Gå til innhold

Hvilket rettigheter har jeg om jeg går fra mannen min ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (1 time siden):

Usaklig forenkling av situasjonen.

Jasså?, kan du begrunne påstanden din?

Anonymkode: 8119d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Maria.eb said:

Jeg er ikke enig med deg i hele tatt. Jeg tror du må kunne forskjellen mellom å gifte seg eller å ha et bedrift sammen! 

Jeg tror du må lære deg norsk lov. Du har sett for mye på TV om du tror at ved å gifte deg har du rett på noe han eide før ekteskapet. Det har du ikke i Norge, og det er ikke vanskelig. Det dere eier før dere gifter dere forblir deres om dere blir skilt, ektefellen opparbeider seg IKKE rettigheter  i disse eiendelene. 
 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (38 minutter siden):

Jeg tror du må lære deg norsk lov. Du har sett for mye på TV om du tror at ved å gifte deg har du rett på noe han eide før ekteskapet. Det har du ikke i Norge, og det er ikke vanskelig. Det dere eier før dere gifter dere forblir deres om dere blir skilt, ektefellen opparbeider seg IKKE rettigheter  i disse eiendelene. 
 

 

Hva dette her betyr egentlig? « Det har du ikke i Norge, og det er ikke vanskelig». Jeg anbefaler deg å forklare deg selv med riktige setninger. Nei!Jeg har ikke sett for mye på Tv .Men du har gjort det ser det ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maria.eb said:

Hva dette her betyr egentlig? « Det har du ikke i Norge, og det er ikke vanskelig». Jeg anbefaler deg å forklare deg selv med riktige setninger. Nei!Jeg har ikke sett for mye på Tv .Men du har gjort det ser det ut som. 

Forstår du ikke norsk? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (4 timer siden):

Er det noe jeg har misforstått her ? Er ikke særeie et avtale som må signeres av begge partnere ? Fordi jeg har ikke tenkt å ha særeie avtale med han, det tenkte han heller ikke å gjøre. 

Han har ikke særeie men kan kreve skjevdeling av det han eide da dere giftet dere.

Anonymkode: 0b6e9...bff

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke enig med deg i hele tatt. Jeg tror du må kunne forskjellen mellom å gifte seg eller å ha et bedrift sammen! 

I Norge er det mer eller mindre det samme, derfor kaller man det gjerne Familien AS. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det man tar med seg inn i ekteskapet eier man alene. Det vil si: Han eier leiligheten.

At du må betale noe for å bo der er rett og rimelig. Ingen bor gratis og selv om man betaler leie til huseier betyr det ikke at man opparbeider seg rettigheter til eierskap i bopelen. Ekteskap gir ikke eiendomsrett til noe den andre allerede har ervervet før ekteskapet ble inngått. Det som likevel er interessant er at du som ektefelle blir disponent av boligen. Det betyr at han kan faktisk ikke selge den uten ditt samtykke

Det dere må finne ut av er: Hvor mye skal du betale i leie og hvor mye skal du sette av til sparing til egenkapital? Slik at du kan enten kjøpe deg inn (noe jeg leser at du ikke ønsker) eller at du kan kjøpe din egen leilighet, som du da må kreve særeie / skjevfordelt, slik at dersom det blir brudd sitter du igjen med enten mange sparepenger eller egen bopel. 

Anonymkode: 4f5e1...88c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som økonom, og gift, ville jeg faktisk syntes dette var fair nok. Å betale for å bo. Unntaket er om han har kjøpt mye dyrere/flottere enn du har økonomi til, da får han bære mest av felleskostnadene. 

Ja, det man tar med inn i ekteskapet er særeie, rettferdig nok. Hun har jo verken bidratt med egenkapital eller betalt noe særlig for å bo så langt.

Men alt som tjenes i ekteskapet er felles. Hans lønn, verdistigning bolig. Så det vil bli skjevdeling ved brudd. Altså vil hun tjene på dette huset, selv om hun ikke har hatt økonomi til å være medeier. 

Anonymkode: 7df3c...e55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten er hans. Du kan selvsagt kjøpe deg inn, men jeg ser ikke helt poenget hvis du ikke vil bo der. Men da kan du ikke eie den på papiret heller.

Er det en spesifikk grunn til at dere gifter dere akkurat nå? De fleste har bodd sammen en stund før de gifter seg. Det går an å være forlovet en periode.

Skal du flytte inn i leiligheten hans, selv om du ikke ønsker å bo der? Hvorfor det, i så fall?

Dersom du nå får en godt lønnet stilling har du kanskje mulighet til å spare opp egenkapital. Da kan dere med tid kjøpe noe sammen et sted dere begge vil bo.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 Nei, du har ingen rett på den om dere går fra hverandre.

Den skal stå på han, også skal du betale på den? Det blir som leie til han.

Veldig lurt av han da. Han får hjelp til nedbetaling av leilighet. 

 

Anonymkode: 546db...356

Feil. Hvis hun har betalt ned lånet, så har du også opparbeidet seg eierrettigheter.

Det lureste er uansett å overta halve lånet, så slipper man å lure. 

Anonymkode: e6488...b25

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det denne tråden bekrefter til fulle, TS, er at dette er et komplisert tema som du må snakke med en jurist om for å få riktig. 

Se på svarene du har fått - den ene sier en ting og den andre det stikk motsatte. I tillegg blander man begreper "særeie" "felleseie" "ektepakt" "kontrakt" og du kan selv tydeligvis ikke noe om de ulike begrepene heller. Ingenting av dette gir deg de korrekte svarene som du faktisk trenger for å finne ut hva som blir både riktig og rettferdig for dere begge hva gjelder denne leiligheten. 

Så min anbefaling her er at dere snakker med jurist, som kan forklare hva de ulike begrepene betyr, hva norsk lov sier om eieforhold innen og utenfor ekteskap, deling ved brudd etc. Og dermed gi både deg og din kommende mann informasjon til at dere kan ta et informert valg om hva som blir best for dere begge. 

Bruk heller tiden din på det, enn å lese/kommentere her inne - det kommer du ikke videre med. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir faktisk bare en vanlig leietaker. Husk at dere må ordne husleiekontrakt. Hvis ikke, kan han plutselig kaste deg ut på dagen. Og ikke legg penger i oppusssing, siden du bare leier. Blir penger rett i sluket om det blir slutt. 

Du må selvfølgelig betale en grei leiepris. Sjekk hva andre i området betaler i husleie. 

Det enkleste er om du betaler deg inn i leiligheten. Og kanskje vurdere om du vil gifte deg, for det virker ikke helt som om du har troen på noe varig.

Anonymkode: 0f09e...286

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Maria.eb said:

Hei og takk svaret. 
Jeg bor/ jobber i Oslo og bor alene ja. Han hadde ikke råd til kjøpe bolig i Oslo mtp bolig priser her. Jeg skal starte å jobbe som leder nå i august så jeg har god inntekt.Du har helt rett når du kaller dette for « tillitsbarometeret» Jeg er veldig usikker på hvor lenge dette forholdet skal være fordi alle som er rundt meg går fra hverandre. Jeg elsker han selvsagt. Men man vet aldri og det er derfor jeg vil ikke hive meg oppi å kjøpe en bolig med han og gå fra hverandre etter 1 eller 2 år senere. Men samtidig jeg vil ikke betale ned gjelde hans og sitter der som en «idiot»  etter hvert med ingen penger i lomme. Jeg prøver ikke å si at jeg ikke ønsker å bo gratis hjemme hos han , men det jeg prøver å si at hvis det blir slutt en dag så vil jeg ikke angre at jeg var med å betale ned bolig lånet hans.

Om dere skal gifte dere er det merkelig at han tenker HAN skal eie og at DU skal betale ned HANS lån!

Hvor er «oss» og partnerskap? 
 

Skal du liksom sitte igjen uten en dritt om ekteskapet går til helvete? Høres ærlig talt ut som en dårlig måte å starte et ekteskap på at han allerede kun tenker på seg selv.

Jeg hadde satset på å være særboere(mest sannsynlig avsluttet om han ikke forsto samtalen om at du enten er medeier eller dere kjøper sammen i fremtiden) og sikret meg selv. 
 

Nå har jeg en kjæreste og med han er alt «oss» og vår familie tross vi har hver våre barn. Vi har ikke planer om å flytte sammen med det første, men jeg vet vi vil ta den samtalen da han er opptatt av at jeg og mitt barn skal klare oss uavhengig av hva som skjer med oss eller om noe skulle skje med han.

Vi er bestevenner og partnere. Vi ønsker det beste for alle. Det er ingen egoisme eller «meg»

 

Anonymkode: 2f31c...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil. Hvis hun har betalt ned lånet, så har du også opparbeidet seg eierrettigheter.

Det lureste er uansett å overta halve lånet, så slipper man å lure. 

Anonymkode: e6488...b25

Det er den som står som eier på skjøtet, som eier.

Mulig man kan få karret til seg noe hvis man går fra hverandre etter mange år sammen. Men etter noen få år vil det være vanskelig.

Å overta halve lånet hjelper ikke. Ts må få navnet sitt på skjøte for å få noen eierandel. 

Anonymkode: c6e3d...e37

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forøvrig det er merkelig av han å kjøpe leilighet like før dere skal gifte dere, på et sted du ikke ønsker å bo.

Ville aldri inngått et ekteskap med en mann som driter så mye i meg og mine ønsker.

I mitt hode, så finner man en plass å kjøpe i fellesskap. Særlig når giftemål er like rundt hjørnet. Det er ikke sikkert alle ønskene til begge lar seg oppfylle, men man kommer allikevel til enighet i lag og finner en løsning som begge kan leve godt med.

Anonymkode: c6e3d...e37

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (4 timer siden):

Hva dette her betyr egentlig? « Det har du ikke i Norge, og det er ikke vanskelig». Jeg anbefaler deg å forklare deg selv med riktige setninger. Nei!Jeg har ikke sett for mye på Tv .Men du har gjort det ser det ut som. 

Skal ditt navn også stå som eier av leiligheten? Hvis nei, så har du ikke noe rettigheter. Du betaler ned på din manns lån. Du blir ikke automatisk medeier av hans bolig, fordi du gifter deg. Dere må begge stå som eier. Du må kjøpe deg inn.

Om du gifter deg med Brad Pitt i morgen, så betyr ikke det at du plutselig eier palasset hans.

Anonymkode: 47008...ccf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei.😊
Jeg er ganske ny her og håper på å finne svaret det jeg leter etter i ukesvis…

Meg og kjæresten min skal søke om å gifte oss nå snart. Han har kjøpt en leilighet for to uker siden. Lånet står på hans navn, leiligheten også. Men når gifter oss tenkte vi å dele alle kostnader i to , inkludert banklånet hans. Hva skjer det om vi går fra hverandre ? Har jeg noe rett i leiligheten hans selvom han har kjøpt leiligheten før vi har giftet oss ? Vi skal jo betale alt sammen , har det ikke noe å si hvis vi går fra hverandre ?

Anonymkode: f0e70...dfe

Det å tenke på og undersøke ens rettigheter ved en potensiell skillsmisse FØR en i det hele er gift er vel det største varselet på at man burde droppe hele giftemålet. 

Anonymkode: 803a8...06b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å tenke på og undersøke ens rettigheter ved en potensiell skillsmisse FØR en i det hele er gift er vel det største varselet på at man burde droppe hele giftemålet. 

Anonymkode: 803a8...06b

Og mannen hennes kjøpte seg en bolig i bare sitt navn, rett før de skal gifte seg. Og som han vil at hun skal betale ned lånet på. Radarpar disse to. Blir nok et godt samarbeid framover.

Anonymkode: 47008...ccf

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økonomi til å kjøpe deg inn /få boliglån?

Anonymkode: 42c1e...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (7 timer siden):

Ikke vanskelig. Det man eide før man giftet seg eier man fremdeles selv.

Det man kjøper sammen deler man.

Enkelt og greit.

Problemstillingen er akkurat det.

Si jeg kjøper et hus til 1 mill basert på 200 k egenkapital og 800 000 i lån: hva jeg eier på dette tidspunktet, er 200 000 av et hus. Så betaler jeg ned100 k: jippy, jeg eier 300 k av et hus.

Så får jeg meg en partner og hun hjelper med å betale ned på dette huset : vi betaler 350 000 hver. I praksis betyr det at hun har kjøpt 700 000 av dette huset sammen med meg. 

Så skiller vi oss og selger huset og vi  får 1,5 mill for det. Og det er typisk da krangelen begynner.

Den strenge fortolkningen av din første setning er at jeg får 900 k og hun får 600k : jeg eide 300 k før vi ble sammen, resten deler vi.

Noen vil si mitt orginale innskudd må forrentes, så jeg sitter igjen med rundt millionen og hun ender opp med 500. 

Andre vil hevde at det eneste hun kan ta ut, er hva hun faktisk har betalt inn, altså 350 k. 

Noen vil hevde at huset i sin helhet er mitt, siden det er kjøpt basert på mitt økonomiske potensial, og hva hun betaler inn , er en direkte kapitalisering av verdien av dette.

Og dermed er det ikke enkelt og greit lenger.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...