Gå til innhold

En beboer der jeg jobber vil at jeg skal arve mye penger. Har jeg lov til å ta i mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kastanjefrø skrev (3 timer siden):

Uavhengig av at du ikke vil kunne motta pengene fordi det er ulovlig, er du et forferdelig menneske for at du vurderer å motta disse pengene. Dette er et menneske i en sårbar situasjon som du står i et maktforhold til. 

Fy søren. Hvorfor er hun et mer «forferdelig menneske» enn alle andre i tilsvarende situasjoner?? 
Hva er det du ikke forstår av at en åndsfrisk person ønsker å BESTEMME SELV over egne midler? Istedet for at barna til en perifer kusine som gir blanke bæng i det mennesket sitter på gjerdet og gleder seg til å få vedkommende i jorda så de kan cashe inn? 

Anonymkode: 48b6c...0a5

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS, du sjekker dette med en jurist eller advokat som er spesialist på arv. Er ikke verre enn det. Når du har en person som ønsker å gi deg penger og gjøre livet ditt og barna dine sine liv mye bedre økonomisk sett, så kan du ikke basere deg på KG sine svar. Du må sjekke dette juridisk sett siden det er snakk om flere millioner kroner.

Finn gjerne smutthull - her er det sentrale at du får det til juridisk sett. Det er ikke noe galt med din moral for øvrig siden du ikke visste at den personen hadde så mye penger.

Manipulasjon hadde vært hvis du visste at den personen er "rik" fra dag 1, og du med vilje gikk etter å gi bedre omsorg til den personen på bekostning av alle andre. 

Du sjekker dette ordentlig med en arveekspert. Om du er bare en helsefagarbeider, så hadde jeg virkelig dritet også i jobben og sluttet om det resulterer i at du får flere millioner kroner.  

Noe annet om du hadde vært legespesialist eller noe - da tjener man allerede noen millioner kroner i løpet av kort tid, så da hadde det ikke vært verdt det å si opp jobben, men jeg går ut fra at du er helsefagarbeider. 

Sjekk uansett med en ekspert på arv. 

Anonymkode: 1e42a...185

Ts kan sjekke med så mange hun bare gidder, hun har i hht Helsepersonellovens §9 ikke lov å ta imot gaver av mer enn ubetydelig verdi. Hun kan heller ikke ta imot på vegne av andre, så arven kan ikke gis til hennes barn slik noen foreslo. 

Anonymkode: 7c5f6...a73

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fornuftig tenkt. Sjansen er stor for at man ender opp med å miste både jobben og pengene.

Sjansen er vel ikke stor i forhold til å miste pengene? På hvilket grunnlag skulle dette være en risiko?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):


Når det er sagt så synes jeg enkelte her er i overkant slemme i sin omtale av deg. Selvfølgelig blir man glad når en person man har et nært forhold til ønsker å gi deg masse penger i arv, spesielt hvis økonomien er stram. De som påstår dette er lett å si nei til, lyver. Du var usikker og stilte et spørsmål her, så du fortjener ikke å bli kalt alt mulig stygt bare fordi du vurderte å ta imot arven. Hadde du vært skruppelløs hadde du allerede klekket ut en plan om hvordan du skulle få tak i pengene, og for lengst takket ja til arven. Det at du lufter det her og spør om det er mulig, gjør at jeg tenker at du bare er et menneske og ble blendet av tanken på mer penger i banken. Det var andre som svarte deg som kom med alle forslagene til smutthull, ikke du.

Håper karma er på din side, og at du ved en senere anledning får flere tilbud som du kan få gleden av uten å risikere karriere og rykte! :)
 

Anonymkode: 2b62b...8ca

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere lignende saker, om du googler. Leger som har arvet hus o.l. 

Det problematiske er om pasienten gjør dette fordi han skal få god behandling. 

Lovpsragrafen er ikke udiskuterbar, og det står ingenting i veien for å forsøke. Det er jo heller ingen pårørende som kan klage. Og avdødes ønske om at pengene skal tilfalle deg heller enn staten bør veie tungt. 

Anonymkode: 7ee43...270

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (1 time siden):

Du får dra en vennlig "da hadde jeg mistet jobben, men tusen takk ". 😊❤️

Kan forstå ønsket om å "utligne" omsorgen i noe veldig konkrét og som åpenbart hadde hatt stor betydning.

Du betyr nok mye på det menneskelige plan. Jeg tenker du kun har gode intensjoner ❤️❤️❤️

 

Men HALLLOOO HVA HAR DET Å SI OM HUN MISTER JOBBEN DA? Da får hun seg bare en NY jobb! 
Ts; Ta imot!!! Ikke la en haug smålige og sjalu usle mennesker på jobb «sette deg på plass». De er så sjalu og små. Gjør det du kan for å undersøke muligheten. 

Anonymkode: 48b6c...0a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal si til personen at ikke det går. Blir lei meg over at folk skriver stygge ting til meg her, at jeg er et forkastelig menneske og en dårlig person. Det er ikke en lett situasjon å havne oppi, og jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette skulle bli et tema i mitt liv. Følelsen over å være alenemor med dårlig råd var den delen av meg som ble glad over dette, jeg og barna har ikke et så lett liv og jeg må jobbe meg i hjel for å få livet til å gå rundt. Ellers så skjønner den andre delen av meg at jeg ikke kan ta i mot arven. 

Anonymkode: 68888...2f2

Det er tåpelig at folk kaller deg forkastelig menneske og dårlig person. Det er helt naturlig at du ble glad over dette! Ikke minst fordi tenk at noen unnet deg noe så fint ❤️ 

De folka som sier stygge ting virker mer som at de ikke ser nyansene i loven. Hvorfor er loven laget, hvilken hensikt har paragrafen? Paragrafen er jo ikke ment for å stoppe enkeltindivid fra å gjøre det de aller mest har lyst til, men for å beskytte sårbare grupper mot dårlig innflytelse, maktmisbruk og utnyttelse. Det har ikke du utøvd. 

Anonymkode: 7ee43...270

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men HALLLOOO HVA HAR DET Å SI OM HUN MISTER JOBBEN DA? Da får hun seg bare en NY jobb! 
Ts; Ta imot!!! Ikke la en haug smålige og sjalu usle mennesker på jobb «sette deg på plass». De er så sjalu og små. Gjør det du kan for å undersøke muligheten. 

Anonymkode: 48b6c...0a5

Hvis du hadde giddet å lese tråden før du kom med kunnskapsløse «råd», ville du visst at man risikerer å miste jobben, autorisasjonen OG arven.

Anonymkode: 7eb82...e98

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men HALLLOOO HVA HAR DET Å SI OM HUN MISTER JOBBEN DA? Da får hun seg bare en NY jobb! 
Ts; Ta imot!!! Ikke la en haug smålige og sjalu usle mennesker på jobb «sette deg på plass». De er så sjalu og små. Gjør det du kan for å undersøke muligheten. 

Anonymkode: 48b6c...0a5

Oi, så engasjert! :sjokk: :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal si til personen at ikke det går. Blir lei meg over at folk skriver stygge ting til meg her, at jeg er et forkastelig menneske og en dårlig person. Det er ikke en lett situasjon å havne oppi, og jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette skulle bli et tema i mitt liv. Følelsen over å være alenemor med dårlig råd var den delen av meg som ble glad over dette, jeg og barna har ikke et så lett liv og jeg må jobbe meg i hjel for å få livet til å gå rundt. Ellers så skjønner den andre delen av meg at jeg ikke kan ta i mot arven. 

Anonymkode: 68888...2f2

Sjekk ut om det er noen muligheter for at barna dine eventuelt mottar arven. Snakk med noen som kan juss.

Anonymkode: 13676...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare nysgjerrig og lurer på en ting.

Hva om TS ikke visste om at denne beboeren opprettet testamente til hennes favør og hun arver. Da er jo ts helt uskyldig og uvitende, men går arven tapt uansett?

I min jobb har vi ikke lov å ta imot noe som helst av «kunder», ikke engang en tyggis. Hinsides strengt og jeg forstår godt hvorfor.

Anonymkode: 379bd...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts kan sjekke med så mange hun bare gidder, hun har i hht Helsepersonellovens §9 ikke lov å ta imot gaver av mer enn ubetydelig verdi. Hun kan heller ikke ta imot på vegne av andre, så arven kan ikke gis til hennes barn slik noen foreslo. 

Anonymkode: 7c5f6...a73

Dette skjønte jeg ikke. Hun kan ikke ta imot på vegne av andre, hva mener du her?

Dersom pasienten testamenterer direkte til barna, spesifisert i testamentet med navn og personnummer, så mottar jo ikke ts noen verdens ting. Hun mottar jo ikke pengene på vegne av barna, det er barna som mottar arven.

(Og hun kan ikke disponere  pengene heller, for overformynderiet vil legge restriksjoner på det)

Anonymkode: 5bfae...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts kan sjekke med så mange hun bare gidder, hun har i hht Helsepersonellovens §9 ikke lov å ta imot gaver av mer enn ubetydelig verdi. Hun kan heller ikke ta imot på vegne av andre, så arven kan ikke gis til hennes barn slik noen foreslo. 

Anonymkode: 7c5f6...a73

Driter hardt i denne loven om man faktisk slutter som helsepersonell.

Få det inn i pappen - er man ikke lenger helsepersonell, så skal man kunne ta det imot. Igjen, sjekk med jurist eller advokat. Det er det TS bør gjøre.

Om du hadde giddet å lese hva jeg skrev, så står det ganske klart at hvis TS er helsefagarbeider, så bør TS drite langt i den jobben og kan heller omskolere seg til noe annet om det resulteter i flere millioner kroner til TS og BARNA HENNES.  Det er et absolutt greit "bytteforhold" nemlig å drite i å jobbe mer som helsefagarbeider, noe jeg regner med at TS er. 

Jeg gjentar igjen: Sjekk alle smutthul, vær klar til å drite hardt i stillingen som helsefagarbeider. Fokuset er: få dette til juridisk sett, slik at TS får millionene sine. 

 

Anonymkode: 1e42a...185

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva faen feiler det deg? «Du får LØNN for å ta deg av pasienten» blablabla. Så ufattelig provoserende du skriver. Krever at hun «skal forklare» for pasienten osv. Håper hun tar imot arven, driter i den sure helsefagarbeiderjobben, bruker pengene på ei videreutdanning og får seg en mye bedre jobb med fire ganger så høy lønn. Smell i trynet til alle usle, misunnelige krek. HEIA TS!!

Anonymkode: 48b6c...0a5

Helt riktig, kunne ikke sagt det bedre. TS skylder barna sine å sjekke dette ut ordentlig med en ekspert på arv, og bruke all kreativ strategi det går an å bruke innenfor juridisk lov å få dette i boks. 

Er også det jeg har sagt: drit hardt i den patetiske helsefagarbeider jobben. Det er et veldig godt bytteforhold å slutte i den jobben om det fører til at TS får flere millioner kroner til barna sine. 

Så er det bare å ta videreutdanning i noe annet som du sier, omskolere seg. Helsefagarbeider er uansett ikke en jobb man står i til man er 67+ år. 

Anonymkode: 1e42a...185

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjønte jeg ikke. Hun kan ikke ta imot på vegne av andre, hva mener du her?

Dersom pasienten testamenterer direkte til barna, spesifisert i testamentet med navn og personnummer, så mottar jo ikke ts noen verdens ting. Hun mottar jo ikke pengene på vegne av barna, det er barna som mottar arven.

(Og hun kan ikke disponere  pengene heller, for overformynderiet vil legge restriksjoner på det)

Anonymkode: 5bfae...212

Er fryktelig vanskelig for mange dette her fordi sjalusien er så sterk. De måker ut masse piss bare for å manipulere ts. Ja for teeeenk om hun mister jobben OG autorisasjonen? Ja, da får hun begynne å jobbe MED NOE ANNET da. 🙄

Folk har jo ikke PEILING. Ikke la deg manipulere, ts!!!

Anonymkode: 48b6c...0a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde giddet å lese tråden før du kom med kunnskapsløse «råd», ville du visst at man risikerer å miste jobben, autorisasjonen OG arven.

Anonymkode: 7eb82...e98

Har ikke lest tråden. Har du lest loven? 

Det finnes ingen lov som nekter giver å gi til hvem enn de vil. Arv blir gjort opp etter vedkommende dør. I det tilfellet kan TS enten si ja eller nei til arven og med tanke på at arven ikke kan påvirke tjenesteyter (TS) sin behandling av pasienten er det absolutt ikke sikkert det blir dømt at hun ikke kan motta den. Det hele hadde vært mye enklere om pasienten gjorde dette uten å samtale med TS. Det problematiske er om hun forskjellsbehandler eller på noen som helst måte forsøker å påvirke giver til å gi noe. 

Å miste autorisasjon for dette hadde vært uhørt. 

Anonymkode: 7ee43...270

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor er det tragisk? 

Anonymkode: fdb92...66b

Tragisk fordi mennesker ikke får sin sin vilje før døden hørt og gjennomført.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det hjelper ikke.  Du skriver under taushetserklæring og bindende kontrakt på at du ikke har mulighet til å arve penger uansett.  Jeg har vært besøksvenn 

Anonymkode: 0f9b1...813

Om hun slutter så kan hun være nærmeste pårørende. Hun blir da maktforholdet pleier/pasient visket ut.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er faktisk en VELDIG lett situasjon å havne i, for det er overhodet ikke noe dilemma. Du kan tenke på det som korrupsjon (for det er det det er). Ville det vært «vanskelig» for deg hvis du hadde en annen jobb i kommunen og du ble tilbudt penger for å godkjenne en søknad?  Nei, håper ikke det.

Dette handler om profesjonsetikk, har du hørt om det?

Anonymkode: dcddb...44c

Har du hørt om debattteknikk? Hvordan oppføre seg? Men hersketeknikk har du draget på :)

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg leter ikke etter smutthull, det har jeg aldri sagt. Jeg sier at jeg skal si at det ikke går. 

Anonymkode: 68888...2f2

TS. Jeg ville engasjert advokat og lett etter smutthull. Ikke tro på de som sier annet, det er mange fromme og korrekte mennesker her inne.

Ønsker deg masse lykke til!

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er alternativ er at du unngår temaet og fortsetter som før. 

Et annet alternativ er å melde fra til din nærmeste leder og si at dette har du ikke vært med på å påvirke og at du ikke engang har visst at pasienten har mange penger. Men jeg vet ikke om du da risikerer å «bli tatt av pasienten», og det vil du jo sikkert ikke. Det er jo hyggelig med pasienter hvor man har god kjemi.

Jeg synes egentlig at arv i et slikt tilfelle burde være greit.

På den annen side er det viktig med strenge regler her for å unngå å forskjellsbehandle pasienter eller at pasienter uten familie risikere press og utidig smisk fra pleiere. Det er selvsagt ingen grunn til å tro at du faller i noen av disse kategoriene ettersom du ikke visste at pasienten var rik eller hadde tanker om at du skulle arve. 
 

Helsepersonelloven nevner ikke ordet arv. Den saken i helsepersonellnemnda som noen har nevnt, var det særlige forhold der som gjør at saken ikke har overføringsverdi til ts sitt tilfelle? 

Anonymkode: e0668...6df

Grunnen til at det er ulovlig i dag er jo pga sleipe advokater, leger, pleiere m m

Anonymkode: 21d77...40f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjekk ut om det er noen muligheter for at barna dine eventuelt mottar arven. Snakk med noen som kan juss.

Anonymkode: 13676...b54

Det står krystallklart i loven, så det er ikke noe å «sjekke». Hørt om Google? 

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe krystallklart. Kun i forhold til jobben hennes. 
Hun blir testamentert alle pengene fra en pasient, arver de, men samtidig blir hun fradømt jobben og yrket sitt.  Verre er det ikke. 
Om hun arver mange mill spiller det ikke noen rolle om hun mister jobben og retten til å utøve yrket mer. Hun kan finne seg et annet yrke og omskolere seg. 

Anonymkode: bc665...c32

Kan ikke du underskrive dette gode rådet ditt (som også er oppfordring til lovbrudd) med fullt navn da? Siden du er så sikker på at det er uproblematisk?

Ikke noe antall millioner er verdt å gjøre seg til skurk for.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det står krystallklart i loven, så det er ikke noe å «sjekke». Hørt om Google? 

Anonymkode: dcddb...44c

Åh så tøff du er da, med «hørt om Google» 🙄 Den krystallklare loven ja gir en krystallklar mulighet for å sjekke HANDLINGSROM og. 

Anonymkode: 48b6c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...