Gå til innhold

En beboer der jeg jobber vil at jeg skal arve mye penger. Har jeg lov til å ta i mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Les tidligere rettspraksis. Ikke så kategorisk som du påstår. Ja, hun er i en gråsone fra å skulle miste jobben. Men ikke selve arven. 

Anonymkode: bc665...c32

Men herregud. Det står jo krystallklart i helsepersonelloven.

Men for all del. Folk har jo blitt så ufattelig griske og skruppelløse her til lands, oppretter spleiser til seg selv og lurer til seg penger der de kan. Så det forundrer meg ikke at TS både vurderer selv og blir oppfordret her i tråden til å bryte loven.

TS: Du får LØNN for å ta deg av den pasienten. Du er verken familie eller venn. Ser du virkelig ikke selv det moralsk forkastelige i dette. Og du; ikke bare kan du ikke ta i mot, du skal også allerede nå forklare for pasienten at dette ikke er tillatt.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men herregud. Det står jo krystallklart i helsepersonelloven.

Men for all del. Folk har jo blitt så ufattelig griske og skruppelløse her til lands, oppretter spleiser til seg selv og lurer til seg penger der de kan. Så det forundrer meg ikke at TS både vurderer selv og blir oppfordret her i tråden til å bryte loven.

TS: Du får LØNN for å ta deg av den pasienten. Du er verken familie eller venn. Ser du virkelig ikke selv det moralsk forkastelige i dette. Og du; ikke bare kan du ikke ta i mot, du skal også allerede nå forklare for pasienten at dette ikke er tillatt.

Anonymkode: dcddb...44c

Helsepersonelloven ja. Nettopp. Miste jobben og retten til å utøve yrket.
Skjønner du ikke? Ikke når det gjelder arv. Det er et helt annet spm. Der kommer Lov om arv og dødsboskifte inn. Dvs hun kan miste jobben men arven beholder hun. Der er det andre lovanvendelser. 

Anonymkode: bc665...c32

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er en dame som jeg er blitt mer knyttet til enn hva man skal/burde når man jobber med mennesker, men noen ganger møter man mennesker man bare får en utrolig kjemi med. Jeg føler nesten at hun er en slags bestemor for meg, og hun sier hun er glad i meg. Og uansett hvor useriøst som helsepersonell det får meg til og høres ut som, så er jeg glad i henne også. 

Anonymkode: 68888...2f2

Uavhengig av at du ikke vil kunne motta pengene fordi det er ulovlig, er du et forferdelig menneske for at du vurderer å motta disse pengene. Dette er et menneske i en sårbar situasjon som du står i et maktforhold til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dropp å lese råd her. 
Konkrete saker (har ikke gått videre å sjekke alle om de endte opp som ugyldig testament):

https://www.nettavisen.no/artikkel/sykepleier-arvet-av-pasient/s/12-95-574484

https://www.ta.no/nyheter/lege-far-kraftig-advarsel/s/1-111-6262985

https://www.ta.no/nyheter/hjelpepleier-arvet-tidligere-pasient/s/1-111-1810139

https://www.nrk.no/sorlandet/lege-arvet-pasient-1.1061665

https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/hjelpepleier-arvet-tidligere-pasient/73390!/

https://www.dt.no/nyheter/griper-ikke-inn-i-arvestrid/s/2-2.1748-1.3281025

Som dere ser av gjeldende rettspraksis. Ikke entydig hvordan ts sin situasjon vil ende opp med. Så jeg synes det er en sjanse TS burde tatt. 

 

 


 

Anonymkode: bc665...c32

Alle disse sakene er jo uavklarte da de ble skrevet, og dessuten er de veldig gamle, dvs fra før 2015 da det ble fastslått at loven også omfatter arv, ikke bare gaver.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig kan det gå. Be om en samtale med leder og forklar situasjonen. Si til den gamle at situasjonen er som den er, og at du vurderer å måtte si opp jobben om en stund for at dette skal kunne gå igjennom. Det er den gamle sine verdier, hennes valg, og det etisk riktige er at hun får bestemme dette. 

Sjefen har nok full forståelse ja 🙄 Hun kommer til å si: go for it, once in a lifetime mulighet til å tjene penger, drit i regelverket, jeg støtter deg uansett.  Synes jeg ser for meg en avdelingssykepleier si noe sånt 😅 Det lyser lang vei at du ikke har jobbet i helsevesenet selv 

Anonymkode: 0f9b1...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle disse sakene er jo uavklarte da de ble skrevet, og dessuten er de veldig gamle, dvs fra før 2015 da det ble fastslått at loven også omfatter arv, ikke bare gaver.

Anonymkode: dcddb...44c

Men det gjelder Helsepersonelloven. Ikke Lov om arv og dødsboskifte. 

Anonymkode: bc665...c32

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helsepersonelloven ja. Nettopp. Miste jobben og retten til å utøve yrket.
Skjønner du ikke? Ikke når det gjelder arv. Det er et helt annet spm. Der kommer Lov om arv og dødsboskifte inn. Dvs hun kan miste jobben men arven beholder hun. Der er det andre lovanvendelser. 

Anonymkode: bc665...c32

Vis oss disse (nyere) dommene da.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får noe av ubetydelig verdi, f.eks en liten sjokoladeplate eller et kort - er det som regel greit. Men gaver av betydelig verdi og/eller som kan ha en utilbørlig påvirkning på tjenestene som gis der du jobber - det er ikke lov. Jeg er rimelig sikker på at denne gaven tikker begge boksene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/krav-til-helsepersonells-yrkesutovelse/-9.forbud-mot-gaver-m.v.i-tjenesten

Utdrag ( men ts, du må orke å lese såpass som dette i hvert fall, i din situasjon):

Selv om arv ikke uttrykkelig er nevnt i lovteksten, kom Statens Helsepersonellnemnd i en avgjørelse fra 2015 (sak 15/298) til at arv også omfattes av forbudet, blant annet med henvisning til helsepersonellovens formålsbestemmelse. I saken hadde klageren mottatt arv etter en bruker som hun over flere år hadde vært brukerstyrt personlig assistent for. Arven omfattet i alle fall en bolig. Klageren ble kjent med testamentet kort tid før pasienten døde, og arven var derfor ikke egnet til å påvirke hennes tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte. Det forhold at klageren mottok arven ble imidlertid omfattet av forbudet mot å motta «gave [ ... ] eller annen ytelse» av mer enn ubetydelig verdi.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge det ikke er noen arvinger til denne arven ville jeg tatt imot hvis det var mulig. Snakk med noen som kan dette her ts, og ikke KG. Kanskje kan barna dine få arven, og ikke du eventuelt. Drit i alle moralens voktere her inne.

Anonymkode: 13676...b54

Det er jo du som gir dumme, kunnskapsløse råd her. Denne tråden er ellers et eksempel på at KG-folket gir gode, korrekte svar. 

Anonymkode: 7eb82...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si til personen at ikke det går. Blir lei meg over at folk skriver stygge ting til meg her, at jeg er et forkastelig menneske og en dårlig person. Det er ikke en lett situasjon å havne oppi, og jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette skulle bli et tema i mitt liv. Følelsen over å være alenemor med dårlig råd var den delen av meg som ble glad over dette, jeg og barna har ikke et så lett liv og jeg må jobbe meg i hjel for å få livet til å gå rundt. Ellers så skjønner den andre delen av meg at jeg ikke kan ta i mot arven. 

Anonymkode: 68888...2f2

  • Liker 1
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dra en vennlig "da hadde jeg mistet jobben, men tusen takk ". 😊❤️

Kan forstå ønsket om å "utligne" omsorgen i noe veldig konkrét og som åpenbart hadde hatt stor betydning.

Du betyr nok mye på det menneskelige plan. Jeg tenker du kun har gode intensjoner ❤️❤️❤️

 

Endret av Tradegy
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen tror at man bare «mister jobben», men det er ikke så enkelt. Det blir opprettet en tilsynssak, og det er ikke morsomt. De som opplever det føler at livet blir ødelagt, det blir avisoppslag og sladder. Jeg har heller ikke sett noen nyere saker der pleier får beholde pengene.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, rebella81 said:

Hadde ts vært postmannen så hadde det vært null problem for disse kg-menneskene

Det er fordi en postmann ikke er i en posisjon til å kunne utnytte vedkommende gjennom medisinering og organisering av hverdagen til vedkommende. Å ta i mot gaver i dette tilfelle vil være ren korrupsjon og potensielt neglesjerende i forhold til andre pleietrengende på hjemmet. Dette er ennå ikke blitt en banarepublikk og fritt vilt for folk som deg.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skal si til personen at ikke det går. Blir lei meg over at folk skriver stygge ting til meg her, at jeg er et forkastelig menneske og en dårlig person. Det er ikke en lett situasjon å havne oppi, og jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette skulle bli et tema i mitt liv. Følelsen over å være alenemor med dårlig råd var den delen av meg som ble glad over dette, jeg og barna har ikke et så lett liv og jeg må jobbe meg i hjel for å få livet til å gå rundt. Ellers så skjønner den andre delen av meg at jeg ikke kan ta i mot arven. 

Anonymkode: 68888...2f2

Jo, det er faktisk en VELDIG lett situasjon å havne i, for det er overhodet ikke noe dilemma. Du kan tenke på det som korrupsjon (for det er det det er). Ville det vært «vanskelig» for deg hvis du hadde en annen jobb i kommunen og du ble tilbudt penger for å godkjenne en søknad?  Nei, håper ikke det.

Dette handler om profesjonsetikk, har du hørt om det?

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Jeg har jobbet på et sykehjem i mange år, og her er det en beboer som jeg har fått god kjemi med i disse årene. Ikke visste jeg at dette var en person med mye penger da personen lever sparsomt. Vi har som sagt en god tone, og personen har roset meg opp i skyene i flere år og det har såklart vært hyggelig. Personen er helt klar i hodet. 

Nå har denne personen fortalt meg at personen ønsker at jeg skal arve etter h*n. Personen har ingen familie, verken barn, søsken eller øvrig familie. Da må man langt tilbake evt. Det viser seg at denne personen vil at jeg skal arve flere millioner kroner. Jeg er helt målløs. Jeg er en alenemor med ganske dårlig råd, det hadde gjort livet til meg og barna så mye lettere. Samtidig vet jeg ikke om jeg kan ta i mot, og om jeg i det hele tatt har lov? Er det noen som vet noe om dette? Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg skulle havne i en situasjon som dette, personen virker veldig seriøs rundt det. 

Anonymkode: 68888...2f2

Jeg jobber i en privat bedrift der mange kok ønsker å gi de ansatte noe. Interne retningslinjer sier at vi kan motta paraply med logo og kulepenner. Blomster fra fornøyde kunder settes på lunsjrommet -også lov. Utover dette nei

Anonymkode: b8948...632

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan forstå at pengene frister, men ikke at du faktisk vurderer, og leter etter er smutthull for å kunne ta i mot. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ts sine barn motta arv fra denne pasienten? Barna er jo ikke omfattet av helsepersonellloven.

Anonymkode: 5bfae...212

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (14 minutter siden):

Kan forstå at pengene frister, men ikke at du faktisk vurderer, og leter etter er smutthull for å kunne ta i mot. 

Jeg leter ikke etter smutthull, det har jeg aldri sagt. Jeg sier at jeg skal si at det ikke går. 

Anonymkode: 68888...2f2

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...