Gå til innhold

Sykle til skolen


Mann3030

Anbefalte innlegg

Jeg synes i utgangspunktet at en 12 åring skal kunne passe på sin 8 år gamle søster. Jeg har omtrent samme aldersspenn til mitt eldre søsken og i mine foreldres søskenflokk er det samme dynamikk - man lærer seg å ta seg av de yngre. 

Jeg vet at man ikke alltid får dette til, og i hvert fall ikke hvis man ikke må. «Problemet» er kanskje heller at dagens foreldre er så tilgjengelige at selvstendigheten ikke blir tvunget frem. Dersom ingen av dere hadde hatt mulighet til å kjøre, så måtte de bare tatt følge og funnet ut av det. Slik veldig mange barn må.

Antakeligvis spekulerer de litt i det, som barn lærer seg. Hvis det blir trøbbel eller krangling på skoleveien, så ender det med at du kjører i stedet. Ingen av dem har derfor noe incentiv til å skjerpe seg.

Kanskje må dere skape et incentiv? Si at de skal gå sammen til skolen, strake veien uten tøys og være fremme i tide. Det klarer de jo, hvis de må. Og hvis storesøster er grei og sørger for at det går skikkelig for seg, får hun ved slutten av året en ny sykkel, eller dere sparer til mopedlappen om tre år, eller noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...