Gå til innhold

IBS - finnes det noe som hjelper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tviler på at TS har gått ukesvis uten mat og drikke altså.. 

Anonymkode: 9fe5a...8e5

?? Man går ikke i ukevis uten mat og drikke når man har ulcerøs kolitt eller chrons? Hva i alle dager er det egentlig du svarer på her?

Anonymkode: 96ea2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nesten uansett hva jeg spiser så har jeg magesmerter på en skala fra 1-til 4 /5 daglig, og jeg kan faktisk ikke huske at magen min noensinne har vært smertefri de siste 15 årene.

Den verste reaksjonen får jeg hvis jeg spiser kjøtt eller fisk som er bittelitt skjemt, dvs at ingen andre som spiser samme mat merker noe som helst, mens jeg får magesmerter og luft i dager, uker! måneder og år.

Har vært til mange leger/ undersøkelser etter at jeg har spist mat som har hatt litt forhøyet bakterieinnhold, og de sier at tarmen min er supersensitiv pga ibs og kronisk spiserørsbetennelse som kommer av ibs.

Anonymkode: ffea1...83e

Tar du tilskudd av elektrolytter? Jeg glemte å nevne den delen, jeg fikk det mye bedre etter en stund med tilskudd av kalsium, magnesium, kalium, og sodium. Man kan ta det som heter "ketolytes" fra helsekosten, men jeg fikk mye bedre resultat ved å ta alt dette separat. Det blir dyrere, men lettere å dosere riktig i forhold til hvilket mineral. 

Jeg tok helt normale doser, men byttet litt på og tok pause fra f.eks kalium i noen uker, mer magnesium i den tiden, osv. Brukte fra Biolife og Solaray, jeg syns de har best opptak. Jeg hadde kronisk refluks som nesten ble borte etter jeg begynte med dette. Så virkelig verdt et forsøk. 

Anonymkode: eadda...513

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vær obs på at probiotika kan overta og utkonkurrere de naturlige viktige bakteriene i tarmen. Det er ikke bra. 

Anonymkode: 93f63...a11

Det gjør ikke det ved periodisk bruk. Er ikke meningen at man skal ta daglig i lang tid. De fleste av oss har tatt antibiotika/penicillin som gjør at vi har behov for noen kurer probiotika her og der. 

Anonymkode: eadda...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som har hatt god effekt av ren kjøttdiett, og så kan man eventuelt introdusere andre mattyper etter hvert og se hvordan det går.

Anonymkode: f1fe3...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg har kontroll og jeg har sjekket kostholdet, og jeg har sjekket alt rundt kosthold mtp IBS.

Jeg er interessert i andre ting som dere med IBS har god effekt av. Noen klarer å svare på det jeg spør om heldigvis 🤭

Anonymkode: 53594...fc0

Jeg hadde konstant store magesmerter oppblåsthet og hver gang jeg la meg ned begynte det å rumle så my i magen at det både føltes og hørtes ut som full krig i magen.

Når jeg fikk Selo-Zok betablokker for høy hvilepuls og POTS forsvant magesmertene og rumlingen i løpet av 14 dager.
Hver gang jeg har stoppet å ta betablokker så har symptomene kommet tilbake i løpet av et par dager.
Selv om jeg har blitt kvitt magesmertene og rumlingen er jeg ofte oppblåst og jeg fikk en IBS og GERD diagnose noen år senere, men betablokker hjalp for meg av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er en del som har hatt god effekt av ren kjøttdiett, og så kan man eventuelt introdusere andre mattyper etter hvert og se hvordan det går.

Anonymkode: f1fe3...487

Bare en stor advarsel når det gjelder carnivore diet som med vegan diet.
Ikke prøv disse diettene uten kosttilskudd da de kan føre til alvorlig vitamin mangel.
De på carnivore diet kan få alvorlig mangel av blant annet C vitaminer som kan føre til Skjørbuk.
Mangel på Folat kan føre til skader på nervesystemet, blodmangel (anemi) og hjerte og karsykdommer.

Årsaken til at men kan bli bedre av Carnivore diet er at det er lite matintoleranser på kjøtt sammenlignet på matvarer som ikke er fra dyr.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IBS-C. Constella/linaklotid hjelper, men det har vel ikke så mye for seg om du har diare?

Har lagt merke til at jeg alltid har en god periode etter jeg har tatt koloskopi. Legen min har en teori om at det er fordi tarmen blir ordentlig tømt og skylt, og får roe seg litt ned i fred. Kan tarmskylling være noe å undersøke?

Anonymkode: 408a3...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IBS med diaré, i likhet med deg.
Da jeg begynte å ta sertralin (SSRI) for angst, merket jeg at jeg fikk en heldig bieffekt av den. IBSen min ble nemlig merkbart mildere. Ikke borte, men mye mindre ekstrem enn den har vært.
I etterkant har jeg undersøkt litt hvorfor, og det kan virke som at hjernens stress-hormoner (som jo angst virkelig gir) kan påvirke tarmfunksjonen i ganske stor grad. Dersom du tilfeldigvis også har angst, kan jeg derfor råde deg til å gripe tak i den, så kan det hende at også IBSen blir mer håndterbar 😊
 

 

Anonymkode: 265a0...2f9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg har kontroll og jeg har sjekket kostholdet, og jeg har sjekket alt rundt kosthold mtp IBS.

Jeg er interessert i andre ting som dere med IBS har god effekt av. Noen klarer å svare på det jeg spør om heldigvis 🤭

Anonymkode: 53594...fc0

Andre ting enn kosthold?
Stress, angst, overspising, overvekt, undervekt, spiseforstyrrelser er ting som kan trigge ibs.

Har du prøvd å la en kostholdsveileder eller ernæringsfysiolog se gjennom kostholdet ditt? Trenger ikke være èn matvare som er problemet heller.
 

Selv holder jeg ibs'en under kontroll ved spise mye proteinholdig mat, trene samt gå en 30-minutters tur hver morgen. Unngår også stivelse, sukker og hvete så langt det lar seg gjøre, samt kumelk.

Anonymkode: 78406...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk i 23 år og det ble ikke bedre før jeg fikk en skikkelig og seriøs diagnose. IBS er bare tull. 

Anonymkode: 4edc4...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har vært syk i 23 år og det ble ikke bedre før jeg fikk en skikkelig og seriøs diagnose. IBS er bare tull. 

Anonymkode: 4edc4...85f

IBS er det de setter utifra symptomer, når de ikke finner noe annet feil. 

Hva er din diagnose?

Anonymkode: eadda...513

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har IBS-C. Constella/linaklotid hjelper, men det har vel ikke så mye for seg om du har diare?

Har lagt merke til at jeg alltid har en god periode etter jeg har tatt koloskopi. Legen min har en teori om at det er fordi tarmen blir ordentlig tømt og skylt, og får roe seg litt ned i fred. Kan tarmskylling være noe å undersøke?

Anonymkode: 408a3...582

Og derfor er elektrolytter ekstremt viktig, det hjelper tarmen og man får virkelig gått på do. Mange har altfor lite av visse mineraler i kroppen, som påvirker tarmen. 

Anonymkode: eadda...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange foreslår probiotika her, men dere må være klar over at når man har ibs så kan man ikke ta hvilke som helst probiotika.

Mange typer probiotika er tilsatt et stoff som heter inulin, som vi med ibs ikke skal ha i tarmen, og det er også tilsatt myse konsentrat og andre ting.

Regner med ts har nedlastet Noba appen og Monash appen, der hun kan sjekke hvilke kosttilskudd, probiotika og matvarer hun kan spise/drikke?

Anonymkode: ffea1...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ser mange foreslår probiotika her, men dere må være klar over at når man har ibs så kan man ikke ta hvilke som helst probiotika.

Mange typer probiotika er tilsatt et stoff som heter inulin, som vi med ibs ikke skal ha i tarmen, og det er også tilsatt myse konsentrat og andre ting.

Regner med ts har nedlastet Noba appen og Monash appen, der hun kan sjekke hvilke kosttilskudd, probiotika og matvarer hun kan spise/drikke?

Anonymkode: ffea1...83e

Jeg som har foreslått spesifikk probiotika, har selv IBS. 

Anonymkode: eadda...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eneste jeg har effekt av er intermitterende faste. Faster 12-15 timer per dag. Mindre smerter jo lengre faste. Er som om tarmen ikke ønsker å ha "noe" innhold i seg. 

Jeg har og prøvd "alt". Vært hos to separate ernæringsfysiologer, probiotika, lav fodmap, alflorex, buscopan.. ingen effekt av noe utenom faste som gir litt effekt. Ellers har jeg effekt av trening på de generelle smertene og fatigue. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ibs-d i mange år, løpt på do med sprutbæsj 4-6 ganger hver morgen. Jeg fikk en prednisolonkur pga en hudsykdom, gikk på den i 6 uker (20 x2 uker, 15x2 uker, 10x1 uke og 5x1uke) jeg var helt fin i magen de ukene jeg gikk på prednisolon og nå er det tre mnd siden jeg avsluttet kuren og er fortsatt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (15 timer siden):

Eneste jeg har effekt av er intermitterende faste. Faster 12-15 timer per dag. Mindre smerter jo lengre faste. Er som om tarmen ikke ønsker å ha "noe" innhold i seg. 

Jeg har og prøvd "alt". Vært hos to separate ernæringsfysiologer, probiotika, lav fodmap, alflorex, buscopan.. ingen effekt av noe utenom faste som gir litt effekt. Ellers har jeg effekt av trening på de generelle smertene og fatigue. 

Ja, jeg blir og bedre om jeg ikke spiser…for da har kroppen null å reagere på, MEN da får jeg migrene… Så der er det pest eller kolera for min del. Jeg faster på grensen til hodepine som fort blir en 12-14 timer da.

 Trene må jeg og, men hjelper ikke mot magen. 
Høres ut som du har prøvd som meg, «alt». Må si «alt» for er sikkert noe som er uprøvd nemlig…jeg vet bare ikke hva.

Fastlegen sa jeg kunne gå på 1/2 tbl imodium daglig, men jeg har valgt å unngå det. Tar det derimot om jeg reiser på turer med sånn halvgod effekt…

Anonymkode: 53594...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt ibs-d i mange år, løpt på do med sprutbæsj 4-6 ganger hver morgen. Jeg fikk en prednisolonkur pga en hudsykdom, gikk på den i 6 uker (20 x2 uker, 15x2 uker, 10x1 uke og 5x1uke) jeg var helt fin i magen de ukene jeg gikk på prednisolon og nå er det tre mnd siden jeg avsluttet kuren og er fortsatt fin.

Så bra! Håper det vedvarer for deg!

Noe prednisolon kur ønsker jeg derimot å unngå så langt man kan! 🫢

Anonymkode: 53594...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...