Gå til innhold

Skarring og rulling av R, er så stygt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi nå skal være skikkelige nerder på dette, så finner man rulle-r på Sunnmøre, skarre-r på Sør- og Vestlandet, mens resten av landet bruker en retrofleks flap. 🤓

Anonymkode: 337f7...a61

Ops, gikk litt fort i svingene sent på kvelden. Jeg mente alveolar tap/flap. :) 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Ipa-chart-consonants-pulmonic.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld, men jeg kan ikke noe for at jeg skarrer…har skarret fra jeg åpnet munnen.. kunne sikker brukt x antall tusen på privat logoped, men gir meg jo blanke fan i akkurat det. 

Anonymkode: 15b67...717

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornix skrev (2 minutter siden):

Synes Sørlands dialekt er nydelig. 

Jeg og! Fatter ikke at noen gidder å klage over dette 😆

Anonymkode: d53b8...0b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 9.26):

IMG_3862.thumb.jpeg.2eb5e66dd9fd9cdf6107ac9d2bc0230e.jpeg

At ikke staten setter ned foten for denne djevelskapen? Tenk å påføre barn skarring og rulle R 🤢

Hvordan er det mulig at noen plutselig bestemmer seg for å snakke stygt, også følger tusenvis av hodeløse høns etter, og gjør det samme. Skarring og rulling av R er talefeil, begått av mennesker som er fanget av uvitenhet og forfengelighet. 

Anonymkode: 7fde9...7e6

Kan jeg bare spørre deg om du går i butikken, eller på butikken? Og hvor og når og hvorfor begynte du og si på?

Sier du drive en butikk, geskjeft, firma, eller drifte? Og hvor og når og hvorfor begynte du å si drifte?

Osv…

Så kan du spørre deg selv om hvordan det er mulig at noen plutselig bestemmer seg for å snakke galt / stygt, og så følger tusenvis av hodeløse høns etter og gjør det samme….

Jeg lurer veldig på dette jeg også!

Anonymkode: 4a63d...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 9.26):

IMG_3862.thumb.jpeg.2eb5e66dd9fd9cdf6107ac9d2bc0230e.jpeg

At ikke staten setter ned foten for denne djevelskapen? Tenk å påføre barn skarring og rulle R 🤢

Hvordan er det mulig at noen plutselig bestemmer seg for å snakke stygt, også følger tusenvis av hodeløse høns etter, og gjør det samme. Skarring og rulling av R er talefeil, begått av mennesker som er fanget av uvitenhet og forfengelighet. 

For et teit innlegg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ops, gikk litt fort i svingene sent på kvelden. Jeg mente alveolar tap/flap. :) 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Ipa-chart-consonants-pulmonic.png

Hæ?! Fortell meg mer om denne tap/flap-en. Jeg er sunnmøring og trodde at alle untatt skarrerne hadde rulle-r?

Anonymkode: 6805f...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hæ?! Fortell meg mer om denne tap/flap-en. Jeg er sunnmøring og trodde at alle untatt skarrerne hadde rulle-r?

En tap/flap slår bare 1-2 gang mot alveolaren, som er området bak tennene (men før ganen), mens rulle-r er en "trill", altså en lyd der tunga slår flere ganger mot alveolaren. 🙂 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 11.33):

Tror du misforstår. Sørlandet ruller på r’ene. 

Nei, Sørlandet skarrer fra litt vest for Risør

Anonymkode: b953c...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En tap/flap slår bare 1-2 gang mot alveolaren, som er området bak tennene (men før ganen), mens rulle-r er en "trill", altså en lyd der tunga slår flere ganger mot alveolaren. 🙂 

Åå, kanskje det er derfor enkelte østlendinger høres ut som de sier j når de egentlig sier r, fordi r-en blir så svak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åå, kanskje det er derfor enkelte østlendinger høres ut som de sier j når de egentlig sier r, fordi r-en blir så svak?

Mjæ, når man lager en j presser man bakre del av tunga opp i ganen, så det e jo en annen type bevegelse i munnen. Men det finnes jo flere (voksne også) som erstatter r med j når de ikke får til r-lyden 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Husk å lag en tråd om tjukk l også da, og prøv å reis ut av Oslo av og til, dette er bare sørgelig

Anonymkode: bee81...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om TS ikke skjønner hva rulle-r er. I Norge har man enten skarre-r (sørlandet og deler av vestlandet) eller rulle-r (resten).

Men TS foretrekker kanskje at man bytter ut r-en med l eller j-lyd, sånn som en del barn gjør? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...