Gå til innhold

Hvorfor er nasjonalisme blitt til noe stygt og ondt?


Anbefalte innlegg

Hvorfor vil venstreradikale gjøre nasjonalismen til noe stygt som må bekjempes hele tiden, når det bare handler om å ta vare på egen identitet?
Vi ser jo overalt i Europa at det nasjonale mangfoldet er sterkt truet av menneskevandring. Er det ikke lov i demokratiske samfunn å ivareta sin identitet lenger? Ønsker politikerne å destabilisere samholdet i en nasjon ved å pulverisere tilhørigheten til befolkningen sin? For meg er dette et politisk grep for å få enda mer makt over befolkningen, ved å knuse hjertet og samhørigheten i befolkningen. Det er det som skjer nå vi ikke lenger snakker samme språk, når vi ikke har navn som hører til en nasjonalitet, eller ligner på hverandre i et samfunn. Nasjonen ødelegges innenfra.

Nasjonalismen har igjen skapt krise i den politiske WOKE-bevegelsen i EM:

https://www.vg.no/sport/i/639lVz/tyrkiske-merih-demiral-med-kontroversiell-ulvehilsen-etter-to-scoringer-mot-oesterrike

Anonymkode: d3b03...76a

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nasjonalisme har alltid vært noe lugubert. Dette klarer de å få frem helt uten venstresiden sin hjelp. Mye ondskapsfullt som har skjedd i nasjonalismen sitt navn.

Anonymkode: a93f3...009

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt eksempel på nasjonalisme: nazisme 

Anonymkode: 899e0...351

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalisme har alltid vært ondskapsfullt og noe som må bekjempes. De verste folkemordene i menneskets historie har blitt begått av nasjonalister

Anonymkode: 0ff74...15a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Godt eksempel på nasjonalisme: nazisme 

Anonymkode: 899e0...351

Nazisme er nasjonalisme like mye som den Demokratiske Republikken Nord-Korea er demokratisk. 

Fordi gjennomsnittsnordmannen har tosifret IQ, TS. 

Anonymkode: c7150...10f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradokset er at nasjonalisme i andre land, særlig i den 3. verden, støttes og hylles av de samme venstreekstreme.

Det er bare vår egen nasjonalisme som er ufin. Alle andres er greit.

Da sier det seg selv hvem som vinner og hvem som forsvinner.

Anonymkode: 00b01...f00

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nazisme er nasjonalisme like mye som den Demokratiske Republikken Nord-Korea er demokratisk. 

Fordi gjennomsnittsnordmannen har tosifret IQ, TS. 

Anonymkode: c7150...10f

Men Nord-Korea er et eksempel på en svært nasjonalistisk stat…

Vi her i Norge er egentlig moderate nasjonalister, - vi liker å feire landet vårt, uten at vi nødvendigvis tror at vi som mennesker er modigere eller bedre enn andre nasjoner og bør isolere oss fra dette. - Vi elsker våre 17.maitog, kvikklunsj på tur, påskeferie, toppturer, langrennsski, nordlandsbåter og minnes våre helter og forfedre, uten at vi ovedriver. Vi er glad for at vi lever i et fritt land, årsaken til at vi ikke kaller oss nasjonalister er at det minner oss alt for mye om nasjonalistiske ideer som: Sovjetregimet, det tredje riket og andre regimer, der nasjonalfølelsen har blitt brukt for å holde folket som slaver og lukke seg for verden/ tillate etnisk utrenskning mm. 

Anonymkode: 7d832...627

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nazisme er nasjonalisme like mye som den Demokratiske Republikken Nord-Korea er demokratisk. 

Fordi gjennomsnittsnordmannen har tosifret IQ, TS. 

Anonymkode: c7150...10f

Nazisme er en del av den nasjonalistiske ideologien, en undergren. 

Anonymkode: 0ff74...15a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en globalisert verden der vi får mat fra andre verdensdeler, har huset fullt i elektronikk fra alle verdensdeler, og svært få nordmenn er så nasjonalistiske at de ikke har adoptert noe fra andre kulturer for lengst. Joda vi kan reklamere for Solo, brunost og Marius mønsteret alt vi vil men til syvende og sist har vi implementert andre kulturer her til Norge siden lenge før vi ble et eget land.

Men så lenge vi bare kan ta sant, ikke dele og for gudskyld ikke gi noe tilbake.

Ingen (Kanskje et fåtall under en stein et sted) lever med bare norske verdier, vare, tjenester og mennesker. Vi har adoptert juletreet fra Tyskland, altså det meste rundt oss kommer ikke fra Norge. Og de fleste i dag setter pris på et større utvalg enn hva bare Norge har å by på av det ene og det andre. 

Hva er nordmenn sin identitet da? Er det noen som lever 100% norsk med bare norske verdier (hva er de norske verdiene?) og bare norsk produserte varer og tjenester og mener Norge bare skal være for nordmenn (hvem er nordmenn? De som er hvite i huden? Er en som er etnisk svensk mer norsk enn en 2. generasjon's fra Somalia som har blitt født i Norge).

 

Nasjonalismen kan være både ekstrem og moderat. Nazismen i Tyskland før og under andre verdenskrig er et eksempel på ekstrem nasjonalisme. Den norske patriotismen er et eksempel på moderat nasjonalisme.

https://snl.no/nasjonalisme

Jeg tror ikke noen er imot å feire 17. mai og bære det norske flagget med stolthet den dagen. Jeg tror de aller fleste er imot nazisme, og å tro at den norske stat og mennesker er så mye bedre enn alle andre at det går på helsa løs. Det har vi sett en rekke ganger før hvor mye direkte ondskap og tortur det kan kommen ut av det tankegodset. Er det fristende å assosiere seg selv med slikt? Virkelig...... Virkelig ts.....?

Nei!!!

Selv er jeg umåtelig glad for at jeg lever i en globalisert verden, at kokebøker fra Asia står sammen med Ingrid Espelid Hovig sin kokebok, at jeg kan utveksle kunnskap fra min polske kollega, at jeg kan gå inn i butikker som har et helt annet utvalg enn REMA 1000 sitt utvalg, og jeg har det utvalget fordi noen fra andre land har startet opp butikker med matvarer fra deres hjemland her hos oss. jeg nytter gledene av andre verdensdeler. Jeg feirer Halloween, har juletre og drikker Solo, spiser kvikklønsj og pizza, og ser på Disney filmer.  Og det tror jeg de aller fleste andre norske mennesker også gjør. Vi lever ikke på en bitteliten tue lengre med bare Solo og mariusgensere og tror at det er alt for allt og alle andre er søppel. De fleste er patriotiske ja, men å kalle seg nasjonalist er det virkelig  ikke venstresiden som har ødelagt for, det er det kun nasjonalistene selv som har seg selv å takke der!

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde hatt gode nasjonalister til å styre, hadde nordmenn fortsatt hatt eget land og egen kultur. Men det svinger tilbake, alltid. Se bare på Frankrike.

Anonymkode: f523a...aad

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi hadde hatt gode nasjonalister til å styre, hadde nordmenn fortsatt hatt eget land og egen kultur. Men det svinger tilbake, alltid. Se bare på Frankrike.

Anonymkode: f523a...aad

Uff. Heldigvis er vi ikke Frankrike 

Anonymkode: 04bc5...9b4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nasjonalisme har alltid vært ondskapsfullt og noe som må bekjempes. De verste folkemordene i menneskets historie har blitt begått av nasjonalister

Anonymkode: 0ff74...15a

Hørt om Mao, Pol Pot, Stalin ?

Anonymkode: c2c08...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hørt om Mao, Pol Pot, Stalin ?

Anonymkode: c2c08...7c5

De var nasjonalister alle sammen, selv om de også var kommunister. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis vi hadde hatt gode nasjonalister til å styre, hadde nordmenn fortsatt hatt eget land og egen kultur. Men det svinger tilbake, alltid. Se bare på Frankrike.

Anonymkode: f523a...aad

Vi har alltid blitt påvirket av verden rundt oss. Det nasjonalistene kaller nordmenn er en blanding av en rekke ulike europesike folkeslag, norsk kultur er sterkt påvirket av europa og verden.

 

Nasjonalistene tapte valget i Frankrike, heldigvis. De får ikke flertall.

Anonymkode: 0ff74...15a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får spørre Hitler, ikke venstresiden 

Anonymkode: a93f3...009

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uff. Heldigvis er vi ikke Frankrike 

Anonymkode: 04bc5...9b4

Nei, heldigvis, der er landet nesten ødelagt av vettløs innvandring med håpløs mangel på integrering. Det er trolig for sent, men nå gjør de i hvert fall et forsøk, ser det ut til etter valgresultater.

Anonymkode: 60091...c0f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 10.57):

Hvorfor vil venstreradikale gjøre nasjonalismen til noe stygt som må bekjempes hele tiden, når det bare handler om å ta vare på egen identitet?
Vi ser jo overalt i Europa at det nasjonale mangfoldet er sterkt truet av menneskevandring. Er det ikke lov i demokratiske samfunn å ivareta sin identitet lenger? Ønsker politikerne å destabilisere samholdet i en nasjon ved å pulverisere tilhørigheten til befolkningen sin? For meg er dette et politisk grep for å få enda mer makt over befolkningen, ved å knuse hjertet og samhørigheten i befolkningen. Det er det som skjer nå vi ikke lenger snakker samme språk, når vi ikke har navn som hører til en nasjonalitet, eller ligner på hverandre i et samfunn. Nasjonen ødelegges innenfra.

Nasjonalismen har igjen skapt krise i den politiske WOKE-bevegelsen i EM:

https://www.vg.no/sport/i/639lVz/tyrkiske-merih-demiral-med-kontroversiell-ulvehilsen-etter-to-scoringer-mot-oesterrike

Anonymkode: d3b03...76a

Jøss, har du fått tilgang til nett i mørkekjeller’n din i fengselet nå, ABB?! 🥱

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er litt begrepsforvirring i bruken av ordet nasjonalisme i dag. Etter min mening er de fleste som blir kalt for nasjonalister i bunn og grunn konservative, dvs. at de ønsker å beholde etikk, moral og kultur i landene sine. 

Personlig synes jeg det er fair at migranter tilpasser seg landet de kommer til, i stedet for å forvente at landet tilpasser seg dem.

Anonymkode: 79d2c...092

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...