Gå til innhold

Spørsmål om hytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har hytte, har du kjøpt eller arvet den? Har inntrykk av at «alle» har hytte. 

Lønner det seg økonomisk å kjøpe hytte? Skattelegges den på samme måte som en sekundærbolig? 

Hvor god økonomi bør man ha for å kunne kjøpe hytte? 

Anonymkode: 9a77c...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skattelegges den på samme måte som en sekundærbolig?

"Ved første gangs verdsetting skal du fastsette formuesverdien av fritidseiendommen til maksimalt 30 prosent av eiendommens markedsverdi, eventuelt til 30 prosent av byggekostnadene, inkludert tomt"

Skatteetaten

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lønner det seg" - vet ikke men vet at når jeg dør får jeg ikke med noe med meg. Og vil oppleve noe får den tid.

Anonymkode: b1af8...b59

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du som har hytte, har du kjøpt eller arvet den? Har inntrykk av at «alle» har hytte. 

Lønner det seg økonomisk å kjøpe hytte? Skattelegges den på samme måte som en sekundærbolig? 

Hvor god økonomi bør man ha for å kunne kjøpe hytte? 

Anonymkode: 9a77c...af0

Om det lønner seg er et spørsmål om pris, kapitalkostnad og bruk. Om du har en hytte til 5 millioner som du bruker 5 uker på sommeren, og lånefinansiert hele kjøpet til 5,49% rente vil det koste deg 5 millioner i rentekostnader over 30 år. Så det vil koste deg rundt 33'000kr i uka om du da bruker hytta 5 uker hvert år. I rentekostnader. Ligger hytta i en eiendomsskattekommune kan du slenge på en god del tusenlapper til. Og så kommer vedlikeholdskostnader på hytta og transportkostnader til og fra hytta. 

Om det lønner seg? Man får leid en fin hytte for 150'000. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte som min bestefar bygde etter krigen, altså en ekte hytte og ikke en fritidsbolig med alle fasiliteter i et byggefelt. Lønnsom er den ikke siden jeg ikke tjener penger på den men utgiftene er heller ikke så store, gleden med å eie hytten er det viktigste.

Anonymkode: 03db8...4db

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de lønner seg ikke..man kan reise mye på ferie for 2 mill. Vi kjøpte hytte for 3 år siden, er i midten av 40 årene og hadde penger til «overs « etter hussalg, så da slo vi til fordi vi ønsket oss det og har ikke angret en dag. Elsker den plassen❤️ungene er heldigvis enig! 

Anonymkode: 925e1...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det «lønner seg» kommer an på hva alternativkostnaden er - dvs. hvor mye du ellers bruker på ferier, og eventuelle helgeaktiviteter. Men mange som har hytter reiser jo utenlands i tillegg. 

En hytta i kort kjøreavstand til byen kan brukes i helgene også, men koster ofte mer.

Vår fjellhytte koster omkring 40,000 i året, og vår sommerhytte ca 30,000. Det inkluderer kommunale avgifter, strøm m.m. Fjellhytter tar mer strøm rett og slett fordi det er kaldere. Mannen har en hytte på sin side også, de betaler omtrent tilsvarende.

Våre hytter er arvet. Hadde ikke prioritert det ellers, da jeg er i 30-årene og har nok med å betale på egen bolig.

Anonymkode: 1ad4e...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte, og kjøpt den selv. Selvsagt ville vi spart mye ved å ikke ha hytte, men være hjemme.

For oss var alternativet å kjøpe større bolig. Hytte er en måte å få mer plass på. Vi bor på sommerhytte fra mai til september. Vinterhytte blir brukt høst- og vinterferie, samt jul og påske. I tillegg er vi der ca annenhver helg, og en av oss tar da gjerne en lang helg med hyttekontor. Når vi ikke lenger gar harn i skolealder kan vi være der mer.

Anonymkode: c4aba...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (2 timer siden):

"Ved første gangs verdsetting skal du fastsette formuesverdien av fritidseiendommen til maksimalt 30 prosent av eiendommens markedsverdi, eventuelt til 30 prosent av byggekostnadene, inkludert tomt"

Skatteetaten

Så rett frem er det ikke alltid:

Som fritidseiendom ved formuesfastsettingen, regnes typisk hytter, sommerhus og leilighetskompleks bygget utelukkende for fritidsformål. I utgangspunktet vil det fremgå av matrikkelen (landets offisielle bygningsregister) hva som er fritidsbygg.
 

Avgjørende ved formuesfastsettelsen er eiendommens karakter/særtrekk, og ikke hvordan eiendommen faktisk brukes. I utgangspunktet vil det fremgå av matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) hva som henholdsvis er en helårsbolig og fritidsbygg. Ved formuesverdsettelsen skal det tas utgangspunkt i bygningstypen som eiendommen står oppført med i matrikkelen. Når kommunen registrerer bygningstype skal dette skje innenfor rammen av hva bygningen er tillatt brukt til.

En bygning som står oppført med bygningstype fritidseiendom i matrikkelen, skal normalt formuesbeskattes etter reglene for fritidseiendommer. Dette gjelder selv om skattyter faktisk bruker bygningen som helårsbolig.

En bygning registrert som bolig skal i utgangspunktet verdsettes etter reglene for boligeiendommer selv om den brukes som fritidsbolig. Bruker du eksempel et bolighus på Sørlandet som fritidseiendom, så skal eiendommen anses som sekundærbolig formuesskattemessig, og ikke som en fritidseiendom.

En boligbygning som er godkjent og regulert brukt til helårsbolig, men som ikke lenger er egnet til bruk som helårsbolig og brukes som hytte, skal derimot ikke formuesbeskattes etter reglene for boligeiendom, men som fritidseiendom. 
 

se også:

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/b-11-bolig--formue/B-11.002/B-11.007/

Det er også spesielle regler ved salg og annen realisasjon. 

Anonymkode: 039d9...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hytte for et par år siden, vi er to voksne samboere uten barn. Rent økonomisk tror jeg nok ikke hytta er veldig lønnsom. Det er jo noe prisstigning i området her, siden det er nær Oslo, men når man trekker fra hva vi betaler i renter samt vedlikehold på hytta så er det ikke store fortjenesten, hvis det er noen i det hele tatt. 
 

Men, vi har veldig stor glede av hytta og bruker den mye. Vi koser oss med å ta med venner og å ha et sted i skogen der vi kan slappe av (bor i leilighet i byen). Turer med hunden er mye koseligere på hytta enn i byen, og vi bruker å "rømme" til hytta når det skjer veldig mye i byen sånn at det ikke er så trivelig for hunden (nyttårsaften, festivaler i nabolaget eller 17. mai for eksempel). Så for oss kan jeg si at det absolutt lønner seg i livskvalitet, selv om den økonomiske fortjenesten er heller liten. 

Hytte er jo en investering som er mye mer sårbar for svigninger i økonomien enn mye annet. Når økonomien går bra er det stor betalingsvillighet for hytte, men når det er trangt så synker hyttemarkedet til bunns som en stein. Sånn sett er det ganske risikabelt, selv om man kan forvente at eiendomspriser holder seg ok over tid vil det være perioder der markedet er helt dødt og det er vanskelig å få solgt. 

Anonymkode: c7d5d...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arvet hytte med fiskerett, skog og jaktterreng uten gjeld. Den genererer ca 20.000 kr i året, og eneste utgifter er vedlikehold og forsikring, så for meg lønner det seg å ha hytte. 

Selvfølgelig ville jeg tjent mer på å selge og sette pengene i fond, men jeg ønsker å ha hytte.

Anonymkode: b2db2...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arvet hytte som er registrert som helårsbolig, ergo er den sekundærbolig. Verdien av den er mye høyere enn boligen min og jeg må betale ca 30000,- i skatt per år pga formuen den utgjør. I tillegg har jeg ca 30000,- i utgifter (forsikring, strøm, vel, alarm etc) på den. Den koster meg mye, men jeg bor rimelig og bruker hytta mye, så for meg er den verdt det. 
PS: siden det er er sekundærbolig, har jeg også fått strømstøtte…

Anonymkode: ab509...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en hytte (fjell, ikke vei/vann/strøm) og arvet en (innsjø, strøm men ikke vann, ca 100m til vei). Ville ikke hatt to hytter hvis vi ikke hadde arvet! 
Å eie hytte vil nok i mange tilfeller ikke lønne seg økonomisk, selv om det nok finnes unntak. Sjøhytter med veldig god beliggenhet som man eier i en god del år, for eksempel. 
Vi kjøpte hytte på fjellet til 600k med tvilsom standard. Har brukt rundt 500k på oppussing som vi ALDRI vil få igjen, så det er en dårlig investering mtp penger. God investering i glede, da. Den koster oss ikke så mye i året nå som alt er fikset, siden den ikke er tilkoblet strømnett (vi har svært og dyrt solcelleanlegg til 100k+), vi snakker kanskje 5-10k i året for eiendomsskatt, kommunale avgifter og forsikring. Men da er det altså spyttet 500k inn i oppussing, slik at det er lenge til noe må byttes (tak, bordkledning etc). 

Anonymkode: 9c106...b16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte 50% av hytte av familiemedlem. Og den andre 50% arvet vi. Nytakst på hytta er ca 700000. Ikke vann eller strøm, men betaler kommunale avgifter til kommunen pga renovasjon og vedlikehold av veg året rundt. Eneste utgift nå er oppgradere solcelle/strøm. Og etterhvert kjøpe tomta hytta står på av kommunen.

Anonymkode: b1aac...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker seg hytte og har tid og penger så koker det ned til om man syns det er verdt det. 

Har man barn som skal bruke den så kan man jo se på det som en generasjonsinvestering. Verden blir varmere og varmere, og vi ferierer med i eget land. 

Umulig å gi noen råd egentlig. 

Men vi nordmenn elsker hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ren pengeplassering ville jeg nok heller satt pengene mine i indexfond enn i hytte. Men så er det jo andre gleder med hytte da, som man ikke får med indexfond. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har kjøpt hytte selv, som unge voksne. På 5 år har verdien av hytta doblet seg, men vi har ingen planer om å selge den. Vi elsker å være på hytta og den befinner seg bare en kort kjøretur fra hjemmet vårt.

Anonymkode: 4c4d4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du som har hytte, har du kjøpt eller arvet den? Har inntrykk av at «alle» har hytte. 

Lønner det seg økonomisk å kjøpe hytte? Skattelegges den på samme måte som en sekundærbolig? 

Hvor god økonomi bør man ha for å kunne kjøpe hytte? 

Anonymkode: 9a77c...af0

Hva har _du_ lyst på? 

Anonymkode: fbaa2...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker hytta til svigers. Ikke innlagt vann , snur i do , propan til matlaging og kjøleskap, har litt solcelle men holder kun til lit lys og lade tlf

Anonymkode: 8b4ab...475

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Alle» har ikke hytte, de er gjerne på foreldres eller søskens eller venners hytter. Antakelig like mye helvete å gå oppi hverandre på alt for liten plass som det ellers er, selv om det ser fint ut på insta.

Min samboer kjøpte hytta til takst i familien for mange år siden, og den ene hytta (på fjellet) holder i massevis. Den ligger såpass langt unna at vi ikke får brukt den så mye i helgene, men det er ikke aktuelt å selge. Man må jo være der på sommeren for å vedlikeholde, så jeg synes den spiser mye av ferie vi ellers kunne hatt. Men slik er nå pakka.

Anonymkode: 0024a...e63

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...