Gå til innhold

Matprisene øker jo hver uke, hva er dette for et spill? Jeg har fått NOK!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke sånn at hvis man ikke gidder å jobbe, så sier man opp og får penger av NAV i stedet... Hvis man sier opp selv, får man ikke arbeidsledighetstrygd. Det eneste man eventuelt får da, er sosialstønad. Og det er ikke mye å leve av... Det er ikke sikkert du får det heller. Dersom du har sparepenger, blir du bedt om å bruke opp disse først. Dersom du eier ting av verdi (bolig, bil osv.), kan du bli bedt om å selge dette og leve av disse pengene.

Med andre ord - har du en jobb, bør du holde på den. Trives du ikke, så prøv å finne en annen.

Enda ei kløne som skal belære.

Anonymkode: 3e8c7...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støre flyr jo privatjet mens han redder verden. Hvorfor skal ikke Taliban få det samme? Oss andre er bare slaver og stemmekveg.

Anonymkode: c6b29...3e5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enda ei kløne som skal belære.

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Du tror det er annerledes? Det er bare å slutte i jobben og kreve full kompensasjon fra NAV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at 3 kjeder nær sagt har monopol på dagligvaremarkedet, der de gjør som det vil. Konkurransetilsynet prøver å henge over de, men dessverre ser vi at samkjøringen mellom kjedene er mystisk like. Det èr rart å lese tilbudsavisene deres på mandager og se at de kjører tilbud på akkurat samme varer nøyaktig samme uke, og gjerne til samme pris! 

De overvåker hverandre, men et snev av samarbeid er det også. For når èn setter opp kjøttdeigen med 2 kr, så følger både den andre og den tredje etter. 

Kartellvirksomhet i praksis. 

Enda verre er det å se alle 3 kjedene sminke seg selv med at de er så billige, er billigst, er prispressere osv. Skulle vært ulovlig at de skal definere hva som er billig eller ikke!
Det minner om hjernevask på kundene - på deres premisser. 

Og siden de har monopol på markedet så er det lite kunder kan gjøre med det. Man kan gjerne kjøre en boikott på varer fordi ting har blitt dyrt, men det eneste det resulterer i er at DU blir fri for akkurat den varen uten at en kjeft ellers bryr seg. For alle andre fortsetter å handle. 

Forbrukermakten er sterk, men ikke på individuelt plan. Hadde man kjørt organiserte boikotter av visse varer så kan det hende fløyta hadde fått en annen tone, men folk gir generelt sett for mye f... og er ikke med på slike boikotter. 

Så det virker som valget man har er å bli fri for varen uten at noen bryr seg eller holde kjeft, smile og betale det det koster.

Endret av Bombasi
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (45 minutter siden):

Skal bli morsomt å se hvor langt de kan dra prisene før folket har fått nok.

Jeg har forstått at her til lands så godtar vi hva som helst for vi er for pysete til å stå opp for oss selv. Istedenfor å demonstrere i gatene som andre land gjør så betaler vi heller litt ekstra og syter om det.

Hva må til for at ting skal snu? La en hel folkemengde gå berserk nede i sentrum, tusenvis av folk stjeler fra butikker? Er det nødt å gå så langt for at regjering skal forstå?

Nei, vi er altfor dumsnille og regjeringen kan gjøre absolutt hva dem vil med oss.

Du får 1000000 likes fra meg👏🏼 Så bra skrevet!!! 

Ingen gjør noe som helst, strømprisene går opp, matprisene.. Her jeg bor måtte vi betale eiendomsskatt inntil nylig før de bestemte seg å kutte med 20% men gikk med en gang opp i pris på vann og kommunale avgifter, så da kunne de like gjerne latt være! Det hjelper ikke at jeg klager når andre tier stille. Reine drittsekker!! De skal alltid tjene på oss. Alt i dette landet går opp i pris men nordmenn syter og klager, det er det eneste.

Anonymkode: ffe89...1ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får 1000000 likes fra meg👏🏼 Så bra skrevet!!! 

Ingen gjør noe som helst, strømprisene går opp, matprisene.. Her jeg bor måtte vi betale eiendomsskatt inntil nylig før de bestemte seg å kutte med 20% men gikk med en gang opp i pris på vann og kommunale avgifter, så da kunne de like gjerne latt være! Det hjelper ikke at jeg klager når andre tier stille. Reine drittsekker!! De skal alltid tjene på oss. Alt i dette landet går opp i pris men nordmenn syter og klager, det er det eneste.

Anonymkode: ffe89...1ca

Samtidig som ukrainere får 35 tusen per måned for å ikke løfte en finger...

Anonymkode: 3a7dd...58a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man kan faktisk det, står man uten penger og noen eiendeler så har man krav på det. 

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Kos deg med aktivitetsplikt og tvungen søking på nye jobber da, med Nav på nakken.  Det er så klart mye bedre enn trygg inntekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (47 minutter siden):

Hvis lønna de ikke øker, må du seriøst skifte jobb. Du blir lurt.

Lønnsutviklingen har vært relativt heftig de siste par årene. Kansje ikke i takt med prisstigningen, men nok til at prisstigningen ikke skal føles så hardt som folk legger til grunn her. 

Litt enig, men om du har en jobb du liker og lønna går går feil vei så kan en holde ut ganske lenge.

I flere bransjer går lønna ned hvert år, dvs mange tar betalt det samme nå i kroner som det de tok for 20 år siden.

 

Dagligvarebaonene kødder med oss er min påstand, slik som prisene går opp og ned på mat. Har nesten ingenting med hva det koster å lage maten.Handler kun om hvor mye folk er villige til å betale

 

Til TS

Om du har plass til stort kjøleskap og fryseboks og følger med på prisene, så kan du lett jobbe en måned mindre i året og ha samme mengde mat.

 

Endret av Syngemann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig skal de betale! Hva faen er det som går av folk. Tror folk at ting er gratis?

Tror folk at butikker finner på priser helt av seg selv? Er man virkelig så totalt og gjennomført økonomisk analfabet at man ikke er i stand til å forstå hvordan næringslivet fungerer i et samfunn? 

Og LØSNINGEN på dette skal være VOLD?

Hvor fundementale hjernedød er vi blitt som folkegruppe når vi begynner å samle oss om kommunistiske og fasistiske verdier?

Hvem skrev om vold? 🤔 Folk må komme seg ut i gatene og klage og ikke syte på nett og diverse forum, men de liker heller å være idioter.

Anonymkode: ffe89...1ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Ja si opp jobben. 18 ukers karantene uten penger fra Nav , du som klager over så dårlig råd. Skikkelig smart!

Anonymkode: 965e6...43b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor vold? Jeg mener at i andre land, som Frankrike, ville folk gått ut i gatene og protestert. Hvorfor skjer det ikke i Norge? 

Anonymkode: 3a7dd...58a

Fordi vi som folk faktisk forstår at det å løpe rundt å protestere faktisk ikke betyr en jævla dritt.  Skal man få til endringer i Norge, er det en vei, og det igjennom politikk, og protester vil typisk mere skade saken din enn styrke den.

Ser du på de protestene som faktisk skjer i Norge, ser du de som kommer til å tape: det tydeligste tegnet for at du ikke egentlig har noe vesentlig å komme med, er at du roper paroler utenfor stortinget.   

Den type voldelige protester vi har sett i Frankrike, ser imponerende ut, og bringer stolte minner tilbake til Blitz og kasting av brostein på politiet utenfor rådhuset, helt til at vi ser hvor mye disse protestene faktisk påvirker fransk realpolitikk. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syngemann skrev (17 minutter siden):

Litt enig, men om du har en jobb du liker og lønna går går feil vei så kan en holde ut ganske lenge.

Det er så, men da tar du et helt klart valg. 

 

Syngemann skrev (17 minutter siden):

I flere bransjer går lønna ned hvert år, dvs mange tar betalt det samme nå i kroner som det de tok for 20 år siden.

Vel det er jo sinnsykt. Det er jo ikke bærekraftig på en flekk. Det er det samme som å brenne penger : MINIMUM prisvekst må være inflasjonen: problemet her er jo at bedriften i praksis er konkurs!!

 

Syngemann skrev (20 minutter siden):

Dagligvarebaonene kødder med oss er min påstand, slik som prisene går opp og ned på mat. Har nesten ingenting med hva det koster å lage maten.Handler kun om hvor mye folk er villige til å betale

Selv om dette ikke er helt feil, er det en enorm misforståelse her : poenget er at dagligvarebaronene sine selskaper har ikke noen spesielt spektakulære overskudd. De er stort sett sunne bedrifter, men  f.eks Rema skulle hatt signifikant bedre resultat i Norge. 

De enkelte vareprisene justeres innbyrdes, og dette har mye med hvilke avtaler og innkjøpstilbud de får, men det er ikke at du blir lurt, det bare gir mulighetsrommet du skisserer for å slå til på tilbud. 

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvem skrev om vold? 🤔 Folk må komme seg ut i gatene og klage og ikke syte på nett og diverse forum, men de liker heller å være idioter.

Anonymkode: ffe89...1ca

Det var henvist til Frankrike som er herostatisk berømt for ulike opptøyert som ender i vold og, forstyrrelse av ro og orden som tvinger fram store politistyrker og  skade på offentlige bygninger , noe jeg også kvalifiserer som vold. Målet er ikke diskusjon og argumentasjon men å kortslutte politisk prosess. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her jeg bor måtte vi betale eiendomsskatt inntil nylig før de bestemte seg å kutte med 20% men gikk med en gang opp i pris på vann og kommunale avgifter, så da kunne de like gjerne latt være! Det hjelper ikke at jeg klager når andre tier stille. Reine drittsekker!! De skal alltid tjene på oss. Alt i dette landet går opp i pris men nordmenn syter og klager, det er det eneste.

Problemet er ikke at man syter og klager; det er mye mentalhygiene i å lufte frustrasjonene sine, men utfordringen er når man oppdager at mennesker mangler forståelse av samfunnet rundt seg.

"De skal alltid tjene på oss." Ja... det er sånn verden går rundt. Det er sånn han på butikken kan gå til et hjem og spise mat sammen med familien sin, på samme måte som han som kjører traileren og dytter varene inn, på samme måten som han som kjører rundti grålysningen å henter søpla di,  ingeniøren som kommer på jobb og planlegger hvor du skal få vann fra i morgen: alt roterer rundt at vi balanserer opp innsats, risiko og forpliktelser i et system som virker. 

"Her jeg bor måtte vi betale eiendomsskatt inntil nylig før de bestemte seg å kutte med 20% men gikk med en gang opp i pris på vann og kommunale avgifter, så da kunne de like gjerne latt være!"

Det er INGEN i dette landet som burde være så ukjent med norsk offentlig forvaltning at de kunne skrive noe sånt. Det betyr at man ikke vet hva Eiendomskatt betyr, at man ikke vet hva Avgifter er, at man ikke forstår hvordan kommunalpolitikk fungerer.

OG dette er det store problemet; dette er prisen av demokrati : man er nødt til å forstå dette og delta.

Å løpe rundt med paroler og protestere, er totalt uinteresant. Det påvirker ikke økningen i vann og avløp på noen som helst måte.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (1 time siden):

Problemet er at 3 kjeder nær sagt har monopol på dagligvaremarkedet, der de gjør som det vil. Konkurransetilsynet prøver å henge over de, men dessverre ser vi at samkjøringen mellom kjedene er mystisk like. Det èr rart å lese tilbudsavisene deres på mandager og se at de kjører tilbud på akkurat samme varer nøyaktig samme uke, og gjerne til samme pris! 

De overvåker hverandre, men et snev av samarbeid er det også. For når èn setter opp kjøttdeigen med 2 kr, så følger både den andre og den tredje etter. 

Kartellvirksomhet i praksis. 

Enda verre er det å se alle 3 kjedene sminke seg selv med at de er så billige, er billigst, er prispressere osv. Skulle vært ulovlig at de skal definere hva som er billig eller ikke!
Det minner om hjernevask på kundene - på deres premisser. 

Og siden de har monopol på markedet så er det lite kunder kan gjøre med det. Man kan gjerne kjøre en boikott på varer fordi ting har blitt dyrt, men det eneste det resulterer i er at DU blir fri for akkurat den varen uten at en kjeft ellers bryr seg. For alle andre fortsetter å handle. 

Forbrukermakten er sterk, men ikke på individuelt plan. Hadde man kjørt organiserte boikotter av visse varer så kan det hende fløyta hadde fått en annen tone, men folk gir generelt sett for mye f... og er ikke med på slike boikotter. 

Så det virker som valget man har er å bli fri for varen uten at noen bryr seg eller holde kjeft, smile og betale det det koster.

Jepp. De klarte jo å skvise ut Lidl også. Når jeg ser tilbake på det, skjønner jeg jo at det var en nøye kalkulert svertekampanje for å kvitte seg med en brysom konkurrent. 

Anonymkode: 9bb27...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Selvfølgelig skal de betale! Hva faen er det som går av folk. Tror folk at ting er gratis?

Tror folk at butikker finner på priser helt av seg selv? Er man virkelig så totalt og gjennomført økonomisk analfabet at man ikke er i stand til å forstå hvordan næringslivet fungerer i et samfunn? 

Og LØSNINGEN på dette skal være VOLD?

Hvor fundementale hjernedød er vi blitt som folkegruppe når vi begynner å samle oss om kommunistiske og fasistiske verdier?

tror du virkelig ikke at det sitter noen høye herrer i dagligvare bransjen som ikke tjene fett på dette?

Nei du kan ikke bare skylde på kris og uro lengrer, prisene øke helt sykt i det siste og mye mer enn nødvendig, de utnytte det som folk trenger, er ikke uten grunn at det er nødvendige varer som øker mens godteri og brus står stille i båten, det tror jeg nemlig ikke de tør å øke.

Fortsette det slik blir det sjokolade til frokost, middag og kvelds snart.

Dette vil ikke vær bærekraftig i lengden, tror dagligvare bransjen tester hvor grensa går nå som de har all slags unnskyldninger de kan komme med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hadde vi verdens dyreste mat fra før av. Vi har i tillegg den høyeste inflasjonen sammenlignet med "sammenlingbare" land. Stikk til sverige/danmark, og gjør storinnkjøp der hvis du kan. Det finnes gårdsutsalg mange plasser hvor en kan få kjøpt egg, poteter ++. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å legge minst mulig penger igjen hos norske matvarekjeder.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. De klarte jo å skvise ut Lidl også. Når jeg ser tilbake på det, skjønner jeg jo at det var en nøye kalkulert svertekampanje for å kvitte seg med en brysom konkurrent. 

Anonymkode: 9bb27...79c

Det er nok den mest effektive og poengterte drittpakken i norsk kommunikasjonsbransje sin historie, men det var nok ikke en eneste konkurrent å se blandt de som betalte for den. 

Den lyktes først og fremst pga flaks knyttet til kulturforskjeller, og dagligvarebransjen var altfor sårbare i situasjonen.

Det er ikke det at de ikke kunne ha levert en drittpakke, men den ville ikke hatt det innholdet.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 timer siden):

Kartellvirksomhet i praksis. 

 

Stemmer, samme som politikerkartellet i Norge. Nordmenn er jo nesten bare kuet sau...

Anonymkode: 3e8c7...ac3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Handler på min lokale kiwi, ser at alt øker jo HELETIDEN! Hva fa*n er dette for noe tull? Nå var 150g kjøttbitene gått opp 2kr til, ny pris 54,90. Ikke så lengesiden disse kostet 20kr mindre, før prisene startet å øke.

Hadde det stramt før dette med 100% inntekt, men nå GIDDER  jeg ikke mer. Har kuttet ned på alt annet i livet, ferie blir det jo ikke. Ingen krise det, men nå driter jeg i det. Jobber sentralt, går en grense hvor mange timer man skal ha til jobb for å bo billig! 1 time hver vei er nok.

Sier opp jobben, hvorfor skal jeg stå der for å klare meg akkurat hver mnd? Når jeg kan leve på NAV, de skal jo gi meg mat og tak over hodet når jeg ikke eier noe. Slik lever jo endel av våre nye landsmenn, utnytter systemet totalt. 

Så har du strømpriser....en gal regjering som fucker opp hele livet vårt! Når skal vi ut i gatene å vise hvem som bestemmer?

Anonymkode: 3e8c7...ac3

Lykke til med å klare deg på NAV, hvordan du nå velger å få «innpass» der, dette hørtes konstruktivt ut 🙌

Anonymkode: 1b735...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (3 timer siden):

Skal bli morsomt å se hvor langt de kan dra prisene før folket har fått nok.

Jeg har forstått at her til lands så godtar vi hva som helst for vi er for pysete til å stå opp for oss selv. Istedenfor å demonstrere i gatene som andre land gjør så betaler vi heller litt ekstra og syter om det.

Hva må til for at ting skal snu? La en hel folkemengde gå berserk nede i sentrum, tusenvis av folk stjeler fra butikker? Er det nødt å gå så langt for at regjering skal forstå?

Nei, vi er altfor dumsnille og regjeringen kan gjøre absolutt hva dem vil med oss.

Hehehe akkurat som om det er noen som «bestemmer» at inflasjonen skal øke. Dere klager jo fryktelig når renta går opp og dersom lønna ikke «inflasjonsjusteres» også, så da er det bare prisøkning igjen da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...