Gå til innhold

Hvorfor blir eldre ofte selvsentrerte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når en blir eldre, barna har flyttet ut, sluttet å jobbe, og kanskje helsa setter begrensninger i livet, så har livet skrumpet inn til "hva som er innom døra". Det er ikke så mye nytt som skjer, det er langt mellom hva vi ville sett på som minneverdig, ens sosiale sirkel har skrumpet og dagene går i et. De har ikke stort å snakke om, som er nytt, så det blir ofte at ting blir gjentatt, minner dratt fram og "kjedelige" ting blir dratt inn i samtalen. Det er ikke så interessant for oss å høre om "jakka fra Zizzi", men det er det som er nyheten i livet hennes.

Skikkelig uenig med innlegget over her, av anonym ..c5a. De færreste eldre er så kyniske og slemme. Beklager at du har slike erfaringer. 

Anonymkode: ed129...ec5

Det gir jo ikke mening for da skulle man tro at de hadde synes det var gøy at barna kom og fortalte noe nytt fra sitt liv, og at det var interessant for de gamle å engasjere seg i livet til barna.

Anonymkode: 350b7...a93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er enkelte ting som er typisk for eldre som jeg kan forstå. F.eks at de kan snakke en del om små, trivielle ting. Dette fordi hverdagens deres blir mer og mer enkel og forutsigbar, og de klarer kanskje ikke helt å følge med i tiden lenger. Så de prater om det de kjenner til, som er hvilken jakke de valgte siden det blåste en del i dag osv.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor en del (selvsagt ikke alle) eldre blir mer selvsentrerte. De prater masse om seg selv. Og om man forsøker å prate litt om ens egne ting, så hører de bare på noen få setninger før de finner noe som gjør at de kan vri samtalen tilbake til seg selv igjen. 

Hvis jeg f.eks prater til min mor om jobben min, så får jeg bare si et par setninger før hun snakker om da hun jobbet. Prater jeg om sist jeg var på sykehuset, så drar hun frem historie om da hun var på sykehus osv. Og dette er som regel historier jeg har hørt mange, mange ganger før fordi dette er ting som skjedde med henne for flere tiår siden.

F.eks var jeg en periode arbeidsledig i to år og ble overlykkelig da jeg endelig fant meg en fast jobb i full stilling. Ringte min mor og fortalte om det. Etter jeg fikk snakket to-tre setninger om ny jobb, så overtok hun samtalen og pratet i tyve minutter om det nye kjøleskapet hun hadde kjøpt.

Det er ikke bare min erfaring, jeg har jo også hørt det fra andre og sett mange tråder her på KG om folk som opplever tilsvarende.

Er det noen som har noen tanker om hvorfor en del eldre blir slik? 

Anonymkode: 553dd...afa

Jeg har en mor som er akkurat som du beskriver. Hun har riktignok alltid vært i overkant selvsentrert, men etter at hun ble eldre har det blitt verre. Orker henne kun i små doser. 

Anonymkode: e5e58...c52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, som jeg var inne på så forstår jeg det du skriver her. Det jeg lurer på går mer på hvorfor en del eldre blir selvsentrerte.

TS

Tror det er fordi som du nevnte så opplever de det samme dag ut og dag inn, og dette fører til litt dårlig psykisk helse og ruminering. Hvis de er litt kognitivt svekket også så har de ikke kapasitet til å sette seg inn i hva andre tenker, mener og opplever og da blir det lettere å bare snakke om seg og sitt som krever mindre av dem.

Anonymkode: 350b7...a93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overskriften i dette innlegget burde vært slik:

Hvorfor blir min mor så ofte selvsentrert?

Det å knytte personlighetstrekk opp mot alder er jo total skivebom.
Har selv en eldre mor som ikke kan få gjøre det godt nok for alle andre enn seg selv. Hun er alltid genuint opptatt av å prate med andre om hvordan de har det i sine liv.

Anonymkode: 442e0...68b

Eldre er selvfølgelig forskjellige. Vi trenger vel ikke kjøre full krenkefest på dette innlegget og?

Det kommer da klart fram i innlegget at TS snakker om sin mor.

Anonymkode: 3f14d...d2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert det samme, og jeg lurer litt på om det kommer av et behov for å være relevant, altså å vise at de også har noe å komme med. Dvs., for den de snakker med, fremstår det jo motsatt, men jeg tror kanskje at de selv mener at de kommer med historier som er festlige og interessante for andre.

Men en annen ting som jeg også har lagt merke til når det gjelder eldre, er at de kan finne på å legge ut i det vide og det brede om trivielle bagateller, mens de glemmer å fortelle om ting som jeg ville trodd de syntes var spennende og interessant. F.eks. en lang historie om hva de fant på tilbud på Prix, mens det ikke blir nevnt at de fikk besøk av en slektning de ikke hadde sett på år og dag og at de var ute og spiste sammen. Skjønner ikke helt det der ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jeg middelaldrene. Midt i min beste alder. 

Og vil vel påstå at jeg ikke ser noen forskjell på å være selvsentrert som ung eller gammel. Og mener det er ganske likt.

Men jeg ser en endring i kommunikasjon.  Og vet mange eldre er ensomne, der ingen ringer de for å søprre hvordan de har det, og opplever ofte at andre ringer de for å fortelle om alt mulig. 

I tillegg er det blitt en endring i kommunikasjon med yngre. Man får ikke til denne gode ping pong samtalen. Det brytes av og det påstsås meninger man ikke har. Og begynner faktisk å forstå begrepet alders diskriminering.  

Noen er selvsagt mer selvsentrert enn andre. 

Men ta ditt eksempel da. Hvirfor er det viktigere å snakke mye mer om din jobb enn mammas nye kjøleskap. For henne er nok det kjøleskapet en like stor hverdags glede som din jobb karriere er for deg. 

Ringer du kun for å fortelle at du har fått til noe,  eller ringer du for å generelt skravle litt med din mamma? Hvis du bare ringer for å fortelle.  Er ikke også du litt selvsentrert? Koster ikke mye å glede seg på mammas vegne over nytt kjøleskap heller. 

Hvor detaljert deler du om din jobb, er det så lite at din mor henger med? Eller faller hun av?

Vet du hva. Kanskje skal du neste gang du ringer din mor, prøv å begynn samtalen med hei hvordan står det til ed deg i dag? Hva har gjort hva har du spist.  Og snakke litt om hennes hverdag. Også kan du si. Jeg har en gledelig nyhet i dag. Jeg har endelig fått den jobben jeg har drømt om. Og kort fortelle hva den går ut på og hvilke endringer det gir for deg.

Kanskje kjøp en kake eller lag en. Å få henne til å feire litt med deg. Og splr litt om hvilke jobber hun har hatt og likt best. 

Da er det lettere å få til en mer spennende og god pingpong samtale.  Ikke en der du bare ringer for å fortelle. 

Jeg må innrømme selv at jeg sitter i mange samtaler med mine barn. Der de bare ringer for å fortelle  ofte noe de drømmer om men som ikke blir så mye av. Jeg får ikke sagt noenting og når jeg sier at jeg feks har kjøpt nytt kjøleskap så legger de på. 

Så samtalene er som regel bedre når jeg ringer. Fordi jeg begynner aldri med å fortelle.  Men vise interesse for hva de har holdt på med siste tiden. Og da spør de også meg om ting. 

De har begynt å bli litt flinkere.

Men å gå inn i samfunnsduskusjoner med de. Gjør jeg ikke. Da skinner det igjennom at de tror alle på min alder har samme holdninger de har lest på tik tok. Meninger og holdninger jeg ikke kjenner meg igjen i. Så da svarer de meg ut fra det, og ikke hva jeg sier. 

Anonymkode: 42a03...b18

Problemet er jo at man ikke får denne pingpongsamtalen, fordi uansett hva man har å si, eller om man spør om den andres liv først, drar motparten opp noe lignende fra sitt eget liv, gjerne noe som skjedde for flere tiår siden og durer i vei.

Jeg har også erfaring med selvsentrerte eldre fra butikk. Det blir gjerne vær og vind, priser osv. de snakker om, og jeg har merket at hvis jeg kommer med noe som helst annet enn smil, nikk, og noe som et anerkjennende "sier du det", "javel", "er det sant?", kan det nesten virke som om de blir sure. I begynnelsen tenkte jeg de faktisk ville ha en samtale, så hvis de sa hvor kaldt det var / mye det hadde regnet eller noe, sa jeg noe sånt som hvordan det hadde vært hos meg, eller jeg refererte til noe annet i samme gate, (som man gjør når man snakker med folk), men oppdaget fort at det ikke var en samtale de ville ha. Virker som om de bare er ute etter å tømme seg, rett og slett.

Anonymkode: 332c7...87e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jeg middelaldrene. Midt i min beste alder. 

Og vil vel påstå at jeg ikke ser noen forskjell på å være selvsentrert som ung eller gammel. Og mener det er ganske likt.

Men jeg ser en endring i kommunikasjon.  Og vet mange eldre er ensomne, der ingen ringer de for å søprre hvordan de har det, og opplever ofte at andre ringer de for å fortelle om alt mulig. 

I tillegg er det blitt en endring i kommunikasjon med yngre. Man får ikke til denne gode ping pong samtalen. Det brytes av og det påstsås meninger man ikke har. Og begynner faktisk å forstå begrepet alders diskriminering.  

Noen er selvsagt mer selvsentrert enn andre. 

Men ta ditt eksempel da. Hvirfor er det viktigere å snakke mye mer om din jobb enn mammas nye kjøleskap. For henne er nok det kjøleskapet en like stor hverdags glede som din jobb karriere er for deg. 

Ringer du kun for å fortelle at du har fått til noe,  eller ringer du for å generelt skravle litt med din mamma? Hvis du bare ringer for å fortelle.  Er ikke også du litt selvsentrert? Koster ikke mye å glede seg på mammas vegne over nytt kjøleskap heller. 

Hvor detaljert deler du om din jobb, er det så lite at din mor henger med? Eller faller hun av?

Vet du hva. Kanskje skal du neste gang du ringer din mor, prøv å begynn samtalen med hei hvordan står det til ed deg i dag? Hva har gjort hva har du spist.  Og snakke litt om hennes hverdag. Også kan du si. Jeg har en gledelig nyhet i dag. Jeg har endelig fått den jobben jeg har drømt om. Og kort fortelle hva den går ut på og hvilke endringer det gir for deg.

Kanskje kjøp en kake eller lag en. Å få henne til å feire litt med deg. Og splr litt om hvilke jobber hun har hatt og likt best. 

Da er det lettere å få til en mer spennende og god pingpong samtale.  Ikke en der du bare ringer for å fortelle. 

Jeg må innrømme selv at jeg sitter i mange samtaler med mine barn. Der de bare ringer for å fortelle  ofte noe de drømmer om men som ikke blir så mye av. Jeg får ikke sagt noenting og når jeg sier at jeg feks har kjøpt nytt kjøleskap så legger de på. 

Så samtalene er som regel bedre når jeg ringer. Fordi jeg begynner aldri med å fortelle.  Men vise interesse for hva de har holdt på med siste tiden. Og da spør de også meg om ting. 

De har begynt å bli litt flinkere.

Men å gå inn i samfunnsduskusjoner med de. Gjør jeg ikke. Da skinner det igjennom at de tror alle på min alder har samme holdninger de har lest på tik tok. Meninger og holdninger jeg ikke kjenner meg igjen i. Så da svarer de meg ut fra det, og ikke hva jeg sier. 

Anonymkode: 42a03...b18

Problemet er jo at man ikke får denne pingpongsamtalen, fordi uansett hva man har å si, eller om man spør om den andres liv først, drar motparten opp noe lignende fra sitt eget liv, gjerne noe som skjedde for flere tiår siden og durer i vei.

Jeg har også erfaring med selvsentrerte eldre fra butikk. Det blir gjerne vær og vind, priser osv. de snakker om, og jeg har merket at hvis jeg kommer med noe som helst annet enn smil, nikk, og noe som et anerkjennende "sier du det", "javel", "er det sant?", kan det nesten virke som om de blir sure. I begynnelsen tenkte jeg de faktisk ville ha en samtale, så hvis de sa hvor kaldt det var / mye det hadde regnet eller noe, sa jeg noe sånt som hvordan det hadde vært hos meg, eller jeg refererte til noe annet i samme gate, (som man gjør når man snakker med folk), men oppdaget fort at det ikke var en samtale de ville ha. Virker som om de bare er ute etter å tømme seg, rett og slett.

Anonymkode: 332c7...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det noen som har noen tanker om hvorfor en del eldre blir slik? 

redusert helse og intellektuell kapasitet? Jeg synes noen ganger de som er syke blir litt sånn, eller de som har mye smerter. Når man er gammel og svak blir man gjerne litt sånn selvbeskyttende, eller hva? Passer litt ekstra på seg selv da. Jeg liker de eldre jeg. De har en spesiell plass i hjertet mitt, akkurat som barn. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

redusert helse og intellektuell kapasitet? Jeg synes noen ganger de som er syke blir litt sånn, eller de som har mye smerter. Når man er gammel og svak blir man gjerne litt sånn selvbeskyttende, eller hva? Passer litt ekstra på seg selv da. Jeg liker de eldre jeg. De har en spesiell plass i hjertet mitt, akkurat som barn. :)

Men det er jo også andres syn på dem. Så kanskje de også spiller rollen slik de tror den skal være. Litt som selvoppfyllende profeti. Hønen eller egget-diskusjon egentlig. 

Anonymkode: 6cd29...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler de aller fleste er sånn, ikke bare godt voksne. Alltid følt meg usynlig, ingen faktisk lytter eller er interessert. 

Anonymkode: ca480...b41

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarte på spørsmålet, fikk noen gode innspill. Kan godt stemme at hvis de blir kognitivt svekket så har de ikke mentalt overskudd/kapasitet til å lytte og forholde seg til det andre sier på samme måte lenger. Det gir mening.

TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge er vel verst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kan bli selvsentrerte om de i sine yngre dager ikke levde helt i ajor med seg selv. At de feks jobbet i en jobb de hatet og ikke fulgte drømmen sin og har mange ting som er uoppfylt i livet deres som de ikke har fått gjort.

Alltid opppfordre folk til å følge drømmene sine. En drøm kan forandre seg, men alt er en prosess. Ingenting er statisk.  De som følger drømmene sine, er å gladere og friskere når de blir eldre. De er mer hjelpsom og gavmild.

Anonymkode: 4b0bf...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle er så selvsentrerte, ingen vil snakke om meg...

Anonymkode: 83849...454

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en trend i tiden å være selvsentrert, vi ser det hos alle generasjoner. 

Anonymkode: 45cb5...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være eldre for å være selvopptatt. Kjenner mange som liker best å vri samtalen over på seg selv, selv om det ikke var utgangspunktet. 

Anonymkode: 02c31...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner til dette. Foreldrene mine skal ha alt som skal dreie seg om dem.

Anonymkode: 9569e...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 17.14):Den handler om hvorfor, generelt sett, enkelte eldre blir mer selvsentrerte når de blir eldre.

TS

Merkelig formulering 🙄

generelt sett, og i samme setning så mener du bare enkelte, altså fåtall? 😂🤦‍♀️🙇‍♀️

Jeg skjønner at din mor kanskje ikke syns du er den smarteste å bruke tid på å høre på 😅🤷‍♀️

Anonymkode: 6d85b...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bokormsen said:

Høres ut som om du er din mors datter.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig formulering 🙄

generelt sett, og i samme setning så mener du bare enkelte, altså fåtall? 😂🤦‍♀️🙇‍♀️

Jeg skjønner at din mor kanskje ikke syns du er den smarteste å bruke tid på å høre på 😅🤷‍♀️

Anonymkode: 6d85b...25c

Hva er hensikten deres med å svare som dette? Hva ønsket dere at jeg skulle føle når jeg leser dette?

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner til dette. Foreldrene mine skal ha alt som skal dreie seg om dem.

Anonymkode: 9569e...368

Ja, noen blir slik. Det er ikke mange i tråden som svarer på det jeg spør om, men har fått noen interessante svar.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...