Gå til innhold

Sykepleiere som får kun dagvakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et par sykepleiere på min avdeling som har fått tilrettelagt kun dagvakter, vet ikke årsak helt sikkert, men virker på meg det er pga de har små barn.  Jeg vet ikke om jeg syns det er helt fair mot oss andre. For hvem er det som hele tiden må ta ekstra kveld eller forskyves til kveld? Det blir de samme om og om igjen. Hva tenker dere?  Redusert antall kveld hadde vært en ting men de har virkelig ingen kveldsvakter.  Jeg skjønner tanken bak å beholde sykepleierne med små barn når barna blir større og de har mer muligheter til å jobbe kveld men altså...  Helsefagarbeidere og assistenter har ingen slik ordning og tilrettelegging. De må bytte vakter med avdeling eller hverandre. Dette fører til at de jobber oftere helg for der er da det er ledig.  Jeg har jobbet turnus med barn selv og aldri fått noe sånn tilrettelegging.

Anonymkode: ab11a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom noen får såpass tilrettelegging at det går på bekostning av de resterende ansatte, hadde jeg spurt ledelsen. Jeg hadde ikke godtatt at jeg måtte tatt flere senvakter og helgevakter bare fordi noen andre kun skulle fått dagvakter. Uansett grunn. Jeg jobbet tidligere som sykepleier og vi hadde i snitt senvakter 2 dager i uken (2-4 ved arbeidshelg), og jeg hadde nektet å jobbe flere senvakter enn det 😅 Noe annet er selvfølgelig å bytte med en kollega en gang i blant. 

(Jeg jobbet turnus som sykepleier med småbarn og fikk ikke slik tilrettelegging, ingen av mine andre kollegaer heller. Man er klar over at man må jobbe turnus de fleste steder som sykepleier når man tar utdannelsen) 

Anonymkode: 2444b...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet jo ikke hvorvidt de har "tilrettelegging" en legeærklæring eller annen avtale. Du får strengt tatt snakke for seg selv i en evt medarbeidersamtale. Uansett så vil en evt ren dagstilling tilsvare langt flere timer og mindre lønn, er du selv gira på det? 

Anonymkode: 700fd...53a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de vel mindre betalt enn dere andre også? Jeg ville tenkt at det står mange andre sykepleiere i kø for å ta de best betalte vaktene, men jeg er ikke sykepleier… Hadde jeg vært det hadde jeg jobbet minst mulig dagvakter. 

Anonymkode: 4ef10...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel angitt en stillingsprosent og vaktordning i kontrakten din? 100% og 4-delt, for eksempel? 

Krever de mer enn det; da kan du si fra om at det du leverer ikke er etter kontrakt. 

Jobber du slik det er angitt i kontrakten; da er jo alt på stell da. 

For det har det null niks å si hvilke vakter og hvilken lønn andre på samme arbeidsplass har, det er mellom dem og arbeidsgiver. 

Anonymkode: 28ec1...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sammenligne med egen jobb.

Her er det mange småbarnsmødre som går 80%. (og tjener desto mindre enn meg). Jeg kan da ikke klage på at de er hjemme og får tatt unna i huset hver fredag, mens jeg må jobbe? 

Si at jeg selv ønsker dette. Da går jeg til arbeidsgiver og ber om samme avtale. Får jeg nei så kan jeg (som småbarnsmødrene mulig gjorde) si at det ikke er bærekraftig på hjemmebane lenger, og at alternativet da er å se etter annen jobb. 

Jeg ser bare ikke hva som er urettferdig med denne situasjonen, bortsett fra at arbeidsgiver mulig har mer forståelse for situasjonen til en to-barnsmor enn en frisk og rask 20-åring (som mulig også har mindre erfaring, og svakere kort å legge på bordet når slikt forhandles) 

Anonymkode: 28ec1...96a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får de vel mindre betalt enn dere andre også? Jeg ville tenkt at det står mange andre sykepleiere i kø for å ta de best betalte vaktene, men jeg er ikke sykepleier… Hadde jeg vært det hadde jeg jobbet minst mulig dagvakter. 

Anonymkode: 4ef10...874

Det gjør det IKKE. Kveldstillegget er alt for lavt til det altså. 56 kroner ekstra i timen. Så der tenker du veldig feil. Det som heller skjer er at alle de udekte kveldsvaktene fra sykepleierne som ikke jobber kveld må dekkes av andre... Og det blir de samme om og om igjen. Må noen forskyves pga fravær på natt er det heller aldri sykepleierne som jobber dag. 

Anonymkode: ab11a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For å sammenligne med egen jobb.

Her er det mange småbarnsmødre som går 80%. (og tjener desto mindre enn meg). Jeg kan da ikke klage på at de er hjemme og får tatt unna i huset hver fredag, mens jeg må jobbe? 

Si at jeg selv ønsker dette. Da går jeg til arbeidsgiver og ber om samme avtale. Får jeg nei så kan jeg (som småbarnsmødrene mulig gjorde) si at det ikke er bærekraftig på hjemmebane lenger, og at alternativet da er å se etter annen jobb. 

Jeg ser bare ikke hva som er urettferdig med denne situasjonen, bortsett fra at arbeidsgiver mulig har mer forståelse for situasjonen til en to-barnsmor enn en frisk og rask 20-åring (som mulig også har mindre erfaring, og svakere kort å legge på bordet når slikt forhandles) 

Anonymkode: 28ec1...96a

Her kommer du med ville antakelser som ikke stemmer om meg i alle fall 😂😅 mange helsefagarbeidere med barn de får ingen tilrettelegging. 

Problemet blir jo alle disse udekte kveldsvaktene som må dekkes av andre på noe vis. Blir mer belastning på de andre. 

Anonymkode: ab11a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har vel angitt en stillingsprosent og vaktordning i kontrakten din? 100% og 4-delt, for eksempel? 

Krever de mer enn det; da kan du si fra om at det du leverer ikke er etter kontrakt. 

Jobber du slik det er angitt i kontrakten; da er jo alt på stell da. 

For det har det null niks å si hvilke vakter og hvilken lønn andre på samme arbeidsplass har, det er mellom dem og arbeidsgiver. 

Anonymkode: 28ec1...96a

Handler ikke om stillingsprosent men andel kveldsvakter. Dette er ikke kontraktsfestet og kan variere ettersom ny turnus utarbeides... 

såklart er det stress når noen slipper helt unna og andre må ta ekstra belastning 

Anonymkode: ab11a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men du vet jo ikke hvorvidt de har "tilrettelegging" en legeærklæring eller annen avtale. Du får strengt tatt snakke for seg selv i en evt medarbeidersamtale. Uansett så vil en evt ren dagstilling tilsvare langt flere timer og mindre lønn, er du selv gira på det? 

Anonymkode: 700fd...53a

langt flere timer? Nei vi jobber samme timeantall. 35 timer i uka. De jobber fortsatt helg så har fortsatt 35 timers. De har ikke langt mindre lønn, så gode er ikke kveldstilleggene. 

Jeg har ikke sagt jeg skal ha ren dagstilling men at det er litt urettferdig at vi andre må ta mer kveld. 

Anonymkode: ab11a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en gang arb giver om flest dagvakter pga jeg ble alene med sønnen min. Men dette fikk jeg ikke da det ikke inngår i turnus arbeid. 🤷‍♀️

Anonymkode: 0a838...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er dårlig gjort mot dere andre, men kan tenke meg litt av forklaringen er at det er mye vanskeligere å rekruttere sykepleiere enn helsefagarbeidere/assistenter, og at arbeidsgiveren derfor strekker seg ekstra langt for å beholde sykepleierene.

Anonymkode: c9d89...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er et par sykepleiere på min avdeling som har fått tilrettelagt kun dagvakter, vet ikke årsak helt sikkert, men virker på meg det er pga de har små barn.  Jeg vet ikke om jeg syns det er helt fair mot oss andre. For hvem er det som hele tiden må ta ekstra kveld eller forskyves til kveld? Det blir de samme om og om igjen. Hva tenker dere?  Redusert antall kveld hadde vært en ting men de har virkelig ingen kveldsvakter.  Jeg skjønner tanken bak å beholde sykepleierne med små barn når barna blir større og de har mer muligheter til å jobbe kveld men altså...  Helsefagarbeidere og assistenter har ingen slik ordning og tilrettelegging. De må bytte vakter med avdeling eller hverandre. Dette fører til at de jobber oftere helg for der er da det er ledig.  Jeg har jobbet turnus med barn selv og aldri fått noe sånn tilrettelegging.

Anonymkode: ab11a...c72

Så flott at arbeidsgiver tilrettelegger slik at flere kan fortsette å stå i jobben i småbarnsfasen. Slik beholder man kompetanse i avdelingen og gjør at færre velger å gå ut fra yrket. Hvis du er gira på å miste tilleggene dine, så kan du vel gå og be om dagvakter selv? 

Anonymkode: 0c4e8...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så flott at arbeidsgiver tilrettelegger slik at flere kan fortsette å stå i jobben i småbarnsfasen. Slik beholder man kompetanse i avdelingen og gjør at færre velger å gå ut fra yrket. Hvis du er gira på å miste tilleggene dine, så kan du vel gå og be om dagvakter selv? 

Anonymkode: 0c4e8...35c

Må legge til at det allerede er en stor sykepleiermangel som bare vil øke i årene som kommer, og altfor mange slutter i yrket etter noen år. Vil tro at for mange med små barn så er det nettopp turnuslivet som gjør at man ikke orker mer, så kudos til arbeidsgiver som tør å tilrettelegge for å beholde kompetanse og som ikke lar seg skremme av de andre som synes ting er «så uuuurettferdig». 

Anonymkode: 0c4e8...35c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i turnus yrke og alene foreldre får tilrettelegging. Har du barna 50/50 så har du tilrettelegging den uken du har barna osv.

Ellers er det flere som har tilrettelegging men da er det medisinske grunner eller tilpasning for de som også har andre arbeidsforhold i tillegg.

Jeg ser ikke på dette som et problem eller som urettferdig men en naturlig del av norsk arbeidsliv.

Anonymkode: e6eda...9cc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er et par sykepleiere på min avdeling som har fått tilrettelagt kun dagvakter, vet ikke årsak helt sikkert, men virker på meg det er pga de har små barn.  Jeg vet ikke om jeg syns det er helt fair mot oss andre. For hvem er det som hele tiden må ta ekstra kveld eller forskyves til kveld? Det blir de samme om og om igjen. Hva tenker dere?  Redusert antall kveld hadde vært en ting men de har virkelig ingen kveldsvakter.  Jeg skjønner tanken bak å beholde sykepleierne med små barn når barna blir større og de har mer muligheter til å jobbe kveld men altså...  Helsefagarbeidere og assistenter har ingen slik ordning og tilrettelegging. De må bytte vakter med avdeling eller hverandre. Dette fører til at de jobber oftere helg for der er da det er ledig.  Jeg har jobbet turnus med barn selv og aldri fått noe sånn tilrettelegging.

Anonymkode: ab11a...c72

Så er de tatt ut av turnus. Kveldstilegg er 70 kr nå.

Jobber selv 3 delt turnus på sykehus,  hadde ikke hatt råd til kun dagvakter. Men, de som vil får det hos oss.

Forsøvet vakt er da penger ekstra.

Anonymkode: e4054...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte å skrive. En tidligere bekjent som jobbet som sykepleier hadde slik tilrettelegging. Hun var alene med barn. Hun fikk først nei av leder, men gikk til nav og de la press på arbeidsplassen og krevde slik tilrettelegging.

Anonymkode: e6eda...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her kommer du med ville antakelser som ikke stemmer om meg i alle fall 😂😅 mange helsefagarbeidere med barn de får ingen tilrettelegging. 

Problemet blir jo alle disse udekte kveldsvaktene som må dekkes av andre på noe vis. Blir mer belastning på de andre. 

Anonymkode: ab11a...c72

Jeg er hjelpepleier og får tilrettelegging  pga barn. Har en super leder og kolleger, så dette lar seg gjøre.

Anonymkode: fe78b...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kommer du med ville antakelser som ikke stemmer om meg i alle fall 😂😅 mange helsefagarbeidere med barn de får ingen tilrettelegging. 

Problemet blir jo alle disse udekte kveldsvaktene som må dekkes av andre på noe vis. Blir mer belastning på de andre. 

Anonymkode: ab11a...c72

Jeg spør igjen;

Hva står i kontrakten din? 

Blir du ilagt mer jobb en det du har i DIN avtale, kan du gå til din leder.

Hvilken avtale andre har er revnende likegyldig.

Du fremstår som en femåring som står og skriker "urettferdig!" i barnehagen. 

Anonymkode: 28ec1...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har svært gode forhandlingskort nå om dagen. Man går til arbeidsgiver og sier "enten får jeg sånn og slik arbeidstid, eller så slutter jeg". Det kan du også gjøre, men man risikerer å ikke få det man ber om. Og da står man der. Er du villig til å slutte? 

Arbeidsgiver gambler også. Man regner med det er tomme trusler for det meste. Bortsett fra de med småbarn. De slutter faktisk ganske ofte om de ikke får tilrettelegging. Og da står man der. Kanskje best å gardere og innvilge ønskene en periode..

Anonymkode: da61d...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...