Gå til innhold

Sykle til skolen


Mann3030

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke forskjellsbehandling å behandle barn i ulik alder ulikt.

Anonymkode: f6713...83c

Det er forskjellsbehandling når kun et barn får bli kjørt til skolen, mens den andre ikke får bli kjørt. 

Skal man først kjøre et barn til skolen, blir det helt feil å si det andre barnet må gå, ta buss eller sykle. 

Meowmere skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke problemet. Er det ikke plass i bilen til begge? Er dette kampen du er villig til å ta?

 

Jeg er overrasket over hvor mange som har barn som har syklet fra første- og andreklasse her i tråden. Her har det ikke vært lov å sykle før man begynner i fjerde- eller femteklasse. Det har vært skolenes regler. Så det er ikke sikkert det er et alternativ en gang.

 

Her har du en utmerket mulighet til å lage en regel. Hvis hun gjør det, så blir hun ikke kjørt dagen etter.

 

 

 

 

 

Skolen har ingen mulighet eller myndighet til å nekte foreldre å la barn  sykle til skolen. Dette er en avgjørelse som kun foreldre kan ta for sine barn. 

At dere som foreldre ikke er klar over at skolen ikke har slik myndighet, er en helt annen sak. 

 

 

Anonymkode: 5cd26...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (4 minutter siden):

Dette synes jeg var et merkelig utsagn. Man skaper selvfølgelig ikke utrygge situasjoner av å kjøre der det er lov å kjøre. Veier er skapt for å takle både bilister, syklister og fotgjengere. En del av det å skulle gå eller sykle til skolen handler om å være moden nok til å vite hvordan man ferdes i trafikken, og det er ikke bilistenes feil hvis barn som ikke burde ferdes alene i trafikken gjør det likevel. 

et merkelig utsagn? 

det er jo en kjent sak at skoler og trygg trafikk peker på det paradokset det er at foreldre som er engstelige for utrygge skoleveier, velger å kjøre barna, slik at veien blir enda mer utrygg for alle.

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (6 minutter siden):

Dette synes jeg var et merkelig utsagn. Man skaper selvfølgelig ikke utrygge situasjoner av å kjøre der det er lov å kjøre. Veier er skapt for å takle både bilister, syklister og fotgjengere. En del av det å skulle gå eller sykle til skolen handler om å være moden nok til å vite hvordan man ferdes i trafikken, og det er ikke bilistenes feil hvis barn som ikke burde ferdes alene i trafikken gjør det likevel. 

Kan si der mine gikk på ungdomskolen der var det foreldre som lager farlige situasjoner, svingte inn mellom busser, presset seg frem,stoppet mitt i kryss for å slippe av. Politiet hadde kontroll flere ganger og hver gang endte flere foreldre med bøter pga måtten de kjørte på og hvor de stoppet.

Ble tatt opp gang på gang husker jeg. Og skolen la ut at foreldre skulle slippe av ungene på en nedlagt fabrikk på parkeringen der og så kunne ungene gå de siste 100 m men nei det var for langt enda de kunne gå gang sti. Tilogmed med innkjøring forbudt skilt for privatbiler overså de ,de kjørte helt inn i skolegården for de små håpefulle kunne jo ikke gå fra parkeringen heler. Så nå vurderer skolen bom som kun går opp for at buss ska kunne kjøre inn på buss holde plassen  og taxi får utdelt kort som åpner bommen.

Anonymkode: d1b6f...ca0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

et merkelig utsagn? 

det er jo en kjent sak at skoler og trygg trafikk peker på det paradokset det er at foreldre som er engstelige for utrygge skoleveier, velger å kjøre barna, slik at veien blir enda mer utrygg for alle.

Anonymkode: f6713...83c

Veien er jo kun utrygg hvis man ikke følger trafikkreglene. Hvis bilene holder seg på veiene og barn på fortauet og barna bruker fotgjengerovergang (og bilistene stopper for dem) er det ingen som kommer i konflikt med hverandre. Det vil alltid være barn på en barneskole som er for små eller umodne til å gå/sykle selv så trafikk rundt skolen vil alltid forekomme. Så må selvsagt foreldrene til de eldre barna vurdere om det faktisk er nødvendig å kjøre dem eller ikke slik at trafikken ikke er høyere enn den trenger være.

Skolene bør jo også legge opp til trygg ferdsel rundt skolen, for alle trafikanter. På vår barneskole går hovedveien til en parkeringsplass helt i enden av skolens område hvor barna slippes av og krysser så skolegården for å komme til skolen. De som går eller sykler velger vanligvis den rolige veien i den andre enden hvor det er minimalt med trafikk. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjellsbehandling når kun et barn får bli kjørt til skolen, mens den andre ikke får bli kjørt. 

 

 

 

Anonymkode: 5cd26...bcb

hvis de hadde vært like gamle, så hadde det vært forskjellbehandling.

Hvis 12-åringen ikke ble kjørt de h*n var 8, så er det forskjellsbehandling.

Hvis 8-åringen fortsatt blir kjørt når h*n blir 12 ,så er det forskjellsbehandling.

Men ulike aldersadekvate regler og grenser for barn som har så stor aldersforskjell, er virkelig ikke forskjellsbehandling. Det blir som å si at 4-åringen måtte gå med bleier til skolestart, fordi den nye babyen brukte bleier. Absurd.

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (Akkurat nå):

Veien er jo kun utrygg hvis man ikke følger trafikkreglene. Hvis bilene holder seg på veiene og barn på fortauet og barna bruker fotgjengerovergang (og bilistene stopper for dem) er det ingen som kommer i konflikt med hverandre. Det vil alltid være barn på en barneskole som er for små eller umodne til å kjøres så trafikk rundt skolen vil alltid forekomme. Så må selvsagt foreldrene til de eldre barna vurdere om det faktisk er nødvendig å kjøre dem eller ikke slik at trafikken ikke er høyere enn den trenger være.

Skolene bør jo også legge opp til trygg ferdsel rundt skolen, for alle trafikanter. På vår barneskole går hovedveien til en parkeringsplass helt i enden av skolens område hvor barna slippes av og krysser så skolegården for å komme til skolen. De som går eller sykler velger vanligvis den rolige veien i den andre enden hvor det er minimalt med trafikk. 

jeg gidder ikke kommentere så mye annet her enn å si at jeg synes du bommer kraftig. 

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan si der mine gikk på ungdomskolen der var det foreldre som lager farlige situasjoner, svingte inn mellom busser, presset seg frem,stoppet mitt i kryss for å slippe av. Politiet hadde kontroll flere ganger og hver gang endte flere foreldre med bøter pga måtten de kjørte på og hvor de stoppet.

Ble tatt opp gang på gang husker jeg. Og skolen la ut at foreldre skulle slippe av ungene på en nedlagt fabrikk på parkeringen der og så kunne ungene gå de siste 100 m men nei det var for langt enda de kunne gå gang sti. Tilogmed med innkjøring forbudt skilt for privatbiler overså de ,de kjørte helt inn i skolegården for de små håpefulle kunne jo ikke gå fra parkeringen heler. Så nå vurderer skolen bom som kun går opp for at buss ska kunne kjøre inn på buss holde plassen  og taxi får utdelt kort som åpner bommen.

Anonymkode: d1b6f...ca0

Det du beskriver er virkelig hårreisende. Det er tydeligvis altfor mange mennesker som tenker aller mest på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

hvis de hadde vært like gamle, så hadde det vært forskjellbehandling.

Hvis 12-åringen ikke ble kjørt de h*n var 8, så er det forskjellsbehandling.

Hvis 8-åringen fortsatt blir kjørt når h*n blir 12 ,så er det forskjellsbehandling.

Men ulike aldersadekvate regler og grenser for barn som har så stor aldersforskjell, er virkelig ikke forskjellsbehandling. Det blir som å si at 4-åringen måtte gå med bleier til skolestart, fordi den nye babyen brukte bleier. Absurd.

Anonymkode: f6713...83c

Hvis Kari skal kjøre Per på 8 år til skolen, og nekter å ta Pål 12 år med den samme strekningen pga alder - så er det fremdeles forskjellsbehandling. Finnes ingen grunn til at 12 åringen ikke kan sitte på samme strekningen de likevel skal kjøre, men heller måtte ta buss/sykkel/gå. 

Bleier er ikke det samme. 

Anonymkode: 5cd26...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolen har ingen mulighet eller myndighet til å nekte foreldre å la barn  sykle til skolen. Dette er en avgjørelse som kun foreldre kan ta for sine barn. 

At dere som foreldre ikke er klar over at skolen ikke har slik myndighet, er en helt annen sak. 

Jeg visste ikke det, men ser det at den regelen om skolen ikke kan nekte ble innført i 2015.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (5 minutter siden):

Jeg visste ikke det, men ser det at den regelen om skolen ikke kan nekte ble innført i 2015.  

Skolen er ikke foresatt, så det har vel aldri vært slik at skolen kan bestemme det. 

Anonymkode: 94008...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ene blir kjørt, bør den andre få sitte på hvis han vil. De skal jo samme vei, det virker absurd å jage det ene barnet ut av bilen og si "nei du får ikke sitte på". Du som sjåfør taper null og niks på å la eldste sitte på, du framstår bare urimelig når du likevel skal kjøre dit. Dersom den yngste er syk/skal være hjemme en dag, kan dere jo helt fint si til eldste at "i dag må du sykle". Forutsatt at han får beskjed i tide til å faktisk rekke skolen, selvsagt.

Dersom de slutter på ulikt tidspunkt, må jo da den eldste enten gå hjem til fots, eller velge å sykle begge veier.

Vi kjører forbi skolen på vei til jobb, men mitt barn valgte å heller sykle begge veier fremfor å bli kjørt om morgenen, for det var så kjedelig å gå til fots hjem etter skolen.

Anonymkode: 2269c...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Meowmere said:

Jeg skjønner ikke problemet. Er det ikke plass i bilen til begge? Er dette kampen du er villig til å ta?

 

Jeg er overrasket over hvor mange som har barn som har syklet fra første- og andreklasse her i tråden. Her har det ikke vært lov å sykle før man begynner i fjerde- eller femteklasse. Det har vært skolenes regler. Så det er ikke sikkert det er et alternativ en gang.

 

Her har du en utmerket mulighet til å lage en regel. Hvis hun gjør det, så blir hun ikke kjørt dagen etter.

 

 

 

 

 

Skolen kan ha regler på det, men foreldre/barn trenger ikke følge disse. Det er faktisk opp til foreldrene 

Anonymkode: a3020...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor kan ikke yngste jenta sykle også? 

Her har dem syklet siden 2 klasse tar ca 10 min her også og må krysse veien 2 ganger. 

Anonymkode: 7cdab...870

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her har barna syklet til skolen siden 1.klasse. 

Skal man først kjøre ett barn, kjører man begge om barnet ønsker. Forskjellsbehandling driver jeg ikke med. 

Anonymkode: 5cd26...bcb

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En 3 klassing kan fint sykle 10 minutter til skolen , sykler hun ikke til venner heller ? Hva er forskjellen ? 

Anonymkode: 8fd08...7b3

 

Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, og også lenge etter dette (til 2015?) bestemte skolen at det ikke var lov å sykle før man startet i 4.klasse.

Dere skjønner jo tydeligvis ikke hvorfor. BARN HAR IKKE FERDIG UTVIKLET SIDESYN/SYN FØR DE GÅR I CA. 4.KLASSE. RUNDT 10ÅRSALDER.

Forskjellen på å sykle i gata/parken og til venner på fritiden vs å sykle til skolen er jo at det er langt mer trafikk (syklister og gående til skolen, i tillegg til bilister) på den veien. Et barn under 10 år kan fint håndtere sykkelen, men de har ikke utviklede evner til å tolke trafikk. Dvs pga manglende sidesyn og manglende evne til å vurdere fart (forutse når bilen foran har passert etter en sving osv osv).

Skolen her anbefaler å vente til 4.klasse, men flere sykler alene fra 1.klasse fordi foreldrene tror de er gode nok. Jeg har syklet med disse barna, og de vingler og sykler nesten ut i bilvei (60 sone). Raske voksne syklister på vei til jobb, som kommer bakfra, kan lett krasje med barna. Blir helt svett av å se på disse scenene.. H

Anonymkode: ee864...685

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis Kari skal kjøre Per på 8 år til skolen, og nekter å ta Pål 12 år med den samme strekningen pga alder - så er det fremdeles forskjellsbehandling. Finnes ingen grunn til at 12 åringen ikke kan sitte på samme strekningen de likevel skal kjøre, men heller måtte ta buss/sykkel/gå. 

Bleier er ikke det samme. 

Anonymkode: 5cd26...bcb

Tull. Det finnes mange gode grunner til at en 12-åring ikke kjøres til skolen. 

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

 

 

Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, og også lenge etter dette (til 2015?) bestemte skolen at det ikke var lov å sykle før man startet i 4.klasse.

Dere skjønner jo tydeligvis ikke hvorfor. BARN HAR IKKE FERDIG UTVIKLET SIDESYN/SYN FØR DE GÅR I CA. 4.KLASSE. RUNDT 10ÅRSALDER.

Forskjellen på å sykle i gata/parken og til venner på fritiden vs å sykle til skolen er jo at det er langt mer trafikk (syklister og gående til skolen, i tillegg til bilister) på den veien. Et barn under 10 år kan fint håndtere sykkelen, men de har ikke utviklede evner til å tolke trafikk. Dvs pga manglende sidesyn og manglende evne til å vurdere fart (forutse når bilen foran har passert etter en sving osv osv).

Skolen her anbefaler å vente til 4.klasse, men flere sykler alene fra 1.klasse fordi foreldrene tror de er gode nok. Jeg har syklet med disse barna, og de vingler og sykler nesten ut i bilvei (60 sone). Raske voksne syklister på vei til jobb, som kommer bakfra, kan lett krasje med barna. Blir helt svett av å se på disse scenene.. H

Anonymkode: ee864...685

herregud alle vet dette. Kom deg ned fra den høye hesten din. Vårt barn har syklet fra første klasse, fordi han kan sykle på tursti og gang- og sykkelvei hele veien uten å krysse trafikkert vei. I tillegg syklet vi med ham hver dag det første året. Fordi vi vet akkurat det samme som deg om hva barn kan og ikke kan.

Anonymkode: f6713...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12åringen bestemmer selv om hun vil sykle eller sitte på.

"Her" får barna ikke lov til å sykle til skolen før våren i 4.klasse da de fleste har passert en viss alder

Anonymkode: 6e68d...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke begge gå/sykle? En 3.klassing trenger ikke kjøres til skolen.

Anonymkode: ab7c3...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann3030 skrev (14 timer siden):

Har en liten diskusjon med min bedre halvdel. Vi har to jenter på 8 (begynner i 3.klasse) og 12 år (begynner i 7. Klasse). 8-åringen får ikke lov å sykle til skolen, så hun blir kjørt og hentet. Det tar ca 10 min å sykle til/fra skolen og for det meste rett frem.

Min bedre halvdel mener at 12 åringen må bli kjørt til skolen hver dag på grunn av at det blir urettferdig om bare en blir kjørt.

Jeg mener derimot at 12 åringen kan fint sykle til og fra skolen, selv om 8-åringen blir kjørt. Handler for meg at når man blir eldre får man mer frihet, men også at man får mer ansvar. Vi forventet begge at 8-åringen sykler selv til og fra skolen når hun blir gammel nok. En annen grunn til at jeg vil at hun skal sykle er at 12-åringen må vente 1-3 timer på skolen for å bli hentet eller så sniker hun seg på bussen uten billett. For hun gidder som regel ikke å gå. (Tar 30 min)

Hva er riktig? Kan jeg med god samvittighet si at 12 åringen skal sykle til og fra skolen? Eller har min bedre halvdel riktig om at begge må bli kjørt?

 

Edit: Jeg synes de kunne fint ha gått/syklet sammen. Men samboer synes nok at 12 åring ikke er ansvarlig nok til å passe på en litt vimsete adhd jente på 8.

Kast inn håndkleet, kjøp busskort til tolvåringen så hun ikke 'må' snike på bussen hjem og gi konemor beskjed om at hun får forklare yngste hvorfor det er rettferdig at yngste må sykle som tolvåring når eldste ble kjørt, den dagen spørsmålet kommer.

Anonymkode: 77bae...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tull. Det finnes mange gode grunner til at en 12-åring ikke kjøres til skolen. 

Anonymkode: f6713...83c

100% helt uenig med deg. Kan12 åringen sykle 10 min til skolen, kan 8 åringen også. Skal 8 åringen kjøres, bør 12 åringen få sitte på dersom hen ønsker det. Det å nekte 12 åringen å sitte på er og blir forskjellsbehandling. 

 

Anonymkode: 5cd26...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...