AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Del Skrevet 3. juli Som overskriften sier. Hvorfor er det slik at vi tolererer ingen feil? Hvorfor kan vi ikke forstå at feil er menneskelig å gjøre? Altså vi lever dette livet bare 1 gang, uten bruksanvisning, med forskjellig historier. Hvorfor er vi da så himla harde mot hverandre? Noen få eksempler: Si hvis en har stjålet noe, og har tatt straff for deg og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi tenker: å nei ville aldri stolt på den da. Jeg tror ikke den har forandret seg. Eller en har vært utro i tidligere forhold, og det har gått mange år og man har skapt en familie og har fått hjelp og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi sier: en gang utro alltid utro. Åå bare vent den kommer til å gjøre samme feil. Eller en har hatt utfordringer psykisk og snakket mye om seg selv og sine problemer så det har ødelagt vennskap, men den har fått hjelp og er en bedre versjon av seg selv. Eller en har ligget med halve byen men nå har slått seg til ro og er god og snill, og jobber hardt. Hvorfor skal vi da snakke om fortiden til den andre når den har gjort noe bra for seg selv og blitt et bedre menneske? Har vi så lite toleranse for menneske feil? For menneske feil kan være så mangt og så himla komplisert. Hvorfor skal vi straffe folk som går over til et liv med godhet? Vi er så himla nøye med hylle alle som lever et "feil fritt" liv, men ikke de som har jobbet for et liv med feil for å bli en bedre versjon av seg selv. Er ikke noe spesifikk situasjon jeg sikter til, men er mer hvordan jeg ser folk er mot hverandre. Det er helt riktig å sette grenser og beskytte seg, men om en person har valgt å endre livet sitt og lære av feilene sine, så gir ikke det andre rett til å trykke dem ned igjen med fortiden. Anonymkode: 503ee...c5b 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Del Skrevet 3. juli Når du sier "vi" - hvem er det du mener da? Anonymkode: ff5f0...428 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når du sier "vi" - hvem er det du mener da? Anonymkode: ff5f0...428 Vi mennesker. Anonymkode: 503ee...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi mennesker. Anonymkode: 503ee...c5b Det er jo tull. Jeg ser ikke at folk er sånn mot hverandre. De aller fleste har jo både feil og mangler men er likevel gift, har venner osv, Anonymkode: 710d1...8fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Del Skrevet 3. juli Kan du si det samme om Anders B. Breivik å? At så lenge han har tatt straffen sin, så kan du godta ham? Nå har han vært i fengsel i over 13 år. Anonymkode: cb36c...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du si det samme om Anders B. Breivik å? At så lenge han har tatt straffen sin, så kan du godta ham? Nå har han vært i fengsel i over 13 år. Anonymkode: cb36c...c85 Jeg tenker mer på små ting som eksemplene over. Det du nevner er jo langt mer alvorlig. Anonymkode: 503ee...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Del Skrevet 3. juli Jeg vet ikke svaret på det, fordi jeg liker å tro at jeg er svært tolerant for at folk er feilbarlige mennesker. Jeg tror noen er slik fordi de er redd for å bli utnyttet, å dumme seg ut, å ha tatt feil av noen, og derfor beskytter seg mot dette. De er så redd for å gjøre feil selv, og at noen skal si "du kunne bare skylde deg selv som ble sammen med en tidligere kriminell". Ønsket om å se det gode i folk blir sett som naivitet og naivitet blir sett som dumskap. Så mange bekler seg som realister, når de egentlig er svært kyniske. De påstår at de er verdensvante og ikke lettlurte, egentlig er de kanskje bare redd? Jeg vil mye heller akseptere folk med feil, så lenge de også rydder opp etter seg, enn å sitte på min høye hest alene. Anonymkode: b8327...cca 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo tull. Jeg ser ikke at folk er sånn mot hverandre. De aller fleste har jo både feil og mangler men er likevel gift, har venner osv, Anonymkode: 710d1...8fc Er det virkelig tull? Ta KG som et eksempel, hvor noen deler sin sårbare historie eller fille feil dem har gjort, så er det alltids noen som skal trykke det enda mer i trynet på dem når dem er sårbar. Jeg tenker du må jo se livet med brudeslør og roser når du er så blind at du ikke ser at det finnes ganske mange dømmende mennesker. Anonymkode: 503ee...c5b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Del Skrevet 3. juli 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker mer på små ting som eksemplene over. Det du nevner er jo langt mer alvorlig. Anonymkode: 503ee...c5b Hva er forskjell på ham og andre? Små ting som eksemplene du nevnte, kan fort bli til store. ABB ble ikke som det han ble som uten en grunn. Det har vært en lang historie før til som har gjort at han har utviklet seg til det punktet hvor han begynte å planlegge terror mot regjeringskvartalet og utøya. Anonymkode: cb36c...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke svaret på det, fordi jeg liker å tro at jeg er svært tolerant for at folk er feilbarlige mennesker. Jeg tror noen er slik fordi de er redd for å bli utnyttet, å dumme seg ut, å ha tatt feil av noen, og derfor beskytter seg mot dette. De er så redd for å gjøre feil selv, og at noen skal si "du kunne bare skylde deg selv som ble sammen med en tidligere kriminell". Ønsket om å se det gode i folk blir sett som naivitet og naivitet blir sett som dumskap. Så mange bekler seg som realister, når de egentlig er svært kyniske. De påstår at de er verdensvante og ikke lettlurte, egentlig er de kanskje bare redd? Jeg vil mye heller akseptere folk med feil, så lenge de også rydder opp etter seg, enn å sitte på min høye hest alene. Anonymkode: b8327...cca Helt enig. Jeg velger heller å se personene som er foran meg og hvordan dem gjør det i livet for å forbedre seg. Enn å dømme dem fordi dem har såret noen eller brukt narkotika i ungdoms alderen for eksempel. Anonymkode: 503ee...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er forskjell på ham og andre? Små ting som eksemplene du nevnte, kan fort bli til store. ABB ble ikke som det han ble som uten en grunn. Det har vært en lang historie før til som har gjort at han har utviklet seg til det punktet hvor han begynte å planlegge terror mot regjeringskvartalet og utøya. Anonymkode: cb36c...c85 Så du sammenligner han sitt masse mord med noen som har såret noen og har fortiden hengende over seg når dem har valgt å gå videre? dreper du noen, voldtar eller gjør frihetsberøvelse begår du jo noe langt mer alvorlig enn å være utro, eller ta narkotika. Anonymkode: 503ee...c5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Del Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 19.13): Som overskriften sier. Hvorfor er det slik at vi tolererer ingen feil? Hvorfor kan vi ikke forstå at feil er menneskelig å gjøre? Altså vi lever dette livet bare 1 gang, uten bruksanvisning, med forskjellig historier. Hvorfor er vi da så himla harde mot hverandre? Noen få eksempler: Si hvis en har stjålet noe, og har tatt straff for deg og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi tenker: å nei ville aldri stolt på den da. Jeg tror ikke den har forandret seg. Eller en har vært utro i tidligere forhold, og det har gått mange år og man har skapt en familie og har fått hjelp og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi sier: en gang utro alltid utro. Åå bare vent den kommer til å gjøre samme feil. Eller en har hatt utfordringer psykisk og snakket mye om seg selv og sine problemer så det har ødelagt vennskap, men den har fått hjelp og er en bedre versjon av seg selv. Eller en har ligget med halve byen men nå har slått seg til ro og er god og snill, og jobber hardt. Hvorfor skal vi da snakke om fortiden til den andre når den har gjort noe bra for seg selv og blitt et bedre menneske? Har vi så lite toleranse for menneske feil? For menneske feil kan være så mangt og så himla komplisert. Hvorfor skal vi straffe folk som går over til et liv med godhet? Vi er så himla nøye med hylle alle som lever et "feil fritt" liv, men ikke de som har jobbet for et liv med feil for å bli en bedre versjon av seg selv. Er ikke noe spesifikk situasjon jeg sikter til, men er mer hvordan jeg ser folk er mot hverandre. Det er helt riktig å sette grenser og beskytte seg, men om en person har valgt å endre livet sitt og lære av feilene sine, så gir ikke det andre rett til å trykke dem ned igjen med fortiden. Anonymkode: 503ee...c5b Du sier det jo selv, fordi man er menneske. Man prøver bare å beskytte seg selv, og det ser ikke alltid så pent ut. Man bruker ikke for lang tid til å utarbeide pene begrunnelser til hvorfor ikke. Noe lettvint, første og beste. Så slipper man peset. Anonymkode: 51dd3...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #13 Del Skrevet 4. juli Jeg ønsker ikke forhold med noen som har vært utro mot meg eller mot andre. Ønsker heller ikke vennskap hvor personen stjeler eller bruker meg som psykolog. Helt naturlig å miste folk rundt seg om man begår såpass alvorlige feil, dette er ikke små skavanker heller, som de fleste fint godtar i vennskap og forhold. Å være utro, lyve, og bruke andre som hobbypsykolog er ikke noe de fleste klarer å stå i over tid. Men har man virkelig forandret seg, ser jeg ikke problemer med at familien tilgir, og at man kan få nye og gode relasjoner Anonymkode: 498d9...0bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 4. juli #14 Del Skrevet 4. juli (endret) Jeg tror det er fordi mennesker frykter at folk som har tråkket over grenser tidligere har det lettere i seg å gjøre det igjen. Eventuelt kan utfordre gråsoner mer, særlig om alvorlighetsgraden på første feiltråkk er av mer alvorligere grad. Ting blir straks mer uskyldig i forhold, selv om det er rundt gråsonene, eller i verstefall litt over. Og særlig i forhold til folk som aldri har gjort noe tidligere. "En gang utro alltid utro" treffer dette godt, og dessverre lever mange som er utro opp til dette. Ikke alle, såklart, men det er utrolig mange som har vært utro som bedriver flørt og/eller kyssing (gråsoner) på tross for å ikke være utro mer, og mange igjen er utro flere ganger. Det er noe med fristelser oppi dette. Jeg tenker at det at man ikke tolererer dette er en slags beskyttelsesmekanisme. Man vil ikke risikere å bli utsatt for noe, og da skyr man risikoen. For øvrig er det en trend i samfunnet at folk elsker å rakke ned på, baksnakke og frastøte seg andre. Noen må man bare ha i vranghalsen, liksom. Og det er lett å gjøre det mot de som har tråkket over grensene. Endret 4. juli av Bombasi 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 4. juli #15 Del Skrevet 4. juli Jeg synes dette er et fint innlegg. Er veldig enig med deg, folk blir rigide i sin fordømmelse av andre, og vet nok godt selv at de ikke har alt på det rene. Det kan følge med en viss arroganse i å være en som gjør alt rett. Her inne straffes man hvis man er selvmotsigende, "ulogisk", emosjonell, har driti seg ut i relasjoner, etc., og kg-mennesker dømmer som om tiden står stille, som om ingen kan bli bedre, og som om menneskelig liv ikke er, eller kan være, et rot. Samtidig dømmer de som om en handling sier alt om denne personen. Husker jeg leste en diskusjon om folk med tatoveringer, og det ble fremsatt en del tåpelige utspill om at folk med tatoveringer ikke tenkte seg om, og siden de ikke tenkte seg om når det gjaldt tatoveringer, tenkte de seg nok ikke om ellers heller 😅 Nå har ikke jeg tatoveringer, så jeg har en uhyre god beslutningsevne når det gjelder alle områder i livet. Tillit trenger for øvrig ikke å være naivt, det kan både være beslutning og virkemiddel. Og så kan man velge hvor man ønsker å sette den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Del Skrevet 4. juli Bombasi skrev (2 timer siden): Jeg tror det er fordi mennesker frykter at folk som har tråkket over grenser tidligere har det lettere i seg å gjøre det igjen. Eventuelt kan utfordre gråsoner mer, særlig om alvorlighetsgraden på første feiltråkk er av mer alvorligere grad. Ting blir straks mer uskyldig i forhold, selv om det er rundt gråsonene, eller i verstefall litt over. Og særlig i forhold til folk som aldri har gjort noe tidligere. "En gang utro alltid utro" treffer dette godt, og dessverre lever mange som er utro opp til dette. Ikke alle, såklart, men det er utrolig mange som har vært utro som bedriver flørt og/eller kyssing (gråsoner) på tross for å ikke være utro mer, og mange igjen er utro flere ganger. Det er noe med fristelser oppi dette. Jeg tenker at det at man ikke tolererer dette er en slags beskyttelsesmekanisme. Man vil ikke risikere å bli utsatt for noe, og da skyr man risikoen. For øvrig er det en trend i samfunnet at folk elsker å rakke ned på, baksnakke og frastøte seg andre. Noen må man bare ha i vranghalsen, liksom. Og det er lett å gjøre det mot de som har tråkket over grensene. Det er bedre om vi som mennesker heller innrømmer at vi dessverre er litt avhengige av ‘syndebukken’. Personen/gruppen vi kan få ut gørret vårt på. For det spiller egentlig ikke så stor rolle hvem det er, bare man får ut gørret sitt, liksom. Sånn sett synes jeg feks fotballkamper er bra. Folk får ut gørret sitt på en kontrollert måte. 😅 der de skriker og hoier. Anonymkode: 51dd3...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli #17 Del Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 23.20): Er det virkelig tull? Ta KG som et eksempel, hvor noen deler sin sårbare historie eller fille feil dem har gjort, så er det alltids noen som skal trykke det enda mer i trynet på dem når dem er sårbar. Jeg tenker du må jo se livet med brudeslør og roser når du er så blind at du ikke ser at det finnes ganske mange dømmende mennesker. Anonymkode: 503ee...c5b Jeg tenker at kvinneguiden ikke er representativt for folk flest. Jeg tror det trekker en god del folk som fristes av muligheten til å vise sitt sanne jeg anonymt, og så blir det en overvekt av sånne folk. Mer enn ellers i samfunnet. Jeg heller har ikke inntrykk av at de fleste er så dømmende. Heldigvis 😊 Men noen er det, og da handler det 100% om dem selv. Det er en god ting å ha lært seg, at nesten all dårlig oppførsel fra folk mot en handler om dem selv og hvordan de føler seg. Og at noen (faktisk!) føler seg bedre med seg selv av å trykke ned andre. Og gjerne trykke ned personer som det ikke er noe i veien med sånn egentlig, fordi det er nettopp det som provoserer. Anonymkode: 50dd4...2b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6. juli #18 Del Skrevet 6. juli Mennesker bygger sine skjebner gjennom valgene de tar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askjiir Skrevet 6. juli #19 Del Skrevet 6. juli On 7/3/2024 at 7:13 PM, AnonymBruker said: Som overskriften sier. Hvorfor er det slik at vi tolererer ingen feil? Hvorfor kan vi ikke forstå at feil er menneskelig å gjøre? Altså vi lever dette livet bare 1 gang, uten bruksanvisning, med forskjellig historier. Hvorfor er vi da så himla harde mot hverandre? Noen få eksempler: Si hvis en har stjålet noe, og har tatt straff for deg og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi tenker: å nei ville aldri stolt på den da. Jeg tror ikke den har forandret seg. Eller en har vært utro i tidligere forhold, og det har gått mange år og man har skapt en familie og har fått hjelp og forandret seg. Hvorfor er det slik at vi sier: en gang utro alltid utro. Åå bare vent den kommer til å gjøre samme feil. Eller en har hatt utfordringer psykisk og snakket mye om seg selv og sine problemer så det har ødelagt vennskap, men den har fått hjelp og er en bedre versjon av seg selv. Eller en har ligget med halve byen men nå har slått seg til ro og er god og snill, og jobber hardt. Hvorfor skal vi da snakke om fortiden til den andre når den har gjort noe bra for seg selv og blitt et bedre menneske? Har vi så lite toleranse for menneske feil? For menneske feil kan være så mangt og så himla komplisert. Hvorfor skal vi straffe folk som går over til et liv med godhet? Vi er så himla nøye med hylle alle som lever et "feil fritt" liv, men ikke de som har jobbet for et liv med feil for å bli en bedre versjon av seg selv. Er ikke noe spesifikk situasjon jeg sikter til, men er mer hvordan jeg ser folk er mot hverandre. Det er helt riktig å sette grenser og beskytte seg, men om en person har valgt å endre livet sitt og lære av feilene sine, så gir ikke det andre rett til å trykke dem ned igjen med fortiden. Anonymkode: 503ee...c5b Det er forskjell på "feil" og usedvanlig forkastelige handlinger. Folk har forskjellige moralske standarder, det som bare er en"feil" hos noen, er noe mye mer for mange andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli #20 Del Skrevet 6. juli On 7/3/2024 at 11:20 PM, AnonymBruker said: Er det virkelig tull? Ta KG som et eksempel, hvor noen deler sin sårbare historie eller fille feil dem har gjort, så er det alltids noen som skal trykke det enda mer i trynet på dem når dem er sårbar. Jeg tenker du må jo se livet med brudeslør og roser når du er så blind at du ikke ser at det finnes ganske mange dømmende mennesker. Anonymkode: 503ee...c5b Husk at KG ikke på noen måte er representativt for Norges befolkning. Ingen av de jeg kjenner tenker at "en gang slik, allltid slik" og folk får nye sjanser igjen. Se her f.eks https://www.kk.no/livet/knut-63-var-tung-rusmisbruker-sa-fikk-han-en-ny-sjanse/78885500 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/aleksander-_31_-fikk-en-ny-sjanse-i-jorns-tomrerfirma-1.14410717 https://frifagbevegelse.no/nyheter/nina-ruset-seg-pa-jobben-men-fikk-en-ny-sjanse--jeg-var-en-heltidsansatt-med-et-fulltids-rusproblem-6.158.646635.b2d59dde68 Anonymkode: 171ca...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå