Gå til innhold

Barn med adhd, skoleferie og foreldre på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 16.23):

Takk for svar, alle sammen ❤️ 

Han har allerede begynt å falle utenfor sosialt, så sfo og gps-klokke er dessverre ikke så aktuelt. Han er veldig opptatt av å ikke fremstå barnslig, og det forstår jeg egentlig godt siden han allerede får en del uønsket oppmerksomhet fra jevnaldrende pga utfordringene hans. Det blir rett og slett for stigmatiserende. Men takk for tips ang. avlastningstilbud i enkelte kommuner fra og med 7. klasse, det skal jeg sjekke ut før vi kommer så langt. 

Jeg lader telefonen, men han bruker fort opp batteriet på musikk, spill og å snakke med folk. Og ofte glemmer han den når han skal ut. Han glemmer den også mens han er ute, legger den igjen i skatehallen etc. 

Behjelpelig nabo eller sommeraktiviteter har vi dessverre ikke. Han har heller ikke søsken, og det ser jeg jo nå at han med fordel kunne hatt 😅

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

Det stemmer at han er på mellomtrinnet. Han har ikke begynt med medisiner ennå, alt tar så forferdelig lang tid. Men ja, han har absolutt store utfordringer. Jeg ser poenget med å ikke legge seg for lavt på hva man skal kreve av han, og jeg er veldig opptatt av det selv. Men jeg kan faktisk love at jeg ikke gjør det. Han har et enormt behov for oppfølging og veiledning, noe som kommer tydelig fram i alt av tester også. 

Han har heldigvis noen venner han kan besøke og ha besøk av, ja. Men det føles som han bør ha noen hos seg nesten 24/7. 

Jeg kjenner ikke til hva som kreves for å kunne få innvilget pleiepenger, har ikke tenkt på at det kunne være aktuelt engang. Skal sette meg inn i det.

Nå som jeg har lest tråden og ser at det kanskje ikke finnes noen åpenbar løsning for å få dette til, vurderer jeg faktisk å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen, og trygle om å få ha hjemmekontor i skoleferiene. Men - et så stort barn som ikke kan ta vare på seg selv, det føler jeg at jeg ikke vil bli trodd på. Det er vel en grunn til at man ikke engang kan ta sykt barn dager fra 12 årsalderen, så skal jeg med en frisk 11-åring argumentere for å være hjemme hver dag. Jeg er redd andre skal tro at jeg prøver å snike meg unna, selv om jeg absolutt ikke burde bruke tid og overskudd på å tenke sånn. 

Anonymkode: 66635...d48

Min 11 åring har ikke ADHD, men ALDRI om jeg hadde latt ham være alene hjemme hele dagene mens jeg jobbet 😱

Hadde definitivt tigget om å få hjemmekontor. Be o. legeerklæring fr BUP eller PPT (jeg blander alltid de to) for å legge frem for arbeidsgiver? 

Er du 100 % alenemor siden du ikke nevner noe om far?

Anonymkode: a2fe8...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 14.50):

Ville bare høre litt hvordan dere andre gjør det. 

Han er for gammel for sfo, og har dermed fri hele sommeren. Jeg har ikke mulighet til å ha fri hele sommeren. Jeg har ikke familie i nærheten som kan hjelpe. 

Problemet er at han egentlig ikke er i stand til å være alene. Jeg går med hjertet i halsen dagen lang på jobb. Én ting er at han enten ikke spiser i det hele tatt, eller spiser noe helt uegnet, eller lar all mat stå ute hele dagen og bli ødelagt. Ja, jeg ringer han jevnlig og minner om å spise det jeg har gjort klart på forhånd, men enten lar han bare være, eller så tar han noe helt annet. Og da blir det kaos, pluss at han noen ganger skader seg. 

En annen ting er at selv om jeg har helt tydelige og strenge regler på å ringe før han ev. går noe sted, så glemmer han det så å si alltid. 9 av 10 ganger. Så nesten hver dag er det en leteaksjon uten like, for han glemmer jo også å lade telefonen før han drar ut. Han tar gjerne med seg ting og tang ut som han mister, også. 

Han mangler også evnen til å vurdere risiko og konsekvenser. Så man vet aldri hva som har skjedd når man kommer hjem fra jobb. 

Jeg tar max hjemmekontor av det arbeidsgiver tillater, og jeg ringer han flere ganger daglig når jeg er på arbeidsplassen. Men hvis han har glemt telefonen eller er fri for strøm, hjelper det ikke. Jeg har tatt han med på jobb noen ganger, men han går jo på veggen der. 

Jeg skriver her fordi jeg er litt fortvilet, og vil gjerne høre om hvordan dere andre gjør disse tingene. Kanskje har dere tips til noen bulletproof rutiner, eller kanskje noen har forslag jeg ikke har tenkt på 🙏

Anonymkode: 66635...d48

Jeg synes du får mye rare forslag her TS. Pleiepenger, støttekontakt, BPA, SFO selv om han er for gammel for dette, at du skal ha hjemmekontor osv...

Altså, hvis du vil at sønnen din skal stigmatiseres av jevnaldrende, så er det jo selvsagt bare å kjøre på med disse tingene, som i tillegg kommer til å gjøre han enda mer uselvstendig enn han er nå. Han har AD/HD, ikke Downs Syndrom eller er  lam i hele kroppen.

Jeg synes ikke det du skriver om hvordan dagene blir når han er alene høres helt krise ut. Hva så om han tar noe annen mat enn det du har bestemt at han skal spise? Kanskje han har lyst på noe annet enn hva du har tatt frem.

Om du må lete etter han fordi han ikke har ladet opp/tatt med seg telefonen, så hva så. Da er det vel bare å kontakte vennene hans eller foreldrene deres for å høre om han er der. Både sønnen min og vennene hans glemmer telefonen/den lader ut titt og ofte. Det betyr ikke at de ikke skal få mulighet til å være ute om de ønsker det.

Jeg tenker at den beste løsningen er å gi han tillit til at han klarer å være alene, og så heller jobbe med han angående ulike ting som å si i fra hvor han går osv. Gutten din trenger selvstendighet, ikke å bli passet på til enhver tid.

 

Anonymkode: e995f...6dd

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber med dette, og her er mine råd:

søk pleiepenger i ferien! Dersom han fremdeles er under BUP er dette null problem å få til. Om han ikke er under BUP, så ta likevel kontakt og hør hva de kan bidra med. Du bør allerede nå forberede deg på at du må søke pleiepenger i høstferien.

hvilke andre hjelpetiltak har ham? Du bør søke om memoplaner, du bør også søke om støttekontakt. Har han grunnstønad og hjelpestønad? Det høres ut som om han har krav på forhøyet hjelpestønad. Har han ledsagerbevis? Har du ekstra sykt barn dager? 
Har du tilrettelagt arbeidstid? Det bør du ha, og du bør ha mulighet for hjemmekontor pga barn med funksjonsnedsettelse. 
 

det er også korrekt at alle kommuner skal tilby sfo plass for barn med funksjonsnedsettelser frem til 7. klasse, men det er rektor som skal vurdere behovet. 
 

du sier at far ikke er i bildet, jeg anbefaler deg et «hva med meg» kurs gjennom buf etat, sjekke det ut:)

Anonymkode: 18687...4a5

Her gjør du jo gutten mye mer pleietrengende enn det han er. Grunnstønad, hjelpestønad og ledsagerbevis??? Altså, han har AD/HD, han er ikke utviklingshemmet

Anonymkode: e995f...6dd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her gjør du jo gutten mye mer pleietrengende enn det han er. Grunnstønad, hjelpestønad og ledsagerbevis??? Altså, han har AD/HD, han er ikke utviklingshemmet

Anonymkode: e995f...6dd

ADHD er en funksjonsnedsettelse, som utløser rettigheter til både økonomiske ytelser og praktisk bistand der behovet finnes. Så enkelt.

Anonymkode: cbe7e...4e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 18.52):

Jeg jobber med dette, og her er mine råd:

søk pleiepenger i ferien! Dersom han fremdeles er under BUP er dette null problem å få til. Om han ikke er under BUP, så ta likevel kontakt og hør hva de kan bidra med. Du bør allerede nå forberede deg på at du må søke pleiepenger i høstferien.

hvilke andre hjelpetiltak har ham? Du bør søke om memoplaner, du bør også søke om støttekontakt. Har han grunnstønad og hjelpestønad? Det høres ut som om han har krav på forhøyet hjelpestønad. Har han ledsagerbevis? Har du ekstra sykt barn dager? 
Har du tilrettelagt arbeidstid? Det bør du ha, og du bør ha mulighet for hjemmekontor pga barn med funksjonsnedsettelse. 
 

det er også korrekt at alle kommuner skal tilby sfo plass for barn med funksjonsnedsettelser frem til 7. klasse, men det er rektor som skal vurdere behovet. 
 

du sier at far ikke er i bildet, jeg anbefaler deg et «hva med meg» kurs gjennom buf etat, sjekke det ut:)

Anonymkode: 18687...4a5

Takk for gode råd! ❤️
Vi har ikke noe av det du nevner her, har ikke hørt snakk om noe av det hos bup heller, faktisk. 

Jeg har forsøkt å printe ut skjema jeg har funnet på nett for å visualisere hva hverdagen består av. Dessverre med samme erfaring som en over her, at skjemaet ble oversett selv om jeg hang ett eksemplar i hvert rom. 

Vi har ikke time hos Bup før til høsten, så jeg skal søke opp de tingene du nevner i mellomtiden og forberede meg til å ta opp slike tiltak. 
 

Ts

Anonymkode: 66635...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 23.43):

Jeg synes du får mye rare forslag her TS. Pleiepenger, støttekontakt, BPA, SFO selv om han er for gammel for dette, at du skal ha hjemmekontor osv...

Altså, hvis du vil at sønnen din skal stigmatiseres av jevnaldrende, så er det jo selvsagt bare å kjøre på med disse tingene, som i tillegg kommer til å gjøre han enda mer uselvstendig enn han er nå. Han har AD/HD, ikke Downs Syndrom eller er  lam i hele kroppen.

Jeg synes ikke det du skriver om hvordan dagene blir når han er alene høres helt krise ut. Hva så om han tar noe annen mat enn det du har bestemt at han skal spise? Kanskje han har lyst på noe annet enn hva du har tatt frem.

Om du må lete etter han fordi han ikke har ladet opp/tatt med seg telefonen, så hva så. Da er det vel bare å kontakte vennene hans eller foreldrene deres for å høre om han er der. Både sønnen min og vennene hans glemmer telefonen/den lader ut titt og ofte. Det betyr ikke at de ikke skal få mulighet til å være ute om de ønsker det.

Jeg tenker at den beste løsningen er å gi han tillit til at han klarer å være alene, og så heller jobbe med han angående ulike ting som å si i fra hvor han går osv. Gutten din trenger selvstendighet, ikke å bli passet på til enhver tid.

 

Anonymkode: e995f...6dd

Da er det to muligheter: du har ikke erfaring med dette, eller jeg har gjort en dårlig jobb med å få frem poenget. For så enkelt er det ikke. 

Ts

Anonymkode: 66635...d48

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 13.54):

Takk for mange gode svar! 

Det stemmer at far ikke er i bildet, og jeg har heller ikke familie jeg kan "sende" han til. Barnet har en besteforelder, men denne er dessverre rusavhengig. Som alenemor er det heller ikke rom for å bruke feriepenger på å ta en måned fri. 

Klart vi trener, jeg har ikke gjort annet enn å trene på ting med han siden han var gammel nok til å forstå hva jeg sier. Det er hverken hans eller min feil at han ikke har forutsetninger for å ta til seg ting like raskt som andre. Og jeg synes det blir litt forenklet å si "jeg har også en sønn med adhd, jeg gjør bare sånn og sånn, gjør du egentlig nok?", for det er ikke akkurat sånn at barn med adhd er helt like. Og det finnes forskjellige grader av hvor mye man blir påvirket, der min gutt ser ut til å ligge ganske langt ut på skalaen. Hvilke konsekvenser ting får kommer helt an på hva som har skjedd (eller ikke), men når han gjør så godt han kan hører ikke straff hjemme noe sted. 

Jeg har bestemt meg for å følge rådet lenger opp her om å snakke med arbeidsgiver på kort sikt, og sette meg inn i andre løsninger på lengre sikt. Sjefen er tilbake fra ferie på mandag, så da får jeg bare krysse fingrene for velvilje. 

Takk igjen, alle ❤️

Anonymkode: 66635...d48

Dette kan du ta med leder selv om han/hun er på ferie nå. Bare si at dere nå har forsøkt et par uker og det funker ikke, du har behov for hjemmekontor frem til din ferie. Send e-post der du informerer om at du tar hjemmekontor også kan dere prate mer om det når han/hun er tilbake.

Anonymkode: 72ddd...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 16.23):

Takk for svar, alle sammen ❤️ 

Han har allerede begynt å falle utenfor sosialt, så sfo og gps-klokke er dessverre ikke så aktuelt. Han er veldig opptatt av å ikke fremstå barnslig, og det forstår jeg egentlig godt siden han allerede får en del uønsket oppmerksomhet fra jevnaldrende pga utfordringene hans. Det blir rett og slett for stigmatiserende. Men takk for tips ang. avlastningstilbud i enkelte kommuner fra og med 7. klasse, det skal jeg sjekke ut før vi kommer så langt. 

Jeg lader telefonen, men han bruker fort opp batteriet på musikk, spill og å snakke med folk. Og ofte glemmer han den når han skal ut. Han glemmer den også mens han er ute, legger den igjen i skatehallen etc. 

Behjelpelig nabo eller sommeraktiviteter har vi dessverre ikke. Han har heller ikke søsken, og det ser jeg jo nå at han med fordel kunne hatt 😅

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

Det stemmer at han er på mellomtrinnet. Han har ikke begynt med medisiner ennå, alt tar så forferdelig lang tid. Men ja, han har absolutt store utfordringer. Jeg ser poenget med å ikke legge seg for lavt på hva man skal kreve av han, og jeg er veldig opptatt av det selv. Men jeg kan faktisk love at jeg ikke gjør det. Han har et enormt behov for oppfølging og veiledning, noe som kommer tydelig fram i alt av tester også. 

Han har heldigvis noen venner han kan besøke og ha besøk av, ja. Men det føles som han bør ha noen hos seg nesten 24/7. 

Jeg kjenner ikke til hva som kreves for å kunne få innvilget pleiepenger, har ikke tenkt på at det kunne være aktuelt engang. Skal sette meg inn i det.

Nå som jeg har lest tråden og ser at det kanskje ikke finnes noen åpenbar løsning for å få dette til, vurderer jeg faktisk å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen, og trygle om å få ha hjemmekontor i skoleferiene. Men - et så stort barn som ikke kan ta vare på seg selv, det føler jeg at jeg ikke vil bli trodd på. Det er vel en grunn til at man ikke engang kan ta sykt barn dager fra 12 årsalderen, så skal jeg med en frisk 11-åring argumentere for å være hjemme hver dag. Jeg er redd andre skal tro at jeg prøver å snike meg unna, selv om jeg absolutt ikke burde bruke tid og overskudd på å tenke sånn. 

Anonymkode: 66635...d48

Pleiepenger skal søkes fra spesialist. Lang behandlingstid, min jobb dekket min lønn under denne. Taper ikke lønn på det.

Søk nå!!

Anonymkode: 5527e...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 23.43):

Jeg synes du får mye rare forslag her TS. Pleiepenger, støttekontakt, BPA, SFO selv om han er for gammel for dette, at du skal ha hjemmekontor osv...

Altså, hvis du vil at sønnen din skal stigmatiseres av jevnaldrende, så er det jo selvsagt bare å kjøre på med disse tingene, som i tillegg kommer til å gjøre han enda mer uselvstendig enn han er nå. Han har AD/HD, ikke Downs Syndrom eller er  lam i hele kroppen.

Jeg synes ikke det du skriver om hvordan dagene blir når han er alene høres helt krise ut. Hva så om han tar noe annen mat enn det du har bestemt at han skal spise? Kanskje han har lyst på noe annet enn hva du har tatt frem.

Om du må lete etter han fordi han ikke har ladet opp/tatt med seg telefonen, så hva så. Da er det vel bare å kontakte vennene hans eller foreldrene deres for å høre om han er der. Både sønnen min og vennene hans glemmer telefonen/den lader ut titt og ofte. Det betyr ikke at de ikke skal få mulighet til å være ute om de ønsker det.

Jeg tenker at den beste løsningen er å gi han tillit til at han klarer å være alene, og så heller jobbe med han angående ulike ting som å si i fra hvor han går osv. Gutten din trenger selvstendighet, ikke å bli passet på til enhver tid.

 

Anonymkode: e995f...6dd

Tydelig en som ikke har skjønt det.

Anonymkode: 5527e...ee7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 19.31):

Min 11 åring har ikke ADHD, men ALDRI om jeg hadde latt ham være alene hjemme hele dagene mens jeg jobbet 😱

Hadde definitivt tigget om å få hjemmekontor. Be o. legeerklæring fr BUP eller PPT (jeg blander alltid de to) for å legge frem for arbeidsgiver? 

Er du 100 % alenemor siden du ikke nevner noe om far?

Anonymkode: a2fe8...684

Beklager at jeg spør, men har din 11 åring andre utfordringer? En 11 åring uten utfordringer burde helt klart kunne være hjemme alene. De er faktisk ansett som så store at om ett og ett halvt år, så har du ikke rett på syktbarn dager lengre.

 

Anonymkode: 4ac19...604

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde informert arbeidsgiver om dette, og hadde gått til fastlegen for å få legeerklæring på at du må få ha hjemmekontor når sønnen din ikke har andre tilbud. Jeg forstår at dette kan være vanskelig å få før det foreligger diagnose og funksjonsbeskrivelse, men hvis ikke fastlegen kan skrive det uten en BUP-epikrise, så må BUP-legen skrive det. 

Jeg anbefaler deg også på det sterkeste å sjekke ut om det finnes Inn På Tunet-tilbud for barn i din kommune. Dette er et nydelig tiltak, sjekk det ut.

Anonymkode: a371b...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 16.23):

Takk for svar, alle sammen ❤️ 

Han har allerede begynt å falle utenfor sosialt, så sfo og gps-klokke er dessverre ikke så aktuelt. Han er veldig opptatt av å ikke fremstå barnslig, og det forstår jeg egentlig godt siden han allerede får en del uønsket oppmerksomhet fra jevnaldrende pga utfordringene hans. Det blir rett og slett for stigmatiserende. Men takk for tips ang. avlastningstilbud i enkelte kommuner fra og med 7. klasse, det skal jeg sjekke ut før vi kommer så langt. 

Jeg lader telefonen, men han bruker fort opp batteriet på musikk, spill og å snakke med folk. Og ofte glemmer han den når han skal ut. Han glemmer den også mens han er ute, legger den igjen i skatehallen etc. 

Behjelpelig nabo eller sommeraktiviteter har vi dessverre ikke. Han har heller ikke søsken, og det ser jeg jo nå at han med fordel kunne hatt 😅

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

Det stemmer at han er på mellomtrinnet. Han har ikke begynt med medisiner ennå, alt tar så forferdelig lang tid. Men ja, han har absolutt store utfordringer. Jeg ser poenget med å ikke legge seg for lavt på hva man skal kreve av han, og jeg er veldig opptatt av det selv. Men jeg kan faktisk love at jeg ikke gjør det. Han har et enormt behov for oppfølging og veiledning, noe som kommer tydelig fram i alt av tester også. 

Han har heldigvis noen venner han kan besøke og ha besøk av, ja. Men det føles som han bør ha noen hos seg nesten 24/7. 

Jeg kjenner ikke til hva som kreves for å kunne få innvilget pleiepenger, har ikke tenkt på at det kunne være aktuelt engang. Skal sette meg inn i det.

Nå som jeg har lest tråden og ser at det kanskje ikke finnes noen åpenbar løsning for å få dette til, vurderer jeg faktisk å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen, og trygle om å få ha hjemmekontor i skoleferiene. Men - et så stort barn som ikke kan ta vare på seg selv, det føler jeg at jeg ikke vil bli trodd på. Det er vel en grunn til at man ikke engang kan ta sykt barn dager fra 12 årsalderen, så skal jeg med en frisk 11-åring argumentere for å være hjemme hver dag. Jeg er redd andre skal tro at jeg prøver å snike meg unna, selv om jeg absolutt ikke burde bruke tid og overskudd på å tenke sånn. 

Anonymkode: 66635...d48

Jeg tenker du melder ham på sommersfo.  Hvis han ikke vil må han begynne å ta ansvar for seg selv. Klarer han ikke,  så må han dit. Sosialt bryr du deg minst om her. Hjelper ikke å ikke dette sosialt hvis han skader seg skikkelig eller i verste fall dør.  Er han ikke i stand til det så er han ikke. Mange barn som har problemer og får sfo , faller ut og blir fine voksne som kommer tilbake og fungerer fint. Tenker din jobb er å ta vare på ham. Du kan jo også si ifra til andre foreldre som kan ha utfordringer til din i bakhodet 

Anonymkode: 476fa...9df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper arbeidsgiver hjelper deg til å kunne ha hjemmekontor! det vil gagne dere begge. Du får gjort mer arbeid, og samtidig ta vare på barnet ditt.

 

kjempemasse gode råd om hjelpetiltak fra folk med erfaring her, bare å starte prosessen med alt du tenker kan virke bra for dere! de som mener at han ikke er helt handikappet, aner ikke hva de snakker om.. hilsen en mamma med en strax 15åring med samme diagnose... sommerene har vært sterkt utfordrende i mange år. nå er det ikke ett problem da han har jobb, venner osv.

 

Her har jeg hele tiden vært åpen med arbeidsgiver, hatt ekstra sykt barn dager, tilrettelegging som hjemmekontor når det trengs osv. 

 

kjøp en klokke, ala garmin, apple etc. det er ikke stigmatiserende. jeg vil tro dere vil se stor effekt av medisiner når rett medisin er på plass etterhvert, det har vært ett uvurderlig hjelpemiddel her i skolehverdagen, på sommeren og andre ferier er det medisinfri, noe som skaper litt mer styr, men det takles fint nå når min er så stor.

 

sender deg en stor klem!

Anonymkode: 3cd69...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker du melder ham på sommersfo.  Hvis han ikke vil må han begynne å ta ansvar for seg selv. Klarer han ikke,  så må han dit. Sosialt bryr du deg minst om her. Hjelper ikke å ikke dette sosialt hvis han skader seg skikkelig eller i verste fall dør.  Er han ikke i stand til det så er han ikke. Mange barn som har problemer og får sfo , faller ut og blir fine voksne som kommer tilbake og fungerer fint. Tenker din jobb er å ta vare på ham. Du kan jo også si ifra til andre foreldre som kan ha utfordringer til din i bakhodet 

Anonymkode: 476fa...9df

det høres ikke ut som du forstår disse utfordringene han har. det er ikke mulig å bare "ta ansvar for seg slv" og det er faktisk ikke greit å sende ett så stort barn på sfo, hva skal det gjøre der med alle små unger?? slike barn trenger forutsigbarhet, stabilitet og faste rammer, da er sommeren noe herk! 8 uker uten rammer og stabilitet.

Anonymkode: 3cd69...cd8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne det vært en ide å melde ham på et slags sommerkurs/sommerskole/sommerleir/  hvis det finnes i området der dere bor. Da må du kanskje ha mulighet til å levere/hente ham for å vite at han kommer på plass

finnes jo mange ulike tilbud mange steder - både kommunalt, privat eller veldige organisasjoner

redningselskapet sommerleir

forskefabrikken sommerskole

matlagingskurs

ridekurs

dager på bondegård med stell av dyre osv

håndballskole

fotballskole

 

det er kanskje litt sent nå, men kan jo være mulighet for en annen gang (eventuellt i slutten av ferien)

Anonymkode: a2fee...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta en titt på hjelpemidler du kan søke.

Har en gutt på 10 år, etter råd fra hjelpemiddelsentralen skal jeg søke om 

- memotimer. Denne er til bruk i situasjoner hvor barnet trenger å øve på tidsforståelsen. I vårt tilfelle er feks leggerutinen en situasjon som tar veldig, veldig lang tid. På memotimeren velges en ferdig-innstilt nedtellingstid, og gjenstående tid visualiseres med de grønne prikkene på siden. https://finnhjelpemiddel.nav.no/produkt/HMDB-61609?status=På avtale&term=
 

- memoplanner medium. Hjelpemiddel for organisering av dagen, kan både henges på veggen og tas med. Følger med tilgang til app som kan lastes ned på mobiltelefon, slik at kalenderen kan administreres fra foreldretelefon. Og kan også brukes på pc fra nettleser. Skal være enkelt å legge inn dagsplan, da man kan legge inn gjentakende hendelser. Kan legges inn arbeidslister. Og påminnelser med lyd.

https://finnhjelpemiddel.nav.no/produkt/HMDB-54079?status=På avtale&term=

 

Her finner du alle kognitive hjelpemidlene: https://finnhjelpemiddel.nav.no/rammeavtale/hjelpemidler/de45889f-e4cd-45a2-9b36-5652594e1fba?term=

Anonymkode: 4ac19...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker du melder ham på sommersfo.  Hvis han ikke vil må han begynne å ta ansvar for seg selv. Klarer han ikke,  så må han dit. Sosialt bryr du deg minst om her. Hjelper ikke å ikke dette sosialt hvis han skader seg skikkelig eller i verste fall dør.  Er han ikke i stand til det så er han ikke. Mange barn som har problemer og får sfo , faller ut og blir fine voksne som kommer tilbake og fungerer fint. Tenker din jobb er å ta vare på ham. Du kan jo også si ifra til andre foreldre som kan ha utfordringer til din i bakhodet 

Anonymkode: 476fa...9df

Reagerer på denne setningen: «Hvis han ikke vil må han begynne å ta ansvar for seg selv.»

Virker som du ikke har noen kjennskap til adhd. Utfordringene som de med adhd har, har ingenting med vilje å gjøre. 

Anonymkode: 4ac19...604

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 14.50):

Ville bare høre litt hvordan dere andre gjør det. 

Han er for gammel for sfo, og har dermed fri hele sommeren. Jeg har ikke mulighet til å ha fri hele sommeren. Jeg har ikke familie i nærheten som kan hjelpe. 

Problemet er at han egentlig ikke er i stand til å være alene. Jeg går med hjertet i halsen dagen lang på jobb. Én ting er at han enten ikke spiser i det hele tatt, eller spiser noe helt uegnet, eller lar all mat stå ute hele dagen og bli ødelagt. Ja, jeg ringer han jevnlig og minner om å spise det jeg har gjort klart på forhånd, men enten lar han bare være, eller så tar han noe helt annet. Og da blir det kaos, pluss at han noen ganger skader seg. 

En annen ting er at selv om jeg har helt tydelige og strenge regler på å ringe før han ev. går noe sted, så glemmer han det så å si alltid. 9 av 10 ganger. Så nesten hver dag er det en leteaksjon uten like, for han glemmer jo også å lade telefonen før han drar ut. Han tar gjerne med seg ting og tang ut som han mister, også. 

Han mangler også evnen til å vurdere risiko og konsekvenser. Så man vet aldri hva som har skjedd når man kommer hjem fra jobb. 

Jeg tar max hjemmekontor av det arbeidsgiver tillater, og jeg ringer han flere ganger daglig når jeg er på arbeidsplassen. Men hvis han har glemt telefonen eller er fri for strøm, hjelper det ikke. Jeg har tatt han med på jobb noen ganger, men han går jo på veggen der. 

Jeg skriver her fordi jeg er litt fortvilet, og vil gjerne høre om hvordan dere andre gjør disse tingene. Kanskje har dere tips til noen bulletproof rutiner, eller kanskje noen har forslag jeg ikke har tenkt på 🙏

Anonymkode: 66635...d48

Hva med far finne en samarbeidsløsning?

Anonymkode: ff61a...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, kan du ikke svare?
Hvor er faren til gutten oppi dette? Og hvorfor har du ikke planlagt NOE form for pass eller aktivitet i forkant? 

Anonymkode: b9b81...f43

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2024 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

 

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

 

Det må ikke være omsorgssvikt for at barnevernet kan kobles på :) Det er ikke sikkert barnevernet er riktig sted å finne hjelp i ditt tilfelle, men da peker de deg muligens i riktig retning. Har selv hatt mye hjelp fra barnevernet, og omsorgssvikt var aldri et tema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...