Gå til innhold

Er det noe galt med jenter som giftet seg unge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun var sammen med en fyr den gangen som hun er sammen med fortsatt, de giftet seg for en del år siden og fikk barn, hun var sikker bare 20 år da, hun er 26 nå. Er det spesielt? Eller er det sånn at hun kanskje ikke vil være gift med han, men kjenner ikke til noe annet så hun føler seg forpliktet? Kanskje forpliktet pga barna?

Hun er så utrolig pen, perfekt høyde, perfekte former, perfekt ansikt, perfekt hår og perfekt klesstil, og veldig søt med barna sine. Skjønner ikke at en kan være sammen med en fra de er 15 år også ha det bra sammen? 

Anonymkode: 20126...539

Heller noe galt med den som går rundt og glaner på en lykkelig gift kvinne og håper hun egentlig ikke vil være gift.

Anonymkode: fe61a...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Statistisk sett mestrer de livet dårlig. Jenter som velger å gifte seg og få barn tidlig er i en gruppe som opplever et behov for å bli forsørget, enten fordi de selv opplever manglende mestring knyttet til hverdagen (skole og arbeid) eller fordi de har blitt fortalt (av sine foreldre) at dette er deres eneste vei ut av egen dumskap.

Det å ikke selv tjene til livets opphold er ekstremt farlig. Om partneren tyr til trusler («ha sex når jeg vil uavhengig av om du vil ellers forlater jeg deg»), psykisk eller fysisk vold etc så har de her jentene ingen egen inntekt, og - enda verre - ingen erfaring med å navigere selvstendig i hverdagen. Hvordan anmelder man? Hvordan fungerer nav? Hvordan bestiller man juridisk bistand eller forholder seg til en bank? 

Jeg har møtt kvinner i kategorien som ikke har tilgang på Internett uten bistand fra mannen. 

Og om du «møter kjærligheten» når du er 16? Supert. Studer det begge ønsker, uten å inngå kompromiss. Skaff selvstendige liv. Og om de etter det er et par? Da, og først da, tror jeg de liker hverandre. Ellers tror jeg de bare ikke vet bedre.

Og, ja, mange av de her parene er sammen til de dør. At et forhold varer og at et forhold er godt er ikke det samme. På noe vis. Forhold preget av avhengighet er gjerne varige.

Anonymkode: ff983...ae8

Rareste jeg har hørt. Jeg hadde jobber fra jeg var 16, kjøpte hus da jeg var 19. Traff mannen min da jeg var 21 , han hadde gård, vi giftet oss da jeg var 22, fikk første barn da jeg var 25 og andre da jeg var 26. Solgte huset mitt da jeg var 29. Og la da de pengene inn i gårdsbruket. Både jeg og mannen jobbet uten for gården frem til jeg ble utsatt for ulykke. Vet jeg kan stå på egene bein om så. Har nå vært gift i 23 år. 

Vi har egene venner, vi trenger ikke gjøre alt samme  jeg drar bort når jeg ønsker å gjøre ting, og han reiser med sine venner. Vi har noen hobbyer sammen og noen forskjellig. Vi kan diskutere og ha samtaler sammen uten å krangle. 

Anonymkode: 43182...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føler de seg forpliktet og låst til en og samme mann? 
Kikker på ei jeg har visst hvem er i 10 år, hun er 26-27. Ser henne stadig på butikkene. Vi gikk også i samme klasse et år på vgs. Hun er utrolig pen, eksotisk og veldig sjenert (vi har aldri sagt mer enn hei til hverandre), og hun var ikke opptatt av å ha mer enn en-to venner når vi gikk i klasse, fortalte ingenting om seg selv osv.

Hun var sammen med en fyr den gangen som hun er sammen med fortsatt, de giftet seg for en del år siden og fikk barn, hun var sikker bare 20 år da, hun er 26 nå. Er det spesielt? Eller er det sånn at hun kanskje ikke vil være gift med han, men kjenner ikke til noe annet så hun føler seg forpliktet? Kanskje forpliktet pga barna?

Hun er så utrolig pen, perfekt høyde, perfekte former, perfekt ansikt, perfekt hår og perfekt klesstil, og veldig søt med barna sine. Skjønner ikke at en kan være sammen med en fra de er 15 år også ha det bra sammen? 

Anonymkode: 20126...539

Det er en stor misforståelse at det er så mye lykke i å ha en høy "bodycount". Man blir sjelden lykkelig av å teste ut en masse partnere på rekke og rad. Ofte ender man da opp som gammel og singel, gjerne med et kaos av familieforhold og diverse barn, stebarn, ekser, vanskelige følelser og kompliserte relasjoner. Det blir et urolig og krevende, og ofte til slutt et ensomt liv.

Jeg tenker at de lykkeligste og klokeste menneskene er de som, straks de finner en god partner, gjerne som tenåring, holder sammen med denne personen i tykt og tynt, livet ut.

En stabil partner, et stabilt forhold og en stabil familie som gir trygghet og forutsigbarhet, er jeg sikker på er det som gir mest lykkelige barn og voksne i det lange løp.

Anonymkode: a70da...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 23 da vi giftet oss. Da hadde vi vært sammen i fem år. Vi har i år vært gift i 19 år.

Vi har store barn og nyter det. 

Ingen tvang meg, jeg har høyere utdanning, er i full jobb, er ikke religiøs, har ikke et behov for å bli forsørget og føler ikke jeg har gått glipp av en eneste ting. Har aldri likt festing. Har aldri hatt en ons i hele mitt liv og har aldri ønsket det heller. 

Anonymkode: 7a802...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Statistisk sett mestrer de livet dårlig. Jenter som velger å gifte seg og få barn tidlig er i en gruppe som opplever et behov for å bli forsørget, enten fordi de selv opplever manglende mestring knyttet til hverdagen (skole og arbeid) eller fordi de har blitt fortalt (av sine foreldre) at dette er deres eneste vei ut av egen dumskap.

Det å ikke selv tjene til livets opphold er ekstremt farlig. Om partneren tyr til trusler («ha sex når jeg vil uavhengig av om du vil ellers forlater jeg deg»), psykisk eller fysisk vold etc så har de her jentene ingen egen inntekt, og - enda verre - ingen erfaring med å navigere selvstendig i hverdagen. Hvordan anmelder man? Hvordan fungerer nav? Hvordan bestiller man juridisk bistand eller forholder seg til en bank? 

Jeg har møtt kvinner i kategorien som ikke har tilgang på Internett uten bistand fra mannen. 

Og om du «møter kjærligheten» når du er 16? Supert. Studer det begge ønsker, uten å inngå kompromiss. Skaff selvstendige liv. Og om de etter det er et par? Da, og først da, tror jeg de liker hverandre. Ellers tror jeg de bare ikke vet bedre.

Og, ja, mange av de her parene er sammen til de dør. At et forhold varer og at et forhold er godt er ikke det samme. På noe vis. Forhold preget av avhengighet er gjerne varige.

Anonymkode: ff983...ae8

Å gifte seg tidlig er ikke ensbetydende med å få barn tidlig. Jeg valgte å gifte meg tidlig, men det har aldri vært noe jeg drømte om. Ikke fikk vi barn tidlig heller. Jeg hadde ikke lyst på barn i det hele tatt. Giftet meg, tok master, reiste litt, gjorde det jeg ville. Fikk barn da jeg bikket 30. Har grei jobb, god inntekt, egne hobbyer. Synes jeg mestrer livet godt. Men jeg er heldig som i tillegg til å leve eget liv har en bra mann å dele mye med.

Anonymkode: adb68...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg når jeg var 22, og i grunn av helt feil grunnet. Var veldig sosial og glad i folk, men sjenert når det kom til gutter. Så når en gutt ble interessert, ble det oss, selv om jeg innerst inne visste vi ikke var rett for hverandre. Det ble et langt og ikke kjempelykkelig ekteskap før det tok slutt. Fortsatt like sjenert når det kommer til det andre kjønn, så har ikke selvtillit på å prøve å finne en ny type.

Anonymkode: 06ca3...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er mie falt med dem. Syns det er sykt å gifte seg ung

Anonymkode: d539f...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor plager det deg ? Hvorfor så utrolig opptatt av henne ? Er du sjalu fordi hun har funnet sin beste venn i ung alder ? Hun er nok mye lykkeligere enn deg som kanskje ligger rundt fordi du er lurt til å tro at det er "livet" eller skifter partnere og mister biter av din sjel til de mange menn.  Og blir kynisk, bitter og hatefull på menn pga det.  Evnen til å knytte varige bånd svekkes av promiskuitet og av å skifte partnere hele tiden. Og med slik bagasje blir det ikke lett å bare ha en mann eller kvinne fordi man er så splittet i sin sjel som er delt med mange. Utroskap er vanlig pga splittelse i sjels livet.  

https://om.swebbtv.se/blogg/227-lordagsintervju-42-med-ingrid-carlqvist-som-sager-gift-dig-tidigt-och-skaffa-barn

Anonymkode: 8260d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...