Gå til innhold

En beboer der jeg jobber vil at jeg skal arve mye penger. Har jeg lov til å ta i mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

peternelle skrev (13 minutter siden):

Alle svindlere er uenige i at de er det.

Så ufattelig teit sagt.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det kan jeg ikke skjønne at du i det hele tatt vurderer!! Samme om det hadde vært lov (noe det SELVSAGT ikke er).  Dette må du bare avvise.

Anonymkode: dcddb...44c

Når mannen vil? Er det bedre at staten får de?

Skal en ikke respektere hans ønsker?

Si opp jobben, start med noe helt annet om det er så vanskelig. 

Anonymkode: c2282...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når mannen vil? Er det bedre at staten får de?

Skal en ikke respektere hans ønsker?

Si opp jobben, start med noe helt annet om det er så vanskelig. 

Anonymkode: c2282...f20

Er selv helsefagarbeider. 

Anonymkode: c2282...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt opp jobben og tatt imot arven. Hvis hun ikke har noen livsarvinger så er det antagelig ingen som vil bestride testamentet heller, så så lenge du ikke jobber ved sykehjemmet når vedkommende skriver testamentet så hadde jeg tatt sjansen.  

Anonymkode: 5bb76...550

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er lov. På èn måte er det trist at det ikke er lov, både for beboerens og pleierens del. Om beboeren faktisk ønsker det på klår og ærlig vis. Men vi skal alle takke gud for at dette er lovregulert.

Det er noe med maktforholdet som ikke er bra. Det er ikke en god relasjon. Pleieren er ansatt og får betalt for å ivareta beboeren, og beboeren får da en falsk "pleiereffekt". Dvs beboeren får ekstra tilknytning og følelser til pleieren pga en avhengighet som ikke er genuin. 

Pleieren er også bare èn av mange pleiere på avdelingen, så det er ikke logisk å si at denne pleieren er bedre for beboeren enn de andre. 

Det kan ikke være slik at pleiere på eldresentre skal kunne overta arven fordi den eldre tilfeldigvis måtte bo på eldresenter i sine siste år, og da får en kronisk "pleiereffekt". Da hadde det blitt elleville tilstander på avdelingene med pleiere som jager etter arv! 

Og jeg hadde nok ikke sendt min far på 85 år (når den tid kommer) på eldresenter med unge, flotte kvinnelige pleiere som jakter på arven hans... Hvem vet hvordan det hadde blitt..

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde sagt opp jobben og tatt imot arven. Hvis hun ikke har noen livsarvinger så er det antagelig ingen som vil bestride testamentet heller, så så lenge du ikke jobber ved sykehjemmet når vedkommende skriver testamentet så hadde jeg tatt sjansen.  

Anonymkode: 5bb76...550

Du, det er alltids noen der ute som sitter på gjerdet og vet at arven kommer. Selv langt ut i den perifere slekta der det ikke er kontakt mellom vedkommende er folk bevisst på hvor det foreligger potensiell arv. Så sjansen er stor for at testamentet blir bestridet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp å lese råd her. 
Konkrete saker (har ikke gått videre å sjekke alle om de endte opp som ugyldig testament):

https://www.nettavisen.no/artikkel/sykepleier-arvet-av-pasient/s/12-95-574484

https://www.ta.no/nyheter/lege-far-kraftig-advarsel/s/1-111-6262985

https://www.ta.no/nyheter/hjelpepleier-arvet-tidligere-pasient/s/1-111-1810139

https://www.nrk.no/sorlandet/lege-arvet-pasient-1.1061665

https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/hjelpepleier-arvet-tidligere-pasient/73390!/

https://www.dt.no/nyheter/griper-ikke-inn-i-arvestrid/s/2-2.1748-1.3281025

Som dere ser av gjeldende rettspraksis. Ikke entydig hvordan ts sin situasjon vil ende opp med. Så jeg synes det er en sjanse TS burde tatt. 

 

 


 

Anonymkode: bc665...c32

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke innenfor helse, bare så det er sagt. Men jeg synes det er helt på trynet at TS ikke skal få lov til å arve i en slik situasjon. Oppriktig så fatter jeg ikke hvorfor det er feil. Damen har jo ikke familie, så er jo ikke slik at TS «stjeler» arven fra den eldres barn eller barnebarn.

Håper det finnes en løsning, rådfør deg andre steder enn KG før du avslår dette helt.

Anonymkode: 361d0...a40

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber ikke innenfor helse, bare så det er sagt. Men jeg synes det er helt på trynet at TS ikke skal få lov til å arve i en slik situasjon. Oppriktig så fatter jeg ikke hvorfor det er feil. Damen har jo ikke familie, så er jo ikke slik at TS «stjeler» arven fra den eldres barn eller barnebarn.

Håper det finnes en løsning, rådfør deg andre steder enn KG før du avslår dette helt.

Anonymkode: 361d0...a40

Klarer du virkelig ikke å forstå det? Da får du tenke litt til da. 

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det ikke er lov mtp potensiell manipulasjon av de eldre o.l. Men i enkelte tilfeller, som i TS tilfelle hvor pasient faktisk ikke har noen arvinger og også fremstår som mentalt våken, så burde det være mulig å tegne opp et testamente hvor alle disse forholdene er understreket og redegjort for. 

Jeg ville faktisk opplevd det som overformynderi om noen hadde lagt føringer på hvordan jeg velger å fordele arven min, bare fordi jeg trenger pleie på mine siste dager. Jeg har selv ingen arvinger og kan se for meg at som gammel kan jeg ende i en tilsvarende situasjon.

Anonymkode: 821d8...922

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tante testamenterte huset sitt på en vanvittig attraktiv tomt til advokaten sin. Samme som hadde satt opp testamentet. Litt shady der altså. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en advokat. Dere kan sikkert ordne det på en måte, som f.eks. at pasienten kjøper noe kunst av deg for et stort beløp.

Anonymkode: beda9...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med en advokat. Dere kan sikkert ordne det på en måte, som f.eks. at pasienten kjøper noe kunst av deg for et stort beløp.

Anonymkode: beda9...b42

Nei.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er noen arvinger til denne arven ville jeg tatt imot hvis det var mulig. Snakk med noen som kan dette her ts, og ikke KG. Kanskje kan barna dine få arven, og ikke du eventuelt. Drit i alle moralens voktere her inne.

Anonymkode: 13676...b54

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det altså heldigvis ikke lov. Bare tenk på alle scenarier det ville åpnet for hvis det skulle være tillatt. 

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bombasi said:

Du, det er alltids noen der ute som sitter på gjerdet og vet at arven kommer. Selv langt ut i den perifere slekta der det ikke er kontakt mellom vedkommende er folk bevisst på hvor det foreligger potensiell arv. Så sjansen er stor for at testamentet blir bestridet. 

Bestridet av hvem da? Dama kan testamentere bort hva hun vil, til hvem hun vil, så lenge hun ikke har livsarvinger. At det sitter en eller annen fjern kusine av en kusine et eller annet sted som mener hun har krav på penger er helt uten betydning.

Anonymkode: 78640...a77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestridet av hvem da? Dama kan testamentere bort hva hun vil, til hvem hun vil, så lenge hun ikke har livsarvinger. At det sitter en eller annen fjern kusine av en kusine et eller annet sted som mener hun har krav på penger er helt uten betydning.

Anonymkode: 78640...a77

Så fremt hun har slekt rundt seg så er disse arvinger. Dama kan tastamentere bort alt, men saken som diskuteres er testamentering til pleier av beboer. Og det vil bli bestridet av fjerne arvinger siden det er lovregulert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 minutter siden):

Så fremt hun har slekt rundt seg så er disse arvinger. Dama kan tastamentere bort alt, men saken som diskuteres er testamentering til pleier av beboer. Og det vil bli bestridet av fjerne arvinger siden det er lovregulert.

Det er nok å se på tilsvarende saker i rettssystemet. Og deretter trekke konklusjoner hva man skal gjøre. Utifra de sakene jeg har sett i media ser jeg helsepersonell som har arvet fra pasient først og fremst er blitt prøvet i retten for å bli fradømt jobben. Ikke selve arven. Man har endatil vært inne på hvis man frasier seg arven så vil det ikke bli reist sak fra arbeidsgiver. 

 

Anonymkode: bc665...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bestridet av hvem da? Dama kan testamentere bort hva hun vil, til hvem hun vil, så lenge hun ikke har livsarvinger. At det sitter en eller annen fjern kusine av en kusine et eller annet sted som mener hun har krav på penger er helt uten betydning.

Anonymkode: 78640...a77

Det stemmer at hun kan testamentere alt til TS. Men TS har ikke lov til å ta i mot arven. Det er ikke noe å diskutere.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer at hun kan testamentere alt til TS. Men TS har ikke lov til å ta i mot arven. Det er ikke noe å diskutere.

Anonymkode: dcddb...44c

Les tidligere rettspraksis. Ikke så kategorisk som du påstår. Ja, hun er i en gråsone fra å skulle miste jobben. Men ikke selve arven. 

Anonymkode: bc665...c32

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...