Gå til innhold

En beboer der jeg jobber vil at jeg skal arve mye penger. Har jeg lov til å ta i mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo innerst inne at dette ikke går, jeg takker for alle svar. 

Anonymkode: 68888...2f2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke skrive for detaljert mtp og evt bli gjenkjent. Denne situasjonen er så surrealistisk for meg. Jeg vet jo at vi ikke skal ta i mot store gaver sånn sett, jeg har bare tatt i mot smågaver som vin og blomster i de årene jeg har jobbet i helsevesenet, og da alltid sagt ifra til leder om det. Men denne situasjonen er vanskelig for meg, fordi de pengene kunne gitt meg og barna et liv jeg aldri kunne fått til uten. Jeg klarer ikke tenke klart oppi dette.

Jeg ser mange skrive han, men jeg kan si såpass at det ikke er en mann- men en dame. Hun er helt mentalt tilstedet, og ønsker av hele sitt hjerte som hun sa at jeg skulle arve disse pengene og skal skrive meg inn i testamentet sitt. Hun ba spesifikt om en prat med meg kun for å ta opp dette og det var veldig alvor. Jeg er så satt ut, glad og trist på en gang fordi jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, at jeg faktisk nesten ikke har klart å spise noe i dag. 

Anonymkode: 68888...2f2

Skjønner ikke at dette er noe stort dilemma. Du må takke nei og så informerer du lederen din.

Anonymkode: b8559...14b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner jo innerst inne at dette ikke går, jeg takker for alle svar. 

Anonymkode: 68888...2f2

Selvfølgelig kan det gå. Be om en samtale med leder og forklar situasjonen. Si til den gamle at situasjonen er som den er, og at du vurderer å måtte si opp jobben om en stund for at dette skal kunne gå igjennom. Det er den gamle sine verdier, hennes valg, og det etisk riktige er at hun får bestemme dette. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke at dette er noe stort dilemma. Du må takke nei og så informerer du lederen din.

Anonymkode: b8559...14b

For noe tull. La den gamle få bestemme. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo svaret på det, du kan ikke ta i mot. 

Anonymkode: 170f3...f3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke skrive for detaljert mtp og evt bli gjenkjent. Denne situasjonen er så surrealistisk for meg. Jeg vet jo at vi ikke skal ta i mot store gaver sånn sett, jeg har bare tatt i mot smågaver som vin og blomster i de årene jeg har jobbet i helsevesenet, og da alltid sagt ifra til leder om det. Men denne situasjonen er vanskelig for meg, fordi de pengene kunne gitt meg og barna et liv jeg aldri kunne fått til uten.

Anonymkode: 68888...2f2

Et liv som kriminell, vil du det for barna dine?

Anonymkode: 053be...319

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, rebella81 said:

Selvfølgelig kan det gå. Be om en samtale med leder og forklar situasjonen. Si til den gamle at situasjonen er som den er, og at du vurderer å måtte si opp jobben om en stund for at dette skal kunne gå igjennom. Det er den gamle sine verdier, hennes valg, og det etisk riktige er at hun får bestemme dette. 

 

2 hours ago, rebella81 said:

For noe tull. La den gamle få bestemme. 

fortsatt ikke lov, og testamentet hadde nok ikke gått igjennom, selv om TS sier opp jobben, det hadde bare endt i en ødelagt karriere og ingen penger.

Her snakkes det jo ikke om hva som burde og ikke burde være rett i denne enkelt saken, men loven forbyr det. Det er jo ikke noe å diskutere en gang, så kan du synes det er tullete men slik er det.

Jeg tviler på at lederen vil bli medskyldig i lovbrudd for at TS skal få noen penger.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (7 timer siden):

 

fortsatt ikke lov, og testamentet hadde nok ikke gått igjennom, selv om TS sier opp jobben, det hadde bare endt i en ødelagt karriere og ingen penger.

Her snakkes det jo ikke om hva som burde og ikke burde være rett i denne enkelt saken, men loven forbyr det. Det er jo ikke noe å diskutere en gang, så kan du synes det er tullete men slik er det.

Jeg tviler på at lederen vil bli medskyldig i lovbrudd for at TS skal få noen penger.

Tror nok loven blir uproblematisk hvis ts sier opp, og ikke er helsepersonell lengre. Spør den gamle du ts, om personen fremdeles ønsker dette. Så tar du et møte med arbeidsgiver og informerer. Synes at den gamles ønske skal høres, i stedet for misunnelige mennesker på kg. Ts skal vite at dette har skjedd før, det med helsepersonell og arv. 
Tror ingen av den gjengen som har svart her er jurister, så løsningen er et møte med arbeidsgiver og kommunens jurist om hva du gjør videre. Tenk på dine egne barn og deg selv, og ikke minst den gamles ønske og råderett over egne midler uten sjalusien fra vilt fremmede.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle svarer nei, men tror det fleste hadde blitt fristet hvis det var de selv som satt i situasjonen. Jeg hadde heller valgt arven enn jobben. Som noen nevnte, om det ikke går å si opp jobben for så å motta arven etterpå, så kan vel dama testamentere alt til dine barn. Da får du arven indirekte. Eventuelt noen andre mellompersoner du stoler på. Tror dette kommer til å plage deg leenge om du avslår. Du har jo griseflaks, omtrent som å vinne i lotto.

Endret av tapetkniv
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke slik at hvis TS sier opp jobben, så vil hun kunne motta arven og leve lykkelig alle sine dager. Det er en veldig stor sjanse for at testamentet vil bli kjent ugyldig og at det derfor ikke blir noen arv. Og da heller ingen jobb. 

Anonymkode: ff8d9...6d4

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er synd om det han har jobbet og slitt for skal gå tilbake til staten. Kanskje han kjenner en dyreorganisasjon

Anonymkode: 60b35...61d

Det er mye bedre at det går tilbake til staten og ut igjen til folket enn på bankkontoen til en pleier eller en dyreorganisasjon.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tapetkniv said:

Alle svarer nei, men tror det fleste hadde blitt fristet hvis det var de selv som satt i situasjonen. Jeg hadde heller valgt arven enn jobben. Som noen nevnte, om det ikke går å si opp jobben for så å motta arven etterpå, så kan vel dama testamentere alt til dine barn. Da får du arven indirekte. Eventuelt noen andre mellompersoner du stoler på. Tror dette kommer til å plage deg leenge om du avslår. Du har jo griseflaks, omtrent som å vinne i lotto.

Dette er jo bare omsorgssvindel. Trådstarter får betalt for å ivareta pasienten.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peternelle skrev (2 minutter siden):

Dette er jo bare omsorgssvindel. Trådstarter får betalt for å ivareta pasienten.

Det er jeg uenig i. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil ikke skrive for detaljert mtp og evt bli gjenkjent. Denne situasjonen er så surrealistisk for meg. Jeg vet jo at vi ikke skal ta i mot store gaver sånn sett, jeg har bare tatt i mot smågaver som vin og blomster i de årene jeg har jobbet i helsevesenet, og da alltid sagt ifra til leder om det. Men denne situasjonen er vanskelig for meg, fordi de pengene kunne gitt meg og barna et liv jeg aldri kunne fått til uten. Jeg klarer ikke tenke klart oppi dette.

Jeg ser mange skrive han, men jeg kan si såpass at det ikke er en mann- men en dame. Hun er helt mentalt tilstedet, og ønsker av hele sitt hjerte som hun sa at jeg skulle arve disse pengene og skal skrive meg inn i testamentet sitt. Hun ba spesifikt om en prat med meg kun for å ta opp dette og det var veldig alvor. Jeg er så satt ut, glad og trist på en gang fordi jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, at jeg faktisk nesten ikke har klart å spise noe i dag. 

Anonymkode: 68888...2f2

Men alvorlig talt. Du er betalt av staten for å ta vare på dette mennesket. Og nå ville du ikke hatt noen skrupler med å ta i mot arv!!!! Er du helt moralsk skakkjørt eller hva? Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå at du kan synes dette er noe dilemma.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner godt at han vil  gi arven til noen han liker, men det er altså ikke lov til å gi til en pleier som er ansatt hor å hjelpe ham. Synes det er synd om det han har jobbet og slitt for skal gå tilbake til staten. Kanskje han kjenner en dyreorganisasjon i nærheten som tar seg av hjemløse katter feks, noen som hjalp han før han kom på hjem, om det var noen naboer eller bekjente. Det er nok flere han kan fordele arven på om han tenker seg godt om. Frivillige organisasjoner hvor hvert øre går til saken er det beste synes jeg. Om han har vært i en organisasjon eller har hatt en hobby hvor noen kroner kommer godt med. Det er mange muligheter. Kjenner en dame som skal gi mye til en organisasjon hun støtter ellers også, hvor alt er basert på frivillighet, og da kan de kanskje bygge litt på slik at de kan hjelpe enda flere.

Anonymkode: 60b35...61d

Eller en menneskeorganidasjon…

Anonymkode: 7eb82...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner jo innerst inne at dette ikke går, jeg takker for alle svar. 

Anonymkode: 68888...2f2

Snakk med en advokat om dette. Ikke KG.

Anonymkode: 35402...7c8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan faktisk si opp jobben og gjøre det . 

Anonymkode: 38a2b...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peternelle skrev (11 minutter siden):

Alle svindlere er uenige i at de er det.

Det er ikke svindel, tror du må google det

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ts vært postmannen så hadde det vært null problem for disse kg-menneskene, men fordi hun er hjelpepleier så fyyyyy altså 🙄 Folk 🙈 Undersøk med kommunens jurist du, ts. Og ha med i betraktning at helsepersonell tidligere har mottatt store summer i arv. 
Det å ikke kunne motta store summer som helsepersonell handler mye om at ingen skal kjøpe seg til medisiner, sykemeldinger, osv. ikke at en person som er klar i hodet ønsker å begunstige en annen person en er blitt glad i etter sin død. 
Ble nok vanskelig for kg-gjengen dette, sjalusi er en sterk kraft. Men tenk på ungene dine, tenk på den gamles tydelige ønske, og ikke minst at det ikke er andre arvetakere som surner. 
Ta imot!!

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...