Gå til innhold

Øvelsekjøring alene klasse A, straffe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg tok klasse B forrige året og har nå lyst på klasse A, er bare kjent med 1 som har sykkel og lapp 5 år fra før men vedkommende er småbarnsforeldre og er stort sett utilgjengelig, ikke noen jeg kan forvente meg å få hjelp av.

Så jeg har dermed litt problemer å få øvet utenom kjøreskole, noe som evt blir dyrt.
Tenkte å handle motorsykkel, for å så kjøre ca 500m på offentlig vei til en stor parkeringsplass og øve alene der nattetid, sette opp trafikkkegle og bli 100% vant til start stopp, kjøre små sirkler m.m

Det er rett ved der jeg bor og nattetid ville det ikke vært noen på veien til / fra eller på parkeringsplassen.
Men skjønner at det likevel ikke er lovlig,  men risikoen for at politi kommer og sjekker hvis jeg har lappen eller ikke, hvis jeg kjør sirkler på en tom parkeringsplass er ekstremt lav, like på vei til / fra siden det er snakk om noen hundre meter.

Men likevel, tror dere jeg mister lappen(B) hvis jeg blir tatt, bot, eller ja... Hva tror dere?
Føles bortkasta å betale en lærer 1400 i timen for at jeg skal bli komfortabel med svinger i lav hastighet,  start/stopp m.m
Får jeg kjørt der en time eller to et par dager, og får en bot på 5000 er det nesten verdt sett til hva instruktør koster.
Bor i en stor by, men veien til/fra parkeringen er svært lite trafikkert selv dagtid.

Synes det er helt tåpelig at man ikke får kjørt 125cc ens en gang på B førerkort.
Hadde det vært lov hadde jeg holdt meg til 125cc, nå ser jeg etter 400cc

Anonymkode: f0405...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke ha risikert det, da folk er ivrige til å rapportere uvettig kjøring på parkeringsplass på kveld/natt. 

Du kan forhøre deg i grupper som f.eks "MC Øvelseskjøring Norge" på Facebook, eventuelt spørre i en MC klubb du kanskje har tenkt deg inn i? 

Anonymkode: d0a2b...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du mister lappen siden vegtrafikkloven gjelder over alt, også på privat eiendom.

Anonymkode: 2abd1...47e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har råd til motorsykkel, men ikke kjøretimer? 

Nå er det stort sett motorsyklistene selv som dør, men jeg unner ingen å være involvert i ulykker. 

Bare ved at du spør dette spørsmålet sier meg at du ikke blir en god sjåfør 

Anonymkode: 133e7...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, scrollet gjennom forumet og leste noe om en bot på 16 000 tildelt noen i 2022, men da hadde vedkommende blitt tatt på bak rattet 3 ganger tidligere uten førerkort m.m.

I mitt tilfelle handler det om kjøring i 30kmh i 500 m, og deretter sirkler, start og stopp i maks 30.

Takk for tips facebook gruppe, tenker at det er litt vanskelig å finne frivillige også siden det er ulovlig å gi gaver til de som hjelper til, ikke betale bensin er lov ens en gang.
Har heller ikke lyst å be noen stå å se på mig kjørendes sirkler og øve på sånne ting, må være utrolig kjedelig å se på.
Hadde gjerne dratt ut på lenger tur sammen med noen,  men sikkerhetsmessig mener jeg det er helt omvendt og galt at det er lov å dra ut på større veier og høy fart, men ikke lov å kjøre i 5-10 kmh på tom parkeringsplass.

Jeg har bare kjørt elbil og elmoped før så hadde derfor helst øvd på giring i samband med sving/start stopp til det sitter 100% før jeg drar ut i høy fart.
/TS

Anonymkode: f0405...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en moped til 4000kr og øv til du blir blå i trynet. Du lov til å kjøre moped om du har klasse B. Da kan du øve bykjøring også.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du har råd til motorsykkel, men ikke kjøretimer? 

Nå er det stort sett motorsyklistene selv som dør, men jeg unner ingen å være involvert i ulykker. 

Bare ved at du spør dette spørsmålet sier meg at du ikke blir en god sjåfør 

Anonymkode: 133e7...6e7

Takk har ganske godt om penger egentlig men syns likevel ikke det er greit å kaste vekk på kjørelærer når det gjelder slik øvelser som handler om å repetere og repetere.

Kjøper heller ikke motorsykkel for å lage støy eller kjøre fort og går etter noe forsvarlig som førstesykkel, kunne godt kjøpt 800cc eller en hayabusa, men motor og fart er ikke det som tiltrekker meg.
Det er bare en god følelse å kjøre og foretrekker sykkel/moped/motorsykkel over bil.
Bruker mye tid til å lese meg opp på andres erfaringer på 2 hjul og gjør meg kjent med situasjoner som kan oppstå og hvordan man håndterer dem, har ikke noe planer om å være en dårlig sjåfør jeg 😃

Anonymkode: f0405...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, strilamann said:

Kjøp deg en moped til 4000kr og øv til du blir blå i trynet. Du lov til å kjøre moped om du har klasse B. Da kan du øve bykjøring også.

Takk har en moped faktisk, og kjører med den daglig i byen og utenfor, men den har ikke gir, så får ikke øvd på motorbremsing,  brems i sving + nedshifting etc.
Gassen er også svært sensitiv da du ikke har gir, motoren er av eller på, det blir fort rykkigt og ikke "smooth" når man gasser i sving lav fart.

Har sett på finn etter mopeder med manuell gir / bensin men der er ikke noen til salgs, alt er scooter m automat eller el.

Mopeden holder fint til det meste, men har lyst på noen helgeturer m.m og da blir rekkevidden et problem.

Anonymkode: f0405...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 1400 kr timen på mc. Da har du i tilfelle funnet Norges dyreste kjøreskole. Du kan fint jobbe med plassering i sving, blikkbruk, senka skuldre osv på moped. Kjøregårdsøvelsene er litt verre. Uansett, ikke øvelskjør ulovlig!! 
 

Det går helt fint å ta all kjøring på skole, det blir bare litt dyrere
Hvis du er dame, sjekk ut Wima. Mange der kan hjelpe til med øvelseskjøring.

 

Anonymkode: 269c1...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert at du politiets oppmerksomhet hvis du kjører på en parkeringsplass om natten. Da kan du like gjerne kjøre på gaten om dagen, det er mindre sjans for å bli stoppet. Anmeldelse blir det på begge og anbefales ikke. Du får godsnakke litt med kameraten og si at han må stille opp en time eller to. 

Anonymkode: c3ee6...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg kjenner flere som har kjørt MC uten lappen i lengre tid uten å bli stanset så sjangsen for at du faktisk hankes inn er relativt liten. Spørsmålet du må stille deg er vel mer om det er verdt risikoen.. 

Anonymkode: 6ba6a...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelærer. Punktum.

Følg loven.

Anonymkode: c5bc3...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager da jeg tok lappen, var øvelseskjøringsreglene helt annerledes enn nå, men vi klarte jaggu å ta lappen uten å bruke 40 kjøretimer på trafikkskole. 

På MC-lappen holder det oftest med noen dobbeltimer i tillegg til det obligatoriske. 

Anonymkode: 63f93...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...