Gå til innhold

Spiste salat med spekeskinke og brie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjansen er ekstremt liten. Det er som er litt interessant, særlig med tanke på hvor oppfarende enkelte blir over at folk velger annerledes enn de gjør, er at ulike land har ulike anbefalinger. Det er da ikke slik at Norge er ekspertene som har mest peiling og at land som har andre anbefalinger enn Norge ikke aner hva de driver med og bare tar masse sjanser med sine gravide for forekomsten av de sykdommene spekemat og ost gir er ikke høyere i de landene enn i Norge heller.   

Anonymkode: f74d5...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts, det går nok fint! Jeg glemte meg og bort i går og stappa to Salamiskiver i munnen når jeg skulle lage kveldsmat til ungen, pakken var både norsk og nyåpnet så det gikk nok fint med begge babyene våre. Du får legge det i "oi faen" boksen, gå videre og ikke gjøre det ingen- for spist er spist :)

Anonymkode: 60a35...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sjansen er ekstremt liten. Det er som er litt interessant, særlig med tanke på hvor oppfarende enkelte blir over at folk velger annerledes enn de gjør, er at ulike land har ulike anbefalinger. Det er da ikke slik at Norge er ekspertene som har mest peiling og at land som har andre anbefalinger enn Norge ikke aner hva de driver med og bare tar masse sjanser med sine gravide for forekomsten av de sykdommene spekemat og ost gir er ikke høyere i de landene enn i Norge heller.   

Anonymkode: f74d5...ddb

I landene rundt Middelhavet er utbredelse av toxoplasmose mye større enn i Norge. Blir man smittet av dette for første gang som gravid kan det skade fosteret. Har man allerede blitt eksponert er det ikke farlig. De fleste i Norge har ikke blitt utsatt for dette. Det er en av grunnene til at anbefalingene er forskjellige fra land til land. 

Anonymkode: ad900...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gravide velger å spise spekeskinke og pastaurisert ost. 

Sett deg inn i kostholdsrådene, og hvorfor de er slik, så kan du ta et kvalifisert valg. 

Eksempelet på toxo over er veldig bra her. Mange har hatt det (jeg er toxo-positiv, etter mange år som katteeier), tilsvarende de som bor i land med mer smitte. Og pastaurisert mykost kom inn på lista for mange år siden som følge av ett påvist tilfelle. 

Tilsvarende med tungmetaller. Handler om mengde og hva man totalt spiser. Ikke "en bit", slik ost kan være. For eksempel er tunfisk på lista. Men et-par biter tunfisk-sushi er jo ikke akkurat det som utgjør mengder her. 

Anonymkode: 59664...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...