Gå til innhold

Hun vil ikke gifte seg, hvis jeg ikke bytter navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en flott kjæreste son jeg ønsker å fri til. Vi har snakket mye om ekteskap og hva vi da ønsker. Hun er helt klar på at jeg må ta hennes etternavn (som mellomnavn) og hun vil ta ett av mine etternavn (som mellomnavn). Problemet er at jeg har tre navn allerede (fornavn-mellomnavn-etternavn), og jeg synes det er for mye med fire navn. Jeg vil heller ikke skuffe min mor, eller far ved å fjerne et av deres etternavn. 

Det er ikke veldig viktig for meg at hun vil ta mitt navn, som mellomnavn. Men jeg synes det er hyggelig at hun vil det. Hun er helt klar på at det ikke blir noe ekteskap dersom jeg ikke legger til hennes navn. Hun vil gjerne ha følelse av at vi er en enhet, også når det kommer til navn. 

Noen som har noen gode råd til meg her$

Anonymkode: 49706...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag et nytt etternavn dere begge tar!

2 etternavn er harry og tåpelig.. 

 

Anonymkode: 3c118...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å gifte seg er viktig for meg ville jeg tatt navnet hennes. Hvis det er uaktuelt, da er det bare å la være.

Anonymkode: 7062e...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste må vel være hvis du kun tar hennes navn hvis du syns det blir for mange etternavn ellers. Eller forbli samboere, eller avslutte forholdet.

 

Anonymkode: cd394...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min kommende ektefelle skal begynne å bestemme hva jeg skal hete etter inngått ekteskap, hadde jeg droppet hele ekteskapet. 

Anonymkode: 549cd...14c

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som ei som trumfer gjennom det hun vil. Vil du ha det sånn? 

Anonymkode: 27b63...03a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke bytte navn om du ikke ønsker det.

Og dere kan jo gifte dere uten at noen av dere bytter navn.

Hvor lyst har dere egentlig på å gifte dere hvis alt står og vipper på hva dere skal hete etterpå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en flott kjæreste son jeg ønsker å fri til. Vi har snakket mye om ekteskap og hva vi da ønsker. Hun er helt klar på at jeg må ta hennes etternavn (som mellomnavn) og hun vil ta ett av mine etternavn (som mellomnavn). Problemet er at jeg har tre navn allerede (fornavn-mellomnavn-etternavn), og jeg synes det er for mye med fire navn. Jeg vil heller ikke skuffe min mor, eller far ved å fjerne et av deres etternavn. 

Det er ikke veldig viktig for meg at hun vil ta mitt navn, som mellomnavn. Men jeg synes det er hyggelig at hun vil det. Hun er helt klar på at det ikke blir noe ekteskap dersom jeg ikke legger til hennes navn. Hun vil gjerne ha følelse av at vi er en enhet, også når det kommer til navn. 

Noen som har noen gode råd til meg her$

Anonymkode: 49706...613

Du vil ikke skuffe foreldrene dine pga navn? Da tenker jeg du bare skal avslutte forholdet. Du vet at barn må ha navn? Etternavn? Og de bør ikke ha 4 etternavn. Per olsen hansen olsen hansen-hansen. 

Anonymkode: 62f6d...f28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun stiller ultimatum om navn? Høres veldig rart ut. Hva er viktig, å være gift eller ha «riktig navn»? Navn er noe man blir enige om, ikke noe man kan diktere. Ingen av oss byttet navn, for ingen av oss ville endre. Null problem. 
Så det er rødt flagg-alert fra meg.

Anonymkode: 80579...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil skuffe foreldrene dine ved å fjerne et etternavn NÅ, hvordan skal du da klare å velge hvilket etternavn din ektefelle og deres barn skal ha fremover? Minst 1 av foreldrene dine MÅ jo bli skuffet fordi deres navn ikke videreføres til barna deres uansett. Eller tenkte du å få flere barn og gi dem forskjellige etternavn?

Så du, Jon Pettersen Hansen, og Line Haug, blir foreldre til Simen Haug Hansen og Stine Haug Pettersen? Det blir jo... veldig forvirrende for ungene, og lærerne deres, vennene deres og så videre.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke bytte navn, fordi du ikke vil skuffe foreldrene dine? Her må du jo tenke selv hva du ønsker å gjøre, uten å tenke på at du skuffer dine foreldre. Om du gifter deg, er det jo uansett kona di som blir din aller nærmeste familie.
 

Det hadde forøvrig vært uaktuelt for meg å gifte meg med en mann som fremdeles var så styrt av sine foreldre. 

Anonymkode: f2694...28a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår faktisk at dette kommer opp, og jeg var likt som kjæresten din. Vi giftet oss nå i 2024, og vi diskuterte navn fra forlovelse i 2022 frem til vi måtte sende prøvelsesattest og navneendring. Jeg forbinder familie med felles navn, så for min del (og mannen min sin) så var det viktig at vi heter det samme. Jeg ga meg tilslutt med å ta hans navn til slutt, mot at han tok mitt etternavn som mellomnavn. Han aksepterte det, så nå heter vi fornavn mitt-etternavn hans-etternavn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lag et nytt etternavn dere begge tar!

2 etternavn er harry og tåpelig.. 

 

Anonymkode: 3c118...1e7

"Ikke vær litt harry, vær kjempeharry i stedet!"

Anonymkode: 4f1e5...c3a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal bytte navn, så ville jeg gjort som din kommende fru ønsker. Ikke tenk på om du skuffer din far eller mor, dette forstår de helt sikkert. 

Anonymkode: 73858...22a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La henne få viljen sin da, med å ikke gifte dere.

Bare tull å bytte etternavn.

Anonymkode: 4205e...c2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert ganske kraftig hvis min partner satt det ultimatumet. Du må da selv bestemme hva slags navn du skal ha. 
Vi skal gifte oss, men beholde hvert vårt navn. Vi blir ikke noe mindre enhet av den grunn.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold navnene deres slik de er. Barna kan ha ett mellomnavn og ett etternavn. Hva som skal være etternavn blir jo en greie. Men du kan jo Feks gi deg på den og ha ditt etternavn som mellomnavn. Det er faktisk ikke så viktig. Dere er like mye familie fordi om. 
 

Det er en fordel å ha fornavn mellom navn og etternavn slik at man får tre initialer. Det er mange som heter det samme. Feks Hans Hansen.
Litt mer praktisk med Hans Jensen Hansen. 

Anonymkode: dd040...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett bare lov å ha ett etternavn, vil du føre til ett til må det skrives dom bindestrek. Alternativet er å legge det til som mellomnavn, er det et stort problem? Det er sjelden du trenger å skrive alle navna dine. 

Anonymkode: 5aaa0...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...