Gå til innhold

Greit å rydde hos naboen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg mater fiskene til naboen mens hun er i Syden. Jeg vet at hun har noen diagnoser, så desverre sliter hun litt med rydding og rengjøring. Da jeg var der, så jeg oppvask som ikke har blitt tatt og søppel på gulvene samt en del støv. Ting som kanskje kunne blitt rengjort og fint på en halvtime. Er det feil av meg å ta dette uten å spørre først ? Tenker da på hovedrom som kjøkken, stue og bad...

Vi har god kontakt og har delt mye sammen. Jeg vil egentlig bare hjelpe og gjøre ting litt lettere for henne..

Anonymkode: e397f...e42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er feil, og kan neppe ses på som noe annet enn kritikk. Og for all del ikke begynn å kaste ting, selv om du anser dem som søppel. 

Anonymkode: 3846d...fb1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en episode i familen der svigermoren på besøk satte i gang storrengjøring av kjøkkenet, inludert vasking bak komfyren... Tanken var god. Men ble det godt mottatt. Hehhe. Svaret gir seg vel selv.

Anonymkode: 8489c...3f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det. Har hun ikke sett at det det ikke ser bra, så kan hun da umulig reagere med å bli flau. "Jeg tok en liten kjapp oppvask og gikk ut med søpla jeg, for det var litt bananfluer og sånt". 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tanke og det kan godt hende hun hadde satt pris på det, men jeg ville ikke gjort det (kunne gjort det om det var familie men ikke nabo)

Anonymkode: 8e04f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er feil, og kan neppe ses på som noe annet enn kritikk. Og for all del ikke begynn å kaste ting, selv om du anser dem som søppel. 

Er ikke tom majonestube på gulvet søppel ? Kaster jo ikke ting, men ting som emballasje med søl på ..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken er fin, men jeg ville aldri ryddet hos noen om de ikke selv ba om hjelp. Det kan nemlig føles som overtramp. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne var alene hjemme hos meg noen timer, hun hadde samlet sammen de halvbrukte klærne som lå på badet, og tørket støv av døren til vaskemaskinen blant annet. 

Jeg kommenterte det, hun sa hun hadde kjedet seg, jeg takket for innsatsen 🤪

Kom også hjem til skinnende kjøkkenvask en gang min mor hadde sittet litt kattevakt 🤪

Anonymkode: c5ccc...5a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gjort det. Har hun ikke sett at det det ikke ser bra, så kan hun da umulig reagere med å bli flau. "Jeg tok en liten kjapp oppvask og gikk ut med søpla jeg, for det var litt bananfluer og sånt". 

Hun har sagt direkte at hun er et rotehue, tenkte bare feie raskt over, ikke noe dypvask i skap og rote i ting, bare ta synlig søppel og oppvask, ja det du nevner her 😅 kan bli lukt nemlig. Ikke så hyggelig å komme hjem til ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en melding og spør om det er ok før du gjør noe. Det kan bli tatt godt i mot hvis du gjør det uten å spørre, men du kan også miste et godt naboforhold. Du må vurdere om det er verdt det.

(Akkurat oppvask og tom emballasje på gulvet ville jeg nok tatt 😉

Endret av Brunhilde
Skriveleif
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke tom majonestube på gulvet søppel ? Kaster jo ikke ting, men ting som emballasje med søl på ..

Til nød skyll av det og legg i søplebøtta inne, men ikke ta med noe ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har sagt direkte at hun er et rotehue, tenkte bare feie raskt over, ikke noe dypvask i skap og rote i ting, bare ta synlig søppel og oppvask, ja det du nevner her 😅 kan bli lukt nemlig. Ikke så hyggelig å komme hjem til ..

Ja, jeg hadde klødd i fingrene:) Selv kunne jeg aldri noensinne invitert noen inn mens det så sånn ut, så er veldig sikker på at hun ikke ofrer det en tanke om du drar over litt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden):

Tanken er fin, men jeg ville aldri ryddet hos noen om de ikke selv ba om hjelp. Det kan nemlig føles som overtramp. 

Er det en norsk greie ? Jeg må bare spørre om det er kultur her. Jeg kjenner ikke så mange norske..

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En venninne var alene hjemme hos meg noen timer, hun hadde samlet sammen de halvbrukte klærne som lå på badet, og tørket støv av døren til vaskemaskinen blant annet. 

Jeg kommenterte det, hun sa hun hadde kjedet seg, jeg takket for innsatsen 🤪

Kom også hjem til skinnende kjøkkenvask en gang min mor hadde sittet litt kattevakt 🤪

Anonymkode: c5ccc...5a9

Husker jeg hadde født for noen uker siden og venninna mi ryddet kjøkkenet helt strøkent. Det var veldig hyggelig gjort, hadde vi ikke vært nære i det hele tatt hadde jeg kanskje tatt som kritikk 😊

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest watt
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei. Jeg mater fiskene til naboen mens hun er i Syden. Jeg vet at hun har noen diagnoser, så desverre sliter hun litt med rydding og rengjøring. Da jeg var der, så jeg oppvask som ikke har blitt tatt og søppel på gulvene samt en del støv. Ting som kanskje kunne blitt rengjort og fint på en halvtime. Er det feil av meg å ta dette uten å spørre først ? Tenker da på hovedrom som kjøkken, stue og bad...

Vi har god kontakt og har delt mye sammen. Jeg vil egentlig bare hjelpe og gjøre ting litt lettere for henne..

Definitivt ja!

Det må du aldri finne på å gjøre.

Det ville være et stort inngripen i hennes privatliv.

Tro meg,dersom du gjør det ber du om trøbbel.

Det har med respekt for andre mennesker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en nabo du har god kontakt med og som du vet at har diagnoser som vanskeliggjør rydding og rengjøring, hadde jeg gjort det. Gamle matrester begynner jo å stinke, så det er et hygieneaspekt her også. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt glad om det bare var slike småting! Og hvis hun er så distré, kan det tenkes at hun ikke legger merke til det heller.

Anonymkode: 3216c...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos en veldig god venninne eller familie kunne jeg funnet på å gjøre det ja. Spesielt åpenbar oppvask og søppel må da være greit å ta? Det kan mugle og begynne å lukte... Sist jeg møtte ei barndomsvenninne med spebarn begynte jeg nesten rett på oppvasken når jeg kom inn døren, satte på kaffe og laget middagen sammen med henne. Tenkte overhode ikke på at det kunne bli sett på som "kritikk". Men det er klart, vi har kjent hverandre store deler av livet og spebarnsfasen er en en tid de fleste setter pris på en ekstra hånd. Selv hadde jeg digget om noen tok storrengjøring hjemme hos meg. Har det alltid ryddig og stort sett temmelig rent, men et nyvasket hjem er jo helt fantastisk!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymbruker*** said:

Sist jeg møtte ei barndomsvenninne med spebarn begynte jeg nesten rett på oppvasken når jeg kom inn døren, satte på kaffe og laget middagen sammen med henne. 

Du høres ut som min mor... vi kjente hverandre også hele livet 😅 Men hun forsto aldri at det ikke var innafor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det en norsk greie ? Jeg må bare spørre om det er kultur her. Jeg kjenner ikke så mange norske..

Husker jeg hadde født for noen uker siden og venninna mi ryddet kjøkkenet helt strøkent. Det var veldig hyggelig gjort, hadde vi ikke vært nære i det hele tatt hadde jeg kanskje tatt som kritikk 😊

I noen kulturer er det kanskje vanlig, men i Norge er det ikke vanlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 minutter siden):

Hos en veldig god venninne eller familie kunne jeg funnet på å gjøre det ja. Spesielt åpenbar oppvask og søppel må da være greit å ta? Det kan mugle og begynne å lukte... Sist jeg møtte ei barndomsvenninne med spebarn begynte jeg nesten rett på oppvasken når jeg kom inn døren, satte på kaffe og laget middagen sammen med henne. Tenkte overhode ikke på at det kunne bli sett på som "kritikk". Men det er klart, vi har kjent hverandre store deler av livet og spebarnsfasen er en en tid de fleste setter pris på en ekstra hånd. Selv hadde jeg digget om noen tok storrengjøring hjemme hos meg. Har det alltid ryddig og stort sett temmelig rent, men et nyvasket hjem er jo helt fantastisk!

Jeg har en venninne som deg. Hun kommer inn å setter i gang med diverse i det hun kommer inn døren og tar med seg søpla ut. Jeg er så komfortabel med å ha henne på besøk at jeg prioriterer kun det aller nødvendigste før hun kommer inn døren. Småbarnsfasen kan være brutal for hus og hjem, og å ha noen som tåler å se både deg og huset i hvilken tilstand som helst er en gave i seg selv. 

Opplevde derimot at min moren til en jeg tidligere var i ett forhold med gikk inn i huset hans og vasket mens vi var på ferie, uten å si noe. Møtte henne i døra med vaskebøtta i hånda. Det opplevdes derimot som kritikk (han var grusomt rotete av seg). 

Å ta opp emballasje fra gulvet og vaske noen få ting hadde jeg tenkt var helt ok. 

Anonymkode: 16688...9a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...