Gå til innhold

Matprisene øker jo hver uke, hva er dette for et spill? Jeg har fått NOK!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, bare få inn Erna, så blir det enda verre. 

Anonymkode: a531a...80b

Norge er ødelagt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sosialstønad er den eneste stønaden som varer evig. 

Anonymkode: 01be1...da4

Ja, så må ikke eie noe. Det er modellen, jobbe litt svart for å spe på.

Anonymkode: 3e8c7...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (1 minutt siden):

Det har ikke noe med naivitet å gjøre. 

Det er lenge siden det var lett å tukle med regnskap. Det er en grunn til at man i stor grad har sluttet å kreve revisor: før forventet man god regnskapsskikk, nå er det ikke lenger et valg. Dataene blir registrert og sent automatisk. 

Det er en grunn til at du ikke har lov til å gjennomføre salg om kassaapparatet ikke har strøm.

Hvorfor er det så mange frisører på Grønland uten kasse med strøm på..? 

Anonymkode: 3e8c7...ac3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 minutter siden):

Det har ikke noe med naivitet å gjøre. 

Det er lenge siden det var lett å tukle med regnskap. Det er en grunn til at man i stor grad har sluttet å kreve revisor: før forventet man god regnskapsskikk, nå er det ikke lenger et valg. Dataene blir registrert og sent automatisk. 

Det er en grunn til at du ikke har lov til å gjennomføre salg om kassaapparatet ikke har strøm.

Dette stemmer ikke.

Grunnen til at det ikke er krav om revisjon for små selskap har ingenting med god regnskapsskikk å gjøre. 

Nei, dataene blir ikke sendt automatisk.

 

Hilsen ansatt i skatteetaten.

Anonymkode: f89ad...626

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (38 minutter siden):

Det har ikke noe med naivitet å gjøre. 

Det er lenge siden det var lett å tukle med regnskap. Det er en grunn til at man i stor grad har sluttet å kreve revisor: før forventet man god regnskapsskikk, nå er det ikke lenger et valg. Dataene blir registrert og sent automatisk. 

Det er en grunn til at du ikke har lov til å gjennomføre salg om kassaapparatet ikke har strøm.

Jeg er regnskapsfører. 
 

Det er veldig, veldig, veldig lett å tukle med regnskap. 
 

Men dette er, som jeg sa meg enig i tidligere, definitivt en avsporing. 

Anonymkode: 540be...e03

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er det så mange frisører på Grønland uten kasse med strøm på..? 

Anonymkode: 3e8c7...ac3

😂 

 

og ikke glem restaurantene med kontantrabatt! 

Anonymkode: 540be...e03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette stemmer ikke.

Grunnen til at det ikke er krav om revisjon for små selskap har ingenting med god regnskapsskikk å gjøre. 

Nei, dataene blir ikke sendt automatisk.

Hilsen ansatt i skatteetaten.

Anonymkode: f89ad...626

What? Vi ble pålagt å skifte kassapparat for dette! Vi sa fra oss detaljsalg for det.

 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er det så mange frisører på Grønland uten kasse med strøm på..? 

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Fordi de ikke selger varer, men tjenester. 

En butikk tar inn varer, og en matbutikk har en del ekstra regler å forholde seg til. Litt vanskeligere å bare drite i moms og skatt enn en fyr med saks i et lokale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (10 minutter siden):

What? Vi ble pålagt å skifte kassapparat for dette! Vi sa fra oss detaljsalg for det.

 

Fordi de ikke selger varer, men tjenester. 

En butikk tar inn varer, og en matbutikk har en del ekstra regler å forholde seg til. Litt vanskeligere å bare drite i moms og skatt enn en fyr med saks i et lokale.

Det er ingen problem å omgå regelverket hvis man absolutt vil. Sjansen for kontroll er minimal.

Anonymkode: f89ad...626

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er regnskapsfører. 

Det er veldig, veldig, veldig lett å tukle med regnskap. 

Men dette er, som jeg sa meg enig i tidligere, definitivt en avsporing. 

Anonymkode: 540be...e03

Jeg får tro deg, selv om jeg må ærlig innrømme jeg ikke skjønner hvordan. 

Men dette er definitivt ingen avsporing: hvis vi plukker opp innvandrer butikker og sier at de gir bedre og billigere varer en kjedene, så er det superrelevant hvis måten de er billigere er fordi de  svindler med skatt og avgifter.

Da er de ikke billigere! Det er ikke slik at skatter og avgifter ikke er en del av prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 minutter siden):

Jeg får tro deg, selv om jeg må ærlig innrømme jeg ikke skjønner hvordan. 

Men dette er definitivt ingen avsporing: hvis vi plukker opp innvandrer butikker og sier at de gir bedre og billigere varer en kjedene, så er det superrelevant hvis måten de er billigere er fordi de  svindler med skatt og avgifter.

Da er de ikke billigere! Det er ikke slik at skatter og avgifter ikke er en del av prisen.

- de lar være å slå inn på kassen

- de later som de slår inn på kassen

- de har manipulert kassen

- de innrapporteres ikke omsetningen

osv.

Anonymkode: f89ad...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i de to første - det er bedre utvalg og gode priser. 
 

Men veldig mange av disse butikkene roter mye med regnskapene og det er ikke all rapportering som er til å stole på. Så hvis du bryr deg om arbeidskriminalitet og næringsliv er Norgesgruppen, Coop og Rema atskillig tryggERE valg :) 

De som jobber i vår lokale Asiabutikk er veldig hyggelige! Vi legger igjen en del penger der. Men vit at prisen er billig der av en grunn :) 

Anonymkode: 540be...e03

og dette er noe du bare har kommet frem til eller har du sett bevis på det?

Uansett så skal jeg vær ærlig å si at jeg heller legge pengene igjen der enn hos noen av de "trygge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

- de lar være å slå inn på kassen

- de later som de slår inn på kassen

- de har manipulert kassen

- de innrapporteres ikke omsetningen

osv.

Anonymkode: f89ad...626

Vel, det virker hvis alle varene er smuglervarer. Og frukt og grønt er ikke smuglervarer du vil selge fra butikk.

Hvis ikke vil de stå med et kontinuerlig økende varebeholdning , eller massive svinn. For alt skal momsavregnes. 

Nå, han skatteetat fyren antyder at Skatteetaten ikke gjør analyser på innrapportert, så man kan sikkert slippe unna med 20% ekstra svinn og kansje smuglervarer som er enkle å skjule, men jeg ser bare småpenger her. 

Det er jo ikke som de har noe alvorlig omsetning i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Vel, det virker hvis alle varene er smuglervarer. Og frukt og grønt er ikke smuglervarer du vil selge fra butikk.

Hvis ikke vil de stå med et kontinuerlig økende varebeholdning , eller massive svinn. For alt skal momsavregnes. 

Nå, han skatteetat fyren antyder at Skatteetaten ikke gjør analyser på innrapportert, så man kan sikkert slippe unna med 20% ekstra svinn og kansje smuglervarer som er enkle å skjule, men jeg ser bare småpenger her. 

Det er jo ikke som de har noe alvorlig omsetning i første omgang.

Skatteetaten har ikke ressurser til å analysere alt som innrapporteres.

Det har vært flere artikler på NRK de siste ukene om lavt kontrollnivå i Skatteetaten.

Jeg kan underskrive på at det stemmer.

Du hadde blitt sjokkert hvis du visste hvor enkelt det er å svindle på mva og skatt.

Anonymkode: f89ad...626

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen misunner dem. Folk blir bare provosert. Kun 11% ukrainere er i jobb. De fleste er på kurs eller i ingen aktivitet. 

Du måtte trøste dem ja...Spør dem heller hvorfor de ikke kan bo i Vest-Ukraina hvor det er helt trygt nå. Folk lever et helt normalt liv. Hvorfor? Riktig. Fordi det ikke finnes noe NAV der...Politikere i Tyskland reagerer på det og stopper utbetalingene. 

Anonymkode: 3a7dd...58a

De har ikke jobber fordi det ikke finnes jobber for folk som ikke snakker norsk. De fleste som kommer snakker kun russisk og ukrainsk. De kan ikke noe vest-europeisk språk. Hvordan hadde du klart å finne en jobb under slike vilkår? Jeg har selv vært med på jobbmesser sammen med dem som tolk. Der får de beskjed at de må ha minst B1-nivå for å komme på intervju. 

Har du vært i Lviv siden 2022? Det har jeg. Lviv er overfylt. Ukraina har syv millioner internt fordrevne flyktninger allerede og mange befinner seg allerede i Vest-Ukraina. Og nei, de lever ikke et helt normalt liv i Lviv eller resten av Vest-Ukraina. Hva får deg til å tro det? Sist jeg var der gikk flyalarmen to ganger. Russland har langtrekkende missiler som kan nå hver kvadratmeter av landet. De har utskytningsbaser i nord, sør og øst. Så den flyktningforakten din kan du stikke et sted sola aldri skinner. Håper du aldri må sitte med en 70 år gammel krigsveteran fra Afghanistan med PTSD og ødelagt helse fordi han bodde tre måneder nede i en kjeller i Donbas, mens han viser deg ruinhaugen av det som en gang var huset hans i Tsjasyv Yar. 

Anonymkode: 54d7c...593

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skatteetaten har ikke ressurser til å analysere alt som innrapporteres.

Det har vært flere artikler på NRK de siste ukene om lavt kontrollnivå i Skatteetaten.

Jeg kan underskrive på at det stemmer.

Du hadde blitt sjokkert hvis du visste hvor enkelt det er å svindle på mva og skatt.

Anonymkode: f89ad...626

Ja, jeg er faktisk sjokkert, for dette krever ubetydelige ressurser. 

En av norsk skattevesen absolutt største styrker er altinnn, og det er relativt rudimentære rapporter som kunne lages som ville plukke ut kontrollobjekter med høy sannsynlighet for skattekriminalitet.

Mange kunne også delegeres til Økokrim og andre etater.

Men jeg hører jeg kan slappe mye mer av i forhold til egne svin på skogen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er faktisk sjokkert, for dette krever ubetydelige ressurser. 

En av norsk skattevesen absolutt største styrker er altinnn, og det er relativt rudimentære rapporter som kunne lages som ville plukke ut kontrollobjekter med høy sannsynlighet for skattekriminalitet.

Mange kunne også delegeres til Økokrim og andre etater.

Men jeg hører jeg kan slappe mye mer av i forhold til egne svin på skogen 🙂

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/interne-dokumenter-i-skatteetaten-varsler-om-lavt-kontrollniva-1.16898296

https://www.nrk.no/vestland/flere-skattekontrollorer-er-blitt-telefonsvarere-1.16912661

 

Anonymkode: f89ad...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samtidig som ukrainere får 35 tusen per måned for å ikke løfte en finger...

Anonymkode: 3a7dd...58a

Hvor har du dette fra? Kilden din er resett.no?

Anonymkode: 5fc28...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det ikke nødvendigvis trengs mange kontroller, man trenger å treffe saker på flest mulig av kontrollene man tar.  15 000 kontroller og 100 saker er dårligere enn 6500 kontroller og 3000 avdekkede brudd. Og når man sitter med den typen data mengde som skatteetaten har, er det å plukke ut de 6500 kontrollsakene LETT.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (Akkurat nå):

Poenget er at det ikke nødvendigvis trengs mange kontroller, man trenger å treffe saker på flest mulig av kontrollene man tar.  15 000 kontroller og 100 saker er dårligere enn 6500 kontroller og 3000 avdekkede brudd. Og når man sitter med den typen data mengde som skatteetaten har, er det å plukke ut de 6500 kontrollsakene LETT.  

Det er ingen til å ta de 6500 kontrollene.

Du overvurderer også hvor mye data skatteetaten har. 

Ofte er det meste å hente på de som skatteetaten ikke har noen data på dvs. de helsvarte.

Anonymkode: f89ad...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen misunner dem. Folk blir bare provosert. Kun 11% ukrainere er i jobb. De fleste er på kurs eller i ingen aktivitet. 

Du måtte trøste dem ja...Spør dem heller hvorfor de ikke kan bo i Vest-Ukraina hvor det er helt trygt nå. Folk lever et helt normalt liv. Hvorfor? Riktig. Fordi det ikke finnes noe NAV der...Politikere i Tyskland reagerer på det og stopper utbetalingene. 

Anonymkode: 3a7dd...58a

Dette.

Anonymkode: 99f5e...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette.

Anonymkode: 99f5e...ada

Nei. 

Anonymkode: ccd28...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...