Gå til innhold

Hvilket rettigheter har jeg om jeg går fra mannen min ?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Du opparbeider ikke rettigheter som leietageren til mannen din. Hun trenger ikke flere jurister.

Dette må du ignorere Ts. Han har særeie og beholder alt.

Er det noe jeg har misforstått her ? Er ikke særeie et avtale som må signeres av begge partnere ? Fordi jeg har ikke tenkt å ha særeie avtale med han, det tenkte han heller ikke å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke ut som at dere bør gifte dere. Han kjøper leilighet et sted du ikke vil bo på, og gjør det rett før giftemål? Hvorfor kjøper dere ikke noe sammen et sted begge vil bo, og hjelper hverandre å planlegge økonomien slik at begge er sikret?

Anonymkode: 40aac...f98

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (7 minutter siden):

Hei og takk svaret. 
Jeg bor/ jobber i Oslo og bor alene ja. Han hadde ikke råd til kjøpe bolig i Oslo mtp bolig priser her. Jeg skal starte å jobbe som leder nå i august så jeg har god inntekt.Du har helt rett når du kaller dette for « tillitsbarometeret» Jeg er veldig usikker på hvor lenge dette forholdet skal være fordi alle som er rundt meg går fra hverandre. Jeg elsker han selvsagt. Men man vet aldri og det er derfor jeg vil ikke hive meg oppi å kjøpe en bolig med han og gå fra hverandre etter 1 eller 2 år senere. Men samtidig jeg vil ikke betale ned gjelde hans og sitter der som en «idiot»  etter hvert med ingen penger i lomme. Jeg prøver ikke å si at jeg ikke ønsker å bo gratis hjemme hos han , men det jeg prøver å si at hvis det blir slutt en dag så vil jeg ikke angre at jeg var med å betale ned bolig lånet hans.

Enten bør dere kjøpe noe sammen eller så bør du betale leie; man må jo betale uansett hvor man bor, enten leie eller å betale ned på et lån. Om du ikke ønsker å betale ned på hans lån må dere jo kjøpe noe sammen eller at du kjøper deg inn i leiligheta hans. Om ikke det er aktuelt må dere bli enig om hva du skal betale i leie.

Anonymkode: e0307...e89

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ikke ut som at dere bør gifte dere. Han kjøper leilighet et sted du ikke vil bo på, og gjør det rett før giftemål? Hvorfor kjøper dere ikke noe sammen et sted begge vil bo, og hjelper hverandre å planlegge økonomien slik at begge er sikret?

Anonymkode: 40aac...f98

Det og. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (11 minutter siden):

Er det noe jeg har misforstått her ? Er ikke særeie et avtale som må signeres av begge partnere ? Fordi jeg har ikke tenkt å ha særeie avtale med han, det tenkte han heller ikke å gjøre. 

Han har særeie: Ham eier leiligheten selv og betjener lånet selv.

Ved ekteskapsinngåelse kan man inngå ektepakt/avtale. Men man trenger ikke å gi fra seg sitt eget. Det bestemmer man selv. Det innlegget jeg siterte må du ignorere. Det er ikke sant.

Hvis han IKKE skal ha særeie kan han føre halve leiligheten over på deg og du kan betale halve lånet via han.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (7 minutter siden):

Han har særeie: Ham eier leiligheten selv og betjener lånet selv.

Ved ekteskapsinngåelse kan man inngå ektepakt/avtale. Men man trenger ikke å gi fra seg sitt eget. Det bestemmer man selv. Det innlegget jeg siterte må du ignorere. Det er ikke sant.

Hvis han IKKE skal ha særeie kan han føre halve leiligheten over på deg og du kan betale halve lånet via han.

Vanskelige greier… men igjen, takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.😊
Jeg er ganske ny her og håper på å finne svaret det jeg leter etter i ukesvis…

Meg og kjæresten min skal søke om å gifte oss nå snart. Han har kjøpt en leilighet for to uker siden. Lånet står på hans navn, leiligheten også. Men når gifter oss tenkte vi å dele alle kostnader i to , inkludert banklånet hans. Hva skjer det om vi går fra hverandre ? Har jeg noe rett i leiligheten hans selvom han har kjøpt leiligheten før vi har giftet oss ? Vi skal jo betale alt sammen , har det ikke noe å si hvis vi går fra hverandre ?

Anonymkode: f0e70...dfe

Dere må få en kontrakt på eierbrøk på boligen, og du må få lån i banken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eierskapet kan tinglyses på begge selv om lånet står på den ene.

Anonymkode: 5b37c...003

Det tror jeg banken ikke vil gå med på. Dersom leiligheten har høy belåningsgrad ønsker de  nok pant i 100% av leiligheten, ikke bare i hans 50% eierandel. 

Anonymkode: 3d7cf...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske utrolig hvordan kvinner ser på seg selv som offer. Selvfølgelig skal du ikke ha noen rettighet på leiligheten når du ikke har bidratt til egenkapital på den. Og det er selvfølgelig helt rett at du skal betale leie.

Anonymkode: 8119d...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det er ganske utrolig hvordan kvinner ser på seg selv som offer. Selvfølgelig skal du ikke ha noen rettighet på leiligheten når du ikke har bidratt til egenkapital på den. Og det er selvfølgelig helt rett at du skal betale leie.

Anonymkode: 8119d...a06

Usaklig forenkling av situasjonen.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (11 minutter siden):

Vanskelige greier… men igjen, takk for svaret.

Ikke vanskelig. Det man eide før man giftet seg eier man fremdeles selv.

Det man kjøper sammen deler man.

Enkelt og greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (Akkurat nå):

Ikke vanskelig. Det man eide før man giftet seg eier man fremdeles selv.

Det man kjøper sammen deler man.

Enkelt og greit.

Jeg er ikke enig med deg i hele tatt. Jeg tror du må kunne forskjellen mellom å gifte seg eller å ha et bedrift sammen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke enig med deg i hele tatt. Jeg tror du må kunne forskjellen mellom å gifte seg eller å ha et bedrift sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maria.eb skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg i hele tatt. Jeg tror du må kunne forskjellen mellom å gifte seg eller å ha et bedrift sammen! 

Du må gjerne være uenig, men det er nå slik det er. Å gifte seg betyr ikke at man automatisk eier alt likt...

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (42 minutter siden):

Er det noe jeg har misforstått her ? Er ikke særeie et avtale som må signeres av begge partnere ? Fordi jeg har ikke tenkt å ha særeie avtale med han, det tenkte han heller ikke å gjøre. 

Men det du tar med deg inn i ekteskapet tar du også med deg ut av ekteskapet. Han eide leiligheten før dere ble gift, og da er den hans. Skal den likevel være deres må dere få kontrakt på det, og det innen du begynner å betale  for avtalen må jo være klar. Skikkelig tinglyst kontrakt. Hjelper lite med en muntlig avtale dere to mellom. Et eventuelt brudd blir stort sett aldri pent nok til at muntlige avtaler holdes. Ingenting tinglyst på deg, og ingen tinglyst avtale, og du sitter igjen med Ingenting etter bruddet, om du så tjener mest og betaler mest ned på leiligheten fremover. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (9 minutter siden):

Men det du tar med deg inn i ekteskapet tar du også med deg ut av ekteskapet. Han eide leiligheten før dere ble gift, og da er den hans. Skal den likevel være deres må dere få kontrakt på det, og det innen du begynner å betale  for avtalen må jo være klar. Skikkelig tinglyst kontrakt. Hjelper lite med en muntlig avtale dere to mellom. Et eventuelt brudd blir stort sett aldri pent nok til at muntlige avtaler holdes. Ingenting tinglyst på deg, og ingen tinglyst avtale, og du sitter igjen med Ingenting etter bruddet, om du så tjener mest og betaler mest ned på leiligheten fremover. 

 

Endret av Maria.eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maria.eb skrev (Akkurat nå):

Takk for svaret. 
Hva egentlig den kontrakten  er ?Er det skriftlig kontrakt mellom meg og han ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (1 time siden):

Åh, jeg trodde jeg hadde rettigheter, i følge sjefen min så hadde jeg det.Jeg føler også han ville først kjøpe leiligheten og ville heller gifte seg etter det…

Ikke gå med på denne avtalen. Du blir lurt.

Anonymkode: f3b29...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (9 minutter siden):

Takk for svaret. 
Hvordan er det å sette gang med en tinglyst kontrakt ? Er det et skriftlig kontrakt mellom meg og han ? 

Skriftlig kontrakt mellom deg og ham som er bevitnet. Skal vel ha to vitner hver som stadfester at kontrakten er underskrevet av dere, men det kan være de samme som bevitner for dere begge. Klokeste å gjøre det hos advokat. Om ikke advokat må den sendes inn, og det er et gebyr for tinglysing. 

Om dere skriver ektepakt et det såvidt jeg husker et valg at alt dere eier skal være sameie, selv om ene står som eier, men jeg ville nok heller laget en pakt for selve boligen i forhold til det dere blir enige om. Å krysse av for at absolutt alt skal være sameie selv om ene eier virker for meg litt skummelt. Om du arver en hytte senere i livet blir nok den sameie også da. Har jeg ikke satt meg inn i, men ville ikke risikert, så hadde nok skrevet kontrakt for denne boligen, og så sørget for at eventuell neste bolig sto ført på begge fra starten av. 

Med mann som kanskje virker som å prøve å lure deg fra starten av ville jeg tatt dette gjennom advokat. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...