Gå til innhold

NIPT når man er 30 år? innspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg behøver som overskriften sier noen innspill, gjerne både for- og i mot å ta NIPT test. Er 30 år, men veldig usikker om det er nødvendig å ta en slik test. Hva er deres erfaringer? Har jo skjønt at hva som helst kan skje i løpet av svangerskapet, og er redd en slik test vil være en «falsk trygghet», og gjerne ikke vits likevel. Skal på TUL, men også forstått at de ikke kan garantere at alt er ok med tanke på trisomier.

Anonymkode: 6e4f6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv en nipt test kan ikke garantere noe som helst når det kommer til trisomier. Det er feilmargin med denne testen som hos andre. 

Vi fikk utslag på nipt sist svangerskap,  så tok fostervannsprøve som kom tilbake negativ. Helt friskt barn. 

Uten noe indikasjoner på at nipt er nødvendig ville jeg latt være. Jeg droppet den dette svangerskapet. 

 

Anonymkode: d2ba7...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg tatt det om jeg hadde økonomien til det. Det er som du sier mye man som kan være/gå galt både nå og i fremtiden, men akkurat dette har man i det minste muligheten til å forberede seg på.

Når det er sagt så er det svært liten sjanse for at det skal være noe feil på nipt.

Anonymkode: 59b5f...305

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv en nipt test kan ikke garantere noe som helst når det kommer til trisomier. Det er feilmargin med denne testen som hos andre. 

Vi fikk utslag på nipt sist svangerskap,  så tok fostervannsprøve som kom tilbake negativ. Helt friskt barn. 

Uten noe indikasjoner på at nipt er nødvendig ville jeg latt være. Jeg droppet den dette svangerskapet. 

 

Anonymkode: d2ba7...992

Hvor gammel var du da du tok testen? Er forsåvidt enig, men dersom man tar en negativ NIPT test, er vel dette resultatet ganske sikkert? Får man positiv og tar fostervannsprøve er det vel en liten sjanse for SA også…. Blir bare skikkelig usikker 🙈

Anonymkode: 6e4f6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel var du da du tok testen? Er forsåvidt enig, men dersom man tar en negativ NIPT test, er vel dette resultatet ganske sikkert? Får man positiv og tar fostervannsprøve er det vel en liten sjanse for SA også…. Blir bare skikkelig usikker 🙈

Anonymkode: 6e4f6...997

Alt har en risiko - fostervannsprøve inkludert. 

Snakk med helsepersonell. Er vel ca 3-5% feilmargin på Nipt. 

Jeg var 31 år. Er 34 nå. 

 

Anonymkode: d2ba7...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 31 år og tok den privat. For meg var det verdt pengene. NIPT er 99% sikkert om man får lav risiko, TUL er 70-90% sikkert om man får beskjed om friskt foster (trisomi 21). 

Anonymkode: 9587d...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feilmargin på negativ NIPT-test er minimal/ikke eksisterende og burde ikke være en grunn for å ikke ta testen. Dette er jo en gentest hvor man leter etter gener, enten finner man genet eller ikke. Falsk positivt kan skje, men da er det oftest noe som har skjedd i prøvehåndteringen eller med analyseinstrumentet. Derfor tar man utvida tester for å verifiere att genet er tilstede eller ikke. Er det tilstede igjen, da er nok prøven positiv. 
 

Jeg tok testen, 34år og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Det gir jo ro i sjelen på den genetiske biten og ingen falsk trygghet.


KUP-testen som man gjør ved UL er en beregning som viser sannsynligheten for trisomi, om du har 0-lav sannsynlighet for å få et barn for trisomi ligger sannsynligheten på 1/200. 

Det er forskjell på sannsynlighetsberegning og prøveresultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg var 31 år og tok den privat. For meg var det verdt pengene. NIPT er 99% sikkert om man får lav risiko, TUL er 70-90% sikkert om man får beskjed om friskt foster (trisomi 21). 

Anonymkode: 9587d...f0c

Å, er TUL såpass sikkert? Trodde det var 50/50 med tanke på trisomi 21

Anonymkode: 6e4f6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å, er TUL såpass sikkert? Trodde det var 50/50 med tanke på trisomi 21

Anonymkode: 6e4f6...997

NIPT skolen sier fosterdiagnostikk (TUL) gir 70-90% sikkerhet. 

Anonymkode: 9587d...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nipt er lurt å ta uansett, om man har råd til det. Om du finner ut at fosteret er sykt, men ønsker å beholde så vil du få ekstra oppfølging for å passe bedre på barnet. Vet at mange argumenterer mot Nipt siden de ikke hadde fjernet uansett, men da kan man gå glipp av oppfølging som holder barnet i live

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

NIPT skolen sier fosterdiagnostikk (TUL) gir 70-90% sikkerhet. 

Anonymkode: 9587d...f0c

Takk for svar! Skal sjekke ut nipt-skolen.

Anonymkode: 6e4f6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første så alt fint ut på TUL. Ved OUL ble det oppdaget en kronisk sykdom som downs ofte også kunne være assosiert med. Ble da tilbud både NIPT og fostervannsprøve, men var ved tidspunkt for OUL såpass langt på vei at testresultatene ville komme tilbake for sent til at man i det hele tatt ville kunne få innvilget abort (21+5). Downs er uansett forenelig med liv, så ville ikke fått innvilget abort så sent uansett. Vi valgte uansett å ta NIPT for å eventuelt ha muligheten til å forberede oss på hva som kom ila svangerskapet i stedet for å potensielt få den overraskelsen under fødselen. I vårt tilfelle var det kun sykdommen som ble oppdaget ved OUL og ikke downs i tillegg. Var 30 år.
 

Når vi nå ble gravide på nytt var det ingen tvil, vi tok nipt. Kommer også til å gjøre det igjen om det blir flere barn i framtiden.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok NIPT da jeg var gravid som 30-åring. Ville utelukke flere sykdommer så tidlig som mulig.

Anonymkode: ba3c7...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjansen for falsk negativ er svært liten, men dersom man får resultat høy risiko for trisomi er det ca 50 % sannsynlighet for at det faktisk foreligger trisomi, og man blir henvist til videre diagnostikk. Jeg er 32 og det var selvfølge for meg å ta NIPT. Både pga jeg ville vite tidlig slik at en ev abort da kunne skje så tidlig som mulig, men også pga jeg så for meg scenarioet der man ved OUL kunne se tegn til trisomi 18 eller 13 som ofte er uforenlig med liv og så måtte ta senabort (man kunne samtidig ha oppdaget mye annet farlig på OUL, men jeg ønsket å vite om alt jeg kunne vite noe om så tidlig som mulig.) Jeg hadde OUL i uke 20, og en senabort da ville vært betydelig mer traumatisk enn i uke 13-14 hvor forsterdiagnostikk sannsynligvis ville vært ferdig 

 

Anonymkode: d3190...4df

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ta den gjennom NIPT skandinavia. Sjansen for at fosteret er frisk er selvfølgelig mye større enn at det ikke er det, men for oss var det viktig å være så sikker som vi kunne være på at barnet var friskt. Vi har ganske enkelt ikke lyst til å sette et sykt barn til verden med viten og vilje, ei heller utsette oss selv eller søsken for å ta vare på et annet menneske hele levetiden. Testen er sånn sett en billig forsikring for å ikke sette oss i den situasjonen pga. genetiske avvik eller trisomier i det minste. 

Anonymkode: 3a085...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker spm er - ville du tatt abort om du fikk vite at barnet hadde et av de syndromene man tester for? Feks Downs? Om du ikke vil det så er det kanskje ikke vits. 

Selv tok jeg det og jeg tenker ikke at det er "falsk trygghet". Man vet jo akkurat hva som er testet for og akkurat de testresultatene er faktisk ganske trygge. Alle er jo klar over at det likevel kan være noe annet galt, det kan det jo uannsett om man tar test eller ikke.

Jeg ville tatt det uannsett alder selv. 

Anonymkode: 506c6...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var 31 år og tok den privat. For meg var det verdt pengene. NIPT er 99% sikkert om man får lav risiko, TUL er 70-90% sikkert om man får beskjed om friskt foster (trisomi 21). 

Anonymkode: 9587d...f0c

Har samme tilnærming. Var 29 da jeg ble gravid for et år siden, og tok NIPT for sikkerhets skyld. Tenkte at de tusenlappene er små med tanke på hvor stort det er å sette et barn til verden!
 

Samtidig er det jo helt unødvendig for de fleste. hadde jeg vært mindre nevrotisk, ville jeg sikkert bare droppa det. Men for meg ble det en betryggelse.0

 

Anonymkode: f0d4d...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har samme tilnærming. Var 29 da jeg ble gravid for et år siden, og tok NIPT for sikkerhets skyld. Tenkte at de tusenlappene er små med tanke på hvor stort det er å sette et barn til verden!
 

Samtidig er det jo helt unødvendig for de fleste. hadde jeg vært mindre nevrotisk, ville jeg sikkert bare droppa det. Men for meg ble det en betryggelse.0

 

Anonymkode: f0d4d...930

Når tok dere NIPT testen? Jeg skal selv på TUL når jeg er 11+0 og vurderer kanskje NIPT etter dette. Da får jeg sett at alt annet virker ok først (foreløpig i hvert fall). 

Anonymkode: 6e4f6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når tok dere NIPT testen? Jeg skal selv på TUL når jeg er 11+0 og vurderer kanskje NIPT etter dette. Da får jeg sett at alt annet virker ok først (foreløpig i hvert fall). 

Anonymkode: 6e4f6...997

Jeg tok den 10+1 ☺️

Anonymkode: 9587d...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok NIPT som 30-årig (samboer er 15 år eldre). Glad for at jeg gjorde det, hadde i tillegg antistoffer mot babys blod, siden jeg fikk blodoverførsel etter forrige svangerskap. Kom tilbake negativ og hun er en frisk og fin jente på snart 9 mnd 😊

Anonymkode: d8a65...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...