Gå til innhold

Mor har blokkert far og hans familie…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om han har så dårlig økonomi, så kan han få fri rettshjelp. 

Så far må først ta det via fvk, og videre via retten om det ikke fører frem via fvk. Om mor faktisk driver samværsabotasje (og ikke beskytter barna), er sjansene store for at far får hovedomsorgen, om han da faktisk har økonomi til det.

Barnevernet har ingen som helst mulighet til styre noe som helst rundt samvær.

Anonymkode: 9fcdd...bec

Du få kun fri rettshjelp om du tjener under et vist beløp. 

Anonymkode: 2ce64...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det er ikke voldsomt, men noen må ha det inn med te-skje..  

Kan garantere deg at det er mer til historien her enn hva denne mannen forteller deg og kompisen sin. 

En barnefordelingssak i retten vil koste mellom 100-200.000.. Ikke noe han må betale i en engang. Så vil denne mannen se barna sine så finner han en måte. 

Vil han ikke - så er det 100% mer til saken enn dere blir fortalt. Mange foreldre - uavhengig av kjønn gjør seg selv til offer- uten å være det. Og godtroende mennesker tror på historien og bidrar til mer svartmaling av en situasjon de egentlig ikke vet nok om til å ha en mening om. 

Anonymkode: c74d3...57e

Han betale dersom han ikke har fri rettshjelp. 

Anonymkode: 4618f...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som foreldre gjør vi alt vi kan for ungene våre. Jeg ser allikvel at å slå seg konkurs eller sette seg i dype økonomiske problemer på grunn av en rettssak man ikke har råd til, sitter langt inne for mange.

Anonymkode: a90bc...e0e

Da får han ta opp lån på huset sitt eller noe. Han har hatt økonomi til å skaffe seg kone og 2 barn til, så da bør han vise at han mener han vil ha samvær og at han bryr seg. Ellers er det bare tomme ord for å høste sympati.

Alle kostnadene kommer ikke i samme omgang, det med oss gikk over få år, men ca 100 000 i første runde. Var ikke en tanke en gang hos meg at dette ikke var noe jeg skulle gjøre. Uansett kostnad, da får en bruke ferie penger, jobbe ekstra etc. 

Det er barna hans, og om det er sant det han sier så bør han jo kjempe, ellers vil jo barna hans tenke at far valgte de bort til fordel for ny familie

Anonymkode: 2ce64...c7c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han har ikke sagt han ikke vil ta det til retten. Men han trenger nok å samle seg nok til å faktisk se at det er en mulighet. Og kanskje ikke så overkommelig som det kan kjennes.

Vi bidrar ikke til svartmaling, og jeg syns ikke det er helt på jordet at menn kan oppleve grove overtramp fra kvinner likesom kvinner kan oppleve det fra menn.

Det er mer til historien som jeg gjerne burde ha delt for ikke å bli oppfattet som godtroende fjotter, men menn kan altså også være den tapende part i et brudd med psykisk og fysisk vold fra en kvinne. 

Anonymkode: a90bc...e0e

Ingen her skal dømme om han bør ha samvær eller ikke, vi kam bare gi råd ut fra våre erfaringer. Heldigvis er det oppegående dommere og sakkyndige som avgjør, ikke tilfeldige på nett. 

Anonymkode: ee6a0...175

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har ikke noe å selge, og kan ikke kjøpe seg ned i bolig fordi han har kone og 2 barn. Så det er når man ikke eier noe at man kan få fri rettshjelp?

Anonymkode: a90bc...e0e

Joda. Jeg og mannen solgte huset og var på leiemarkedet i to år med en ettåring og en til på vei mens han kjørte sak mot eksen. Etterpå hadde vi bare råd til et gammelt dritthus sammenliknet med hva vi hadde råd til før det. Kjipt? Ja. For alle. Og vi har felt våre tårer over livet vi har tapt. Men han vant saken og har blitt pappa igjen.

Endret av Marimma
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han har ikke sagt han ikke vil ta det til retten. Men han trenger nok å samle seg nok til å faktisk se at det er en mulighet. Og kanskje ikke så overkommelig som det kan kjennes.

Vi bidrar ikke til svartmaling, og jeg syns ikke det er helt på jordet at menn kan oppleve grove overtramp fra kvinner likesom kvinner kan oppleve det fra menn.

Det er mer til historien som jeg gjerne burde ha delt for ikke å bli oppfattet som godtroende fjotter, men menn kan altså også være den tapende part i et brudd med psykisk og fysisk vold fra en kvinne. 

Anonymkode: a90bc...e0e

Det spiller lite rolle hva mer som er historien her - fars alternativer er de samme uansett.  

Og saken er ganske enkel - enten går han hele veien, eller så lar han være. Det er alltid 3 sider av en sak - den enes side, den andres side og sannheten. 

Her har du kun bruddstykker av den ene siden. 

Ingen tvil om at menn og fedre kan være den tapende part, men hjelper ikke å sitte på ræv og klage til kompiser og deres partnere. 

Dette har jo tydeligvis pågått en stund - så da burde han ha samlet seg og gjort noe da - istedenfor å klage. 

Anonymkode: c74d3...57e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Far har to barn til + kone, hadde han vært så skadelig så hadde han ikke hatt det. Men jeg tror han pynter litt på hvor hardt han prøver. 

Anonymkode: ee6a0...175

Der er mer enn nok av fedre (og mødre) der ute som er veldig skadelig for sine barn de bor med. Det er bare å lese ett par innlegg her inne, så kommer det tydelig fram. Vi er nok også mange som er vokst opp med en far som ikke burde vært der...

Bf til mitt barn sier også han kjemper for samvær, jeg saboterer og sier stygge om han (foreldrefiendlighet) osv osv. Sannheten er jo da noe helt annet. Det er en mann som ikke kommer til avtalt samvær, som ikke klarer å ha en god kommunikasjon med barnet sitt og som presser seg på barnet. Han er jo far, og da er jo han den aller viktigste i livet til barnet kun i kraft sin biologiske stilling (i hans hode). Nå er det fire år siden sist der var samvær...

Anonymkode: a72cf...fa5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har ikke økonomi til å ta det til retten, da bidraget tar det han har til overs hver måned.

Anonymkode: a90bc...e0e

Ja, det er selvfølgelig bidraget som velter lasset. Ikke at han har skaffet seg to unger til som han må fø. Bidrag er jo akkurat det samme som å forsørge unger under eget tak. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke en barnevernsak.

Han får da meklingsattest og kan ta saken videre.

Fri rettshjelp-grensen er kun veillendede, ikke endelig.

Bidraget skal være maks 25% av brutto inntekt (evt inntektsevnen dersom man frivillig går ned i inntekt)

Fri rettshjelp går på inntekt. Det er mye mulig hans kones inntekt også vil bli tatt med i en evt beregning.

Alderen på barna betyr litt også når man skal ta en sak til retten.

Anonymkode: a72cf...fa5

Fri rettshjelp går på inntekt. Det er riktig. Er man skilt/gått fra hverandre så er det kun egen inntekt som teller. Ikke begges.

Anonymkode: e128a...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en løsning og det er gjennom retten.

Nr 1 start med å kalle inn til mekling for å få meklingsattest.

Punkt 2 få en advokat til å forfatte en offisiell henvendelse til mor om at far ønsker samvær og at mor må samarbeide ellers vil saken bli ført i retten.

Punkt 3. Er å ta saken for retten.

Dette er kjipt men dette er norsk lov. Jeg har selv brukt en horribelt høy sum i norsk rettsvesen for å føre en samværssak selv. Det er surt men dette er dessverre eneste måten å få gjort noe med problemet. Vil far risikere å ikke se sine egne barn før de er voksne så unngår han å ta mor til retten.

Anonymkode: b43bf...5b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claes2 skrev (2 timer siden):

Og til dere som sier at han ikke har prøvd nok, kommer en slik rettsak på mellom 300-500000,-  avhengig av hvor mange runder.

Det skal godt gjøres å komme opp i de summene. Etter fire runder i retten, har jeg brukt 350k på advokat.

 

Claes2 skrev (2 timer siden):

Den vinner rettsak kan også kreve at den tapende part må betale hele saken, noe jeg også kommer til å kreve

Nei, man ikke kreve det. Man kan be retten om å ta stilling til det. Det er dog sjeldent at man blir dømt til å betale motpartens kostnader. Selv ikke jeg har fått det, selv om jeg har vunnet samtlige saker bf har kjørt mot meg.

Anonymkode: a72cf...fa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du få kun fri rettshjelp om du tjener under et vist beløp. 

Anonymkode: 2ce64...c7c

Nei, satsen er veilledende. Advokat sender inn søknad om fri rettshjelp, så tar retten stilling til det.

Anonymkode: a72cf...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (16 minutter siden):

Men han vant saken og har blitt pappa igjen.

Men skal ikke den tapende part betale saksomkostninger, eller gjelder ikke det i barnefordelingsaker ?

Anonymkode: ba980...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men skal ikke den tapende part betale saksomkostninger, eller gjelder ikke det i barnefordelingsaker ?

Anonymkode: ba980...961

Hovedregelen i barnefordelingssaker er at man fører sine egne kostnader. Det er sjeldent at den andre dømmes til å betale motpartens kostnader.

Anonymkode: a72cf...fa5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der tror jeg du tar feil. Vi opplever han som veldig opptatt av å skulle få kontakt med barna sine. 

Anonymkode: a90bc...e0e

Da hadde han gått til sak, koste hva det koste vil. Hadde aldri latt en mann ta fra meg mine barn. Hadde før blitt gjeldsslave.

Anonymkode: 314fc...a24

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også bf og en del av hans familie blokkert på ungens telefon. Det var ungens ønske, samt at kommunikasjon skal vi via meg. De har sendt trakasserende meldinger og jeg sa i fra at dersom de sender en melding til, vil de bli politanmeldt. Han skrev i en sms til meg at siden han ikke fikk sende melding til ungen, ville han kontakte bv. Bv brukte omtrent tre sekunder på å henlegge saken. Har ikke tatt på hvor mange ganger han har vært i kontakt med bv, fvk og retten.

Vi skulle egentlig ha time på fvk for oppfølging, men dette utsatte han to ganger. Etter at han kontakta bv, avlyste han alt hos fvk.

Anonymkode: a72cf...fa5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men skal ikke den tapende part betale saksomkostninger, eller gjelder ikke det i barnefordelingsaker ?

Anonymkode: ba980...961

 Gjaldt ikke her i hvert fall.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skal godt gjøres å komme opp i de summene. Etter fire runder i retten, har jeg brukt 350k på advokat.

Nei, man ikke kreve det. Man kan be retten om å ta stilling til det. Det er dog sjeldent at man blir dømt til å betale motpartens kostnader. Selv ikke jeg har fått det, selv om jeg har vunnet samtlige saker bf har kjørt mot meg.

Anonymkode: a72cf...fa5

Vi betalte 250k for en runde, men det varierer sikkert etter hvor trenerende motparten er. I tillegg kommer kostnadene rundt. Tror mannen brukte nærmere 50k bare på psykolog for å komme seg gjennom. Det er ekstremt invaderende å gå gjennom en stygg samværssak. Kostnadene fordeler seg, men er uforutsigbare, spesielt om man trenger en god advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (4 minutter siden):

 Gjaldt ikke her i hvert fall.

Vi betalte 250k for en runde, men det varierer sikkert etter hvor trenerende motparten er. I tillegg kommer kostnadene rundt. Tror mannen brukte nærmere 50k bare på psykolog for å komme seg gjennom. Det er ekstremt invaderende å gå gjennom en stygg samværssak. Kostnadene fordeler seg, men er uforutsigbare, spesielt om man trenger en god advokat. 

Ja, hver runde lever sitt eget liv. Den siste runden var den mest kostbare, den var nesten 200k. Den gikk dog over nesten to år. Selve hovedforhandlingen gikk også over to dager.

Psykologen mannen brukte, var vel ikke en del av rettsrunden? For noen år tilbake, var det den saksøkende som måtte betale for den rettssakkyndige. Men de reglene ble endret en gang mellom den gang og en av de siste rundene våre. De to siste rundene var det tingretten som betalte den sakkyndige vi hadde.

Anonymkode: a72cf...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (40 minutter siden):

Joda. Jeg og mannen solgte huset og var på leiemarkedet i to år med en ettåring og en til på vei mens han kjørte sak mot eksen. Etterpå hadde vi bare råd til et gammelt dritthus sammenliknet med hva vi hadde råd til før det. Kjipt? Ja. For alle. Og vi har felt våre tårer over livet vi har tapt. Men han vant saken og har blitt pappa igjen.

For en grusom situasjon😟

Anonymkode: a90bc...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har ikke økonomi til å ta det til retten, da bidraget tar det han har til overs hver måned.

Anonymkode: a90bc...e0e

Er fri rettshjelp i slike saker om man ikke har råd, han må eventuelt betale egenandel.

Anonymkode: 1d761...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...