Gå til innhold

Ønsker du ekte diamanter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hver gråstein fra naturen er også unik. 

Anonymkode: 1c1f6...b44

Ja, men de er ikke så pene å se på.

Anonymkode: b8e6a...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men de er ikke så pene å se på.

Anonymkode: b8e6a...00a

Du er litt som ei kråke som tiltrekkes av skinnende ting, altså. 

Anonymkode: 1c1f6...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null interesse av syntetiske diamanter og mener faktisk at jeg kan se forskjell. Kanskje fordi Ola Dunk sjelden tar seg råd til 1+ karat trippel A diamanter, slik at det blir opplagt at diamanten er syntetisk, eller kanskje fordi jeg syntes syntetiske diamanter fremstår «flate» i skinn og fargespill.

Og ja, jeg har spottet syntetiske forlovelsesringer osv. på kollegaer, og visst at de var syntetiske lenge før de har fortalt meg det. Så at man ikke kan se det tror jeg faktisk ikke noe på. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f9e65...f5f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del diamanter, små og stort sett fra bruktmarkedet så ingen ekstreme greier til mange tusen.

Jeg har noen smykker med syntetiske diamanter også og faktisk et part rimelig gamle smykker med veldig tidlige syntetiske smaragder blant annet. Jeg er over snittet smykkeinteresset så det handler mer om håndverket enn steinene i seg selv.

Jeg ville ikke kjøpt ekte diamanter i nye smykker i dag i 2024, mye av det er resirkulert uansett selvfølgelig men det er en skitten industri som virkelig går over lik så det holder jeg meg unna.

Det er hakket lettere å kjøpe nytt med syntetstein da, men resursmessig er ikke det heller helt heldig så jeg holder meg til brukt. 

Anonymkode: 0f847...57a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har null interesse av syntetiske diamanter og mener faktisk at jeg kan se forskjell. Kanskje fordi Ola Dunk sjelden tar seg råd til 1+ karat trippel A diamanter, slik at det blir opplagt at diamanten er syntetisk, eller kanskje fordi jeg syntes syntetiske diamanter fremstår «flate» i skinn og fargespill.

Og ja, jeg har spottet syntetiske forlovelsesringer osv. på kollegaer, og visst at de var syntetiske lenge før de har fortalt meg det. Så at man ikke kan se det tror jeg faktisk ikke noe på. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f9e65...f5f

Det må du gjerne tro, men det var helt tilfeldig, selv ikke de som jobber med dette ser forskjell 

TS 

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har null interesse av syntetiske diamanter og mener faktisk at jeg kan se forskjell. Kanskje fordi Ola Dunk sjelden tar seg råd til 1+ karat trippel A diamanter, slik at det blir opplagt at diamanten er syntetisk, eller kanskje fordi jeg syntes syntetiske diamanter fremstår «flate» i skinn og fargespill.

Og ja, jeg har spottet syntetiske forlovelsesringer osv. på kollegaer, og visst at de var syntetiske lenge før de har fortalt meg det. Så at man ikke kan se det tror jeg faktisk ikke noe på. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f9e65...f5f

 

IMG_0864.jpeg

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er veldig opphengt i "naturlig". Det er sikkert mye det samme som at mange mener at såkalt "naturlige" stoffer er sunnere/tryggere enn de samme stoffene som er syntetisk fremstilt. Selv om de har helt identisk molekylstruktur og er som en tilstandsfunksjon å regne (prosessen for å nå ønsket tilstand spiller ingen rolle - tilstanden er identisk).

Jeg hadde ikke brydd meg om en diamant var syntetisk, men så ønsker jeg meg heller ikke diamanter.

Anonymkode: 55acf...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med å ha diamanter er jo at de er sjeldne og dyre. 

Er de ikke sjeldne og dyre, er det heller ikke noe unikt ved dem. Jeg har både gullsmykke med diamant, og smykker med "juggel"-krystaller. Like fine, egentlig, men jeg er setter likevel mer pris på diamantsmykket.

Til borekroner og andre diamantverktøy er det selvsagt noe annet. Der er diamantene et bare et verktøy, og samme egenskap til lavere pris er selvsagt positivt.

Anonymkode: 2f389...46b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil ha naturlige diamanter fordi ingenting sier kjærlighet som å finansiere krig, terrorisme og folkemord. Hadde noen gitt meg noe sånt hadde jeg solgt dritten og donert pengene til leger uten grenser.

Anonymkode: a0576...28d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele poenget med å ha diamanter er jo at de er sjeldne og dyre. 

Er de ikke sjeldne og dyre, er det heller ikke noe unikt ved dem. Jeg har både gullsmykke med diamant, og smykker med "juggel"-krystaller. Like fine, egentlig, men jeg er setter likevel mer pris på diamantsmykket.

Til borekroner og andre diamantverktøy er det selvsagt noe annet. Der er diamantene et bare et verktøy, og samme egenskap til lavere pris er selvsagt positivt.

Anonymkode: 2f389...46b

Nå er de ikke så sjeldne som folk tror, da det blir holdt tilbake store mengder diamanter for å holde prisen oppe. Så det er følelsen av at det koster mye penger som betyr noe da?

 

TS 

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du er litt som ei kråke som tiltrekkes av skinnende ting, altså. 

Anonymkode: 1c1f6...b44

I stedet for å gå rundt å være sur, kan du ikke bare la være å kjøpe diamanter?

Kråker er smarte fugler. Ingen grunn til å snakke dritt om de.

Anonymkode: b8e6a...00a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk vil ha naturlige diamanter fordi ingenting sier kjærlighet som å finansiere krig, terrorisme og folkemord. Hadde noen gitt meg noe sånt hadde jeg solgt dritten og donert pengene til leger uten grenser.

Anonymkode: a0576...28d

Om du tar imot så har du allerede støttet, så den godheten din er ganske falsk😂

Anonymkode: b8e6a...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hele poenget med å ha diamanter er jo at de er sjeldne og dyre. 

Er de ikke sjeldne og dyre, er det heller ikke noe unikt ved dem. Jeg har både gullsmykke med diamant, og smykker med "juggel"-krystaller. Like fine, egentlig, men jeg er setter likevel mer pris på diamantsmykket.

Til borekroner og andre diamantverktøy er det selvsagt noe annet. Der er diamantene et bare et verktøy, og samme egenskap til lavere pris er selvsagt positivt.

Anonymkode: 2f389...46b

https://www.vrai.com/journal/post/are-diamonds-rare

IMG_0865.jpeg

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er de ikke så sjeldne som folk tror, da det blir holdt tilbake store mengder diamanter for å holde prisen oppe. Så det er følelsen av at det koster mye penger som betyr noe da?

 

TS 

Anonymkode: beb0e...eed

Ja, det er det nok. Skjønner jo at de ikke er ekstremt sjeldne sånn reelt sett, men smykkediamanter er i allefall sjeldnere enn industridiamanter. Og de er sjeldne i den forstand at folk flest ikke har kilovis hjemme. Veldig mange har ingen, og jeg har bare én, som jeg fikk i gave av han som senere ble min mann.

Anonymkode: 2f389...46b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er det nok. Skjønner jo at de ikke er ekstremt sjeldne sånn reelt sett, men smykkediamanter er i allefall sjeldnere enn industridiamanter. Og de er sjeldne i den forstand at folk flest ikke har kilovis hjemme. Veldig mange har ingen, og jeg har bare én, som jeg fikk i gave av han som senere ble min mann.

Anonymkode: 2f389...46b

Alt er relativt. Men diamanter er blant de mest vanlige edelstenene. Og det er mildt sagt veldig mange som eier diamanter. Så hvis det at det er sjelden som betyr noe, så er det litt rart å velge diamant. Men de har vært gode på markedsføring 

TS 

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant er ikke så sjeldent, kunstig pris. Om det er krystall, labdyrket eller pen cirkon så bryr jeg meg mer om metallet enn steinen. Metallet betyr litt mer mtp legering, aldring og nyanse. 

Anonymkode: 8b485...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Diamant er ikke så sjeldent, kunstig pris

Intrykk av at det er veldig mange som ikke er klar over dette, eller hvordan industrien fungerer. En dame som hadde hatt sterkt ønske om diamanter hadde vært rødt flagg for meg 

TS 

Anonymkode: beb0e...eed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamanter flest er ikke dyre nå lenger, ikke de mindre størrelsene ihvertfall. Man må ganske opp i størrelse for at de blir dyre og selv da får man greie kvaliteter tilpassa de fleste lommebøker.
De minste er omtrent som skrap å regne og taes ikke engang vare på av de fleste som feks smelter om gull. 
Man får bokstavelig talt kjøpt diamanter i bøtter og spann, 14 på dusinet for et par kr pr stk. 

Anonymkode: 0f847...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes diamanter er harry uansett hvor de stammer fra, så det kommer jeg nok aldri til å gå med. Men om jeg skulle forandre mening, som det selvsagt hender jeg gjør, hadde jeg helst ønsket lab-diamanter, de vet man iallfall er «etiske». 

Anonymkode: a1234...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har null interesse av syntetiske diamanter og mener faktisk at jeg kan se forskjell. Kanskje fordi Ola Dunk sjelden tar seg råd til 1+ karat trippel A diamanter, slik at det blir opplagt at diamanten er syntetisk, eller kanskje fordi jeg syntes syntetiske diamanter fremstår «flate» i skinn og fargespill.

Og ja, jeg har spottet syntetiske forlovelsesringer osv. på kollegaer, og visst at de var syntetiske lenge før de har fortalt meg det. Så at man ikke kan se det tror jeg faktisk ikke noe på. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f9e65...f5f

Det er mange som mener at de kan høre forskjell på lydkabler til 150k og 15k også.

... og man MÅ ikke kjøpe en 1+ karat AAA, man får syntetiske diamanter i normal kvalitet også. Fargen er ikke alltid perfekt, men man får ikke små urenheter i dem som man må ha mikroskop for å se.

Anonymkode: c2e10...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...