Gå til innhold

Briller for første gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ha briller for første gang, og syns det er så vanskelig å finne briller jeg føler meg vel i. Det hjelper ikke at det koster en del.. Har dere noen tips til hva jeg skal tenke på? Jeg skal ha progressive, så de må være store nok til det. Tror jeg har lyst på sånn tynne gullfarget, eller roséfarget, men en av de som jobbet i en brillebutikk sa at det enten er veldig unge mennesker som bruker de (i litt moderne fasong) eller eldre mennesker (i litt mindre moderne fasong). Jeg er hverken ung eller eldre😅 Fant et par jeg likte, sendte bilde av meg selv til ei venninne med de på, og hun sa jeg ikke kledde de brillene i det hele tatt. Hun foreslo noe annet, som jeg ikke likte i det hele tatt.. dette er vanskelig! Hva bør jeg tenke på?

Anonymkode: 70543...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slutte å bry deg om hva ansatte og venner tenker og ta noe du liker selv ?

Anonymkode: 0ab4a...7e0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal ha briller for første gang, og syns det er så vanskelig å finne briller jeg føler meg vel i. Det hjelper ikke at det koster en del.. Har dere noen tips til hva jeg skal tenke på? Jeg skal ha progressive, så de må være store nok til det. Tror jeg har lyst på sånn tynne gullfarget, eller roséfarget, men en av de som jobbet i en brillebutikk sa at det enten er veldig unge mennesker som bruker de (i litt moderne fasong) eller eldre mennesker (i litt mindre moderne fasong). Jeg er hverken ung eller eldre😅 Fant et par jeg likte, sendte bilde av meg selv til ei venninne med de på, og hun sa jeg ikke kledde de brillene i det hele tatt. Hun foreslo noe annet, som jeg ikke likte i det hele tatt.. dette er vanskelig! Hva bør jeg tenke på?

Hvorfor spiller det noen rolle hva venninnen syns? Og høres ut som du har vært utsatt for en ansatt som enten ikke ville selge noe, eller mer sannsynlig ønsket å selge noe dyrere enn det du så på. 

Anonymkode: 2750c...02c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse nettbaserte brillebutikkene lar deg laste opp bilde av deg selv og prøve ulike briller på. Kanskje det kan hjelpe med å se deg selv med brillene på? 

Ellers er det absolutt viktigst at du føler deg fin i dem! Det er i ditt ansikt de skal være :)

Jeg synes serien til Vendela Krisebom har mange fine briller, både litt anonyme og noen ganske spreke og kraftige: https://www.vendelaeyewear.com/optikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har brukt briller (og linser da) hele livet omtrent, fikk mine første før skolestart og er nå over 50 :P  det eneste JEG tenker på er at de sitter godt, altså både over nesen, bak ørene OG at de ikke "tar" i ansiktet når jeg for eksempel ler og smiler og at de ikke føles tunge på, så kommer selvsagt formen og hvordan de ser ut på av forfengeligheten og ønsket om å kle brillen.. Samtidig er det greit å tenke på å ha en brille som kler deg uansett hvordan du har håret, sminken, tøyet og settingen ellers.. 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom at du ikke blir forledet til å kjøpe brilleabonnement, som du ikke kommer deg ut av (f.eks. avtalen som Synsam er veldig glad i å prakke på kundene sine).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå innom flere optikere. Brilleutvalget varierer, men enda viktigere "utvalget" av optikere/salgsmedarbeidere varierer. Noen er helt fantastisk gode på å se hvilke briller ditt ansikt kler (eksempelvis mtp. brynsform og plassering, ansiktsmaling, osv). Selv om hva som er fint er subjektivt, er det helt utrolig hvor mye en "riktig eller feil" brille kan gjøre. Små endringer i fasongen kan f.eks være med å løfte og gi et mer våkent blikk, mens et annet par som er relativt like kan gi ansiktet en drag nedover. 

Lek deg og prøv! Du finner nok brillen for deg. 

Anonymkode: ca9ed...42c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle seff ikke stå ansiktsmaling, men ansiktsfasong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn noe du føler deg vel i og som sitter godt. Du kan låne med briller hjem og prøve de hjemme og se hvordan det føles. Jeg synes det hjelper. 

Anonymkode: 67979...da4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutte å bry deg om hva ansatte og venner tenker og ta noe du liker selv ?

Anonymkode: 0ab4a...7e0

Hvorfor spiller det noen rolle hva venninnen syns? Og høres ut som du har vært utsatt for en ansatt som enten ikke ville selge noe, eller mer sannsynlig ønsket å selge noe dyrere enn det du så på. 

Anonymkode: 2750c...02c

mereo skrev (2 timer siden):

Velg noe du liker selv. Ferdig snakka.

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg liker, siden jeg aldri har tenkt i de baner😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (2 timer siden):

En del av disse nettbaserte brillebutikkene lar deg laste opp bilde av deg selv og prøve ulike briller på. Kanskje det kan hjelpe med å se deg selv med brillene på? 

Ellers er det absolutt viktigst at du føler deg fin i dem! Det er i ditt ansikt de skal være :)

Jeg synes serien til Vendela Krisebom har mange fine briller, både litt anonyme og noen ganske spreke og kraftige: https://www.vendelaeyewear.com/optikk 

Tusen takk for tips og link😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
uanonym skrev (2 timer siden):

Vær oppmerksom at du ikke blir forledet til å kjøpe brilleabonnement, som du ikke kommer deg ut av (f.eks. avtalen som Synsam er veldig glad i å prakke på kundene sine).

Ja Brilleland tilbød det samme, flere i familien min syns de abonnementene er så greie, for da slipper de betale så mye der og da. Men nei, jeg ønsker ikke abonnement😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå innom flere optikere. Brilleutvalget varierer, men enda viktigere "utvalget" av optikere/salgsmedarbeidere varierer. Noen er helt fantastisk gode på å se hvilke briller ditt ansikt kler (eksempelvis mtp. brynsform og plassering, ansiktsmaling, osv). Selv om hva som er fint er subjektivt, er det helt utrolig hvor mye en "riktig eller feil" brille kan gjøre. Små endringer i fasongen kan f.eks være med å løfte og gi et mer våkent blikk, mens et annet par som er relativt like kan gi ansiktet en drag nedover. 

Lek deg og prøv! Du finner nok brillen for deg. 

Tusen takk for mange gode råd! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (2 timer siden):

jeg har brukt briller (og linser da) hele livet omtrent, fikk mine første før skolestart og er nå over 50 :P  det eneste JEG tenker på er at de sitter godt, altså både over nesen, bak ørene OG at de ikke "tar" i ansiktet når jeg for eksempel ler og smiler og at de ikke føles tunge på, så kommer selvsagt formen og hvordan de ser ut på av forfengeligheten og ønsket om å kle brillen.. Samtidig er det greit å tenke på å ha en brille som kler deg uansett hvordan du har året, sminken, tøyet og settingen ellers.. 

Tusen takk for mange gode råd, skal huske på alt du skrev😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg liker, siden jeg aldri har tenkt i de baner😅

Da må du prøve deg fram da. 
Det er jo du som setter kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må finne noe som passer din ansiktsform. 

Prøv forskjellige briller og ta i mot tips av de som jobber i butikk. 

Anonymkode: 60679...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror jeg har lyst på sånn tynne gullfarget, eller roséfarget,

Det høres såå fint ut! I tillegg så kan man matche smykker i lik farge!

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt briller hele livet, så baserer mine tips på det. Ikke tenk for mye på trender, trender endrer seg fort, de tar ikke hensyn til hva du faktisk kler, og skikkelige briller er så dyrt at det ikke er noe du kommer til å endre for hver trend som skifter. Hva du kler avhenger en hel del av ansiktsformen din, der finnes flere tips på sidene til ulike brillebutikker som du kan sjekke ut f.eks https://www.interoptik.no/fakta-om-briller/hvilke-briller-passer-din-ansiktsform/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjws560BhCuARIsAHMqE0HvPkG0ZudJciOx3SCY5qYN9sRJDWsRwxCZeYhhpZRVUve27ZdpzsAaAtcXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Viktig at du da er ærlig med deg selv om hvilken for du faktisk er, ikke den du helst vil være (snakker av erfaring fra tidligere tider her). Jeg har et kvadratisk ansikt, og bruker derfor briller som er litt firkantet i formen (ala de som vises på interoptikk for firkantet ansikt). Den formen har de siste brillene mine hatt, og jeg vet at det kler meg fra både ansatte i butikk og venner som har kommentert det. Bruker jeg f.eks runde briller eller hornbriller ser det veldig rart ut. jeg har også en litt kraftig innfatning, uavhengig av trend, fordi det plukker opp at hår og øyner er mørke, og dermed gir en bedre helhet i ansiktet. Jeg bruker databriller på jobb, de er større en brillene jeg bruker til vanlig, litt mer runde og med tynn, gullfarget innfatning. De brillene kler jeg ikke særlig godt, men trengte store glass og ville ha en annen innfatning bar for gøy. Ville ikke hatt det som "every day" brillene.

Ta med en venninne som kan hjelpe deg å se hva du kler, og gå gjerne innom ulike brillebutikker da utvalget kan variere. Hør også på rådene fra de ansatte, de har erfaring med dette. Ta bilder av deg med ulike briller som du kan se på hjemme og vurdere over noen dager, når du har snevret det inn til 2-3 innfatninger kan du låne med deg hjem og få vurdering fra flere og vurdere selv. Min erfaring (og her kommer sikkert mange på KG til å være uenig) er at det lønner seg å bruke penger på en skikkelig innfatning, gjerne en merkeinnfatning, fordi disse har mye bedre kvalitet som holder lenger, men også fordi det er mulig å skaffe en ekstra del eller få dem reparert om noe skulle skje. Jeg har f.eks knukket brillestangen ifm fall, ødelagt den delen som går over nesen o.l. pga uhell, og da har det vært null problem å få det fikset (ofte kostnadsfritt) når det har vært merkebrille. Billig trenger på ingen måte være bra eller best i brilleverden. Sjekk også hvilket servicetilbud butikken du handler i har. Min brillebutikk har lange åpningstider og fikser ting på dagen om det er noe, de har inne glass hvis noen av en eller annen grunn trengs å fikses raskt, og de er skikkelig på tilbudssiden med å få ting ordnet. Det koster litt mer, men det er det verdt. Jeg brukte en kjedebutikk tidligere som ikke kunne bistå på noen måte da jeg knuste ett glass fire dager før en mange måneders lang reise. Brukte dem ikke igjen etter det. 

Pass ellers på at brillen sitter godt, at ikke kinnene tar oppi når du smiler, at de irriterer øyebrynet, eller at krummingen på stangen ikke passer ørene dine.  

Anonymkode: c8372...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...