meg tanken, uten å bevisst vite nøyaktig hva personen gjorde.

Jeg ønsker den egenskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...