Gå til innhold

Hva gjorde egentlig Zaniar Matapour i Norge?


In absentia

Anbefalte innlegg

Jeg ser det står på nettet at Zaniar Matapour kom som flyktning til Norge som barn med hele sin familie fra kurdisk Iran.

Men hvorfor slipper vi inn folk som ender opp med å koste samfunnet hundrevis av millioner? Dette individet har ikke vært annet enn en pest og en plage siden han kom hit, og har en lang rekke kriminalitet bak seg, og har levd på offentlige stønader omtrent hele livet. 

Jeg synes at våre ledere burde svare på hvordan han kunne komme hit og bli værende her år etter år. Jeg ønsker meg en garanti for at liknende folk aldri slippes ut på gatene våre igjen. 

  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at familien som så mange andre iranere kom hit som politiske flyktninger.

Og de er vel nesten umulig å deportere uansett, men at de faktisk var forfulgt i Iran tviler jeg sterkt på da hadde ikke akkurat Zaniar vært islamist.

Endret av Sommer2464
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 minutter siden):

Jeg vil tro at familien som så mange andre iranere kom hit som politiske flyktninger.

Og de er vel nesten umulig å deportere uansett, men at de faktisk var forfulgt i Iran tviler jeg sterkt på da hadde ikke akkurat Zaniar vært islamist.

Det leder meg over til et nytt spørsmål. Er alle politiske flyktninger like viktige å ta inn?

Jeg tipper at de ble forfulgt, ikke fordi de var sekulære og for demokrati, men fordi de var for kurdisk seperatisme, og kanskje for sunni-makt i motsetning til shia-muslimske Iran. Det kan såklart også ha vært rent økonomiske grunner.

Hvorfor bruker vi opp plassene på islamister og etno-seperatister når det finnes mange sekulære demokratiforkjempere som blir forfulgt?

Og hvor er kravene for familiegjenforening? Foreldrene har jo åpenbart ikke klart å oppdra barna. 

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 minutter siden):

Det leder meg over til et nytt spørsmål. Er alle politiske flyktninger like viktige å ta inn?

Jeg tipper at de ble forfulgt, ikke fordi de var sekulære og for demokrati, men fordi de var for kurdisk seperatisme, og kanskje for sunni-makt i motsetning til shia-muslimske Iran. Det kan såklart også ha vært rent økonomiske grunner.

Hvorfor bruker vi opp plassene på islamister og etno-seperatister når det finnes mange sekulære demokratiforkjempere som blir forfulgt?

Og hvor er kravene for familiegjenforening? Foreldrene har jo åpenbart ikke klart å oppdra barna. 

Enig i alt du skriver👍

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 timer siden):

Jeg ser det står på nettet at Zaniar Matapour kom som flyktning til Norge som barn med hele sin familie fra kurdisk Iran.

Men hvorfor slipper vi inn folk som ender opp med å koste samfunnet hundrevis av millioner? Dette individet har ikke vært annet enn en pest og en plage siden han kom hit, og har en lang rekke kriminalitet bak seg, og har levd på offentlige stønader omtrent hele livet. 

Jeg synes at våre ledere burde svare på hvordan han kunne komme hit og bli værende her år etter år. Jeg ønsker meg en garanti for at liknende folk aldri slippes ut på gatene våre igjen. 

Vi anerkjenner Kurdistan og følgelig gir beskyttelse til mennesker uten hjemland som blir forfulgt.

Det var en stund i Norge det var politikere som trodde kurdiske muslimer var lettere å integrere, så vi prioriterte dem.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Druid said:

Vi anerkjenner Kurdistan og følgelig gir beskyttelse til mennesker uten hjemland som blir forfulgt.

Det var en stund i Norge det var politikere som trodde kurdiske muslimer var lettere å integrere, så vi prioriterte dem.

Kurdere har en sterk klankultur som de aller fleste følger. Hvorfor politikere trodde de skulle være lettere å integrere forstår jeg lite av. At de har rett på et eget land er jeg enig i, men det blir vanskelig når de ønsker områder fra flere land samtidig. De blir som midtøsten Albanere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (15 minutter siden):

da hadde ikke akkurat Zaniar vært islamist.

Svært mange islamister i Norge har vært andre generasjon; det har typisk vært knyttet til opprør mot foreldre og manglende forankring i eget ungdomsmiljø.

Det er veldig få islamister blant førstegenerasjon og familier der det har vært streng muslimsk oppdragelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (2 minutter siden):

 De blir som midtøsten Albanere.

Hvilket var en annen gruppe innvandrere norske politikere mente var enkle å integrere, siden de var lyse i huden og praktisk talt europeere… 

Det er en grunn til at jeg går i sperr når politikerene igjen begynner å lempe på integrasjonsarbeidet fordi «ukrainerne er så like oss..»

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren hans er godt integrert, hun var jo kjæreste og samboer med Kristian Valen en god stund…. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Kravene deles inn i fire grupper:

  • Fornærmede med skuddskader eller andre fysiske skader. 10 personer. Lundin ber om 550.000 i oppreising
  • Fornærmede som utsatte seg for fare ved å pågripe tiltalte. Ni personer. Lundin ber om 450.000 i oppreising
  • Fornærmede uten fysiske skader som befant seg i området på gjerningstidspunktet. 290 personer. Lundin ber om 350.000 i oppreising
  • De etterlatte. To personer. Lundin ber om 500.000 til hver av de etterlatte

 

Litt på siden. Hvorfor skal 290 stk som bare var i nærheten få en så stor erstatning som 350 000 kr?

Endret av LeveMannen
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LeveMannen said:

Litt på siden. Hvorfor skal 290 stk som bare var i nærheten få en så stor erstatning som 350 000 kr?

PTSD ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, LeveMannen said:

Litt på siden. Hvorfor skal 290 stk som bare var i nærheten få en så stor erstatning som 350 000 kr?

Jeg reagerer på at de som satte seg i fare ved å pågripe tiltalte får 450 000. Det er "bare" 100 000 mer enn de som var i området og ikke engang så Matapour, bare løp bort.

Etter min mening er det misforhold mellom beløpene, siden det å være i nærheten er "verd" 350 000, å sette seg i livsfare for å redde andre, 450 000.

 

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 4.7.2024 den 13.34):

Men hvorfor slipper vi inn folk som ender opp med å koste samfunnet hundrevis av millioner?

I en perfekt verden ville vi hatt en fadderordning for flyktninger som vi vet vil kreve mye for å integreres. Med faddere som ville hatt et reelt ansvar. Og antallet vanskelig integrerbare individer ville vært kontrollert og realistisk å håndtere. Dessverre har vi ansvarsløse inkompetente politikere som heller bruker alle ressursene på å skjule vesentlig informasjon og det å kvele all diskusjon rundt innvandring.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (12 timer siden):

Jeg reagerer på at de som satte seg i fare ved å pågripe tiltalte får 450 000. Det er "bare" 100 000 mer enn de som var i området og ikke engang så Matapour, bare løp bort.

Etter min mening er det misforhold mellom beløpene, siden det å være i nærheten er "verd" 350 000, å sette seg i livsfare for å redde andre, 450 000.

 

Jepp lukter en massiv moneygrab for meg.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (På 4.7.2024 den 16.14):

Kurdere har en sterk klankultur som de aller fleste følger. Hvorfor politikere trodde de skulle være lettere å integrere forstår jeg lite av. At de har rett på et eget land er jeg enig i, men det blir vanskelig når de ønsker områder fra flere land samtidig. De blir som midtøsten Albanere.

Albania er jo eit eige land. Tenkjer du på Kosovo? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Capazitet said:

Albania er jo eit eige land. Tenkjer du på Kosovo? 

Nei, jeg tenker på klankulturen deres og drømmen om Stor-Albania, og hvordan de mener at en stor del av Balkan en gang var deres område. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (På 4.7.2024 den 16.08):

Vi anerkjenner Kurdistan og følgelig gir beskyttelse til mennesker uten hjemland som blir forfulgt.

Det var en stund i Norge det var politikere som trodde kurdiske muslimer var lettere å integrere, så vi prioriterte dem.

Da har vi snart halve Hamas på dørstokken også 😵

Vi må jo innse at vi ikke kan hjelpe alle. Analfabeter med strengt konservativ religiøs bakgrunn, uansett om de kommer hit som flyktninger, migranter eller fordi de blir gift fetteren sin og tar med hele familien sin, passer ikke inn i et opplyst og fritt samfunn som vårt. De bidrar ikke for det trenger det ikke, og de klarer i liten grad utdanning eller jobb. Vi må hellere bruke alle milliardene våre på å hjelpe folk der de er og sørge for å sende barna deres i skole og jobbe for å gi dem tilgang til informasjon fra verdenssamfunnet slik at vi får en opplysningens tidsalder der også slik det var her for noen hundre år siden.

Det er noe med å la samfunnsutviklingen gå sin gang. Vi kan ikke tvinge demokrati og frihet på folk som ikke vil, og de som ikke vil bør aldri noen sinne få permanent opphold her. Vi lager masse flyktninger og ender opp med masse døde soldater og hat til vesten i vår iver etter å innføre vår samfunnsstruktur der det er helt umulig og ingen som ønsker det. Det feiler hver eneste gang og man er tilbake til kanskje noe som er enda verre enn før. Men kanskje vanskelig for særlig folk på venstresiden å forstå at de ikke er overmennesker med den absolutte sannheten for hva alle ønsker seg.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Jdjdkdudjbs skrev (14 timer siden):

Da har vi snart halve Hamas på dørstokken også 😵

Vi må jo innse at vi ikke kan hjelpe alle. Analfabeter med strengt konservativ religiøs bakgrunn, uansett om de kommer hit som flyktninger, migranter eller fordi de blir gift fetteren sin og tar med hele familien sin, passer ikke inn i et opplyst og fritt samfunn som vårt. De bidrar ikke for det trenger det ikke, og de klarer i liten grad utdanning eller jobb. Vi må hellere bruke alle milliardene våre på å hjelpe folk der de er og sørge for å sende barna deres i skole og jobbe for å gi dem tilgang til informasjon fra verdenssamfunnet slik at vi får en opplysningens tidsalder der også slik det var her for noen hundre år siden.

Det er noe med å la samfunnsutviklingen gå sin gang. Vi kan ikke tvinge demokrati og frihet på folk som ikke vil, og de som ikke vil bør aldri noen sinne få permanent opphold her. Vi lager masse flyktninger og ender opp med masse døde soldater og hat til vesten i vår iver etter å innføre vår samfunnsstruktur der det er helt umulig og ingen som ønsker det. Det feiler hver eneste gang og man er tilbake til kanskje noe som er enda verre enn før. Men kanskje vanskelig for særlig folk på venstresiden å forstå at de ikke er overmennesker med den absolutte sannheten for hva alle ønsker seg.

Jeg tror de som ønsker åpne grenser hater landet vårt og ønsker at det skal gå til grunne. 

Endret av In absentia
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 12.7.2024 den 9.36):

Jeg tror de som ønsker åpne grenser hater landet vårt og ønsker at det skal gå til grunne. 

Det er å trekke det alt for langt.

Hovedgrunnen er en manglende kunnskap og forståelse av konsekvensene, som skyldes ensidig og bevisst feilinformasjon og fortielser fra offentlige myndigheter. Det er forståelig at noe informasjon holdes tilbake, det vil gjøre integrasjon enklere, spesielt av hensyn til de flyktningene som tross alt er i en veldig vanskelig livssituasjon. Problemet er at masseinnvandring ikke er mulig uten at det i hovedsak skjer i det skjulte, uten at sosiale og økonomiske kostnader gjøres tilgjengelig for offentligheten.

Hadde vi fått all informasjon rundt de totale sosiale og økonomiske kostnadene ville det vært minimalt med vilje til å ta i mot flyktninger i Norge. Viljen til å hjelpe vil alltid være stor, men ikke til å integrere dem i det norske samfunnet. Det er fullstendig ødeleggende for et nasjonalt samhold som er bygd av et flere generasjoners kulturfellesskap. Veldig få har et ønske om å skape stor utrygghet gjennom å rasere dette fellesskapet på et par tiår, slik vi passivt må akseptere i dag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (21 timer siden):

Det er å trekke det alt for langt.

Hovedgrunnen er en manglende kunnskap og forståelse av konsekvensene, som skyldes ensidig og bevisst feilinformasjon og fortielser fra offentlige myndigheter. Det er forståelig at noe informasjon holdes tilbake, det vil gjøre integrasjon enklere, spesielt av hensyn til de flyktningene som tross alt er i en veldig vanskelig livssituasjon. Problemet er at masseinnvandring ikke er mulig uten at det i hovedsak skjer i det skjulte, uten at sosiale og økonomiske kostnader gjøres tilgjengelig for offentligheten.

Hadde vi fått all informasjon rundt de totale sosiale og økonomiske kostnadene ville det vært minimalt med vilje til å ta i mot flyktninger i Norge. Viljen til å hjelpe vil alltid være stor, men ikke til å integrere dem i det norske samfunnet. Det er fullstendig ødeleggende for et nasjonalt samhold som er bygd av et flere generasjoners kulturfellesskap. Veldig få har et ønske om å skape stor utrygghet gjennom å rasere dette fellesskapet på et par tiår, slik vi passivt må akseptere i dag. 

Jeg mener det ligger sterke ideologiske forestillinger om at vesten er dårlig og må rives ned til grunnen bak, men vi får la det ligge. 
 

Hva kan man realistisk gjøre med informasjonsproblemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...