Gå til innhold

En av fire har ikkje råd til sommerferie, og er ferie blitt eit forventningspress ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir vi slaver av sosiale forventninger ? Hva fører til presset ..alle samfunn er avhengig av sosiale forventninger , det var derfor , bl annet at vi mennesker begynte å urbanisere oss i bronsealderen ..trygghet og sosial kontroll.. 

Nå har vi møtt oss selv i døra..hvor mye er jeg , individualister , villig til at andre har sosialkontroll over meg og forventninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tidligere når folk flest verken hadde bil eller førerkort eller bil, var det vanleg å tilbringe  feriene hjemme   ettersom  sommeren ofte var  høydepunkt for slåttearbeide. Byfolket valfartet til landsbygdene med barna på slep hvor de  til tilbrakte sommerferiene på gårdene saman med øvrige familie.

  Etterhvert som flere fekk råd til både bil, og førerkort  ble telt, og  soveposer, camping stoler  pakket på takgrinda, og ein flokk unger plassert i baksetet utan sikkerhetsbelte.  På godversdager ved kysten var robåten  også  ein yndet  fritdsplass, men   redningsvester var  det ingen som hadde hørt noe om, og  "rart  de overlevde ". Idag hadde det vanket store  bøter,og  foreldre blitt tatt for grov omssorgsvikt  om barna ikkje har livbelte, og sikkerthetsbelte .

Utenlanske bobiler, og utenlanske turister har forlengst innvadert Norge som følge av lav kronkurs  ekstreme  varmebølger i syden medan nordmenn valfarter til ekstremvarme i syden.  Til høsten er det å klage på høye strømpriser, og høye renter fordi kredittkortet gjekk seg varmt i syden.

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske.  Ferie er lovpålagt i Norge, for alle norske arbeidstagere,  men det er ikkje lovpålagt at ein skal reise til tusenfryd, logoland eller  ha 3 uker til syden.

 Kanskje  hadde gårdsferie eller telteferie  med barna på slep vert vel så vellykket en tusenfryd, legoland, og dyreparken. lekeland .?

Kanskje bør ein " ta tilbake den tiden " at ein  besøkte   familie, og venner i ferien m/ telt, og grilling i hagen,  Mange bønder hadde sikkert vert begistra om de kunne fått litt avsløsning på gården, og barn kunne fått innblkk  i gårdsdrifta. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: dc299...9c2

Ja før var det hverken vanlig med innlagt vann eller strøm. La oss ta tilbake det. Faktisk før det igjen var det ikke noe konsept av ferie i det hele tatt. Vi bodde i huler og jaktet på dyr døgnet rundt. Kanskje vi bare skal tilbake dit?

 

Ærlig talt. Du snakker om over 100 år tilbake i tid. Mye over 100 år tilbake i tid. 
Kanskje på tide å la den epoken ligge og leve i 2024

Anonymkode: 703e4...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget:   Idag er det omlag   2 mill av 5 mill som ikkje er yrkesaktive i  norge  og mange av de som  forsatt er  yrkesaktive har 5-6 uker ferie, m/  flextid, turnuser, hjemmekontor , og stortingspolitikere, lærere en gruppe  m/ henholdvis  8 og 12 ukers  ferie.  Idag er det blitt mine og dine barn, og delt  omsorg , og  mange foreldre  har store utfordringer med å tilpasse ferien saman med partneren, og saman med  barna.  Hva gjør mange barn i ferien fra skolen  når begge foreldrene er i jobb hver dag tru. ?

Anonymkode: dc299...9c2

Jeg kan bare svare for min omgangskrets, men mine barn var hos besteforeldre, andre slektninger, eller hos venner mens de var små, og min mann og jeg måtte jobbe (vi hadde fastsatt fellesferie begge to). Vi hadde også andre barn, både slekt og barnas venner, hos oss  hvis foreldrene jobbet mens vi hadde ferie. 

Da de ble større (12+ år) var de ofte barnevakt for barna som ikke hadde barnepass når barnehage og sfo var stengt, og foreldrene måtte jobbe. 

Slik jeg har forstått det er en slik ordning på mange steder ikke helt ukjent i dag heller. 

Anonymkode: cbde5...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helga89 skrev (8 minutter siden):

Det var da svært så meget hissige folk i dette kommentarfeltet også, da. Folk har jo rett i at ferie og ferietur er forskjellig ting, men trenger man å lese det TS skriver så bokstavelig? 

Det er et økende statusproblem i Norge! Barn blir mobba fordi foreldre ikke har nok penger. Hørt eksempler om barnehagebarn som bruker begrepet "first price kids". Bravo til foreldrene der... Gapestokk på nærbutikken hadde kanskje vært innafor, eller...? Uansett..

Barn blir ertet og mobbet fordi de ikke har hatt like "bra ferie" som andre. Det som er viktig er å gi barna opplevelser hvor de sitter igjen med gode følelser. Da er det vanskeligere for shitkids som har vært på luksushotell på sydhavsøyer å trenge igjennom med drittslenginga si på skolen. "ja vi var på telttur på fjellet, også så vi reinsdyr!" "vi var på gården til familien, og der var det lam og de var SÅ SØTE!". Barn trenger ikke dyre ting, de trenger opplevelser SAMMEN med sine foresatte. Og jeg er HELT med på at det bør vi vende tilbake til (en modernisert versjon) av det :) "Nå skal vi på gården til fetter Truls og jobbe hele sommeren!" er litt gammeldags og kjipt 😛 

Og jeg er også helt med på at en og annen deilig tur til sydligere strøk er digg, altså ;) 

Det er selvagt veldi trist  om vi har fått  eit samfunn  der mange både barn, ungdom, og  voksne  føler på eit  utenforskap  fordi  dei ikkje har vert på reise  i ferien, og eit  forventningspress.

Mange legger ut skrytebilder på FB fra ferieturen i syden  og selvsagt hyggeleg  at mange ønsker å dele sin opplevelser fra ferieturen på sosiale medier.   

Mange foreldre , barn  og ungdomer  tilbringer del av ferien på Norway Cup, og  har selv kjørt buss m/ fotball-lag til Norway  på dugnad flere år. 

 

 

  

Anonymkode: dc299...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har råd, men orker ikke varmen som ofte er i sydligere strøk om sommeren. Så da er vi fornuftige og betaler inn på boliglånet og koser oss hjemme og med familie/slekt rundt om i landet. Barna har det like fint, de vil nok sette stor pris på romslig økonomi etterhvert som de blir eldre, fremfor at vi svidde av 100.000 i syden hver sommer :)

Anonymkode: 822a0...4c2

Å reise i Norge er jo svindyrt, bare flybilletter hjem til Nord Norge koster mer enn en uke i Syden med fly og hotell… 

Men skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke 100 000 på sydenferie? Vi skal til Portugal en uke nå, 18 000 for fly og hotell for tre personer, og maten er jo litt billigere enn i Norge, ikke dyrere.

Anonymkode: 3b46e...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi er mange nok som klager, og vi får media med på det, så klarer vi til slutt å få staten til å bla opp for en 4-ukers ferie til Miami hvert år for alle innbyggere i Norge.

Det kritiske er å få med journalistene. Da kan vi få til hva vi vil.

Hvem sier nei til 4 uker ferie i Miami på statens regning?

Anonymkode: 6da86...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi er mange nok som klager, og vi får media med på det, så klarer vi til slutt å få staten til å bla opp for en 4-ukers ferie til Miami hvert år for alle innbyggere i Norge.

Det kritiske er å få med journalistene. Da kan vi få til hva vi vil.

Hvem sier nei til 4 uker ferie i Miami på statens regning?

Anonymkode: 6da86...609

Vi kan starte Miami-partiet. Eller en Miami-religion, og få støtte til dette fra staten 😎

Anonymkode: 7cfe2...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis vi er mange nok som klager, og vi får media med på det, så klarer vi til slutt å få staten til å bla opp for en 4-ukers ferie til Miami hvert år for alle innbyggere i Norge.

Det kritiske er å få med journalistene. Da kan vi få til hva vi vil.

Hvem sier nei til 4 uker ferie i Miami på statens regning?

Anonymkode: 6da86...609

Høres spennende ut !

 

Anonymkode: dc299...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ca 5 år "jobbet" jeg hjemme på gården. Jeg lærte meg å hjelpe til. Oppgavene økte i vanskelighetsgrad hvert år. Da jeg var 16 slo jeg silo helt alene (jeg er jente). 

Da jeg var 19 år og til jeg var ferdig utdannet jobbet jeg på butikk fulltid. 

Da jeg i midten av 20-åra fikk jeg skikkelig jobb, reisejobb i inn- og utland (så jeg har fått sett meg om rundt i verden). 

Jeg tok faktisk ikke ut ferie fra 25 år til 42 år. Da jobbet jeg frivillig for en NGO. 

Da jeg ble 42 ble jeg uføretrygdet. Jeg har visst at det ville gå den veien så jeg jobba og kosa meg så lenge jeg var passe frisk. Hadde kul jobb da. 

Nå er jeg bare hjemme og har det greit med det, for minnebanken er ganske full. 

Jeg tror bakgrunnen fra gård har mye å gjøre med at jeg ikke har følt behov for ferie. Bønder hadde ikke ferie på 70, 80 og 90-tallet.

Anonymkode: 410d2...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har råd, men orker ikke varmen som ofte er i sydligere strøk om sommeren. Så da er vi fornuftige og betaler inn på boliglånet og koser oss hjemme og med familie/slekt rundt om i landet. Barna har det like fint, de vil nok sette stor pris på romslig økonomi etterhvert som de blir eldre, fremfor at vi svidde av 100.000 i syden hver sommer :)

Anonymkode: 822a0...4c2

Barna mine setter faktisk veldig stor pris på at vi er i syden hver sommer også. De hadde blitt rimelig skuffa om jeg hadde sagt at i år blir vi hjemme i ferien fordi pappa skal betale ekstra inn på boliglånet. 

You do you, og vi får gjøre som vi vil. Men vi gjør det fordi vi har råd og gir oss glede og vårt valg er ikke noe mindre fornuftig enn ditt. 

Anonymkode: 7ce61...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alle i jobb får feriepenger. Det er lovbestemt.

Det koster dem derfor ingenting å ta ferie.

Slutt å bland ferie og ferietur/-aktiviteter.

Anonymkode: 99bae...979

Nei alle får ikke feriepenger , noen har heller lønn i 12 mnd

Anonymkode: 6212f...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei alle får ikke feriepenger , noen har heller lønn i 12 mnd

Anonymkode: 6212f...a31

Poteto potato.

Anonymkode: 99bae...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange av oss er teltturer, grilling i fjæra og besøke familie en del av året ellers. Når vi endelig har noen uker fri sammen, så er ikke det å traske i norsk natur i regn og 12 grader det vi vil bruke de ukene på. Da vil man gjøre noe annet, nye opplevelser. Vi vil ha fint vær og slippe å lage mat. Da er gjerne "syden" det mange går for, koste hva det vil. Når ungene var barnehagebarn var de veldig fornøyd med å besøke badeland i nabobyen, eller ta toget til Hunderfossen. Da var ferie billig. Nå når de er større, er ferietur dyrt.

Anonymkode: 5768e...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp kommet hjem fra 2 uker i Spania og nei, det kan ikke sammenliknes med en ferie på Sørlandet i konstant regn og dårlig vær men til samme penger 😅 Nei takk til grilling i hagen i regnet hele sommeren langt. 

Anonymkode: f6ca5...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2024 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Å reise i Norge er jo svindyrt, bare flybilletter hjem til Nord Norge koster mer enn en uke i Syden med fly og hotell… 

Men skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke 100 000 på sydenferie? Vi skal til Portugal en uke nå, 18 000 for fly og hotell for tre personer, og maten er jo litt billigere enn i Norge, ikke dyrere.

Anonymkode: 3b46e...51a

Alt inklusiv hotel med fly, i felles ferie og i Spania, kommer ikke på under 50-60 tusen for en familie på 4, og da snakker vi budsjett-variant. Med tre barn, eller større barn som ikke kan dele en seng, blir det straks dobbelt så dyrt fordi man må leie 2 rom. Og derfor svir man av 100 tusen, er fordi man har flere enn 1 barn, og barna har blitt større. 

Anonymkode: f6ca5...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk sløser penger på hotell og fly.

I fjor var jeg og kona på 14-dagers strandferie. Totalt budsjett: 8000 kroner.

Anonymkode: f3c86...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 21.51):

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske

Okey? Jeg ønsker å gi barnet en tur til Aruba, men det har vi ikke råd til, så det blir 2 uker i Spania istedenfor... Det er sant at mange velger å bruke feriepenger på alt annet enn ferie, men det er et VALG folk tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke synd på noen som ikke har råd til en slik luksus som å reise bort i ferien.

Ikke råd til tak over hodet, eller mat på bordet, da får du min sympati.

Anonymkode: f3c86...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...