Gå til innhold

Barn med adhd, skoleferie og foreldre på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville bare høre litt hvordan dere andre gjør det. 

Han er for gammel for sfo, og har dermed fri hele sommeren. Jeg har ikke mulighet til å ha fri hele sommeren. Jeg har ikke familie i nærheten som kan hjelpe. 

Problemet er at han egentlig ikke er i stand til å være alene. Jeg går med hjertet i halsen dagen lang på jobb. Én ting er at han enten ikke spiser i det hele tatt, eller spiser noe helt uegnet, eller lar all mat stå ute hele dagen og bli ødelagt. Ja, jeg ringer han jevnlig og minner om å spise det jeg har gjort klart på forhånd, men enten lar han bare være, eller så tar han noe helt annet. Og da blir det kaos, pluss at han noen ganger skader seg. 

En annen ting er at selv om jeg har helt tydelige og strenge regler på å ringe før han ev. går noe sted, så glemmer han det så å si alltid. 9 av 10 ganger. Så nesten hver dag er det en leteaksjon uten like, for han glemmer jo også å lade telefonen før han drar ut. Han tar gjerne med seg ting og tang ut som han mister, også. 

Han mangler også evnen til å vurdere risiko og konsekvenser. Så man vet aldri hva som har skjedd når man kommer hjem fra jobb. 

Jeg tar max hjemmekontor av det arbeidsgiver tillater, og jeg ringer han flere ganger daglig når jeg er på arbeidsplassen. Men hvis han har glemt telefonen eller er fri for strøm, hjelper det ikke. Jeg har tatt han med på jobb noen ganger, men han går jo på veggen der. 

Jeg skriver her fordi jeg er litt fortvilet, og vil gjerne høre om hvordan dere andre gjør disse tingene. Kanskje har dere tips til noen bulletproof rutiner, eller kanskje noen har forslag jeg ikke har tenkt på 🙏

Anonymkode: 66635...d48

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytte ut tlf med klokke med GPS? 

Avtale tilsyn med en nabo? 

Ulike sommeraktiviteter sommer tilgjengelig i din kommune? 

Be om hjelp, støtte eller råd fra Barnevernet? 

Du må ta ansvar for å lade opp tlf etc, ikke barnet. 

Anonymkode: f85e5...f30

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor gammelt barnet er, men jeg antar 5-7.klasse et sted? 

Først og fremst, han kan ha krav på SFO-plass selv om han er for gammel for ordinær plass. Man kan søke om SFO-plass som eldre også, dersom det ikke er forsvarlig at barnet er alene hjemme. Dette er ikke alltid en god løsning for eldre barn, da det kan være kjedelig på SFO når det kun er yngre barn der, og tildels stigmatiserende også dessverre. Men om det kunne passe for dere, så vil det stå mer informasjon på kommunens hjemmeside mest sannsynlig. Du kan også ringe skolen og etterspørre informasjon. 

Jeg antar at barnet har prøvd eller går på medisiner, når han er såpass utfordret av symptomene på adhden sin. Kan medisinene deles opp gjennom dagen, for å lette på symptomtrykket dersom det feks er mer utfordrende utover ettermiddagen? Øke dose, endre medisin? Ikke noe som vil hjelpe kortsiktig mest sannsynlig, men det kommer jo flere ferier.. 

Snakk med barnet, hør hva han opplever selv som mest utfordrende. Forklar enkelt hva som er viktig for deg, for eksempel at han ikke forsvinner i løpet av dagen uten at du vet hvor han er. Se om dere sammen kan finne frem til hva som vil være en god løsning for å unngå at det skjer. Det kan jo hende han har bruk for kompenserende hjelpemidler, som en klokke med gps, men samtidig så er det lett å ha for lave forventinger til ham, og dermed kompensere/mase/ringe og minne på/spore med gps - det stiller ingen krav eller forventninger til at han skal få det til selv, og det gjør at det ikke ligger noen insentiver der for at han skal prøve å få det til. Han skal jo øve på alle disse funksjonene slik at han kan klare seg selv i fremtiden. Å bare kompensere med å fikse, ordne, minne på, mase vil mest sannsynlig utsette innlæringen av ferdighetene han trenger og som du trenger at han har. 

Balansegangen mellom å gi utfordringer som er oppnåelige for han å mestre, samtidig som det stilles krav og forventinger og rammer på lik linje som man ville gitt alle andre barn er viktig. Det skal ikke straffes at han ikke mestrer, men det kan gi konsekvenser. Om osten glemmes på benken så blir den ødelagt - da er det ikke ost på en stund. Er det rotete/bomba når du kommer hjem, så må det ryddes opp av han. Om han ikke gir beskjed om hvor han er, så må han bli med deg på jobb selv om det er kjedelig. Hjelp til med rutiner for lading av telefon. Se på situasjonene med lupe - hvilke funksjoner er det han trenger hjelp til? 

Om det er vanskelig å være i dialog med han, og få han med på å finne gode løsninger, så ville jeg sterkt vurdert tilsyn på sfo. 

Anonymkode: 54526...eb9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til og med 7.klasse har de fleste kommuner et sfotilbud for barn med ulike diagnoser og behov for tilsyn. Etter 7.klasse er det avlastningstilbud. Du må snakke med kommunen og finne ut hvilke tilbud du kan søke om, og klage om du får avslag.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega har fått innvilget 4-5 uker pleiepenger i sommer med tilsvarende problemstilling, da har hun 3-4 uker ferie og 4-5 uker ulønnet omsorgspermisjon der pleiepenger delvis/helt (usikker) dekker lønnstapet.

Anonymkode: cbe7e...4e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen klassevenner han enten kan ha besøk av, eller besøke? 

Anonymkode: 50a12...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen ❤️ 

Han har allerede begynt å falle utenfor sosialt, så sfo og gps-klokke er dessverre ikke så aktuelt. Han er veldig opptatt av å ikke fremstå barnslig, og det forstår jeg egentlig godt siden han allerede får en del uønsket oppmerksomhet fra jevnaldrende pga utfordringene hans. Det blir rett og slett for stigmatiserende. Men takk for tips ang. avlastningstilbud i enkelte kommuner fra og med 7. klasse, det skal jeg sjekke ut før vi kommer så langt. 

Jeg lader telefonen, men han bruker fort opp batteriet på musikk, spill og å snakke med folk. Og ofte glemmer han den når han skal ut. Han glemmer den også mens han er ute, legger den igjen i skatehallen etc. 

Behjelpelig nabo eller sommeraktiviteter har vi dessverre ikke. Han har heller ikke søsken, og det ser jeg jo nå at han med fordel kunne hatt 😅

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

Det stemmer at han er på mellomtrinnet. Han har ikke begynt med medisiner ennå, alt tar så forferdelig lang tid. Men ja, han har absolutt store utfordringer. Jeg ser poenget med å ikke legge seg for lavt på hva man skal kreve av han, og jeg er veldig opptatt av det selv. Men jeg kan faktisk love at jeg ikke gjør det. Han har et enormt behov for oppfølging og veiledning, noe som kommer tydelig fram i alt av tester også. 

Han har heldigvis noen venner han kan besøke og ha besøk av, ja. Men det føles som han bør ha noen hos seg nesten 24/7. 

Jeg kjenner ikke til hva som kreves for å kunne få innvilget pleiepenger, har ikke tenkt på at det kunne være aktuelt engang. Skal sette meg inn i det.

Nå som jeg har lest tråden og ser at det kanskje ikke finnes noen åpenbar løsning for å få dette til, vurderer jeg faktisk å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen, og trygle om å få ha hjemmekontor i skoleferiene. Men - et så stort barn som ikke kan ta vare på seg selv, det føler jeg at jeg ikke vil bli trodd på. Det er vel en grunn til at man ikke engang kan ta sykt barn dager fra 12 årsalderen, så skal jeg med en frisk 11-åring argumentere for å være hjemme hver dag. Jeg er redd andre skal tro at jeg prøver å snike meg unna, selv om jeg absolutt ikke burde bruke tid og overskudd på å tenke sånn. 

Anonymkode: 66635...d48

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale en ungdom for å være barnevakt? 

Anonymkode: a9304...995

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er jo ikke frisk. Han har utfordringer, tipper arbg. vil forstå, da det virker som du har en jobb der hjemmektr er ok.

Anonymkode: f37e2...265

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men han er jo ikke frisk. Han har utfordringer, tipper arbg. vil forstå, da det virker som du har en jobb der hjemmektr er ok.

Anonymkode: f37e2...265

Enig. Tror arbeidsgiver vil forstå dette godt og tilrettelegge. 

Anonymkode: 16a32...a1e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg om far var inne i bildet her?

Vi har et barn med autisme, og vi har i flere år måttet dele ferien, slik at den ene foreldren var hjemme mens den andre jobbet. Men uten mannen min ville dette vært SVÆRT utfordrende. Og noe ferietur kunne vi uansett ikke dra på, det ville ført til altsormye stress hos barnet. Ellers: Det å be kommunen om avlastning kunne vært noe - men da blir det til neste sommer, for den søknadsprosessen er lang. Kanskje få en støttekontakt, en ungdom som trenger sommerjobb, som kan henge med ham noen timer hver dag mens du er på jobb, akkurat de dagene du ikke kan ha hjemmekontor. Det bør være mulig - hvis du ikke bor i en kommune med veldig presset økonomi...

Anonymkode: 6026c...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt du skal spørre arbeidsgiver om mulighet for hjemmekontor i sommer. Mest sannsynlig vil det gjøre arbeidskapasiteten din større også, da det er vanskelig å ha hodet på jobb dersom man er veldig bekymret for hva som foregår hjemme. 

Så kan du heller sjekke ut de andre mulighetene dersom arbeidsgiver ikke tenker det er en lur ide. 

Krysser fingrene for at dere får en god opplevelse med å komme i gang med medisiner etterhvert, jeg forstår veldig godt at situasjonen er fortvilende både for deg og gutten din. 

Anonymkode: 54526...eb9

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor, pleiepenger, apple watch. 
 

Også søker du om utvidet omsorgsdager når barnet er 12.

Anonymkode: 147b9...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av min datter har , de går på VGS har tilsyn med barn som har ADHD som ikke kan gå på sfo. Hun passer/har tilsyn på dagtid når foreldrene er på jobb i ferier, og henter også barnet innimellom på ettermiddager ellers i året. Mest for å være hjemme hos dem, eller ta barnet med ut på aktiviteter f.eks. Men for å sørge for at barnet spiser og ikke lager kaos. 

Vet ikke om foreldrene får noe dekket, men de har veldig god økonomi og hun tjener bra på dette gjennom året. Barnet er trygg på henne, og de har en fin relasjon

Anonymkode: 3c556...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lignende utfordringer her. Det virker som om du har en jobb med mulighet for hjemmekontor.

Det mest kortsiktige/raskeste løsningen er å snakke med arbeidsgiver og be om mer hjemmekontor. Dette er en enkel tilrettelegging. Jeg har fått dette selv og kan ta hjemmekontor når jeg vil (med noen veldig få unntak) 

Hvis utfordringene er der neste år kan det være mulig å planlegge noen passende aktiverer med voksenkontakt eller støttekontakt. Men dette tar tid å få på plass. 

Anonymkode: 370ed...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du gjør er å kontakte arbeidsgiver og si du har barn med spesielle behov og at du trenger tilrettelegging i skoleferien. Dette er en midlertidig løsning så kan ikke se hva arbeidsgiver vinner på å være vrang så lenge det er mulig og utføre arbeidet hjemmefra og du klarer å få gjort det du skal i tide samtidig som barnet er hjemme. Har en på jobb med et barn som har autisme som får tilrettelegging på arbeidstid. Vår jobb er ikke mulig å utføre fra hjemmekontor.

Så ville jeg sjekket ut hva kommunen kan hjelpe med, og hvilke regler som er rundt pleie penger. Jeg har selv et barn med adhd og jeg har nå latt mitt barne være alene en hel arbeidsdag men nå er han 14 og han klarer seg ganske bra. Men han glemmer også og spise innimellom osv. Tidligere år har jeg alltid hatt noen som passer barnet da jeg så på det som uaktuelt å la han være alene hjemme så mange timer. Men jeg hadde nok familie som stilte opp.

 

Anonymkode: 1104f...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fins det ingen type sommerskole der dere bor? Selv om ikke kommunen organiserer, kan det finnes private tilbud, fotballskole, svømmekurs eller lignende. Det dekker ikke hele sommeren, men kan hjelpe litt.

Anonymkode: cba4c...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar, alle sammen ❤️ 

Han har allerede begynt å falle utenfor sosialt, så sfo og gps-klokke er dessverre ikke så aktuelt. Han er veldig opptatt av å ikke fremstå barnslig, og det forstår jeg egentlig godt siden han allerede får en del uønsket oppmerksomhet fra jevnaldrende pga utfordringene hans. Det blir rett og slett for stigmatiserende. Men takk for tips ang. avlastningstilbud i enkelte kommuner fra og med 7. klasse, det skal jeg sjekke ut før vi kommer så langt. 

Jeg lader telefonen, men han bruker fort opp batteriet på musikk, spill og å snakke med folk. Og ofte glemmer han den når han skal ut. Han glemmer den også mens han er ute, legger den igjen i skatehallen etc. 

Behjelpelig nabo eller sommeraktiviteter har vi dessverre ikke. Han har heller ikke søsken, og det ser jeg jo nå at han med fordel kunne hatt 😅

Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å be om hjelp fra Barnevern. Jeg vil ikke si det er omsorgssvikt. Jeg gir god omsorg, det er bare rammene rundt som gjør det utfordrende å strekke til. Og det får sikkert ikke Barnevern gjort noe med. 

Det stemmer at han er på mellomtrinnet. Han har ikke begynt med medisiner ennå, alt tar så forferdelig lang tid. Men ja, han har absolutt store utfordringer. Jeg ser poenget med å ikke legge seg for lavt på hva man skal kreve av han, og jeg er veldig opptatt av det selv. Men jeg kan faktisk love at jeg ikke gjør det. Han har et enormt behov for oppfølging og veiledning, noe som kommer tydelig fram i alt av tester også. 

Han har heldigvis noen venner han kan besøke og ha besøk av, ja. Men det føles som han bør ha noen hos seg nesten 24/7. 

Jeg kjenner ikke til hva som kreves for å kunne få innvilget pleiepenger, har ikke tenkt på at det kunne være aktuelt engang. Skal sette meg inn i det.

Nå som jeg har lest tråden og ser at det kanskje ikke finnes noen åpenbar løsning for å få dette til, vurderer jeg faktisk å gå til arbeidsgiver og forklare situasjonen, og trygle om å få ha hjemmekontor i skoleferiene. Men - et så stort barn som ikke kan ta vare på seg selv, det føler jeg at jeg ikke vil bli trodd på. Det er vel en grunn til at man ikke engang kan ta sykt barn dager fra 12 årsalderen, så skal jeg med en frisk 11-åring argumentere for å være hjemme hver dag. Jeg er redd andre skal tro at jeg prøver å snike meg unna, selv om jeg absolutt ikke burde bruke tid og overskudd på å tenke sånn. 

Anonymkode: 66635...d48

Høres ut som det kan være veldig fornuftig å ta en skikkelig prat med arbeidsgiveren din, og forklare. Si at du er tilgjengelig på telefon / Teams eller hva det måtte være, men at barnet ditt ikke er i stand til å være alene hjemme. Vær åpen. I verste fall får du gå til fastlegen og forklare situasjonen, og sykemelde deg på bakgrunn av at det går utover psyken din. Jeg regner med arbeidsgiver ønsker å ha deg på hjemmekontor og litt lavere arbeidstempo enn at du er sykemeldt. Arbeidsgiver er pliktig til å legge til rette for deg som arbeidsgiver dersom det ikke er til stor ulempe for arbeidsgiver, noe det ikke høres ut som i dette tilfellet. 

Anonymkode: a6821...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener dere på disse tingene? Hvilke konsekvenser får det når han ikke gjør som han skal?

Jeg er far til en gutt med adhd på samme alder. Mesteparten av utfordringene du nevner her, har vi og. Men jeg har også et barn til som gjør mange av de samme tingene, men ikke har noen diagnose. Så jeg er ganske opptatt av å ikke legge alt på diagnosen. Mor og jeg er skilt, og bråket i oppveksten hans har nok også vært med å bidra til stress for ham.

Han får medisiner og det har hjulpet litt. Men det er jo ikke en quick fix. Han er ekstra urolig om morgenen når han tar den og den varer bare tilsvarende en normal skoledag, til rundt kl 13. Det er lettere å prate med ham når han tar medisiner, han har øyenkontakt og kan holde samtalen. Men utover det er det jo samme problemer med maten (vil bare spise drittmat/godteri, ingenting ellers), og gidder ikke ringe eller ta tlf. 

Jeg vet at når han er hos mor får han lov til lite og hun fikser det meste. Jeg presser nok litt mer på for at han skal bli mer selvstendig. Og når han får noe til, blir han jo stolt. I tillegg vil han jo være mer alene og ute alene jo større han blir. Så vi jobber med det hele tiden.

(Mor truer med å melde meg til BV hver gang han har vært i butikken alene. Det får hun bare fortsette med - jeg tar gjerne støyten.)

Anonymkode: c6305...afa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var du ikke mer i forkant på dette? Kan han ikke sendes til familie selv om de bor langt unna? La f.eks bestemor ta en uke og tante en annen uke. Ellers så ville jeg brukt feriepengene på å ta en måned velferdspermisjon. Mer hjemmekontor er vel også mulig. Ville og sjekket muligheter for pleiepenger. 

Anonymkode: b9b81...f43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...