Gå til innhold

Venninne har fått beskjed om at hun bør veie mindre - av mannlig ernæringsfysiolog

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er denne ernæringsfysiologen godt voksen? På 80-tallet lærte man at kvinners idealvekt var høyden i cm minus 110 . Dvs 163cm-110=53kg.

Anonymkode: afc9f...01a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud denne ernæringsfysiologen høres helt fanatisk ut. Sånn sikkelig grønn smoothie type. Denne damen høres jo helt frisk å rask ut! Ingen grunn til å drive gå ned i vekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 168 og 70 kg. Har tatt av meg 5 kg i vår, da jeg var oppe i 75. Tatt av meg pga influense og litt stress. Men jeg kan ikke bli ne mindre enn 70, da blir jeg tynn. Jeg liker å ha litt former. 

Anonymkode: 02070...4a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.11):

Enig med fysiologen, 53 kg er en mye sunnere vekt enn 60 kg for en dame på 163 cm nær overgangsalderen.

Det er også veldig vanlig å legge på seg ved overgangsalderen, spesielt rundt magen hvor det farlige fettet legger seg.

Når hun begynner å miste muskelmasse er det også en stor fordel å være litt lettere.

Anonymkode: 54919...c15

Og hva er ditt faglige grunnlag for dette. Venninnen til TS ligger på En BMI som er så og si helsemessig optimal. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det passer seg ikke i en profesjonell setting...

Jeg sier ofte at kvinner må ned i vekt, men det er på Tinder-date...

Anonymkode: 67dbc...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er denne ernæringsfysiologen på autismespekteret? I mange tilfeller kan autister gi råd basert på rene fakta, uten å blande inn følelser overhodet. 

Anonymkode: 15f49...9b3

Akkurat det samme tenkte jeg! 

Anonymkode: 24060...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 168 og 70 kg. Har tatt av meg 5 kg i vår, da jeg var oppe i 75. Tatt av meg pga influense og litt stress. Men jeg kan ikke bli ne mindre enn 70, da blir jeg tynn. Jeg liker å ha litt former. 

Anonymkode: 02070...4a9

Og jeg er 167 og følte meg feit på 65 kg, så forskjellige kan man være! Veier 54 nå, passe for meg. 

Anonymkode: ce00f...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det mannen til Fotballfrue? 

Anonymkode: 6b312...1a5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.30):

Altså, jeg er 160 og veier 61-62 kilo. Midjemålet mitt nå i andre trimester er på 75 cm.. Jeg tror nok det skal ganske mye til som ikke-gravid å ha et midjemål på over 80 når man er innenfor normal BMI og er rundt 160 høy. 

Anonymkode: ed2ac...443

Eh. Jeg er 163, veide 64 kg og hadde 86 cm i midjemål, 96 cm rundt største delen av magen. Endte med fettsuging av mage. 

Anonymkode: c1c95...1fd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.11):

Enig med fysiologen, 53 kg er en mye sunnere vekt enn 60 kg for en dame på 163 cm nær overgangsalderen.

Det er også veldig vanlig å legge på seg ved overgangsalderen, spesielt rundt magen hvor det farlige fettet legger seg.

Når hun begynner å miste muskelmasse er det også en stor fordel å være litt lettere.

Anonymkode: 54919...c15

Feil. Forskning viser at eldre har flere fordeler av å ligge høyt i normalområdet/lett overvekt. Bedre rustet ved infeksjoner, mindre benskjør og mindre falltendens med brudd. Så lenge man får opp pulsen og trener litt styrke så er det ikke farlig å ligge på BMI 25-27. Men som nevnt, og bukfettet ligger rundt indre organer er det ikke optimalt.

Hva man trives med kosmetisk er en annen sak.

Endret av Sonit
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 9.51):

Ei venninne har gått til ernæringsfysiolog for å tilpasse kostholdet til overgangsalderen og det nye treningsregimet hun har startet. Den mannlige ernæringsfysiologen har gitt beskjed om at hun bør veie 53 kilo, sånn ideelt. Hennes høyde er 163 cm, og hun veier 60 kilo. Hun har altså BMI på 22,6 - en normalvektig, sunn BMI. Han ville ha henne på 19,9, altså mot undervekt. Jeg lurer på hvorfor? Nå går hun rundt og tror at hun veier for mye, og lurer på hvordan hun kan slanke seg til så lav BMI. Jeg rådet henne til å bytte til kvinnelig ernæringsfysiolog. Kan det være slik at mange menn har preferanse for veldig tynne damer, og gir råd ut fra det? Det er jo ingen helsemessig gevinst å ha BMI på 19,9 kontra 22,6? Hun har for øvrig ikke lagt på seg en eneste kilo de siste 15 årene, så det er ingen fare for at hun legger på seg jevnt og trutt, og blir overvektig.

Anonymkode: 02b7f...756

Jobber på anestesi. Vi bedøver etter høyde-105 på damer. Det er ca idealvekt. 

Anonymkode: 19abe...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (På 4.7.2024 den 13.32):

Jeg synes folk i tråden her reagere litt lite på hi. Vi snakker om en ernæringsfysiolog. De har mye innflytelse og makt over sine pasienter med sin tittel og kunnskapen man knytter til den. Med fem årig høyere utdanning innenfor feltet bør man skjønne såpass at man ikke sier til en normalvektig pasient at hun bør gå ned i vekt!

Det er en kjent sak innen medisin at mange som prøver å gå ned i vekt desverre ender opp med å legge på seg igjen. Ikke sjeldent litt mer enn vekten de hadde i utgangspunktet. Derfor er det ikke sett på som hensiktsmessig å be pasienter gå ned i vekt om de er "bare" overvektige heller, ved mindre de har konkrete helseplager forårsaket eller forverret av overvekt. Var jeg henne vil jeg sluttet å gå til ham, for det fremstår for å være ærlig ekstremt useriøst. 

helt enig.  Jeg ville og stilt spørsmål ved om ikke dette med å fastslå hvilken vekt en person bør ha som mål,  ligger utenfor  kompetanseområdet til en ernæringsfysiolog. De kan gi råd om kosthold i forhold til å nå et eller annet mål, men det målet tenker jeg en lege eller en ekspert på overvekt er nærmere til å stille. De s.k. fedmeekspertene vil vel typisk si at at man ikke bør slanke seg før man har BMI over 30, at man ikke skal følge BMI slavisk på individnivå, og at man ikke setter samme mål for  personer som har vært gjennom overgangsalderen som for 20-åringer.

Anonymkode: ef550...c2f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.33):

Er denne ernæringsfysiologen godt voksen? På 80-tallet lærte man at kvinners idealvekt var høyden i cm minus 110 . Dvs 163cm-110=53kg.

Nei, man lærte ikke det.

Man lærte at kvinners idealvekt var høyden i cm minus 100 til 110.

Det vil si 163 cm - 100/110 = 63 til 53 kg.

Anonymkode: 930e7...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, man lærte ikke det.

Man lærte at kvinners idealvekt var høyden i cm minus 100 til 110.

Det vil si 163 cm - 100/110 = 63 til 53 kg.

Ikke på "mitt" åtti-tall, i alle fall. Der var det minus 110 til 115 som gjaldt.

Anonymkode: f83e7...ee9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 20.08):

Er det sånn at alle blir like godt anestesert i forhold til høyde? Hvis en pasient er veldig tjukk trenger man altså ikke ta hensyn til det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.32):

Jeg har bmi på 19.6 og har midjemål på 78. Kropper er forskjellige.

Anonymkode: 28ab4...c5b

Jepp. Jeg har bmi på 26, men midjemål på 68 cm fordi jeg bærer mest av vekta mi i lår og rumpe. 🤷‍♀️

Anonymkode: 36db3...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For middelaldrende mennesker, spesielt kvinner er det faktisk anbefalt å holde seg i øvre halvdel av normal BMI og ihvertfall ikke gå ned masse i vekt da veldig mange blir benskjøre ifm overgangsalder og et stort vekttap vil øke risikoen for dette og samtidig tap av muskelmasse, og samtidig gi mindre polstring som igjen øker risiko for alvorlige brudd. Dette er et elendig råd. Hun burde trene styrke for å opprettholde muskelmasse og bremse bentap, og så lenge hun ikke er overvektig burde hun fokusere på å holde sin sunne vekt med å spise sunt og variert innenfor myndighetenes råd, og passe på at hun får i seg nok næringsstoffer så hun ikke MISTER muskelmasse, men bør såklart ikke legge på seg masse fett heller.
Denne ernæringsfysiologen vet åpenbart ikke noe som helst om normal fysiologi hos kvinner og gir helsefarlige råd.  
For eldre mennesker ser man økt dødelighet ved lavere BMI i normalområdet sammenliknet med de som har BMI i øvre del av normalområdet eller litt over. Hadde hub hatt lav -normal BMI hele livet hadde det såklart vært sunt for henne å opprettholde denne samtidig med styrketrenining, men å gå ned masse i vekt ifm overgangsalder er veldig lite hensiktsmessig. Har hun andre helsemessige årsaker til at hun burde gå nad i vekt burde dette gjøres i samråd med lege og ev klinisk ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: a5510...f96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.43):

Jeg er 163 cm, 60 kg (normal bmi) og har et midjemål på 83 cm. 

Det er veldig fint og interessant å lese hvor ulike man er. Jeg er like høy, veier 75 kg og et midjemål på 78. 

Anonymkode: ab2bd...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 20.08):

Hvorfor ble jeg da spurt om vekt og ikke høyde før anestesi sist jeg ble operert? :klo:

Jeg er forøvrig 176 og veier 60 (+/-) en kilo, tror midjemål er 73. Er i grunnen ganske fornøyd med både høyde og vekt. 

Anonymkode: e613f...a58

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor ble jeg da spurt om vekt og ikke høyde før anestesi sist jeg ble operert? :klo:

Jeg er forøvrig 176 og veier 60 (+/-) en kilo, tror midjemål er 73. Er i grunnen ganske fornøyd med både høyde og vekt. 

Anonymkode: e613f...a58

Jeg ville også vært veldig fornøyd med 176cm og 60kg. Dessverre er jeg 15cm lavere og rund.

Å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...