Gå til innhold

Matprisene øker jo hver uke, hva er dette for et spill? Jeg har fått NOK!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Mr.Anon said:

Skal bli morsomt å se hvor langt de kan dra prisene før folket har fått nok.

Jeg har forstått at her til lands så godtar vi hva som helst for vi er for pysete til å stå opp for oss selv. Istedenfor å demonstrere i gatene som andre land gjør så betaler vi heller litt ekstra og syter om det.

Hva må til for at ting skal snu? La en hel folkemengde gå berserk nede i sentrum, tusenvis av folk stjeler fra butikker? Er det nødt å gå så langt for at regjering skal forstå?

Nei, vi er altfor dumsnille og regjeringen kan gjøre absolutt hva dem vil med oss.

Dette. 

Så lenge folket bare freser i sofaen men biter det i seg så forsetter de å tøye grensene. Helt naturlig det. Hvor denne enorme lydigheten nordmenn har ovenfor autoriteter kommer fra, det er et godt spørsmål. Tror nok det er konformitetspresset som spiller inn. Ingen tør å ta første steget og risikere å skille seg ut. 

"Være åpenlyst sint og høylytt, nei tenk om nesten ingen andre kommer. Tenk om jeg blir gjenkjent..hva vil folk si?"-

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Bombasi said:

Problemet er at 3 kjeder nær sagt har monopol på dagligvaremarkedet, der de gjør som det vil. Konkurransetilsynet prøver å henge over de, men dessverre ser vi at samkjøringen mellom kjedene er mystisk like. Det èr rart å lese tilbudsavisene deres på mandager og se at de kjører tilbud på akkurat samme varer nøyaktig samme uke, og gjerne til samme pris! 

De overvåker hverandre, men et snev av samarbeid er det også. For når èn setter opp kjøttdeigen med 2 kr, så følger både den andre og den tredje etter. 

Kartellvirksomhet i praksis. 

 

Dette er de åpne om. De ansetter prisejegere som går rundt i konkurrerende butikker og scanner priser på deres varer. Derfor kan en matvare gjerne skifte pris 3 ganger i løpet av en dag, avhengig av hva jegerne finner.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Ja, så du vil at JEG skal betale for maten din? 

 

Anonymkode: 8c363...102

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (23 minutter siden):

Dette. 

Så lenge folket bare freser i sofaen men biter det i seg så forsetter de å tøye grensene. Helt naturlig det. Hvor denne enorme lydigheten nordmenn har ovenfor autoriteter kommer fra, det er et godt spørsmål. Tror nok det er konformitetspresset som spiller inn. Ingen tør å ta første steget og risikere å skille seg ut. 

"Være åpenlyst sint og høylytt, nei tenk om nesten ingen andre kommer. Tenk om jeg blir gjenkjent..hva vil folk si?"-

Det er vel nettopp de som tør å si meninga si høyt som blir politikere. 

Mange av «folket», mine «medfolk», er stokk dumme og tror at den norske regjering kan skjerme oss fra konsekvensene av globale problemer. Eller de skjønner ikke engang at det skyldes globale problemer, men sitter og tror at  norske politikere setter opp prisene for moro skyld osv….

Anonymkode: 8c363...102

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Hahaah ja, gikk idag på butikken , og stort sett handler æ på Coop , kiwi eller Rema., alt ettersom kor æ e i landet , .

Men hender bare går inn kun for sjekke priser fordi det latterlig se hvordan det øker / varierer daglig , flere kr forskjell på en dusjsåpe e pleier bruke , bare fra en dag til en annen ! 

Husk også at butikker varier prisene sine alt ettersom.tid på>døgnet , alltså ift hvor mange som handler for eks kl 15:30 vs 22 ,. 

Sjokkert er bare fornavnet , idag så jeg makrell i tomat til 32.90.🤣🤣🤣🤣 , den klassiske vanlige stabburet 

Husker den kosta 17 ish for ca 1 år siden kanskje , ... Og det er faen bare ett lite eksempel , jeg måtte gå ut av butikken , ble dårlig , det er mye forskjell ift høy prisvekst , på det usunne & det sunne , så d er rart med det... 😭😭 Man dropper liksom agurk når den koster 34.90.

Endret av Anni78
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syngemann skrev (3 timer siden):

Litt enig, men om du har en jobb du liker og lønna går går feil vei så kan en holde ut ganske lenge.

I flere bransjer går lønna ned hvert år, dvs mange tar betalt det samme nå i kroner som det de tok for 20 år siden.

 

Dagligvarebaonene kødder med oss er min påstand, slik som prisene går opp og ned på mat. Har nesten ingenting med hva det koster å lage maten.Handler kun om hvor mye folk er villige til å betale

 

Til TS

Om du har plass til stort kjøleskap og fryseboks og følger med på prisene, så kan du lett jobbe en måned mindre i året og ha samme mengde mat.

 

I hvilke bransjer går lønna ned hvert år og hvilke bransjer tar det samme betalt nå som for 20 år siden?

Anonymkode: f89ad...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Ja, bare få inn Erna, så blir det enda verre. 

Anonymkode: a531a...80b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anni78 said:

Hahaah ja, gikk idag på butikken , og stort sett handler æ på Coop , kiwi eller Rema., alt ettersom kor æ e i landet , .

Men hender bare går inn kun for sjekke priser fordi det latterlig se hvordan det øker / varierer daglig , flere kr forskjell på en dusjsåpe e pleier bruke , bare fra en dag til en annen ! 

Husk også at butikker varier prisene sine alt ettersom.tid på>døgnet , alltså ift hvor mange som handler for eks kl 15:30 vs 22 ,. 

Sjokkert er bare fornavnet , idag så jeg makrell i tomat til 32.90.🤣🤣🤣🤣 , den klassiske vanlige stabburet 

Husker den kosta 17 ish for ca 1 år siden kanskje , ... Og det er faen bare ett lite eksempel , jeg måtte gå ut av butikken , ble dårlig , det er mye forskjell ift høy prisvekst , på det usunne & det sunne , så d er rart med det... 😭😭 Man dropper liksom agurk når den koster 34.90.

Betalte 10 kr for et vanlig rødt eple her om dagen. Isbergsalat koster opp mot 40 kr!!

Frukt og grønt har blitt en luksusvare 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samtidig som ukrainere får 35 tusen per måned for å ikke løfte en finger...

Anonymkode: 3a7dd...58a

Jeg har jobbet med ukrainske flyktninger de siste to årene. De får ikke 35 000 kr. pr. måned. De lever på et ekstremt stramt budsjett, men budsjettet avhenger av hvor mange barn de har, om hvor gamle de er. Sist vinter hadde mange ikke råd til vintersko og blant min gruppe hadde vi to beinbrudd, to forstuede ankler og et brukket håndledd fordi de fortsatte å gå med joggeskoene. Jeg måtte hjelpe dem med spesialsøknader til Nav hvor de ba om støtte til vinterstøvler. De er faste kunder på billigsjapper og bruktbutikker. Det er forventet at de skal betale alt av selv for stønadene de får, noe som er urealistisk med tanke på kostnadsnivået vi alle sliter. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor familier måtte stenge av deler av leilighetene sine og flytte inn på stua som var det eneste rommet de hadde råd til å varme opp.

Det stemmer heller ikke at de ikke "løfter en finger." De har aktivitetsplikt på 7,5 timer hver dag. I tilfeller hvor de ikke jobber fulle dager er det fordi Nav ikke har klart å finne tilbud til dem. De blir oppfordret til selv å finne jobb, noe de synes er veldig vanskelig all den tid de knapt snakker et ord norsk, og lykkes de med å få en jobb så mister de naturlig nok offentlig støtte. De har heller ikke lov til å si nei til en jobb, som har ført til en del tvilsomme arbeidsarrangementer. De fleste har obligatorisk språkopplæring, eller de blir plassert ut i bedrifter i praksis. Det er på ingen måte slik at de bader i luksus. Jeg har selv måttet trøste flyktninger som har fått hjemmene sine ødelagte av russiske bomber eller fått sønnene sine drept av russiske granater, eller tilfeller hvor barna deres har blitt bortført og de ikke aner hvor de er. De har vist meg bilder av alt dette på telefonene sine. 

Så flyktninger er det ingen grunn til å misunne. 

Anonymkode: 54d7c...593

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (35 minutter siden):

Betalte 10 kr for et vanlig rødt eple her om dagen. Isbergsalat koster opp mot 40 kr!!

Frukt og grønt har blitt en luksusvare 

Strengt tatt har det vært luksusvarer lenge, men det har absolutt ikke blitt billigere med stigende energipriser og større reguleringer på svinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hvilke bransjer går lønna ned hvert år og hvilke bransjer tar det samme betalt nå som for 20 år siden?

Anonymkode: f89ad...626

Mye av kulturbransjen, Fks så har mange fagfunskjoner i Tv og filmbransjen ganske like beløp nå i kroner som for 20 år siden.

 

Småbrukere har mindre å leve for nå enn tidligere selv om jeg ikke har noen tall der, men jeg ser jo flere som tidligere kunne leve av gården som nå legger ned, eller prøver å sponse gården med sidejobb.

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper alle grønnsakene mine på et lokalt gartneri om sommeren. 
 

Kjøtt og fisk kjøper vi mye av hos Reko-ringen. 
 

Jeg prøver å ikke legge igjen en krone mer enn jeg må på Kiwi el. ;) 

Anonymkode: 540be...e03

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Vet du hva du bør gjøre? Handle i butikkene til «en av våre nye landsmenn». Kjempegodt utvalg, og gode priser. To fluer i ett smekk; du får billigere mat, og redusert fordommene dine 😉

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har jobbet med ukrainske flyktninger de siste to årene. De får ikke 35 000 kr. pr. måned. De lever på et ekstremt stramt budsjett, men budsjettet avhenger av hvor mange barn de har, om hvor gamle de er. Sist vinter hadde mange ikke råd til vintersko og blant min gruppe hadde vi to beinbrudd, to forstuede ankler og et brukket håndledd fordi de fortsatte å gå med joggeskoene. Jeg måtte hjelpe dem med spesialsøknader til Nav hvor de ba om støtte til vinterstøvler. De er faste kunder på billigsjapper og bruktbutikker. Det er forventet at de skal betale alt av selv for stønadene de får, noe som er urealistisk med tanke på kostnadsnivået vi alle sliter. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor familier måtte stenge av deler av leilighetene sine og flytte inn på stua som var det eneste rommet de hadde råd til å varme opp.

Det stemmer heller ikke at de ikke "løfter en finger." De har aktivitetsplikt på 7,5 timer hver dag. I tilfeller hvor de ikke jobber fulle dager er det fordi Nav ikke har klart å finne tilbud til dem. De blir oppfordret til selv å finne jobb, noe de synes er veldig vanskelig all den tid de knapt snakker et ord norsk, og lykkes de med å få en jobb så mister de naturlig nok offentlig støtte. De har heller ikke lov til å si nei til en jobb, som har ført til en del tvilsomme arbeidsarrangementer. De fleste har obligatorisk språkopplæring, eller de blir plassert ut i bedrifter i praksis. Det er på ingen måte slik at de bader i luksus. Jeg har selv måttet trøste flyktninger som har fått hjemmene sine ødelagte av russiske bomber eller fått sønnene sine drept av russiske granater, eller tilfeller hvor barna deres har blitt bortført og de ikke aner hvor de er. De har vist meg bilder av alt dette på telefonene sine. 

Så flyktninger er det ingen grunn til å misunne. 

Anonymkode: 54d7c...593

Ingen misunner dem. Folk blir bare provosert. Kun 11% ukrainere er i jobb. De fleste er på kurs eller i ingen aktivitet. 

Du måtte trøste dem ja...Spør dem heller hvorfor de ikke kan bo i Vest-Ukraina hvor det er helt trygt nå. Folk lever et helt normalt liv. Hvorfor? Riktig. Fordi det ikke finnes noe NAV der...Politikere i Tyskland reagerer på det og stopper utbetalingene. 

Anonymkode: 3a7dd...58a

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (22 minutter siden):

Vet du hva du bør gjøre? Handle i butikkene til «en av våre nye landsmenn». Kjempegodt utvalg, og gode priser. To fluer i ett smekk; du får billigere mat, og redusert fordommene dine 😉

Enig i de to første - det er bedre utvalg og gode priser. 
 

Men veldig mange av disse butikkene roter mye med regnskapene og det er ikke all rapportering som er til å stole på. Så hvis du bryr deg om arbeidskriminalitet og næringsliv er Norgesgruppen, Coop og Rema atskillig tryggERE valg :) 

De som jobber i vår lokale Asiabutikk er veldig hyggelige! Vi legger igjen en del penger der. Men vit at prisen er billig der av en grunn :) 

Anonymkode: 540be...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig i de to første - det er bedre utvalg og gode priser. 
 

Men veldig mange av disse butikkene roter mye med regnskapene og det er ikke all rapportering som er til å stole på. Så hvis du bryr deg om arbeidskriminalitet og næringsliv er Norgesgruppen, Coop og Rema atskillig tryggERE valg :) 

De som jobber i vår lokale Asiabutikk er veldig hyggelige! Vi legger igjen en del penger der. Men vit at prisen er billig der av en grunn :) 

Anonymkode: 540be...e03

Det er en stund siden det der var et problem. Det er i allefall 6 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (23 minutter siden):

Det er en stund siden det der var et problem. Det er i allefall 6 år siden.

Det er temmelig naivt å tro at dette ikke er et problem i dag. 

Anonymkode: 540be...e03

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er temmelig naivt å tro at dette ikke er et problem i dag. 

Anonymkode: 540be...e03

Når var vel ikke dette debattemaet. Mitt enkle poeng var at den frustrerte TS kunne fremskaffe litt billigere matvarer, og samtidig utvide sin kulturelle horisont littegranne, den fremsto som ganske snever. Trur ikke vedkommende er nevneverdig interessert i hva som skjer på bakrommet, ut i fra ordlyden i innlegget.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (3 minutter siden):

Når var vel ikke dette debattemaet. Mitt enkle poeng var at den frustrerte TS kunne fremskaffe litt billigere matvarer, og samtidig utvide sin kulturelle horisont littegranne, den fremsto som ganske snever. Trur ikke vedkommende er nevneverdig interessert i hva som skjer på bakrommet, ut i fra ordlyden i innlegget.

Det er jeg enig i 👍🏼

Anonymkode: 540be...e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er temmelig naivt å tro at dette ikke er et problem i dag. 

Anonymkode: 540be...e03

Det har ikke noe med naivitet å gjøre. 

Det er lenge siden det var lett å tukle med regnskap. Det er en grunn til at man i stor grad har sluttet å kreve revisor: før forventet man god regnskapsskikk, nå er det ikke lenger et valg. Dataene blir registrert og sent automatisk. 

Det er en grunn til at du ikke har lov til å gjennomføre salg om kassaapparatet ikke har strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...