Gå til innhold

50 års dag


Piperen

Anbefalte innlegg

Hei, vi er 30 voksne og 1 barn ( 8 år gammelt) som skal feire en 50 års dag.  Vurderer tapas / buffet men litt usikker på hvor mye jeg må beregne, og hva jeg skal ha på dette.

Når jeg fylte 40 så ville jeg ikke ha gave men ba alle ta med en matrett hver som vi kunne sette på fellesbord.  Har ikke behov gaver så jeg vurderer å gjjøre noe sånt denne gangen også. Jeg holder øl, vin og drikke.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom kurvfest ville jeg laget en gruppe. Alle skriver det de tar med. Du supplerer med det som måtte mangle. Poengter at matrett er gaven. 

Ellers foreslår jeg reker med tilbehør, spekemat, eggerøre, potetsalat, godt brød. Trenger ikke være 20 ulike retter. 

Gryterett, feks med høyrygg.

Anonymkode: a1bf5...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tapas høres perfekt ut. Ville laget foccachia. Aioli, hummus og tatziki. Patas Bravas. Capresesalat. En grønn salat. En pastasalat. Gratinerte kjøttboller i tomatsaus. Bacondadler. Urtemarinert kyllingbryst i skiver. Chilimarinert flanksteak i skiver. Laget et stort oste og skinkefat, med oliven og druer i tillegg. Champiniong med urtesmør.  Deviled eggs. 

Alt dette kan serveres kaldt. Eller kjøtt etc kan stå i varmeovn på 60-80 grader til rett før det settes på bordet. Det er også mat man kan forberede i god tid, over flere dager. 

Ellers finnes det etterhvert mange som har catering av denne typen mat, og fikser alt, inkludert store serveringsfat. Om du også regner inn tid i regnestykket vil det lønne seg. 

Når det gjelder mengder pleier jeg å tenke på hva jeg ville servert til en middag med for eksempel åtte, som man jo oftere har. Og så ganget opp. Så tatt i litt ekstra - for mye av dette kan fryses. Eller man kan sende med andre litt mat hjem. 

Anonymkode: c0950...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Synes tapas høres perfekt ut. Ville laget foccachia. Aioli, hummus og tatziki. Patas Bravas. Capresesalat. En grønn salat. En pastasalat. Gratinerte kjøttboller i tomatsaus. Bacondadler. Urtemarinert kyllingbryst i skiver. Chilimarinert flanksteak i skiver. Laget et stort oste og skinkefat, med oliven og druer i tillegg. Champiniong med urtesmør.  Deviled eggs. 

Alt dette kan serveres kaldt. Eller kjøtt etc kan stå i varmeovn på 60-80 grader til rett før det settes på bordet. Det er også mat man kan forberede i god tid, over flere dager. 

Ellers finnes det etterhvert mange som har catering av denne typen mat, og fikser alt, inkludert store serveringsfat. Om du også regner inn tid i regnestykket vil det lønne seg. 

Når det gjelder mengder pleier jeg å tenke på hva jeg ville servert til en middag med for eksempel åtte, som man jo oftere har. Og så ganget opp. Så tatt i litt ekstra - for mye av dette kan fryses. Eller man kan sende med andre litt mat hjem. 

Anonymkode: c0950...a9d

Å benytte seg av firma er ikke aktuelt. Så jeg må lage selv eller lage spleiselag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dersom kurvfest ville jeg laget en gruppe. Alle skriver det de tar med. Du supplerer med det som måtte mangle. Poengter at matrett er gaven. 

Ellers foreslår jeg reker med tilbehør, spekemat, eggerøre, potetsalat, godt brød. Trenger ikke være 20 ulike retter. 

Gryterett, feks med høyrygg.

Anonymkode: a1bf5...e92

Det blir i stedet for gave i så fall. Jeg har fått noen tips her så takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha gått for reker. 

I min krets var det slutt på kurvfest/gjester ta med en rett hver etter 30-årsdagene. Nå har vi passert 50 de fleste av oss, og både 40- og 50-årsdagene har blitt holdt ved at vert/vertinne sto for all mat og drikke. Det har vært alt fra tapas/buffet til 7 retters middag med innleid kokk og serveringshjelp. 

Siste 50-årslag jeg var i var nå  i juni og vertskapet hadde dekket nydelig langbord i hagen (de er heldige og har stor gammeldags hage). Menyen var reker og hvitvin (og øl) pluss champagne/musserende til velkomst. Vertinnen hadde bakt brød/loff selv, men det er jo ikke nødvendig. De hadde også laget aioli og et par andre typer hjemmelaget majones, og hadde i tillegg majones på tube (vanlig, lett og med sitron). Du kan bare kjøpe inn på tube. I tillegg: dill, sitronbåter og godt smør. 

Mer trenger du ikke! :) Pynt et pent bord, sett boller og fat med reker og tilbehør på bordet, server rikelig med hvitvin og øl og kos deg med dagen! 

Anonymkode: c7316...23f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du feirer 50 år, så bør du spandere mat og drikke. Jeg synes det er sært å be gjester ta med mat til en slik feiring. Det er greit når man er ung, men som godt voksen synes jeg det er upassende og har heller aldri hørt om noen som feirer runde dager på den måten.

Hvis du har dårlig økonomi, så er det bedre å kutte hele feiringen enn å invitere til spleiselag.

Anonymkode: ada67...731

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når du feirer 50 år, så bør du spandere mat og drikke. Jeg synes det er sært å be gjester ta med mat til en slik feiring. Det er greit når man er ung, men som godt voksen synes jeg det er upassende og har heller aldri hørt om noen som feirer runde dager på den måten.

Hvis du har dårlig økonomi, så er det bedre å kutte hele feiringen enn å invitere til spleiselag.

Anonymkode: ada67...731

Jeg har ikke dårlig økonomi i det hele. Grunnen til at jeg tenkte på dette med spleiselag er at de aller fleste som skal komme har spurt om de skal ta med en matrett. Drikkevarer er allerede kjøpt inn for en del penger.

Grunnen til at vi ikke bruker firma er pga vi ikke bor sentralt i storbyen og flere av gjestene inkl meg selv har diverse allergier å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piperen skrev (1 time siden):

Jeg har ikke dårlig økonomi i det hele. Grunnen til at jeg tenkte på dette med spleiselag er at de aller fleste som skal komme har spurt om de skal ta med en matrett. Drikkevarer er allerede kjøpt inn for en del penger.

Grunnen til at vi ikke bruker firma er pga vi ikke bor sentralt i storbyen og flere av gjestene inkl meg selv har diverse allergier å ta hensyn til.

Men i alle dager...

Da er jo firma tusen ganger bedre enn at mange ulike skal ta med det de ønsker å lage. Det hadde jeg aldri turt. 

Anonymkode: c0950...a9d

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom kurvfest ville jeg laget en gruppe. Alle skriver det de tar med. Du supplerer med det som måtte mangle. Poengter at matrett er gaven. 

 

Anonymkode: a1bf5...e92

Enig i dette. Greit at alle har litt oversikt over hva som tas med slik at ikke ti stykker stiller med det samme. I gruppen er det også lurt å skrive inn allergier/mathensyn slik at dette kan tas hensyn til. Selvsagt trenger ikke alle ta med allergivennlige retter men greit at en del av rettene kan spises av alle.

Jeg er for øvrig fullstendig uenig med innlegget lenger opp om at det forventes at man dekker mat og drikke når man inviterer til fest. Det er absolutt ikke upassende med kurvfest uansett alder! De fleste mennesker er heldigvis rausere og mer avslappet enn den som skrev innlegget. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men i alle dager...

Da er jo firma tusen ganger bedre enn at mange ulike skal ta med det de ønsker å lage. Det hadde jeg aldri turt. 

Anonymkode: c0950...a9d

Det er 1 firma som er nær og de klarer ikke lage mat uten melk, egg, gluten, nøtter osv. Har ikke vært noe problem før når vi har vært samlet og folk har tatt med seg mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piperen skrev (3 minutter siden):

Det er 1 firma som er nær og de klarer ikke lage mat uten melk, egg, gluten, nøtter osv. Har ikke vært noe problem før når vi har vært samlet og folk har tatt med seg mat

Jeg håper da virkelig du snakker om intoleranser, og ikke allergi. 

Anonymkode: c0950...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper da virkelig du snakker om intoleranser, og ikke allergi. 

Anonymkode: c0950...a9d

Hvis det er en oppegående omgangskrets er det da null problem å lage allergivennlig mat. Posemat-folk sliter kanskje både med kjøkkenhygiene og å skjønne at det f.eks. er melkeprotein i laktosefri fløte, men folk med tresifret IQ klarer nok det helt fint.

Anonymkode: b9b29...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er en oppegående omgangskrets er det da null problem å lage allergivennlig mat. Posemat-folk sliter kanskje både med kjøkkenhygiene og å skjønne at det f.eks. er melkeprotein i laktosefri fløte, men folk med tresifret IQ klarer nok det helt fint.

Anonymkode: b9b29...f19

Kurvfest med 30 gjester.... 

Ja, alle har sikkert full kontroll på om det er risiko for rester av nøtter etter produksjon i sjokoladen de bruker i kaka. Eller melkeproteiner i en salatdressing. Eller at det er egg i majonesen når du har kjøpt litt ferdig coleslaw til en rett. 

Har man allergi mot noe av dette får man anafylaktisk sjokk, som kan være livstruende. 

Anonymkode: c0950...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har dårlig økonomi, så er det bedre å kutte hele feiringen enn å invitere til spleiselag.

🙄

Anonymkode: e2368...fa7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (1 time siden):

Enig i dette. Greit at alle har litt oversikt over hva som tas med slik at ikke ti stykker stiller med det samme. I gruppen er det også lurt å skrive inn allergier/mathensyn slik at dette kan tas hensyn til. Selvsagt trenger ikke alle ta med allergivennlige retter men greit at en del av rettene kan spises av alle.

Jeg er for øvrig fullstendig uenig med innlegget lenger opp om at det forventes at man dekker mat og drikke når man inviterer til fest. Det er absolutt ikke upassende med kurvfest uansett alder! De fleste mennesker er heldigvis rausere og mer avslappet enn den som skrev innlegget. :) 

Det er helt greit å invitere til spleiselag/kurvfest til 17.mai, sommerfest, julebord og lignende, men ikke til egen 50 årsfeiring. Det er smålig og lite raust i mine øyne, men skjønner vi har ulik oppfatning av hva raushet er. 

Anonymkode: ada67...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kurvfest med 30 gjester.... 

Ja, alle har sikkert full kontroll på om det er risiko for rester av nøtter etter produksjon i sjokoladen de bruker i kaka. Eller melkeproteiner i en salatdressing. Eller at det er egg i majonesen når du har kjøpt litt ferdig coleslaw til en rett. 

Har man allergi mot noe av dette får man anafylaktisk sjokk, som kan være livstruende. 

Anonymkode: c0950...a9d

Vi er alle erfarne innen dette feltet. Og dette er ikke bare noe vi har gjort når vi vil. Her lages alt fra bunn, og det blir heller ikke siste gangen. Flere av gjestene jobber med allergi vennlig mat, vi har 3 kokker i gjengen som  alle driver med allergivennlig mat. Og det er kun gluten og lakose hos andre men hos meg er det alt det andre. Så ja vi er fullt kompetente til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om jeg sier at jeg er usikker på hvor mye vi må beregne er fordi jeg vanligvis laget noe annet til festlig lag, og sist jeg laget tapas så hadde jeg alt for mye mat. Derfor jeg lurte på om noen hadde forslag til samme antall.

Men vi ble enige om å lage all maten selv, mannen min og jeg lager mat til alle og da får ingen utgifter annet enn å komme. Gaver tas heller ikke mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er en oppegående omgangskrets er det da null problem å lage allergivennlig mat. Posemat-folk sliter kanskje både med kjøkkenhygiene og å skjønne at det f.eks. er melkeprotein i laktosefri fløte, men folk med tresifret IQ klarer nok det helt fint.

Anonymkode: b9b29...f19

Aldri hatt et problem med det. Det er jo daglig i mitt kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...