Gå til innhold

Matprisene øker jo hver uke, hva er dette for et spill? Jeg har fått NOK!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man leser jo om at prisene på mat har roa seg litt internasjonalt, men ikke her. Årets lønnsøkning var på 5,2%, men basert på varene jeg kjøper har matutgiftene mine steget betraktelig mer enn det bare den siste halvannen måneden. Det er spinnville prisøkninger om dagen. Slipper impulskjøp om ikke annet, for når jeg ser prisene nå og ssmtidig husker hva de var før er det ingenting annet enn basisvarene som frister.

Anonymkode: bcf38...6b0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Dere bestemmer allerede.

Og flertallets idiotiske valg med å satse på oljen 4 år før oljeinntektene er borte for alltid kommer til å drepe den norske krona fullstendig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De har ikke jobber fordi det ikke finnes jobber for folk som ikke snakker norsk. De fleste som kommer snakker kun russisk og ukrainsk. De kan ikke noe vest-europeisk språk. Hvordan hadde du klart å finne en jobb under slike vilkår? Jeg har selv vært med på jobbmesser sammen med dem som tolk. Der får de beskjed at de må ha minst B1-nivå for å komme på intervju. 

Har du vært i Lviv siden 2022? Det har jeg. Lviv er overfylt. Ukraina har syv millioner internt fordrevne flyktninger allerede og mange befinner seg allerede i Vest-Ukraina. Og nei, de lever ikke et helt normalt liv i Lviv eller resten av Vest-Ukraina. Hva får deg til å tro det? Sist jeg var der gikk flyalarmen to ganger. Russland har langtrekkende missiler som kan nå hver kvadratmeter av landet. De har utskytningsbaser i nord, sør og øst. Så den flyktningforakten din kan du stikke et sted sola aldri skinner. Håper du aldri må sitte med en 70 år gammel krigsveteran fra Afghanistan med PTSD og ødelagt helse fordi han bodde tre måneder nede i en kjeller i Donbas, mens han viser deg ruinhaugen av det som en gang var huset hans i Tsjasyv Yar. 

Anonymkode: 54d7c...593

Bare takk. Du ga meg dagens tro på det gode i mennesket tilbake. 

Anonymkode: 5d978...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen til å ta de 6500 kontrollene.

Du overvurderer også hvor mye data skatteetaten har. 

Ofte er det meste å hente på de som skatteetaten ikke har noen data på dvs. de helsvarte.

Anonymkode: f89ad...626

Dere hadde dem i fjor, siden det var antallet kontroller dere gjorde da.

Jeg har sett datablokkene vi innrapporterte : dere HAR data. At dere ikke vet hvordan å prosessanalysere dem, er et annet spørsmål. Dette er ikke en jobb man trenger mennesker på. Dette er et skript som skal gå og plukke ut anomaliteter.

Det finnes helsvarte ; de ser dere ikke en gang.

De dere ser, men ikke har data på, HAR dere data på. Poenget er å forstå hva mangel av data BETYR. Det er en anomalitet. Når dere har behandlet et par av dem, kan dere antagelig forfine rapporten ytterligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vold? Jeg mener at i andre land, som Frankrike, ville folk gått ut i gatene og protestert. Hvorfor skjer det ikke i Norge? 

Anonymkode: 3a7dd...58a

For mye penger i Norge. Hvis det blir så dyrt (mat, strøm, bomring, etc...) at de fleste starter å lide, da noe skal skje.... Også, ja, dere er tålmodige og rolige av natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man leser jo om at prisene på mat har roa seg litt internasjonalt, men ikke her. Årets lønnsøkning var på 5,2%, men basert på varene jeg kjøper har matutgiftene mine steget betraktelig mer enn det bare den siste halvannen måneden. Det er spinnville prisøkninger om dagen. Slipper impulskjøp om ikke annet, for når jeg ser prisene nå og ssmtidig husker hva de var før er det ingenting annet enn basisvarene som frister.

Anonymkode: bcf38...6b0

Det første handler om at den norske krona har svekket seg videre etter at de underliggende kostdriverene har svekket seg, og 50% av maten kommer fra utlandet. Det ser vi spesielt på frukt og grønt.

Jeg ser det har vært noe økning siste måneden, men deler har sunket, så jeg er spent på høsten. Ting roet seg relativt mye i vår, så det store jokeren er hvordan jordbruksproduksjonen i Europa kommer ut i år. Får et inntrykk at det ikke er samme type krise som i fjor.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (6 minutter siden):

Dere hadde dem i fjor, siden det var antallet kontroller dere gjorde da.

Jeg har sett datablokkene vi innrapporterte : dere HAR data. At dere ikke vet hvordan å prosessanalysere dem, er et annet spørsmål. Dette er ikke en jobb man trenger mennesker på. Dette er et skript som skal gå og plukke ut anomaliteter.

Det finnes helsvarte ; de ser dere ikke en gang.

De dere ser, men ikke har data på, HAR dere data på. Poenget er å forstå hva mangel av data BETYR. Det er en anomalitet. Når dere har behandlet et par av dem, kan dere antagelig forfine rapporten ytterligere. 

Det er ihvertfall tydelig at du ikke jobber i skatteetaten.

Dette er rørende naivt.

Anonymkode: f89ad...626

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ihvertfall tydelig at du ikke jobber i skatteetaten.

Dette er rørende naivt.

Anonymkode: f89ad...626

Det handler jo ikke om naivitet, det handler om at dere innrømmer at dere ikke kan jobben deres :-)

Dere sitter med nye pc´er og bruker dem som hammer.

Det hadde virkelig vært hyggelig om folk i skatteetaten faktisk forsto hvordan moms fungerte, for eksempel. ... eller helt basis resultatregnskap. 

Ikke at jeg klager, jeg kan tydeligvis slappe mere av, men slutt å kall det naiviet : det er dumskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Det handler jo ikke om naivitet, det handler om at dere innrømmer at dere ikke kan jobben deres :-)

Dere sitter med nye pc´er og bruker dem som hammer.

Det hadde virkelig vært hyggelig om folk i skatteetaten faktisk forsto hvordan moms fungerte, for eksempel. ... eller helt basis resultatregnskap. 

Ikke at jeg klager, jeg kan tydeligvis slappe mere av, men slutt å kall det naiviet : det er dumskap. 

Å hjelpes. 

Helt enig at du ikke er naiv, men dum.

 

Anonymkode: f89ad...626

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De har ikke jobber fordi det ikke finnes jobber for folk som ikke snakker norsk. De fleste som kommer snakker kun russisk og ukrainsk. De kan ikke noe vest-europeisk språk. Hvordan hadde du klart å finne en jobb under slike vilkår? Jeg har selv vært med på jobbmesser sammen med dem som tolk. Der får de beskjed at de må ha minst B1-nivå for å komme på intervju. 

Har du vært i Lviv siden 2022? Det har jeg. Lviv er overfylt. Ukraina har syv millioner internt fordrevne flyktninger allerede og mange befinner seg allerede i Vest-Ukraina. Og nei, de lever ikke et helt normalt liv i Lviv eller resten av Vest-Ukraina. Hva får deg til å tro det? Sist jeg var der gikk flyalarmen to ganger. Russland har langtrekkende missiler som kan nå hver kvadratmeter av landet. De har utskytningsbaser i nord, sør og øst. Så den flyktningforakten din kan du stikke et sted sola aldri skinner. Håper du aldri må sitte med en 70 år gammel krigsveteran fra Afghanistan med PTSD og ødelagt helse fordi han bodde tre måneder nede i en kjeller i Donbas, mens han viser deg ruinhaugen av det som en gang var huset hans i Tsjasyv Yar. 

Anonymkode: 54d7c...593

Riktig. Hva ellers skulle han vise deg? Ingen av dem tør jo å innrømme hvorfor de egentlig er i Norge. De kunne bodd i Polen, i Tyskland, men valgte å reise videre til Norge. Hvorfor? Svaret vet du selv. 

Ja, de fleste snakker kun ukrainsk / russisk. Det visste jeg allerede for 2 år siden da mange naive sjeler trodde at ukrainere var en "ressurs" for Norge. 

Anonymkode: 3a7dd...58a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (10 timer siden):

Man har ikke krav på arbeidsledighetstrygd etter 18 uker etter man har sagt opp. Man kan sikkert gå sosialstønad, men den varer ikke evig den heller

18 ukers ventetid på dagpenger dersom man har sagt opp selv. Sosialstønad er siste sikkerhetsnett i samfunnet og legger ikke opp til superforbruk. Man har gjerne krav om aktivitet også.

Anonymkode: 724f7...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Helt enig! Etter at de gikk bort fra de faste prisøkningene 1.feb og 1.juli driver Kiwi/Rema/Extra og setter opp prisene hele tiden: de setter opp, så setter de ned og når folk tror det er den nye prisen, setter de opp igjen til litt mer enn hva det var før prisnedgang. Det er bevisst manipulering av kundene fra «billigkjedene» sin side, for de vet at folk handler på vane, derfor kan de lure dem med plutselige og uvarslete prisoppganger, og når folk oppdager det og kanskje kjøper litt mindre av et produkt pga det, setter de prisen litt ned igjen en kort periode, slik at folk handler mer av det igjen, før de plutselig setter prisen opp igjen, for at folk ikke skal merke det. Jeg ser særlig at prisene på yoghurt, ost, kesam o.l. har hyppige svingninger i pris uavhengig av produksjon og råvaretilgang, så dette er noe Kiwi og co har funnet på selv. De er blitt sleipere enn noen sinne, så jeg har nesten lyst til å gå over til Meny og Mega, selv om de jevnt over er litt dyrere, for de driver ikke like sleipt spill og har mer stabile priser + tilbud.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

80% av Norges befolkning forstår ikke hva du skriver. Hvorfor?

Strøm,mat,bensin JA det meste er blitt dyrere,MEN folk lever som før. Spiser samme mat, drikker pepsi max, rwiser til syden osv.

Alle klager,men 80% lever som før. Nordmenn har det flott uansett 😊

Anonymkode: 4daf8...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg har oppdaget er at norgesgruppen er den grådige grisen i tet her! Handlet alltid på Kiwi før. Ukeshandel for ca 1200 kr for ett år siden. Nå ligger vi på mellom 2 og 3000 for ukeshandelen! 😱

Har derimot begynt å gå mer og mer på rema, selv om Norgesgruppen har en del varer og merker vi foretrekker. Totalprisen på rema blir alltid mye lavere. Typisk 150 kr for en sånn «stikke innom og kjøpe det vi mangler» pose. På Kiwi lander den lett på 3-400 kr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom  bensinstasjonene setter ned prisen på bensin så skaper det lange køer ved bensinstasjonene, og folk kjører  vel  ikkje mindre av den grunn.

Setter butikkene ned prisene på en rekke varer så vil det føre til  hamstring av varer som Norge importerer fra utlandet, som igjenn vil føre til økte priser. 

Ein stor del av befolkningen  har fortsatt " god råd"  og  har eit avslappet forhold til økte priser,medan ein andre må snu på hver krone før den kan brukes.  Fordelingspolitikken har Norge har vert i fritt fall og vert  vannstyrt  i mange  år , det ser ein følgen av  idag.  

Politikerne  anten de tilhører høgre  eller venstresiden har selve bevilget seg ein lønn som ligg over igjennomsnittet av befolkningen, og kan ikkje identifisere seg med  mange sine økonomiske kvardag.  

Anonymkode: e3044...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom  bensinstasjonene setter ned prisen på bensin så skaper det lange køer ved bensinstasjonene, og folk kjører  vel  ikkje mindre av den grunn.

Setter butikkene ned prisene på en rekke varer så vil det føre til  hamstring av varer som Norge importerer fra utlandet, som igjenn vil føre til økte priser. 

Ein stor del av befolkningen  har fortsatt " god råd"  og  har eit avslappet forhold til økte priser,medan ein andre må snu på hver krone før den kan brukes.  Fordelingspolitikken har Norge har vert i fritt fall og vert  vannstyrt  i mange  år , det ser ein følgen av  idag.  

Politikerne  anten de tilhører høgre  eller venstresiden har selve bevilget seg ein lønn som ligg over igjennomsnittet av befolkningen, og kan ikkje identifisere seg med  mange sine økonomiske kvardag.  

Anonymkode: e3044...bf8

Si meg hvordan klarer da våre naboland å selge matvarer billigere enn her? Blir det ikke hamstring der?

En annen ting er hvordan restauranter og utelivsbransjen skal klare seg fremover når flere og flere sliter.

Anonymkode: a6fb5...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan faktisk det, står man uten penger og noen eiendeler så har man krav på det. 

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Nav vil sørge for en ny jobb til deg. Som renholder, i butikk, barnehage eller sykehjem. Alltid ledige stillinger å hente og tro meg. Nav har mange ordninger som skal utprøves før de kaster penger etter deg.

Anonymkode: 8d979...4a5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En annen ting er hvordan restauranter og utelivsbransjen skal klare seg fremover når flere og flere sliter.

Her har du helt rett. Har hele to venner som eide uterestaurant og er begge nå konkurs etter å ha klart seg greit i over 20 år.

Anonymkode: 8d979...4a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (12 timer siden):

Hva pokker har det med saken å gjøre? 

Vi har vært del av en krig  over 20 år som i etterkant har blitt anerkjent som folkerettslig overgrep. Det absolutt minste vi kan gjøre i det bildet, er å være nøytral grunn for samtaler. 

99% av utfordringen du nå har med økende priser, er på grunn av internasjonal, uro og krig: all megling er et lite skritt for det bedre, selv overnfor at land som Afghanistan.  

Let me guess. Du stemmer Rødt 

Anonymkode: c198d...0c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

80% av Norges befolkning forstår ikke hva du skriver. Hvorfor?

Strøm,mat,bensin JA det meste er blitt dyrere,MEN folk lever som før. Spiser samme mat, drikker pepsi max, rwiser til syden osv.

Alle klager,men 80% lever som før. Nordmenn har det flott uansett 😊

Anonymkode: 4daf8...1d5

Tviler på 80% lever helt som før. Men sikkert lett for deg å tenke slik om du og omgangskretsen din ser ut til å gjøre det. Hos oss er vi en familie på to barn og to voksne med normale inntekter og lite gjeld. Vi måtte droppe utenlandsferien både i fjor og i år. Norden inkludert. Vi har heller ikke råd å spise ute. Tviler på vi lever enklere enn folk flest med helt normal økonomi.

Anonymkode: 8d979...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...