Gå til innhold

Oppsigelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i prøvetid med 14dagers oppsigelse. Desverre var ikke denne jobben slik jeg hadde sett for meg/tenkt, så jeg har takket ja til en annen jobb. 

Jeg har fått oppstart i midten av august. Lederen min vet at jeg vil slutte og tilbake til det jeg jobbet med før, men hun vet ikke at jeg allerede har takket ja til ny stilling. Jeg har hatt flere samtaler med henne, så hun er informert om hva jeg tenker og ønsker.

Pga 14dagers oppsigelsestid er jeg litt usikker på når jeg kan levere oppsigelsen. Kan jeg levere allerede nå, (starten av juli) og be om siste arbeidsdag medio august, eller bør jeg vente til 14 dager før jeg skal begynne i ny jobb?

Hvis jeg leverer allerede nå, er jeg bekymret for at nåværende arbeidsgiver vil si at 'nei, du må gå om 14 dager', og da står jeg evt uten jobb i 1 mnd, som gjør at jeg mistet endel rettigheter. Så det er uaktuelt for meg. 

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer de å finne erstatter i Juli? Eller har de fortsatt en del opplæringskostnader på deg? 

Det ryddigste er jo god kommunikasjon. Men det viktigste er jo å sikre seg selv. Så jeg har ikke svaret med mindre jeg hadde stått i situasjonen selv. 

Anonymkode: 5fbf8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis når man sier opp så starter oppsigelsestiden den første i den påfølgende måneden, så jeg vil tro du kan si opp nå, så starter oppsigelsestiden den 1. august.  Men ville lest kontrakten først. 

Jeg ville ganske enkelt snakket med lederen og fortalt akkurat hva du skal gjøre.

Endret av Meowmere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (2 minutter siden):

Vanligvis når man sier opp så starter oppsigelsestiden den første i den påfølgende måneden, så jeg vil tro du kan si opp nå, så starter oppsigelsestiden den 1. august.  Men ville lest kontrakten først. 

Jeg ville ganske enkelt snakket med lederen og fortalt akkurat hva du skal gjøre.

Gjelder ikke i prøvetid, da løper oppsigelsestiden fra den dagen man leverer oppsigelsen

Anonymkode: e718f...2bc

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder ikke i prøvetid, da løper oppsigelsestiden fra den dagen man leverer oppsigelsen

Anonymkode: e718f...2bc

Da er det på det rene. Jeg ville nok fortsatt sagt fra nå. Jeg tipper det vil være null problem å jobbe til midten av august. Bedriften får mer tid til å finne ny ansatt, og det er lettere å finne ny ansatt som kan starte i midten av august enn i slutten av juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 time siden):

Vanligvis når man sier opp så starter oppsigelsestiden den første i den påfølgende måneden, så jeg vil tro du kan si opp nå, så starter oppsigelsestiden den 1. august.  Men ville lest kontrakten først. 

Jeg ville ganske enkelt snakket med lederen og fortalt akkurat hva du skal gjøre.

I prøvetid er det 14 dager, dato-dato

Anonymkode: 0a453...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meowmere skrev (59 minutter siden):

Da er det på det rene. Jeg ville nok fortsatt sagt fra nå. Jeg tipper det vil være null problem å jobbe til midten av august. Bedriften får mer tid til å finne ny ansatt, og det er lettere å finne ny ansatt som kan starte i midten av august enn i slutten av juli.

Første runde blir å lete etter erstatter internt. Da legger de ut og gir ca en uke frist. Så åpner de opp for 'offentlig' stillingsannonse. Så de kan jo egentlig finne en erstatter på huset ganske kjapt.. 🫣 

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Første runde blir å lete etter erstatter internt. Da legger de ut og gir ca en uke frist. Så åpner de opp for 'offentlig' stillingsannonse. Så de kan jo egentlig finne en erstatter på huset ganske kjapt.. 🫣 

Anonymkode: 0a453...ef8

Ja, men det er ikke noe problem for bedriften å si at oppstart for stillingen er den datoen du slutter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer de å finne erstatter i Juli? Eller har de fortsatt en del opplæringskostnader på deg? 

Det ryddigste er jo god kommunikasjon. Men det viktigste er jo å sikre seg selv. Så jeg har ikke svaret med mindre jeg hadde stått i situasjonen selv. 

Anonymkode: 5fbf8...1d5

Jeg har jobbet selvstendig siden dag 3 omtrent, så ikke vært særlig mye opplæringskostnader. Har jobbet i 3 mnd til nå. 

De kan potensielt finne en erstatter innad i bedriften ganske kjapt, men det vet vi ikke før de lyser ut stillingen da.. 

Jeg har hatt veldig god kommunikasjon med leder, og har fått god forståelse derfra, så det er veldig fint. Men jeg er redd ledelsen over der igjen ikke er like god-hjertet 😅 

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer oppsigelsen 14 dager før du skal starte i ny jobb. Du har allerede kommunisert at du kommer til å slutte.

Leverer du oppsigelse nå med ønsket sluttdato f.eks 9.8., kan de gjøre seg vanskelige og skrive at oppsigelsen er mottatt, men vise til gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager og du står uten jobb, forsikring og inntekt i to, tre uker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er ikke noe problem for bedriften å si at oppstart for stillingen er den datoen du slutter. 

 

Det er sant. Men de kan potensielt kicke meg ut hvis den andre kan starte før.. dersom jeg har sagt opp, så kan de nok holde meg til 14 dager oppsigelse. Er det jeg frykter. Mitt arbeid kan også fordeles på de andre en kort periode.. 

 

Hovedspørsmålet mitt er vel egentlig; kan jeg sende en oppsigelse nå, med virkning fra feks 1.august, slik at oppsigelsestiden løper fra da.. 🤔🤔 eller kan da arb.giver si, nei det blir 14 dager fra idag. 

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hovedspørsmålet mitt er vel egentlig; kan jeg sende en oppsigelse nå, med virkning fra feks 1.august, slik at oppsigelsestiden løper fra da.. 🤔🤔 eller kan da arb.giver si, nei det blir 14 dager fra idag. 

 

Hareena skrev (6 minutter siden):

Leverer du oppsigelse nå med ønsket sluttdato f.eks 9.8., kan de gjøre seg vanskelige og skrive at oppsigelsen er mottatt, men vise til gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager og du står uten jobb, forsikring og inntekt i to, tre uker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (23 minutter siden):

Du leverer oppsigelsen 14 dager før du skal starte i ny jobb. Du har allerede kommunisert at du kommer til å slutte.

Leverer du oppsigelse nå med ønsket sluttdato f.eks 9.8., kan de gjøre seg vanskelige og skrive at oppsigelsen er mottatt, men vise til gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager og du står uten jobb, forsikring og inntekt i to, tre uker.

 

Ja, akkurat dette jeg er bekymret for.  Jeg får vente til slutten av juli da :)

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhold deg til oppsigelsestiden og si opp 14 dager før, men vært helt sikker på at den gjelder dato til dato. 

Bedriften har selv valgt å sette så kort oppsigelsesfrist i prøvetid, da må de også ta de praktiske konsekvensene av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser TS fikk gode svar på sitt spørsmål, så jeg slenger på mitt her så slipper jeg å lage en ny tråd med samme overskrift. Har aldri sagt opp en jobb før, så jeg er redd for å gjøre noe feil.

Jeg har tre måneder oppsigelsestid og har tenkt å skrive oppsigelsen nå. Har 30 timer avspasering og to uker ferie som ikke er satt opp. (Har tre uker i juli som er satt opp og godkjent) Hvordan skal jeg formulere meg slik at de legger inn dette i enden av oppsigelsestiden?

Det er snakk om en 25% stilling, så 30 timer er litt over tre uker med jobbing for meg. Sammen med de to ukene med ferie, så burde jeg i teorien jobbe ut september, men få betalt ut oktober? 

Anonymkode: 37fa3...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser TS fikk gode svar på sitt spørsmål, så jeg slenger på mitt her så slipper jeg å lage en ny tråd med samme overskrift. Har aldri sagt opp en jobb før, så jeg er redd for å gjøre noe feil.

Jeg har tre måneder oppsigelsestid og har tenkt å skrive oppsigelsen nå. Har 30 timer avspasering og to uker ferie som ikke er satt opp. (Har tre uker i juli som er satt opp og godkjent) Hvordan skal jeg formulere meg slik at de legger inn dette i enden av oppsigelsestiden?

Det er snakk om en 25% stilling, så 30 timer er litt over tre uker med jobbing for meg. Sammen med de to ukene med ferie, så burde jeg i teorien jobbe ut september, men få betalt ut oktober? 

Anonymkode: 37fa3...71b

Jeg ville skrevet noe sånn:

"Jeg sier med dette opp min stilling som blabla hos blabla. Min siste arbeidsdag vil være 'dato' iht oppsigelsestid i kontrakt. 

Jeg har per idag 30timer avspasering til gode, samt 2 uker ferie. Jeg ønsker å ta ut avspasseringen før jeg slutter. Jeg vil også ta ut 2 uker ferie dersom dette passer. "

Avslutt gjerne med noe hyggelig, som takk for tilliten og en fin tid i bedriften etc, dersom dette passer seg :)

Nærmere avtale om når avspasering skal tas ut kan du ta me lederen din, trenger ikke skrive i brevet mener jeg. Du kan også be om timene utbetalt. Litt usikker hva regel er, om arb.giver kan kreve at du tar dem i avspasering istedenfor å utbetale. 

Ferie må som regel søkes om, så det er ikke gitt at du får ta ut ferien. Dersom du er trukket for 5 uker ferie tidligere, vil du få tilbakebetalt 2 uker om du ikke får ta ut ferien :)

 

 

Anonymkode: 0a453...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...